شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نفرین عراق دامنگیر خلیل‌زاد


نفرین عراق دامنگیر خلیل‌زاد
همانطور كه انتظار می رفت، نفرین عراق بالاخره دامن «زلمای خلیل زاد» سفیر سفیر آمریكا در بغداد را گرفت تا با فشار دمكراتها در صحنه شطرنج سیاسی عراق كیش و مات شود. بعد از «رامسفلد» وزیر دفاع و «جان بولتون» سفیر آمریكا در سازمان ملل و « جان ابی زید » فرمانده نظامی آمریكا در خاورمیانه به عنوان مردان جنگ «جرج بوش»، اینك سوختن مهره خلیل زاد شوربخت فرا رسید.صاحب نظران و شخصیت های سیاسی عراق بر این باورند كه خنثی كردن مهره خلیل زاد ناشی از دخالت های بی جای او در امور داخلی عراق و عدم درك صحیح از رویدادهای عراق بوده است.
یكی از چهره های سیاسی معروف كردها كارنامه دو ساله خلیل زاد را در عراق كاملا منفی ارزیابی می كند.
«محمود عثمان» گفت: خلیل زاد از وظایف و مسوولیت هایی كه واشنگتن برای وی تعیین كرده بود پا را فراتر نهاد و هرگز نتوانست كارنامه موفقی از خود در عراق برجای بگذارد.عضو فراكسیون همبستگی كردستان عراق افزود: تمامی یا اكثر تلاش های سیاسی خلیل زاد درعراق نتایج معكوس می دادند، زیرا او درك صحیحی از رویدادهای این كشور نداشت. وی گفت: سفیر آمریكا در بغداد به ویژه در جریان نشست گروه های سیاسی بعد از انتخابات سراسری آذر ماه سال ۸۴مجلس نمایندگان عراق، بیش از حد وظایف محوله به وی، در امور داخلی عراق دخالت كرد.به گفته وی، همین دخالتها باعث شد كه برخی گروههای سیاسی به ویژه شیعیان در مقابل دخالتهای زیاد خلیل زاد مواضع منفی اتخاذ كنند.
اظهارات محمود عثمان را پارچه نوشته ای كه از ۱۲ماه قبل تاكنون همچنان بر روی یكی از دیوارهای ورودی شهرك شیعه نشین « صدر» معلق مانده و در آن به دخالتهای خلیل زاد درامور داخلی عراق اعتراض شده و خواهان اخراج وی از عراق شدند، ثابت می كند.عثمان می گوید: دخالتهای خلیل زاد در امور داخلی عراق تا جایی بود كه این تصور در بین شیعیان شایع شد كه سفیر آمریكا به دلیل مذهب سنی اش به عربهای سنی گرایش بیشتر دارد و تنها برای تحقق مطالبات آنها می كوشد.
در بسیاری از محافل خصوصی سیاسیون عراق از خلیل زاد به كنایه به «ابوعمر» یاد می شود.محمود عثمان گفت: همین بد گمانی گروه های سیاسی عراق به خلیل زاد كه تا كنون ادامه دارد، باعث شد كه هرگز به وی به عنوان یك عنصر میانجی بی طرف اعتماد نشود.
اما عضو جبهه توافق عرب های سنی معتقد است كه خلیل زاد نه دین دارد و نه مذهب، بلكه او تنها مجری سیاستهای آمریكا در عراق بود.
«حسین فلوجی» انتساب مذهب اهل تسنن و یا حد اسلام به خلیل زاد را رد كرد و گفت: خلیل زاد در جریان سیاسی عراق در طول دو سال گذشته، همواره خود بخشی از مشكل سیاسی عراق بوده است.وی تاكید كرد: سفیر آمریكا در بغداد هرگز در حل بحرانها كارنامه موفقی نداشت، امری كه حتی برای برنامه های سیاسی كاخ سفید در عراق نیز دردسر ایجاد می كرد.از طرفی عضو جریان صدر به عنوان سرسخت ترین مخالف سیاسی خلیل زاد در عراق و كل سیاستهای آمریكا در این كشور، معتقد است: خلیل زاد هرگز یك شخصیت بی طرف نبوده و در روند سیاسی عراق كاملا شكست خورده است.«نصارالربیعی» نیز خلیل زاد را بخشی از مشكلات عراق در طول دو سال گذشته برشمرد و گفت: تنها راه حل مشكلات عراق تعیین برنامه زمانبندی خروج اشغالگران از عراق است كه سفیر آمریكا در بغداد هرگز در این راستا قدمی برنداشت.
كارنامه خلیل زاد به طور خلاصه در عراق سرشار از بحران سازی و مشكل تراشی و فتنه انگیزی بین مذاهب و قومیت های عراق بوده و ناخرسندی همه گروهها از وی در آخرین روزهای حضورش در عراق این حقیقت را آشكار می كند.زلمای خلیل زاد ۵۵ساله سفیر سابق آمریكا در افغانستان، در ژوئن سال ۲۰۰۵میلادی جایگزین «جان نگروژونته» در بغداد شد.كاخ سفید به تازگی و تحت فشارهای دمكرات ها تصمیم گرفته است كه « رایان كروكر» سفیر فعلی آمریكا در پاكستان را كه گفته می شود همچون خلیل زاد به زبان فارسی مسلط است، جانشین وی كند.
صاحب نظران عراقی هنوز در مقابل این نماینده جدید آمریكا در بغداد سكوت اختیار كرده و دولت عراق نیز در خصوص پذیرش سفیر جدید پیشنهادی آمریكا در بغداد موضع گیری نكرده است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید