پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جادوگر دومین برف مونیخ را هم دید اما...


جادوگر دومین برف مونیخ را هم دید اما...
بازگشت علی كریمی به امارات یا دیگر كشورهای عربی تقریباً قطعی شده و به احتمال فراوان جادوگر آسیا با وجود اصرارهای مدیر برنامه اش قصدبازگشت به فوتبال تنبل اعراب را دارد تا برای رسیدن به تركیب اصلی و صد البته دروازه حریفان، متحمل سختی زیادی مثل سختی هایی كه در بایرن متحمل می شود، نشود.
اگر با علی كریمی نشست و برخاست داشته و اندكی با او گفت و گو كرده باشید، متوجه می شوید كه وی تقریباً زحمت فكر كردن را هم به خود نمی دهد حتی برای یك گفت و گوی ساده!او هرگز عواقب حرفها وحركاتش را در نظر نمی گیرد بلكه فقط آنها را انجام می دهد و یا می گوید! علی هرگاه خودش مصاحبه كرده دچار دردسر شده است.
به عنوان مثال می توان از مصاحبه ای یاد كرد كه كریمی در كنار زمین كمپ تیم های ملی علیه علی دایی انجام داد و البته علی پروین. به واقع مدیر برنامه های كریمی سختی های بسیاری را متقبل شد تا دوباره شرایط علی را به وضعیت قبلی برگرداند و شاید هم به طور كامل موفق نشده باشد.
به هر حال علی كریمی حالا می خواهد بازگردد به جایی كه عاشق فوتبال نمایشی هستند و بابت آن نمایش ها پول خوبی هم به فوتبالیست های سراسر دنیا می دهند كه نمونه آخرش رونالدو است كه یك تیم از جده عربستان حاضر شده ۲۰ میلیون دلار بدهد و این مهاجم را به خدمت بگیرد.
و حالا علی كریمی هم چنین فضای فكری پیش رو دارد و اگر مدیر برنامه هایش حریف او نشود، علی راه بازگشت را در پیش می گیرد و كار را در امارات دنبال می كند.
این اتفاق وقتی بیشتر به چشم می آید كه مهدوی كیا را با علی مقایسه كنیم. مهدوی كیا آنقدر به حضور در اروپا اصرار دارد كه وقتی از او می پرسند به حضور در فوتبال اعراب فكر نمی كنی، می گوید هرگز!
مهدی البته می داند كه این داستان حضور در فوتبال اعراب مثل لوییز فیگو برای سالهای آخر فوتبال یك فوتبالیست است نه برای دوران اوج، اما كریمی چنین نمی اندیشد تا جایی كه او فقط به فكر راحتی اش است و سفرهای متعدد به ایران در فاصله یك ساعته با تهران!
كریمی وقتی با بایرن به امارات رسید، مسؤولان بایرن به خاطر او در محاصره خریداران عرب قرار گرفتند تا جایی كه به شدت مجبور به بازار گرمی شدند و ماگاتی كه تا دیروز او را به سختی در لیست ۱۸ نفره قرار می داد، اعلام كرد كه علی می تواند به تركیب اصلی بازگردد و اولی هوینس هم گفت علی اصلاً فروشی نیست.
به هر حال روحیه و سقف آرزوها در ادامه فوتبال بازیكنان نقش بسزایی دارد و با مقایسه مهدوی كیایی كه به خاطر توماس دال سختی های بسیاری كشید و حتی تا مدتها از لیست ۱۸ نفره هم خارج شد و البته با تمرینات سخت تر به تركیب بازگشت با علی كریمی به وضوح این تفاوت ها لمس می شود.
علی اما نمی داند كه با چنین انتخابی تنها عمر قهرمانی خود را كوتاه كرده و البته شاید در این راه امیر قلعه نویی هم به نوعی مشاوره غلط به او داده باشد چون سرمربی تیم ملی كشورمان در گفت و گو با یكی از خبرگزاری های آلمانی اشاره كرده بود كه علی در بنگلادش باشد یا در اروپا و بایرن، تفاوتی در اصل فوتبالش ندارد و این حرف چقدر اشتباه بود و چقدر غلط!
علی كریمی پس از حضور در بایرن به اندازه همه عمر فوتبالش رشد كرد و اگر فقط كمی انگیزه فوق العاده داشت و مثل مهدوی كیا فكر می كرد، شاید امروز جزو بهترین های اروپا محسوب می شد اما ...به هر حال كریمی همین است كه هست؛ یعنی یك بازیكن خارق العاده با استعدادی باور نكردنی اما بدون دوراندیشی و البته سهل انگار.
به واقع تفاوت كریمی با دیگران این است كه او خیلی سریع و راحت تصمیم می گیرد و برای بسیاری از حرفها و واقعیت ها ارزشی قایل نیست! كریمی طوری در مورد فوتبال امارات حرف می زند كه تو گویی اصلاً این بازگشت به عقب نیست كه در ۲۹ سالگی سر از فوتبال امارات و عربستان درآورد!
و چقدر اشتباه می كند این علی. او افسوس بسیاری از ایرانی ها را برانگیخته چون خیلی ها نوع فوتبال علی را یك فوتبال كاملاً ایرانی می دانستند و او را نمادی از جنس فوتبال ایران كه به جنگ ماشین های آلمان رفته بود، اما علی به لحاظ اراده و جنگ كم آورد چون در سال دوم حضورش در آلمان، هیچ دلیلی برای جنگیدن در خود نمی دید.
به واقع او در سال اول هم شاید برای اثبات توانایی هایش به كیكری های آلمانی كه برایش نوشته بودند برف مونیخ را نخواهد دید، می جنگید اما در سال دوم و پس از حضور در جام جهانی انگار هیچ دلیلی برای حضور نداشت كه نداشت.
شاید اگر علی دایی نصف توانایی های فنی در بازی با پای كریمی را داشت، جزو ۴ مرد برتر فوتبال دنیا می شد اما دایی كه به لحاظ فنی (از نظر توانایی های دریبلینگ و فوتبال فنی) كمتر از علی كریمی بود، دروازه تیم هایی چون چلسی و میلان را گشود اما علی كریمی نتوانست در عمل پا به حیطه این بزرگان بگذارد و خیلی زود بازگشت.
اگر چه او دو بار برف مونیخ را دید اما در فاصله این دو بار برف مونیخ را دیدن هرگز نتوانست به آن سطح توقعی كه از او می رفت، نزدیك شود. كاش كریمی كمی داغ می شد و این همه خونسرد نبود و مثل همفری بوگارت (مرد یخی سینمای هالیوود) زندگی نمی كرد، كاش ...
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید