چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ / Wednesday, 20 February, 2019

تحریف قرآن کریم هرگز نمی توانید!


تحریف قرآن کریم هرگز نمی توانید!
«به امت عربی به طور خاص و به جهان اسلام به طور عام... سلام بر شما و رحمت خدای قادر بر همه چیز... اشتیاق به ایمان خالص، صلح درونی، آزادی روح حیات جاودان در ژرفای نفس بشری قرار دارد. ما به تكیه به خدای تنهای یگانه امید داریم كه خوانندگان و شنوندگان، راه رسیدن به آن اشتیاق را از طریق «الفرقان الحق» بیابند...»
این بخشی از مقدمه كتابی است كه خبر آن را از مدت ها پیش ازگوشه و كنار می شنیدیم و در سایت های خبری می خواندیم. این خبر كه بوی شكل گیری و طراحی توطئه ای جدید و خطرناك بر ضد اسلام و مسلمانان می داد این بود كه در لس آنجلس (آمریكا) كتابی در حال تدوین و شكل گیری است كه تحت عنوان «قرآن قرن ۲۱» معرفی شده است.
متأسفانه این خبر، شكل واقعی به خود گرفت و بالاخره كتاب مزبور، با چاپی نفیس و گرانقیمت به نام «الفرقان الحق» در ۳۳۶ صفحه و ۷۷ سوره(!) و به زبان هالی عربی و انگلیسی، توسط دو شركت انتشاراتی آمریكایی چاپ و توزیع شد.
ماجرا از سال ۱۹۹۹ با انتشار سوره جعلی شبیه سوره های قرآن كریم در اینترنت آغاز و به اینجا ختم شد كه كتاب مزبور به تقلید از شیوه و اسلوب قرآن كریم و با استفاده از كلمات و آیات آن و حتی با رسم الخط قرآنی عرضه شود. به نظر می رسد فراهم آورندگان این كتاب هنوز در مرحله آزمایش هستند و شرایط فعلی را برای ورود گسترده و توزیع بی محابای آن در كشورهای اسلامی مناسب نمی بینند. اما در كتابخانه های بزرگ و مشهور دنیای عرب، باشگاه های تفریحی و ورزشی، مراكز آموزشی و فنی و در بعضی از كشورهای عربی ـ از جمله كویت ـ و البته در سطح مدارس خارجی كه دانش آموزان مسلمان كشور میزبان در آن تحصیل می كنند، به شكل گسترده ای تبلیغ و توزیع شده است.
انتخاب اسم «الفرقان الحق» خود بهترین دلیل بر سوء نیت و پلیدی طراحان و نویسندگان آن دارد؛ زیرا می دانیم كه فرقان یكی از نام های قرآن است و اضافه كردن صفت «الحق» به فرقان و اطلاق آن به دست نوشته های ناپاك خویش بدان معنی است كه قرآن مسلمانان ـ معاذالله ـ فرقان باطل است و فرقان حق چیزی است كه اینان ارائه كرده اند.
چیزی كه توجه همگان را جلب می كند كیفیت ذكر خدا و آغاز كردن با نام اوست كه براساس معارف مسیحی چنین آمده است: «بسم الاب الكلمه الروح الاله الواحد الوحد...» پوچی جملات این به اصطلاح قرآن كه از ناحیه خدایان صهیونیست مؤلف مسیحی به وی وحی شده است، آن قدر واضح و گویا است كه به هیچ توضیحی نیاز ندارد.هر خواننده ای حتی با سطح متوسط از معلومات، با دیدن آیات(!) آن پی می برد كه چگونه تلاش كرده اند از زبان خدای متعال و در قالب وحی و به شیوه قرآن ـ البته به گمان عمل ناقص و زعم باطل خود ـ نه تنها فروع كه حتی اصول دین مبین اسلام را دچار تحریف و دگرگونی می كنند.
● نویسنده كتاب
در بعضی از این نوشته ها، این كتاب بی ارزش را تألیف دو نفر به نام های «الصفی» و «المهدی» دانسته اند. اما در مقدمه آن كه به امضای این دو نفر نوشته شده است، خود را به عنوان اعضای هیأت امنای ناظر بر تدوین تهیه و انتشار، معرفی كرده اند. بعضی از محققان عرب به نقل از پایگاه اینترنتی...، كه به تبلیغ و فروش این كتاب پرداخته است، نویسنده آن را فردی به نام دكتر «انیس شاروش» معرفی می كند. نویسندگان دیگر، دكتر انیس شاروش را همان المهدی می شناسند كه كتاب را به انگلیسی برگردان كرده است. اما از «الصفی» كه نخستین نام امضاكننده مقدمه است، چندان خبری در دسترس نیست. جالب این است كه «ولید رباح» رئیس تحریریه نشریه صوت العروبه كه در آمریكا منتشر می شود، امضای مقدمه كتاب را چنین می نویسد: ... به الصفی وحی شده است ... المهدی آن را ترجمه كرده است.
بنابراین احتمال می رود كه نسخه ای كه او ملاحظه كرده جزو نسخه های نخست كتاب مزبور باشد كه چنین امضا شده و بعدها در اصلاح یا تجدیدنظر و یا به خاطر هراس جدی از واكنش مسلمانان وحتی غیرمسلمانان، به عنوان ناظران بر تدوین تهیه و انتشار امضا شده باشد. به نظر می رسد كه «الصفی» به معنای برگزیده، نام یك شخصیت فرضی است كه تنها برای رد گم كردن و در عین حال جنبه قداست دادن به كتاب باشد، دیگر این كه «المهدی» نیز شخصی واقعی و همان دكتر انیس شاروش باشد كه هم نویسنده متن عربی و هم مترجم آن به انگلیسی باشد.
نكته ای كه دخالت دكتر انیس شاروش را تأیید می كند و نشان می دهد كه او همان «المهدی» است، مطلبی است كه در پایگاه اینترنتی usinfo به صراحت او را مترجم كتاب معرفی می كند و به نقل نظرات او و اهداف این كار می پردازد.
سایت islam in focuse كه احتمالاً متعلق به خود اوست، نیز می نویسد: وی سه سال قبل به همراه همسرش، كتاب الفرقان الحق را از عربی به انگلیسی برگرداند. همان چیزی كه امروز به نام the true furqan شناخته می شود.
حال، مدت هاست كه این فرد در رسانه های گوناگون به تبلیغ «الفرقان الحق» و برپایی كنفرانس های مختلف به ترویج آن می پردازد و از مسلمانان می خواهد كه بدان اعتماد كنند و آن را جایگزین قرآن كریم نمایند. دكتر انیس شاروش در فلسطین به دنیا آمد و پدرش توسط ارتش یهود كشته شد، او ابتدا در اردن و سپس در كشورهای عربی به تحصیل و در عین حال، فعالیت تبشیری پرداخت و برای تبلیغ مسیحیت به ۷۶ كشور در سراسر دنیا سفر كرد. از سال ۱۹۹۵ در نیوزلند، انگلیس و پرتغال به سر برد.
پیش از آن نیز در سرزمین های اشغالی در خدمت یهودیان بود و به آنان در كنشت اورشلیم Jerusalem Baptist خدمت كرد. وی در دهه ۸۰ كتابی تحت عنوان: islam reveled a christlan arabics view of islam منتشر كرد و در آن، اسلام را دارای ایده های نادرست و روح خشونت دانست، از جمله این كه از هر ۵ قتل كه در جهان اتفاق می افتد، یك نفر به خاطر دیدگاه های اسلامی كشته می شود.
دهمین كتاب وی در آگوست ۲۰۰۴ با عنوان «اسلام، خطر یا چالش» منتشر شد، او اسلام را دین رعب و خشونت خوانده كه به جنگ و خونریزی دعوت می كند و اضافه كرده است كه منشأ همه این دیدگاه ها اسلام است. به خاطر همین اعتقاد، به مسلمانان سفارش كرده است كه قرآن دروغینش را جایگزین قرآن رایج بین خویش كنند.
● دكتر انیس شاروش ابتدا چهارده
سوره جعل و در پایگاه اینترنتی AMRICAONLINE.COM منتشر كرد سپس بعد از یكسال، كتابی كامل با نام «الفرقان الحق» شامل ۷۷ سوره جعلی تألیف و در دسترس همگان گذارد. او در كنفرانسی كه ۲ روز بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر در دانشگاه هوستن برگزار كرد به دولت آمریكا پیشنهاد كرد كه برای جلوگیری از نفوذ تروریسم همه مسلمان را از آمریكا اخراج كند و اضافه كرد كه باید همگی مسلمانان را به خاورمیانه منتقل و سپس با بمب اتم همه منطقه را نابود كرد. این سخنرانی موجب شد كه رئیس دانشگاه مزبور، در روزنامه وابسته به دانشگاه از سخنان او اظهار تأسف و معذرت خواهی كند.
● ریشه یابی
پیش از آن كه به جزئیات بیشتر و تحلیلی جامع تر از این توطئه ناشیانه بپردازیم لازم است این نكته بیان شود كه قرآن در جای جای خود، به افشای انواع این توطئه ها و شیوه ها پرداخته است. اما در این میان، عمده ترین و آخرین راه حل مخالفان را ابتدا كشتار، جنگ، ترور و سپس تحریف حقایق می شمارد.
جالب است كه قرآن كریم این ۲ شیوه، یعنی كشتار و تحریف را بیش از همه به بنی اسرائیل نسبت می دهد. چنانكه گویی اینان حرفه ای ترین و كارآزموده ترین دشمنان در این نوع ستیزه جویی ها بوده اند.
شیوه خطرناك تری را كه قرآن بدان توجه می دهد و پرده از آن برمی دارد، موضوع تحریف، واژگون كردن حقایق و آمیختن حق و باطل است. شیوه ای كه دین خدا و حقایق ربانی چنان با باطل و اهوای شیطانی درهم آمیخت كه دیگر جز پوسته ای از دین حقیقی باقی نمی ماند و در نتیجه، خدای متعال برای هدایت مردم، از نو رسولی جدید و آیینی جدید به سوی مردم روانه می كرد.
ـ یا ایها الرسول لایحزنك الذین یسارعون فی الكفر من الذین قالوا آمنا بأفواهم و لم تؤمن قلوبهم و من الذین هادول سماعون للكذب سماعون لقوم آخرین لم یأتوك یحرفون الكلم من بعد مواضعه... (مائده۴۱‎/)
یعنی: ای پیامبر تو را غمگین نكند ـ رفتار ـ آنان كه به سوی كفر می شتابند و گروهی كه به زبان گفتند ایمان آوردیم ولی دل هایشان ایمان نیاورده است و همین طور یهودیان كه سخن دروغ و سخن كسانی كه نزد تو نیامده اند (ایمان نیاورده اند) را گوش می دهند كه كلام خدا را پس از استقرار آن، تحریف و تبدیل می كنند...
روایات بسیاری وجود دارد كه در جهت مخدوش جلوه دادن دین اسلام و شخصیت پیامبر اكرم (ص) و اولیای راستین الهی، توسط یهودیان مغرض ساخته و پرداخته شده و در كتاب های اسلامی وارد شده است. این مسأله آنقدر حائز اهمیت است كه در حدیث شناسی اسلامی، مبحث «اسرائیلیات» برای شناخت این قبیل روایات و راویان آنها جایگاه ویژه ای دارد.
بنابراین همان طور كه پیشتر نیز گفتم با توجه به سابقه دیرینه بنی اسرائیل در انواع فتنه های نظامی و فرهنگی در طول تاریخ ادیان الهی، دست داشتن اینان در ماجرای «فرقان الحق» نیازی به توضیح و استدلال ندارد. با این حال، غیرمنطقی نیست كه ردپای اسرائیلیان و لابی های صهیونیستی را در طراحی و تدوین این كتاب جست وجو كنیم و دلایل آنها را كه بسیار روشن است، مرور كنیم. در آیات و سوره های این كتاب چنین وانمود شده است كه آخرین كتاب آسمانی انجیل بوده و اینك این كتاب آسمانی «فرقان الحق» است كه تداوم همان حركت انجیل و رسالت الهی حضرت عیسی مسیح علیه السلام است.
اینجا این سؤال به ذهن می رسد كه اگر چنین است، پس چرا ما این حركت مسیحی را یك توطئه سیاسی می دانیم و آن را به صهیونیسم نسبت می دهیم؟
پاسخ بسیار روشن است و دلایل آشكار زیر، نشان دهنده آن است كه این اقدام یك حركت دینی و مسیحی نیست و تنها با اندیشه ها و اهداف سیاسی، مسیحیت را به عنوان یك ابزار در اختیار و به كار گرفته است.
الف) هدف از این كار تبلیغ دینی خاص نبوده است كه بگویم چرا یهودیان، مسیحیت را مطرح كرده اند؟ اگر هدف تبلیغ دین یهود بود و مثلاً تورات مطرح می شد و آموزه های تلمودی محور كار قرار می گرفت، به شكست حتمی منجر می شد. زیرا این كار به معنای انكار مسیحیت بود و موجب می شد كه جهان مسیحتی نیز روبه روی آن قرار گیرد و با آن مقابله كند. این در حالی است كه آنان فعلاً با مسیحیت مشكلی ندارند؛ زیرا بخش اعظمی از آن در اختیار خودشان است وبخش دیگر كه در اختیارشان نیست، سر در لاك خود برده است و با منافع صهیونیسم جهانی و در نهایت تشكیل امپراتوری جهانی یهود، تضاد و تقابلی ندارد.
ب) مسلمانا از نظر عاطفی نسبت به مسیحیان، احساس علاقه و صمیمیت بیشتری دارند تا صهیونیست ها و حتی از نظر اعتقادی نیز... البته این دیدگاه مربوط به دوران فعلی نیست و تاریخ آن به صدر اسلام بازمی گردد و در قرآن كریم نیز به آن اشاره شده است.
بنابراین از نظر توطئه سازان، احتمال تأثیر معارف مسیحی و كلمات آنان در مسلمانان یا حداقل سكوت آنان بیشتر است. درحالی كه اگر چنین حركتی با پشتوانه نام صهیونیست صورت می گرفت، واكنش تندتر و فعال تر مسلمانان را در پی می داشت.
● دو نكته مهم؛
۱) نباید فكر كنیم چاپ این كتاب به معنی وقوع تحریف در قرآن عزیزمان است و اصل تحریف ناپذیری قرآن زیر سؤال رفته است. نه؛ وعده الهی همیشه راست و پابرجاست كه «انا نحمن نزلنا الذكر و انا له لحافظون» استدلالات محكم عقلی و نقلی عدم امكان تحریف قرآن، همچنان بر جای خود باقی است. اولاً این كه این كتاب خودش هم ادعا ندارد تحریف شده قرآن است و همان قرآنی است كه خدای حكیم بر پیامبر ما نازل كرده است.
بلكه می گوید من یك كتاب آسمانی جدید هستم كه دنباله مسیحیتم و البته تازه یادم افتاده كه نازل شوم!!! تحریف قرآن یعنی چیزی را كه قرآن نیست به اسم قرآن عرضه كنند. دوم این كه، اگر هم چنین ادعایی داشته باشد كه جایگزین قرآن است، در صورتی می توانیم بگوییم قرآن مجید تحریف شده كه دیگر امكان دسترسی به قرآن حقیقی نباشد و بتوان این چرندیات را ـ نعوذ بالله ـ به عنوان قرآن قالب كرد!
نه این كه اگر یك نفر در یك گوشه ای كلمه ای از قرآن نزد خودش را جابه جا كرد اسمش را تحریف قرآن بگذاریم و منكر ضروریات دینمان شویم، گرچه این كار بسیار زشت و خباثت آلود است. اما با توجه به گسترش و تواتر استثنایی قرآن عزیز كه هیچ نمونه دیگری در دنیا ندارد حتی اگر یك حرف قرآن هم كم شود همه می توانند به سرعت و به راحتی متوجه شوند چه رسد به این كتاب سراسر اراجیف و اباطیل ساخته ذهن بیمار یك صهیونیست!
۲) این اقدام صهیونیستی، نشان دهنده اوج استیصال غرب در برابر اسلام است. غرب متوجه شده كه امكان رویارویی مستقیم با اسلام غیرممكن است. ناچار است برای براندازی اسلام از خود اسلام كمك بگیرد و با نقاب اسلام و قرآن وارد شود. می داند حرف خودش دیگر خریداری ندارد. چاپ این كتاب به شكل و شیوه قرآن و حتی نامگذاری و رسم الخط آن ـ كه البته به خیال باطل آنها شبیه قرآن كریم است، در حالی كه هر بچه مسلمانی با دیدن آن می فهمد جز مقداری سرهم بندی و حرف های بیهوده چیزی نیست ـ نشان دهنده همین ادعای ماست. موج بیداری اسلامی ملت های غرب را هم فراگرفته و سران سرمایه دار و صهیونیست دنیا به خوبی می دانند در حال فرورفتن در چه گردابی هستند اما مستأصل و وامانده، به دست و پا زدن افتاده اند.
جاده تاریخ در حال عبور از آخرین گردنه است. شاهراه هموار زندگی توحیدی نزدیك است اما عبور از این گردنه، هشیاری، استقامت، توكل، شجاعت و وحدت همه مسلمانان بلكه همه ملت های آزاده دنیا را می طلبد و این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد. «الا ان نصرالله قریب»

علیرضا معاف

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

اسوه های زندگی

اسوه های زندگی
گزارش های قرآنی از اشخاص و یا جوامع و اقوام بخاطر آن است که نسبت به اشخاص موفق واکنش های مثبت نشان داده و آنان را به عنوان الگوهای عملی و عینی زندگی خویش برگزینیم و یا از اشخاص منفی پرهیزکرده و از رفتارها و عقاید آن ها دوری نماییم. از این رو خوانش آیات قرآنی می بایست با توجه به مسئله تقلید و الگوپذیری و اسوه یابی عملی و علمی و عینی باشد. این نوشتار تلاشی است تا نقش اسوه ها و تقلید در زندگی بشر براساس تحلیل قرآن دانسته شود. با هم این نوشتار را از نظر می گذرانیم.
● جایگاه و اهمیت تقلید
انسان به طور طبیعی موجودی مقلد است. تقلید از دیگری در حوزه های مختلف امری است که می تواند به شکل شمشیر دولبه ای عمل کند. از این روست که داوری ارزشی درباره تقلید تا زمانی که متعلق و هدف آن دانسته و معلوم نشود، نادرست و غلط است. بسیاری از تقلیدها نه تنها مفید و سازنده نیست بلکه موجبات عقب ماندگی شخصی و یا جمعی را فراهم می آورد و آدمی و یا جامعه را از دستیابی به کمال باز می دارد؛ با این همه انسان از راه تقلید زندگی خویش را می سازد و اگر تقلید در انسان به طور طبیعی و فطری وجود نمی داشت آدمی نمی توانست سخن بگوید و یا از دانش و تجربیات دیگران بهره برد و همواره هر کسی در سرخط و خطا بود. به این معنا که هرکس و یا جامعه ای می بایست چیزی که دیگران به تجربه و آزمون و خطا به دست آورده اند دوباره تجربه کرده و در خطا و آزمون به دست آورد و از این جهت همواره درسرخط و یا خطا بود.
تقلید به آدمی و جامعه این فرصت را بخشیده است تا از دانش ها و تجربیات دیگران بهره ببرد وکارهای خویش را از آن جایی آغاز کند که دیگران به پایان رسانده اند. تقلید موجب می شود تا در حوزه و جامعه پذیری و مدنیت و امور اجتماعی و فردی هرکس و یا جامعه ای بتواند راه رشد و تعالی و تکامل را سریع تر و پرشتاب تر از گذشته بپیماید.
نگرش قرآن به تقلید نگرشی همراه با توجه به متعلقات آن است. از این روست که آیات بسیاری با نگرش به متعلقات برخی از تقالید آنها را مذموم و ناپسند شمرده است و برخی دیگر را تایید کرده و بلکه از آنها به عنوان بهترین و کامل ترین و ساده ترین راه تکاملی یاد کرده است. از این روست که مسئله اسوه و معرفی آن و اسوه پذیری به عنوان اصلی اساسی آموزه های قرآنی مطرح می باشد.
● نقش الگوها در تربیت
در حوزه تربیتی و پرورشی مسئله الگوها و تقلید از مسائل مهم و اساسی است. به نظر روان شناسان اجتماعی بی تقلید و الگوهای تربیتی نمی توان به پرورش و تربیت نسل های آینده جامعه امید بست. هرکسی در دوره نوجوانی با توجه به دیگری مهم و یا دیگران مهم خویش است که رفتارها و بینش ها و نگرش های خود را سامان و شکل می بخشد.
نوجوان برای دستیابی به هویت مستقل و بازشناسی خود از دیگری نیازمند آن است که از خود بازتعریفی به دست دهد. دراین میان برای پاسخ گویی و شناسایی من شخصی ناچار می شود تا خود (من) را با توجه به دیگری معنا کند که شخص هرگز نمی تواند (من) خود را تعریف و یا از دیگری بازشناخته و تفکیک کند مگر آن که دیگری را بشناسد. از این روست که گفته شده (من) همواره در جامعه و در نسبت با دیگری معنا و مفهوم می یابد.
با این همه از آنجایی که انسان نمی تواند خود را ا ز دیگری به طور مستقل معنا کند و نیازمندیهای مختلفی چون پاسخ گویی به نیازهای عاطفی و احساسی او را به دیگری وابسته می کند و می کوشد تا (من) مستقل خویش را در حد معقول و قابل امکان تعریف کند و درعین وابستگی به دیگری خودش را نیز متمایز و جدا سازد.
دراین حالت است که آدمی برای هماهنگی با جامعه و دستیابی به پاسخ های مناسب و ارضای نیازهای خویش، به دیگری توجه کند که از نظر او کامل و یا در بخشی کامل است و به نظر شخص خود از آن بهره ای نبرده است. دراین جاست که تعریف های بزرگترها و جامعه خود را نشان می دهد. هنگامی که در رسانه های جمعی و همگانی و یا در محیط خانواده و اجتماع از شخصی و یا امری تعریف می شود و درباره آن حرف و حدیث بسیار است به طور طبیعی کودک و نوجوان می کوشد تا خود را به شکلی مرتبط با آن شخص و یا امر نماید. از این روست که رسانه ها و تبلیغات خانگی و یا اجتماعی می توانند برای کودک امری و یا شخصی را مهم جلوه دهند و یا از ارزش آن بکاهند.
اگر امری و یا شخصی برای نوجوان مهم شود وی می کوشد تا خود را با آن شخص و یا امر همانند سازی کند و به این شکل نه تنها خود را در موقعیتی قرار دهد که بتواند به نیازهای خویش به کمک دیگری پاسخ دهد بلکه خود را به شکلی متمایز سازد و وجه متمایزی برای خود کسب کند.
نوجوان در مرحله خودسازی و استقلال یابی به دیگری مهم و دیگران مهم می اندیشد. در این جاست که می کوشد تا در اموری حتی لباس پوشیدن و یا امور ظاهری از الگوی مهم و دیگران مهمی که برای او الگوشده اند پیروی و تبیعت کند که در اصطلاح از آن به تقلید یاد می شود.
اگر رسانه ها شخص و یا امری را مهم جلوه دهند به طور طبیعی نوجوان برای خودنمایی و جلب نظر دیگران نیز شده می کوشد تا رفتاری مشابه شخص در پیش گیرد و یا آن امر مهم را در خود ایجاد و یا تقویت و بروز دهد. این گونه است که اگر در جامعه ای مسئله فوتبال به عنوان امری ارزشی مطرح شود و بازیگران این میدان به عنوان افراد و اشخاص سرشناس مطرح شده و ستاره گردند، نوجوان می کوشد تا بدان سمت و سو رود. در زمان اوج گیری بازی های جام جهانی چنین حالتی پدید می آید که البته به شکل موج است ولی دربرخی از کشورها این مسئله به شکل غرقه سازی انجام می شود و همگان دچار آن می شوند به گونه ای که هیچ یک از مسئولان ریز و درشت کشوری و همچنین مردم کوی و برزن بی دغدغه نسبت به آن نیستند و همه فکر و ذکر ایشان را به خود مشغول می دارد. دراین زمان است که آن امر برای همه نوجوانان به عنوان امر مهم و بازیگران به عنوان ستارگان دنیای بازی به عنوان دیگران مهم مطرح می شوند و جامعه می کوشد تا خود را با آنان همانندسازی کند.
بنابراین نمی توان ازمسئله تقلید و اسوه گرایی و نقش رسانه ها و تبلیغات در این حوزه چشم پوشید. جامعه خواسته و یا ناخواسته الگوهای ذهنی و یا عینی را مطرح می سازد که بخش اعظم جامعه را با خود درگیر می کند و آنان را به سمت و سویی هدایت می کند که برای سرنوشت فردی و جمعی مهم و اساسی است.
● الگوهای قرآنی
از آنجایی که آموزه های وحیانی قرآن در راستای ایجاد زمینه ها و بسترهای مناسب تکاملی و هدایت بشر به سوی کمال فروفرستاده شده است دربردارنده همه مسائل و مطالبی است که برای تامین این هدف مهم است. از این روست که قرآن هم به مساله تقلید و هم الگوها توجه داشته است.
چنان که گفته شد گزارش های قرآنی در بسیاری یا در همه موارد ناظر به مساله الگودهی و الگوپردازی است. الگوهایی را به عنوان الگوهای مهم و مفید مطرح کرده و یا مومنان را از الگوهای زیانبار و گمره کننده باز می دارد. به عنوان نمونه در سوره تحریم به صراحت و وضوح از دو زن به عنوان الگوهای هدایتی و مفید و از دو زن دیگر به عنوان الگوهای ضد کمالی یاد می کند. (تحریم آیات ۱۰ تا ۱۲)
خداوند پیامبران (ع) را به عنوان الگوهایی که آدمی را به کمال مطلوب می رساند مطرح کرده و از مردم می خواهد تا با پیروی از ایشان خود را به کمال برسانند؛ چنان که جوامعی را نیز به عنوان جوامع نمونه و برتر یاد کرده و از مردم می خواهد تا با پیروی از روش ها و شیوه ها و اهداف آن جوامع خود را به شکل آن جوامع درآورند و از نعمت هایی که آنان برخوردار بودند بهره مند گردند. (انعام آیات ۸۳ تا ۹۰ و نیز نحل آیه ۱۱۲)
با این همه خداوند از جامعه ای که ما آن را به عنوان مدینه الرسول می شناسیم به عنوان جامعه برتر و نمونه یاد می کند و از شخص پیامبر (ص) نیز به عنوان شخص کاملی یاد می شود که می تواند آدمی را به کمال برساند. بنابراین به صراحت می فرماید: لکم فی رسول الله اسوه حسنه؛ برای شما در شخص رسول خدا الگوی نمونه و نیکی است.
تاکید قرآن بر اسوه نیک و الگوی خوب از آن روست که اسوه ها می توانند خوب و یا بد باشند. بنابراین نمی توان در الگوبرداری هر کس و یا هر جامعه ای را الگو خود و یا جامعه قرار داد. قرآن با آن که حضرت ابراهیم(ع) را مردی بزرگ و در مقام عالی و والا می شمارد ولی او را در همه امور الگو قرار نمی دهد و دست کم در یک مورد وی را از الگو بودن استثنا می کند. (ممتحنه آیات ۴ و ۶)
از نظر قرآن تنها پیامبر اسوه کامل است که می توان از سرتاسر زندگی او الگو گرفت و از او پیروی کرد؛ زیرا او در بینش و نگرش و عمل کردهای نمونه کاملی است که هیچ خطا و اشتباه در زندگی او نبوده است و حتی ترک اولی نیز انجام نداده است. از نظر قرآن پیامبر اکرم (ص) دارای «خلق عظیم» است و زندگی او سرشار از همه کمالات انسانی است بی آن که خطا و اشتباهی در آن باشد. او در مقام عمل آن گونه بوده که خداوند وی را به عنوان صاحب عزم می شمارد. صاحب عزم کسی است که به درستی می اندیشد و در انجام آن کوتاهی نکرده و هرگز از مسیر کمالی بیرون نرفته واز انجام متقین آن کم نمی آورد.
● معیارهای اسوه پسندیده
قرآن برای اسوه والگوهای خوب و پسندیده شرایط و ویژگی هایی را برمی شمارد که در این جا به برخی از آن ها اشاره می شود.
از جمله مهم ترین ویژگی هایی که برای الگوهای خوب مطرح شده است دارا بودن بینش و نگرش درست به خود و هستی است. بینش درست که برخاسته از دانش های وحیانی و یافته های بشری است می تواند رفتار و نگرش آدمی را سامان درستی بخشد. شناخت درست از خود و جهان زمانی امکان پذیر است که شخص خداوند را چنان که هست بشناسد و از توحید کامل برخوردار باشد.
ایمان به توحید پس از شناخت درست از توحید است که شخص را در عمل و رفتار متعادل می سازد. از این روست که در قرآن توحید افعالی (ممتحنه آیه ۴) و ثبات بر ایمان و توجه به خدا در همه حالات و زمان ها (تحریم آیه ۱۱) و باور به رستاخیز و معاد (ممتحنه آیه ۴) به عنوان ویژگی های اصلی برای اهل اسوه یاد شده است؛ زیرا کسی که دارای شناخت کامل از خدا و الوهیت و ربوبیت اوست و نیز خود را همواره در محضر خدا می یابد به گونه ای رفتار می کند که مورد رضایت و پسند خدا باشد و عملی را مرتکب نمی شود که خداوند از آن ناخشنود وناراضی گردد. از این روست که به همگان از بشر و غیر بشر محبت می ورزد و رفتارهای نیک و پسندیده ای در پیش می گیرد و چون علم و احاطه علمی خدا به آشکار و نهان و حتی دل ها و پندارها را می داند تفکر و خیال و پندار باطلی نسبت به کسی به دل راه نمی دهد.
اسوه کسی است که در همه حال فرمانبردار خداست و اطاعت او را بر هر چیزی مقدم می دارد. بنابراین می کوشد تا در رفتارهای خویش براساس اصول عقلی و عقلایی و شرعی رفتار نماید و خود را در مسیر شیطان و وسوسه های او قرار ندهد و به خود و دیگری ظلم نکند (تحریم آیات ۱۱ و ۱۲)
تقوا و پاکدامنی و عفت به عنوان مسیر کمالی (همان) برای او مطرح است و در هنگام سختی ها و دشواری برای آن که در دام ابلیس نیافتد و رفتاری از سر ظلم و ستم در پیش نگیرد به خداوند توکل کرده (ممتحنه آیه ۴) و از ترس رفتار خطا و اشتباه به خدا پناه برده و به درگاه او انابه و تضرع می کند. (همان)
از شرک و مظاهر آن چون ظلم و بی عدالتی و بیداد دوری می ورزد (همان) و نسبت به مومنان و مردم مهربان و رئوف است.
الگوهای قرآنی انسان هایی معتدل هستند و از آن جایی که نمونه عینی در زندگی روزمره و با همه سختی ها و مشکلات آن است کسی نمی تواند مدعی شود که امکان عمل به کارهای درست در زندگی دنیوی به سبب محیط اجتماعی و مانند آن را نداشته است. از این روست که از نظر قرآن افراد واشخاصی که معرفی می شوند به عنوان الگوهای شاهد نیز می باشند. به این معنا که همانند دانش علوم اجتماعی که برای سنجش و آزمون درستی و یا نادرستی گروهی به عنوان گروه نمونه و گروهی به عنوان گروه شاهد درنظر گرفته می شود، خداوند الگوهایی را که مطرح می سازد به عنوان الگوهای شاهد مطرح می سازد تا در آینده کسی نگوید که این مسایل تنها در حوزه نظر و نظریه بوده و یا فرضیه اثبات نشده است.
خداوند در آیه ۱۴۳ سوره بقره از اهل بیت پیامبر (ص) که انسان های معتدل و همانند ما بشر بودند که با پیروی از پیامبر (ص) و عمل صد در صدی به آن به انسان های کامل و نمونه ای تبدیل شده اند به عنوان گروه شاهد مطرح می کند که در آینده به وجود آنان بر دیگران اعتراض می کند.
امام صادق (ع) می فرماید: اهل بیت پیامبر (ص) همان امت وسط و گروه معتدل شاهدی هستند که خداوند آنان را بر امت و مردمان شاهد و گواه قرار داده است؛ چنان که پیامبر (ص) نیز برای آنان فرد شاهد به شمار می رفت. (نورالثقلین ذیل آیه) به سخن دیگر، پیامبر نمونه شاهد و معیار سنجش برای اهل بیت (ع) و اهل بیت (ع) نیز شاهد وگواه و معیار داوری امت و مردمان خواهد بود.
خداوند در قیامت اعمال مردم را براساس معیاری به نام امامان (ع) می سنجد و عمل امامان (ع) را براساس عمل رسول خدا (ص) داوری می کند.
از این روست که گفته اند «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار؛ علی با حق است و حق همواره با علی می گردد. بنابراین هر یک از امامان و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) این گونه هستند که معیار سنجش حق از باطل هستند و در حقیقت «قسیم النار والجنه» می باشند و خداوند به میزان علی و امامان(ع) است که رفتار مردمان را می سنجد و آنان گواه و شاهد بر امکان و یا عدم امکان عملی و یا درستی و یا نادرستی آن می باشند.
باشد که با پیروی از اسوه های کامل و نیکی که از نظر قرآن و خداوند با عمل و رفتار خویش امکان عمل درست و کامل در دنیا در زندگی معمولی را نشان داده اند در مسیر کمالی قرار گرفته و جامعه ای نمونه و کاملی را ارایه دهیم.

وبگردی
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  کاری زشت که به مردم بگوئید کالا ارزان است اما شما نمیتوانید بخرید ولی همسایه میخرد
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / کاری زشت که به مردم بگوئید کالا ارزان است اما شما نمیتوانید بخرید ولی همسایه میخرد - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان - در حالی که طی روزهای اخیر افزایش عجیب قیمت خودرو، بازار خرید و فروش را زمین گیر کرده و شرایطی ویژه بر این بازار حاکم کرده است، خودروسازان از امروز، ساعت ۱۰ صبح طرح ویژه پیش فروش فوری خودرو را با قول تحویل خودروها طی سی روز آغاز کرده‌اند.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.