چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ / Wednesday, 19 September, 2018

تحریف قرآن کریم هرگز نمی توانید!


تحریف قرآن کریم هرگز نمی توانید!
«به امت عربی به طور خاص و به جهان اسلام به طور عام... سلام بر شما و رحمت خدای قادر بر همه چیز... اشتیاق به ایمان خالص، صلح درونی، آزادی روح حیات جاودان در ژرفای نفس بشری قرار دارد. ما به تكیه به خدای تنهای یگانه امید داریم كه خوانندگان و شنوندگان، راه رسیدن به آن اشتیاق را از طریق «الفرقان الحق» بیابند...»
این بخشی از مقدمه كتابی است كه خبر آن را از مدت ها پیش ازگوشه و كنار می شنیدیم و در سایت های خبری می خواندیم. این خبر كه بوی شكل گیری و طراحی توطئه ای جدید و خطرناك بر ضد اسلام و مسلمانان می داد این بود كه در لس آنجلس (آمریكا) كتابی در حال تدوین و شكل گیری است كه تحت عنوان «قرآن قرن ۲۱» معرفی شده است.
متأسفانه این خبر، شكل واقعی به خود گرفت و بالاخره كتاب مزبور، با چاپی نفیس و گرانقیمت به نام «الفرقان الحق» در ۳۳۶ صفحه و ۷۷ سوره(!) و به زبان هالی عربی و انگلیسی، توسط دو شركت انتشاراتی آمریكایی چاپ و توزیع شد.
ماجرا از سال ۱۹۹۹ با انتشار سوره جعلی شبیه سوره های قرآن كریم در اینترنت آغاز و به اینجا ختم شد كه كتاب مزبور به تقلید از شیوه و اسلوب قرآن كریم و با استفاده از كلمات و آیات آن و حتی با رسم الخط قرآنی عرضه شود. به نظر می رسد فراهم آورندگان این كتاب هنوز در مرحله آزمایش هستند و شرایط فعلی را برای ورود گسترده و توزیع بی محابای آن در كشورهای اسلامی مناسب نمی بینند. اما در كتابخانه های بزرگ و مشهور دنیای عرب، باشگاه های تفریحی و ورزشی، مراكز آموزشی و فنی و در بعضی از كشورهای عربی ـ از جمله كویت ـ و البته در سطح مدارس خارجی كه دانش آموزان مسلمان كشور میزبان در آن تحصیل می كنند، به شكل گسترده ای تبلیغ و توزیع شده است.
انتخاب اسم «الفرقان الحق» خود بهترین دلیل بر سوء نیت و پلیدی طراحان و نویسندگان آن دارد؛ زیرا می دانیم كه فرقان یكی از نام های قرآن است و اضافه كردن صفت «الحق» به فرقان و اطلاق آن به دست نوشته های ناپاك خویش بدان معنی است كه قرآن مسلمانان ـ معاذالله ـ فرقان باطل است و فرقان حق چیزی است كه اینان ارائه كرده اند.
چیزی كه توجه همگان را جلب می كند كیفیت ذكر خدا و آغاز كردن با نام اوست كه براساس معارف مسیحی چنین آمده است: «بسم الاب الكلمه الروح الاله الواحد الوحد...» پوچی جملات این به اصطلاح قرآن كه از ناحیه خدایان صهیونیست مؤلف مسیحی به وی وحی شده است، آن قدر واضح و گویا است كه به هیچ توضیحی نیاز ندارد.هر خواننده ای حتی با سطح متوسط از معلومات، با دیدن آیات(!) آن پی می برد كه چگونه تلاش كرده اند از زبان خدای متعال و در قالب وحی و به شیوه قرآن ـ البته به گمان عمل ناقص و زعم باطل خود ـ نه تنها فروع كه حتی اصول دین مبین اسلام را دچار تحریف و دگرگونی می كنند.
● نویسنده كتاب
در بعضی از این نوشته ها، این كتاب بی ارزش را تألیف دو نفر به نام های «الصفی» و «المهدی» دانسته اند. اما در مقدمه آن كه به امضای این دو نفر نوشته شده است، خود را به عنوان اعضای هیأت امنای ناظر بر تدوین تهیه و انتشار، معرفی كرده اند. بعضی از محققان عرب به نقل از پایگاه اینترنتی...، كه به تبلیغ و فروش این كتاب پرداخته است، نویسنده آن را فردی به نام دكتر «انیس شاروش» معرفی می كند. نویسندگان دیگر، دكتر انیس شاروش را همان المهدی می شناسند كه كتاب را به انگلیسی برگردان كرده است. اما از «الصفی» كه نخستین نام امضاكننده مقدمه است، چندان خبری در دسترس نیست. جالب این است كه «ولید رباح» رئیس تحریریه نشریه صوت العروبه كه در آمریكا منتشر می شود، امضای مقدمه كتاب را چنین می نویسد: ... به الصفی وحی شده است ... المهدی آن را ترجمه كرده است.
بنابراین احتمال می رود كه نسخه ای كه او ملاحظه كرده جزو نسخه های نخست كتاب مزبور باشد كه چنین امضا شده و بعدها در اصلاح یا تجدیدنظر و یا به خاطر هراس جدی از واكنش مسلمانان وحتی غیرمسلمانان، به عنوان ناظران بر تدوین تهیه و انتشار امضا شده باشد. به نظر می رسد كه «الصفی» به معنای برگزیده، نام یك شخصیت فرضی است كه تنها برای رد گم كردن و در عین حال جنبه قداست دادن به كتاب باشد، دیگر این كه «المهدی» نیز شخصی واقعی و همان دكتر انیس شاروش باشد كه هم نویسنده متن عربی و هم مترجم آن به انگلیسی باشد.
نكته ای كه دخالت دكتر انیس شاروش را تأیید می كند و نشان می دهد كه او همان «المهدی» است، مطلبی است كه در پایگاه اینترنتی usinfo به صراحت او را مترجم كتاب معرفی می كند و به نقل نظرات او و اهداف این كار می پردازد.
سایت islam in focuse كه احتمالاً متعلق به خود اوست، نیز می نویسد: وی سه سال قبل به همراه همسرش، كتاب الفرقان الحق را از عربی به انگلیسی برگرداند. همان چیزی كه امروز به نام the true furqan شناخته می شود.
حال، مدت هاست كه این فرد در رسانه های گوناگون به تبلیغ «الفرقان الحق» و برپایی كنفرانس های مختلف به ترویج آن می پردازد و از مسلمانان می خواهد كه بدان اعتماد كنند و آن را جایگزین قرآن كریم نمایند. دكتر انیس شاروش در فلسطین به دنیا آمد و پدرش توسط ارتش یهود كشته شد، او ابتدا در اردن و سپس در كشورهای عربی به تحصیل و در عین حال، فعالیت تبشیری پرداخت و برای تبلیغ مسیحیت به ۷۶ كشور در سراسر دنیا سفر كرد. از سال ۱۹۹۵ در نیوزلند، انگلیس و پرتغال به سر برد.
پیش از آن نیز در سرزمین های اشغالی در خدمت یهودیان بود و به آنان در كنشت اورشلیم Jerusalem Baptist خدمت كرد. وی در دهه ۸۰ كتابی تحت عنوان: islam reveled a christlan arabics view of islam منتشر كرد و در آن، اسلام را دارای ایده های نادرست و روح خشونت دانست، از جمله این كه از هر ۵ قتل كه در جهان اتفاق می افتد، یك نفر به خاطر دیدگاه های اسلامی كشته می شود.
دهمین كتاب وی در آگوست ۲۰۰۴ با عنوان «اسلام، خطر یا چالش» منتشر شد، او اسلام را دین رعب و خشونت خوانده كه به جنگ و خونریزی دعوت می كند و اضافه كرده است كه منشأ همه این دیدگاه ها اسلام است. به خاطر همین اعتقاد، به مسلمانان سفارش كرده است كه قرآن دروغینش را جایگزین قرآن رایج بین خویش كنند.
● دكتر انیس شاروش ابتدا چهارده
سوره جعل و در پایگاه اینترنتی AMRICAONLINE.COM منتشر كرد سپس بعد از یكسال، كتابی كامل با نام «الفرقان الحق» شامل ۷۷ سوره جعلی تألیف و در دسترس همگان گذارد. او در كنفرانسی كه ۲ روز بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر در دانشگاه هوستن برگزار كرد به دولت آمریكا پیشنهاد كرد كه برای جلوگیری از نفوذ تروریسم همه مسلمان را از آمریكا اخراج كند و اضافه كرد كه باید همگی مسلمانان را به خاورمیانه منتقل و سپس با بمب اتم همه منطقه را نابود كرد. این سخنرانی موجب شد كه رئیس دانشگاه مزبور، در روزنامه وابسته به دانشگاه از سخنان او اظهار تأسف و معذرت خواهی كند.
● ریشه یابی
پیش از آن كه به جزئیات بیشتر و تحلیلی جامع تر از این توطئه ناشیانه بپردازیم لازم است این نكته بیان شود كه قرآن در جای جای خود، به افشای انواع این توطئه ها و شیوه ها پرداخته است. اما در این میان، عمده ترین و آخرین راه حل مخالفان را ابتدا كشتار، جنگ، ترور و سپس تحریف حقایق می شمارد.
جالب است كه قرآن كریم این ۲ شیوه، یعنی كشتار و تحریف را بیش از همه به بنی اسرائیل نسبت می دهد. چنانكه گویی اینان حرفه ای ترین و كارآزموده ترین دشمنان در این نوع ستیزه جویی ها بوده اند.
شیوه خطرناك تری را كه قرآن بدان توجه می دهد و پرده از آن برمی دارد، موضوع تحریف، واژگون كردن حقایق و آمیختن حق و باطل است. شیوه ای كه دین خدا و حقایق ربانی چنان با باطل و اهوای شیطانی درهم آمیخت كه دیگر جز پوسته ای از دین حقیقی باقی نمی ماند و در نتیجه، خدای متعال برای هدایت مردم، از نو رسولی جدید و آیینی جدید به سوی مردم روانه می كرد.
ـ یا ایها الرسول لایحزنك الذین یسارعون فی الكفر من الذین قالوا آمنا بأفواهم و لم تؤمن قلوبهم و من الذین هادول سماعون للكذب سماعون لقوم آخرین لم یأتوك یحرفون الكلم من بعد مواضعه... (مائده۴۱‎/)
یعنی: ای پیامبر تو را غمگین نكند ـ رفتار ـ آنان كه به سوی كفر می شتابند و گروهی كه به زبان گفتند ایمان آوردیم ولی دل هایشان ایمان نیاورده است و همین طور یهودیان كه سخن دروغ و سخن كسانی كه نزد تو نیامده اند (ایمان نیاورده اند) را گوش می دهند كه كلام خدا را پس از استقرار آن، تحریف و تبدیل می كنند...
روایات بسیاری وجود دارد كه در جهت مخدوش جلوه دادن دین اسلام و شخصیت پیامبر اكرم (ص) و اولیای راستین الهی، توسط یهودیان مغرض ساخته و پرداخته شده و در كتاب های اسلامی وارد شده است. این مسأله آنقدر حائز اهمیت است كه در حدیث شناسی اسلامی، مبحث «اسرائیلیات» برای شناخت این قبیل روایات و راویان آنها جایگاه ویژه ای دارد.
بنابراین همان طور كه پیشتر نیز گفتم با توجه به سابقه دیرینه بنی اسرائیل در انواع فتنه های نظامی و فرهنگی در طول تاریخ ادیان الهی، دست داشتن اینان در ماجرای «فرقان الحق» نیازی به توضیح و استدلال ندارد. با این حال، غیرمنطقی نیست كه ردپای اسرائیلیان و لابی های صهیونیستی را در طراحی و تدوین این كتاب جست وجو كنیم و دلایل آنها را كه بسیار روشن است، مرور كنیم. در آیات و سوره های این كتاب چنین وانمود شده است كه آخرین كتاب آسمانی انجیل بوده و اینك این كتاب آسمانی «فرقان الحق» است كه تداوم همان حركت انجیل و رسالت الهی حضرت عیسی مسیح علیه السلام است.
اینجا این سؤال به ذهن می رسد كه اگر چنین است، پس چرا ما این حركت مسیحی را یك توطئه سیاسی می دانیم و آن را به صهیونیسم نسبت می دهیم؟
پاسخ بسیار روشن است و دلایل آشكار زیر، نشان دهنده آن است كه این اقدام یك حركت دینی و مسیحی نیست و تنها با اندیشه ها و اهداف سیاسی، مسیحیت را به عنوان یك ابزار در اختیار و به كار گرفته است.
الف) هدف از این كار تبلیغ دینی خاص نبوده است كه بگویم چرا یهودیان، مسیحیت را مطرح كرده اند؟ اگر هدف تبلیغ دین یهود بود و مثلاً تورات مطرح می شد و آموزه های تلمودی محور كار قرار می گرفت، به شكست حتمی منجر می شد. زیرا این كار به معنای انكار مسیحیت بود و موجب می شد كه جهان مسیحتی نیز روبه روی آن قرار گیرد و با آن مقابله كند. این در حالی است كه آنان فعلاً با مسیحیت مشكلی ندارند؛ زیرا بخش اعظمی از آن در اختیار خودشان است وبخش دیگر كه در اختیارشان نیست، سر در لاك خود برده است و با منافع صهیونیسم جهانی و در نهایت تشكیل امپراتوری جهانی یهود، تضاد و تقابلی ندارد.
ب) مسلمانا از نظر عاطفی نسبت به مسیحیان، احساس علاقه و صمیمیت بیشتری دارند تا صهیونیست ها و حتی از نظر اعتقادی نیز... البته این دیدگاه مربوط به دوران فعلی نیست و تاریخ آن به صدر اسلام بازمی گردد و در قرآن كریم نیز به آن اشاره شده است.
بنابراین از نظر توطئه سازان، احتمال تأثیر معارف مسیحی و كلمات آنان در مسلمانان یا حداقل سكوت آنان بیشتر است. درحالی كه اگر چنین حركتی با پشتوانه نام صهیونیست صورت می گرفت، واكنش تندتر و فعال تر مسلمانان را در پی می داشت.
● دو نكته مهم؛
۱) نباید فكر كنیم چاپ این كتاب به معنی وقوع تحریف در قرآن عزیزمان است و اصل تحریف ناپذیری قرآن زیر سؤال رفته است. نه؛ وعده الهی همیشه راست و پابرجاست كه «انا نحمن نزلنا الذكر و انا له لحافظون» استدلالات محكم عقلی و نقلی عدم امكان تحریف قرآن، همچنان بر جای خود باقی است. اولاً این كه این كتاب خودش هم ادعا ندارد تحریف شده قرآن است و همان قرآنی است كه خدای حكیم بر پیامبر ما نازل كرده است.
بلكه می گوید من یك كتاب آسمانی جدید هستم كه دنباله مسیحیتم و البته تازه یادم افتاده كه نازل شوم!!! تحریف قرآن یعنی چیزی را كه قرآن نیست به اسم قرآن عرضه كنند. دوم این كه، اگر هم چنین ادعایی داشته باشد كه جایگزین قرآن است، در صورتی می توانیم بگوییم قرآن مجید تحریف شده كه دیگر امكان دسترسی به قرآن حقیقی نباشد و بتوان این چرندیات را ـ نعوذ بالله ـ به عنوان قرآن قالب كرد!
نه این كه اگر یك نفر در یك گوشه ای كلمه ای از قرآن نزد خودش را جابه جا كرد اسمش را تحریف قرآن بگذاریم و منكر ضروریات دینمان شویم، گرچه این كار بسیار زشت و خباثت آلود است. اما با توجه به گسترش و تواتر استثنایی قرآن عزیز كه هیچ نمونه دیگری در دنیا ندارد حتی اگر یك حرف قرآن هم كم شود همه می توانند به سرعت و به راحتی متوجه شوند چه رسد به این كتاب سراسر اراجیف و اباطیل ساخته ذهن بیمار یك صهیونیست!
۲) این اقدام صهیونیستی، نشان دهنده اوج استیصال غرب در برابر اسلام است. غرب متوجه شده كه امكان رویارویی مستقیم با اسلام غیرممكن است. ناچار است برای براندازی اسلام از خود اسلام كمك بگیرد و با نقاب اسلام و قرآن وارد شود. می داند حرف خودش دیگر خریداری ندارد. چاپ این كتاب به شكل و شیوه قرآن و حتی نامگذاری و رسم الخط آن ـ كه البته به خیال باطل آنها شبیه قرآن كریم است، در حالی كه هر بچه مسلمانی با دیدن آن می فهمد جز مقداری سرهم بندی و حرف های بیهوده چیزی نیست ـ نشان دهنده همین ادعای ماست. موج بیداری اسلامی ملت های غرب را هم فراگرفته و سران سرمایه دار و صهیونیست دنیا به خوبی می دانند در حال فرورفتن در چه گردابی هستند اما مستأصل و وامانده، به دست و پا زدن افتاده اند.
جاده تاریخ در حال عبور از آخرین گردنه است. شاهراه هموار زندگی توحیدی نزدیك است اما عبور از این گردنه، هشیاری، استقامت، توكل، شجاعت و وحدت همه مسلمانان بلكه همه ملت های آزاده دنیا را می طلبد و این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد. «الا ان نصرالله قریب»

علیرضا معاف

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

نزول هل اتی، گواهی دیگر بر عظمت اهل بیت(ع)

نزول هل اتی، گواهی دیگر بر عظمت اهل بیت(ع)
۲۵ ذی حجه سالروز نزول سوره مبارکه هل اتی( دهر – انسان) در شان اهل بیت (علی و همسر و فرزندانش) از وقایع بی بدیل تاریخ اسلام است که مانند آن را نمی توان در هیچ کجای دنیا سراغ گرفت.
همه علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که آیات شریفه "وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْكِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا* إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا " در باره حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) نازل شده است که بر منزلت این انوار قدسی در نزد حضرت حق تاکید دارد.
●اهل بیت و وفای به عهد
داستان نزول آیه چنین است كه حضرت حسن(ع) و حسین(ع) بیمار شدند ، رسول خدا و جمعی از چهره های برجسته از آن دو بزرگوار عیادت كردند . پیامبر هنگام عیادت به امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود : اگر به خاطر بهبود دو فرزندت نذری را بر عهده می گرفتی در شفای آنان بی اثر نبود . آن حضرت و فاطمه ی زهرا (علیهما السلام)نذر كردند كه اگر خدای مهربان آن دو را شفا دهد سه روز روزه بگیرند ، فضه ی خادمه هم به دنبال آن دو بزرگوار متعهد سه روز روزه گرفتن شد .
حسن و حسین پس از آن نذر شفا یافتند در حالی كه خاندان طهارت پس از شروع روزه جهت افطار چیزی نداشتند ، امیرالمؤمنین(علیه السلام) سه پیمانه جو از بازار قرض گرفت كه در برابرش پارچه ای پشمین برای قرض دهنده ببافد ، جو را به خانه آورد ، حضرت زهرا (علیها السلام) آن را آسیاب كرد و نان پخت و علی (علیه السلام) پس از نماز مغرب نان را جهت افطار بر سر سفره گذاشت كه ناگهان مسكینی به آنان مراجعه كرد و درخواست كمك نمود ، همه ی اهل خانه نان خود را به او بخشیدند و با آب افطار كردند ; شب دوم هم یتیمی طلب غذا كرد باز همه ی خانواده نان خود را به او دادند ، و شب سوم اسیری دق الباب كرد و این بار هم همه ی خانواده سهم خود را به او بخشیدند و جز با آب افطار نكردند .
روز چهارم در حالی كه نذرشان را ادا كرده بودند ، علی (علیه السلام) همراه دو فرزندش نزد پیامبر آمدند ، چون پیامبر در حسن و حسین از شدت گرسنگی، ضعف و ناتوانی دید گریست . در این وقت جبرئیل با سوره ( هل أتی ) بر حضرت نازل شد(۱) .
توجه به نیازهای افراد جامعه و چشم نپوشیدن از آنها را نمی توان تنها در یک شعار خلاصه نمود بلکه برای حل مشکل باید گام برداشت، آنسان که خود را مواجه اصلی مشکل دانسته و در رفع آن بکوشیم. مقام شامخ اهل بیت(ع) این تجلی را به تصویر کشیده اند که در جای جای زندگی ایشان، توجه به نیازمند، امری الهی و ارزشی قلمداد می شده است.
●توجه به یتیمان
یکی از اقشاری که توجه به آنها در جامعه بر هر مسلمان و اهل مروتی لازم است افراد بی سرپرست و به تعبیری(یتیم) است؛ کسانیکه بر اثر از دست دادن پناهگاه عاطفی خود به سختی شکننده شده و آمادگی فروپاشی در برابر هر مشکل کوچک را دارا میباشند. توجه به یتیمان که در آموزه های عملی اهل بیت(ع) به وفور به چشم می خورد را نباید در توجه مادی و بذل مال منحصر دانست از این رو در روایات ما حتی به نگاه محبت آمیز به یتیم نیز سفارش شده است؛ چرا که چنین افرادی به تغذیه عاطفی و روحی نیازمند ترند.
در این مقال با توجه به اهمیت برخورد با این دسته از افراد و موضوعیتی که یتیم در آیه شریفه و شان نزول آن دارد به بیان نکاتی با توجه به آیات و روایات شریفه در این باره می پردازیم.
در روایات اهل بیت(ع) آمده است:
أربعٌ مَن كُنّ فِیه مِن المُؤمِنِینَ أسكَنَه الله فِی أَعلَی عِلِیّینَ فِی غُرَف فَوقَ غُرَف فِی محلّ الشَّرَفِ كلّ أشرف : مَن آوَی الیتیمَ وَنَظَر لَهُ فَكان لَه ابا رَحیماً ، وَمن رَحِم الضّعیف وأعانَه وَكَفاه ، وَمن أنفقَ علَی والِدَیهِ ورَفَق بِهما وبِرَّهُما وَلَمْ یَحزُنْهُما ، وَمَن لَم یَخرِقَ بِمَملوكِه وَأعَنَه عَلی مَا یَكلِفُه وَلَم یَستَسِعَه فِیمَا لاَ یُطِیقُ(۲). چهار چیز است که اگر در مومنی باشدخدا او را در اعلی علیین در غرفه هایی بالاتر از دیگر غرفه ها در شریف ترین محل جای می دهد : كسی كه یتیمی را پناه دهد و به او نظر محبت اندازد و نسبت به وی پدری مهربان باشد ، و كسی كه به ناتوان رحم كند و او را یاری دهد و امورش را كفایت نماید ، و كسی كه هزینه ی پدر و مادرش را بپردازد و با آنان مدارا كند و نسبت به هر دو نیكی ورزد و آنان را غصه دار ننماید ، و كسی كه به حقوق غلام و كنیز و خدمتكارش تجاوز نكند و او را بر آنچه تكلیف می كند یاری دهد و او را در اموری كه در طاقت او نیست به كار نگیرد .
یتیم نوازی یتیم یا به خاطر مرگ پدر از نوازش و محبت پدرانه محروم شده ، یا به سبب مرگ مادر از آغوش عاشقانه مادرانه بی بهره گشته ، یا هر دو منبع لطف و فیض و عشق و محبت را از دست داده است .
از وظایف الهی و تكالیف قرآنی و مسؤولیت های اسلامی اهل ایمان توجه همه جانبه به یتیمان برای جلب خشنودی خداست .
قرآن مجید و روایات در ضمن بیان مطالبی لطیف و اشاراتی دقیق ، و سفارشاتی عمیق و توصیه هایی بسیار مهم مردم را به رعایت حقوق همه جانبه یتیمان دعوت كرده و این كار را از اعظم عبادات و افضل قربات شمرده اند .
حق یتیم آن چنان عظیم است كه قرآن بیست و سه بار از یتیم یاد كرده ، و فصل جداگانه ای در روایات اهل بیت (علیهم السلام) به این برنامه بسیار مهم اختصاص یافته است .
قرآن مجید نسبت به ایتام این عناوین را به كار گرفته است :
احسان به یتیم ، اكرام به یتیم ، اطعام یتیم ، انفاق به یتیم ، امر ازدواج یتیم ، پناه دادن به یتیم ، كار برای یتیم ، حفظ مال یتیم ، خوردن مال یتیم ، برخورد قهر آمیز با یتیم .
آیات كریمه قرآن به ترتیب عناوین بالا عبارت است از آیاتی كه در این سطور می نگارم :
احسان به یتیم ( وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَتَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاكِینِ . . . )(۳). و یاد كنید هنگامی را كه از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم كه جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و تهیدستان احسان و نیكی كنید .
اكرام به یتیم ( كَلاَّ بَلْ لاَ تُكْرِمُونَ الْیَتِیمَ )(۴). چنین نیست كه خدا شما را خوار و پست كرده باشد ، بلكه علّت خواری و پستی شما این است كه یتیم را گرامی نداشتید و حقوقش را رعایت ننمودید .
از آیه ی شریفه استفاده می شود كه هركس به اكرام یتیم و رعایت حق او برخیزد ، مورد اكرام حضرت حق قرار می گیرد و در پیشگاه حضرت ربّ رفعت مقام می یابد .
اطعام به یتیم ( وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْكِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً )(۵). و پیوسته در عین دوست داشتن طعام برای خودشان آن را به تهیدست و یتیم و اسیر می خورانند .
در این آیه ی شریفه خدای مهربان اطعام به یتیم را از اعمال قابل تقدیر اهل بیت (علیهم السلام) شمرده است ، اهل بیتی كه به فرموده ی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ، هم سنگ قرآن و در همه ی امور زندگی برای همه ی مردم سرمشق حسنه هستند .
انفاق به یتیم ( یَسْئَلُونَكَ مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْر فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاكِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ . . . )(۶). از تو می پرسند چه چیزی را انفاق كنند ، بگو : آنچه را از مال انفاق می كنید به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و تهیدستان انفاق كنید .
ازدواج یتیم ( وَابْتَلُوا الْیَتَامَی حَتَّی إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ . . . )(۷). یتیمان را نسبت به امور دینشان و اخلاق و رفتارشان و نحوه ی تصرف در اموالشان تا زمانی كه برای ازدواج آماده شدند و مسأله ی نكاح برای آنان سهل و آسان آمد آزمایش كنید ، اگر توان ازدواج داشتند اموالشان را در اختیارشان قرار دهید .( وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَی فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِنَ النِّسَاءِ . . . )(۸) و اگر می ترسید كه در ازدواج با یتیمان نتوانید عدالت را رعایت كنید پس با آن كس از زنان كه خوشایند شماست ازدواج كنید .
حفظ مال یتیم اگر از پدر یتیم یا مادرش یا از هر دو نفر مالی برای یتیم باقی ماند بر سرپرست یتیم واجب است كه در حفظ آن مال بكوشد ، و پس از رشد یتیم ـ سن تشخیص مسائل مربوط به امور مالی ـ آن مال را تا دینار آخر در اختیار او قرار دهد .
( وَآتُوا الْیَتَامَی أَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَتَبَدَّلُوا الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ وَلاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَی أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوباً كَبِیراً )(۹). اموال یتیمان را به خود آنان بدهید و مال نامرغوب خود را با مال مرغوب آنان جابه جا نكنید ، و اموال آنان را به ضمیمه ی اموال خود نخورید ، زیرا این كار گناهی بزرگ است .
( . . . فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَأْكُلُوهَا إِسْرَافاً وَبِدَاراً أَن یَكْبَرُوا . . . )(۱۰) پس اگر از آنان رشد و صلاحیتی در كارگردانی زندگی و تصرف در اموال یافتید اموالشان را در اختیارشان بگذارید ، و اموالشان را به خیال این كه مبادا كبیر شوند از روی اسراف و شتاب نخورید . .
خوردن مال یتیم تصرف در اموال یتیمان بدون مجوز شرعی ، و خوردن آنچه در مالكیت آنان است گناهی بسیار سنگین و سبب دچار شدن به عذاب الهی است .
( إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَی ظُلْماً إِنَّمَا یَأْكُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیراً )(۱۱) بی تردید كسانی كه اموال یتیمان را از روی تجاوز و ستم می خورند جز این نیست كه در شكم هایشان آتش می خورند و به زودی در آتش برافروخته درآیند .
پناه دادن به یتیم از اموری كه بسیار پسندیده و باارزش و از خصلت های نیك انسانی است پناه دادن به یتیم است .
پناه دادن به یتیم برای مصون ماندن او از آفات و بلاها و حوادث تلخ و قرار گرفتنش در مدار امنیت و تربیت و رشد و صلاح لازم كار بسیار باارزشی است كه حضرت حق به خود نسبت داده است ، و در حقیقت كسی كه یتیم را پناه دهد كاری الهی انجام داده است .
( أَلَمْ یَجِدْكَ یَتِیماً فَآوَی )(۱۲) آیا خدا تو را یتیم نیافت پس پناهت داد ؟
برخورد نامناسب با یتیم از كارهای زشتی كه بنا بر روایات اهل بیت (علیهم السلام) عرش را به لرزه می آورد برخورد نامناسب و قهر آمیز با یتیم است ، برخوردی كه دل او را می سوزاند و اشكش را جاری می كند و او را در فشار روحی قرار دهد .
خدای مهربان كه ولی و سرپرست حقیقی ایتام است و مردم مؤمن را وكیل خود در این سرپرستی گرفته از این كه با یتیم برخورد قهر آمیز شود نهی فرموده است :
( فَأَمَّا الْیَتِیمَ فَلاَ تَقْهَرْ )(۱۳) و اما یتیم ، از وظایف و تكالیفت درباره ی او این است كه با وی برخورد قهر آمیز ننمایی .
كار برای یتیم تا زمانی كه یتیم قدرت بر انجام كارهای خود را ندارد ، و به این خاطر ممكن است زیان و ضرری متوجه او شود بر اهل ایمان و دلسوزان تكلیف است كه به خاطر خدا كار لازم را برای او انجام دهند .
كار برای یتیم از چنان ارزشی برخوردار است كه قرآن مجید می فرماید : دو پیامبر چون موسی و خضر (علیهما السلام) با هم می رفتند تا به قریه ای رسیدند ، از اهل آن قریه درخواست طعام كردند ولی اهل آن قریه از این كه آن دو مسافر ملكوتی را مهمان كنند امتناع ورزیدند ، در آن قریه دیواری را یافتند كه نزدیك به انهدام و خرابی بود ، پس خضر (علیه السلام) به تعمیر و استوار ساختن آن اقدام كرد و پس از بیان مطالبی به موسی (علیه السلام) گفت : دیوار متعلق به دو طفل یتیم در این شهر بود كه زیر آن دیوار گنجی متعلق به آن دو یتیم قرار داشت ، دو یتیمی كه پدرشان مردی صالح و شایسته بود ، خدا اراده كرد كه آن دو یتیم به سن رشد برسند تا در سایه ی رحمت پروردگارت گنجشان را ( كه من با تعمیر و استوار كردن دیوار دور از دستبرد قرار دادم ) استخراج كنند(۱۴)
روایات و یتیم امام صادق (علیه السلام) فرمود :
مَن أرادَ أن یُدخِلَهُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ فِی رَحمَتِهِ ویُسكِنَهُ جَنَّتَهُ ، فَلْیُحْسِنْ خُلُقَهُ ، وَلیُعطِ النصفَهَٔ مِن نَفسِهِ ، وَلْیَرحَمِ الیَتِیمَ ، وَلْیُعِنِ الضَّعِیفَ ، وَلْیَتَواضَعْ للهِِ الَّذِی خَلَقهُ(۱۵) كسی كه می خواهد خدا او را در رحمتش درآورد ، و در بهشت جایش دهد ، باید اخلاقش را نیكو گرداند ، و از جانب خود به همگان انصاف دهد ، و به یتیم مهر ورزد ، و ناتوان را یاری رساند ، و برای خدایی كه او را آفریده فروتنی كند .
آمرزش والدین با اعمال نیك فرزندان پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود : عیسی بن مریم (علیه السلام) بر قبری عبور كرد كه صاحبش در عذاب بود ، سپس سال بعد به آن قبر عبور كرد در حالی كه صاحبش دچار عذاب نبود ، به پروردگار گفت : سال اوّل از این قبر عبور كردم صاحبش در عذاب بود ، و سال بعد در عذاب نبود . خدا به او وحی فرمود : ای روح الله ! از او فرزندی شایسته به سنّ رشد رسید كه جاده ای را اصلاح كرد ، و یتیمی را پناه داد ، پس به خاطر عمل فرزندش او را آمرزیدم(۱۶)
پاداش یتیم نوازی پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود
مَن كفّلَ یَتِیماً وكَفّلَ نَفَقَتَهُ كُنتُ أنا وهُو فِی الجَنّهِٔ كَهاتینِ ; وقَرَنَ بَینَ أصبَعَیه المُسَبِّحَهَٔ والوُسطی(۱۷)
كسی كه عهده دار یتیمی شود و هزینه ی او را نیز به عهده گیرد ، من و او مانند این دو در بهشتیم و بین دو انگشت مسبّحه و وسط خود را پیوند داد ( تا نزدیك بودن چنین انسانی را در بهشت با خود نشان دهد ) .
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود :
مَا مِن مُؤمِن وَلاَ مُؤمِنَهٔ یَضَعُ یَدَهُ عَلَی رَأْسِ یَتیم مُتَرحِّماً لَهُ إلاّ كَتَبَ اللهُ لَهُ بِكُلِّ شَعرَهٔ مَرَّتْ یَدُهُ عَلَیها حَسنهًٔ(۱۸) مرد و زن مؤمنی نیست كه از روی مهرورزی دستش را بر سر یتیم بگذارد مگر این كه خدا به هر مویی كه دستش بر آن بگذرد حسنه ای برای او می نویسد .
پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :
إنّ الیتیمَ إذا بَكی اهتَزَّ لَه العَرشُ فَیقولُ الربّ تَبارَكَ وتَعالی : مَن هَذَا الَّذی أبكی عبدِی الَّذی سَلَبَتهُ أبوَیهِ فِی صِغَرِه ؟ فَوَ عِزَّتِی وَجَلاَلِی لاَ یَسْكُتُه أحدٌ إلاّ أوجبتُ لَه الجنّهٔ(۱۹) بی تردید هنگامی كه یتیم گریه كند ، عرش به خاطر او به لرزه آید ، پس پروردگار متعال می فرماید : چه كسی این بنده ی مرا كه در كودكی پدر و مادرش را از او گرفتم به گریه انداخت ؟ به عزت و جلالم سوگند احدی او را ساكت نمی كند مگر این كه بهشت را بر او واجب می كنم .
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود :
أحسِنُوا فِی عَقبِ غَیرِكُم ، تُحْفَظُوا فِی عَقبِكُم(۲۰)
به فرزندان باقی مانده از دیگران نیكی كنید تا به فرزندانی كه از شما باقی می ماند نیكی كنند .
حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمود :
مَن أَكَلَ مِن مَالِ الیَتیمِ دِرهَماً واحِداً ظُلماً مِن غَیرِ حَقّ یُخَلِّدُه اللهُ فِی النّار(۲۱).كسی كه از مال یتیم از روی ستم و به ناحق یك درهم بخورد ، خدا او را در آتش جاودانه كند .

وبگردی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
اولین تصاویر و جزئیات از تصادف مرگبار در جاده تهران-کرمان
اولین تصاویر و جزئیات از تصادف مرگبار در جاده تهران-کرمان - اتوبوس تهران -کرمان در کیلومتر ۴۰ آزاد راه کاشان به نطنز، ورودی بادرود براثر بی احتیاطی و احتمالا خواب آلودگی راننده پس از برخورد با پشت کامیون حامل سوخت واژگون شده و در لاین مخالف دچار آتش سوزی شد...
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت»
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت» - فیلم - روایت یک روحانی از هایده و ماجرای خواندن ترانه «علی ای همای رحمت» را در ویدئوی زیر ببینید.