ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ / Tuesday, 2 September, 2014 /
درباره کیوان خسروانی

درباره کیوان خسروانی▪ متولد سال ۱۳۱۸ تهران
▪ یك سال تحصیل معماری در دانشگاه بركلی و بازگشت به ایران ۱۳۳۷- ۱۳۳۶
▪ فوق لیسانس معماری با درجه عالی از دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران ۱۳۴۱
▪ دریافت بورسیه از دولت فرانسه و دوسال تحصیل معماری در بوزار
▪ برگزاری نمایشگاهی در كروكی های معماری ایران و اروپا در سیته اینترناسیونال پاریس ۱۳۴۳
▪ همكاری در پروژه دانشگاه شهر «شفیلد» در لندن ۱۳۴۳
▪ دو سال تحصیل در دوره تخصصی مرمت آثار باستانی در دانشگاه رم ۱۳۴۵- ۱۳۴۳
▪ طراحی نور پردازی تخت جمشید، طرح تأثیر هوای آزاد جلوی كاخ آپادانا و نور پردازی حافظیه با ۸۵۰ شكل تزئینی
▪ طراح آثاری چون «مهسمانسرای نائین» و كتابخانه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان (در تهران)
▪ عضو هیأت داوران طرح های معماری كاهگلی دانشجویان فوق لیسانس دانشگاه كاتولیك واشنگتن ۱۳۸۱
▪ طراح پارچه و لباس با استفاده از موتیف های ایرانی و بومی
▪ شركت در كنگره های معماری و ایراد سخنرانی
▪ طراح و اجرای نماز خانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه ۱۳۸۵
▪ و...
خیلی وقت ها معماری به عنوان یك میان رشته هنری و علمی خود را نه در طراحی و اجرای یك سازه و ساختمان، كه در تولید یك ایده یا فكر نشان می دهد. آن قدر كه وقتی این ایده به فكر در خیال مخاطبان بنیادی بیابد و پایه و اساس پیدا كند، خود به خود منشأ ساخت و سازهایی خواهد شد كه یكی از آن ها ساختمان و محل و مكان سكونت و اقامت انسان است. در این میان برای كشورهایی كه پشتوانه تاریخی سترگی دارند، كار كمی ساده تر و در عین حال كمی سخت تر می شود.
بازگشت به سنت هایی كه از سد خرد اسلاف گذشته اند و در مسیر و محور زمان آزمایش و امتحان خود را پس داده اند، رمز آن سادگی است و سختی هم درست از همان جا می آید و منشأ می یابد. به عبارتی رفتن راهی كه پیموده نشده و از چشمان تیز گذشتگان هم پنهان مانده در جای خود سختی هایی دارد كه در تقلید و تكرار گذشته و تأكیدی بی چون و چرا بر آن نمی توان یافت. از همین كنش ها و میان كنش ها هم هست كه هنر همچنان خود را تازه و بر زمینه ای از گذشته تكرار می كند.
و بالاخره این كه در یك چنین متن گشوده ای هستند و پیدا می شوند كسانی كه در معماری به جای پرداختن صرف بر ساخت و ساز، به حاشیه ها هم كه گاهی مهم تر از متن به شمار می آیند می پردازند و از همان موضع پیش می آیند و طرحی نو در می اندازند. یكی از این افراد در عرصه معماری مدرن و معاصر ایران «كیوان خسروانی» معمار گزیده گوی مقیم فرانسه است؛ كسی كه سهم ساخته های فكری او بر ساخته های معماری اش می چربد و به همین ترتیب هم هست كه توانسته در ردیف آدم های ممتاز این میان رشته علمی و هنری قرار بگیرد و هنوز نامی و یادی از او در ذهن ها و برزبان ها بماند و بدرخشد.
خسروانی هم به اعتبار معدود آفریده های ساختمانی و هم به اعتبار سخنرانی ها و مقاله های پراكنده ای كه داشته، نگاه به گذشته و گرفتن الهام از آن و در یك عبارت پاسداشت میراث فرهنگی را سر لوحه فكرها و فعالیت های خود دانسته و می داند و شاید به همین خاطر هم بعد از یك سال تحصیل، دانشكده معماری دانشگاه «بركلی» را در سال ۱۳۳۷ رها می كند و به دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می پیوندد.
یعنی به جایی كه همه چیز در دانش معماری روز جهان خلاصه نمی شود و گوشه چشمی هم به هنر و معماری وطنی و به گذشته های دور و نزدیك این خاك هست. در همین دانشكده هم او فوق لیسانس معماری را با درجه عالی می گیرد؛ مدركی كه برای نخستین بار در ایران اعطا می شود و پیش از آن كه مهندس هوشنگ سیحون به ریاست این دانشكده منصوب شده باشد. دانش اندوزی خسروانی اما، به همین جا و به همین مدرك سال ۱۳۴۱ ختم نمی شود. او در ادامه و با دریافت بورس تحصیلی دو ساله از دولت فرانسه، دو سال را هم در مدرسه معماری «بوزار» پاریس می گذراند كه پیش تر و همزمان با او حلقه ای از چهره های مهم و ماندگار معماری معاصر ایران در آنجا دانش آموخته اند.
دو سال تحصیل در بوزار بی مجال به همكاری ۶ ماهه ای در طرح دانشگاه شهر «شفیلد» انگلستان ناتمام می ماند و سرانجام باگذراندن دوره ای تخصصی در دانشگاه رم و در رشته مرمت آثار باستانی خاتمه می یابد. چند وجهی بودن و جامعیت نگاه معمار را شاید اینجا و از مرور همین دوره های كوتاه و بلند تحصیلی و پژوهش بتوان تشخیص داد؛ چیزی كه باعث می شود او و چند چهره دیگر، كه با دانش معماری غربی نیز بیگانه نبودند، به دنبال راه های دیگری برای بیان خلاقیت هایشان باشند. راهی كه اگر توسعه و تعمیم می یافت، حالا به نتایج روشن دیگری رسیده بود و از بی سیمایی و بی هویتی معماری معاصر ما می كاست.
باز گشت به ایران و سیر و سفر به نقاط دور و نزدیك این جغرافیای پر رمز و راز وصورت برداری از نمونه های درخشان معماری كلاسیك آن بخش دیگری از زندگی حرفه ای خسروانی را در سال های پس از دانش اندوزی او تشكیل می دهند. تلاشی كه بعد ها مقدمه طراحی نخستین پروژه معماری او می شود كه «میهمانسرای نائین» نام دارد و كارفرمای آن سازمان جلب سیاحان است. یك چنین نگاه و نگره ای در معماری نه می توانست یكسر مرهون و مدیون آموزه های دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران باشد و نه می توانست پیرو آموخته های خسروانی از بوزار و شفیلد و رم باشد.
با یك نگاه «در زمانی» و تاریخی، «مهمانسرای نائین» را، كه یك ساختمان منحصر به فرد در عرصه معماری معاصر ما به حساب می آید، می توان در زمره همان نگاه های فردی و در عین حال متكثر در معماری بعد از مدرنیسم دانست كه صرف نظر از عملكرد به عناصر زیبایی شناسانه هم خوان و هم گون نیز توجه داشته است.
در این اثر مونو منتال، معمار كه حالا چنته ای پر از دیده و دریافت های بومی و اقلیمی دارد، با هزینه ای بسیار نازل بر طراحی و اجرای یك سازه و ساختمان ساده با نمایی كاهگلی براساس ایده ای برگرفته از خانه هراتی های نائین می پردازد و حاصل آن ۸ اتاق دوبلكس، یك رستوران و یك سری فضاهای خدماتی می شود. به طوری كه در یك نما و شمای كلی می توان جمع و تفریق و ضرب و تقسیم آموزه های پراتیك و آكادمیك و آموزه های معماری ایرانی و غربی را به طور همزمان در آن دید و دریافت كرد.
یكی دیگر از نكات جالب این اثر كه آن را از آثار ممتازی چون موزه هنرهای معاصر تهران و دیگر آثار ملهم از معماری سنتی ایران متمایز می كند، ترجمان صریح آن به تأثیری است كه از محیط گرفته است. این زیبایی راخسروانی بعدها به شكل دیگری در طراحی كتابخانه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان بروز می دهد؛ ساختمانی با آجرهای قرمز (بهمنی) در «گودزنبورك خانه» تهران. اینجا نیز معمار به رغم نزدیكی و هماهنگی با محیط نتوانسته از تأثیر معماری سنتی و المان های كویری بگذرد و در نهایت مستطیل ساده ساختمان را با نمایی از قوس های مكرر پوشانده است و اما برای آن كه به درونی بودن و ذاتی بودن یك چنین نگاهی در معدود ساخته های این هنرمند پی ببریم و مهر تأییدی بر آن بزنیم، كافی است كه از رهگذر همین نگاه صوری و سراسری به سومین اثر ماندگار او درمعماری معاصر ایران اشاره كنیم كه طراحی و اجرای یك ویلا (كوشك) میان باغی برای خانواده پدری و در خیابان كامرانیه تهران به حساب می آید. در این ساختمان زیبا هم كه متأسفانه در هجمه ساخت و سازهای بی حساب سال های اخیر، توسط یكی از بانك ها تخریب و به برج بدل شد، معمار به طراحی اثری هم روحیه و هم رخداد با دیگر آثار خود پرداخته است.
او اینجا و در این اثر سیمانی ثابت می كند كه معماری صرف نظر از محیط و مصالح می تواند همواره و همچنان تعلق خود را به سنت ها و ارزش های فرهنگی و بومی حفظ كند و به بی سیمایی شایع روزگار ما دچار نشود. این بازگشت و این خودیابی درنظر خسروانی، نه نفی دستاوردهای تكنولوژیك معماری و اقتضاهای این دانش جامعه شناختی و روان شناختی، كه در همان بحث دیرپای امروزی كردن دیروزها شكل می گیرد و مستحیل می شود. یك چنین نگاهی به معماری را كه حالا در خود تبدیل به ایده ای فراگیر شده و بنیادهایی چون بنیاد آقاخان هر ساله به دستاوردهای مهم و منحصر به فرد آن جایزه ای سنگین می دهند، در همان سال های فعالیت معمار ایرانی برای مثال در مصر و در كار و كوش كسانی چون «حسن فتحی» (معمار بزرگ مصری) نیز می توان پیدا كرد.
فعالیت های خسروانی كه حالا و در پاریس مشغول طراحی واجرای نمازخانه ای برای سفارت جمهوری اسلامی ایران است و قرار است در طرح «هویت بخشی به مدارس ایران» هم شركت كند، تنها در همان ۳ اثر یاد شده خلاصه نمی شود و اگر بخواهیم بخش مهم دیگری از تلاش های او را یادآوری كنیم، طراحی پارچه برای سازمان صنایع دستی و طراحی لباس برای عرضه شخصی در یك برهه زمانی نوع و نمونه دیگری از دانش معماری او محسوب می شود.
وی برای طراحی پارچه و لباس مطالعه خود را روی لباس ها و طرح های ایرانی و بومی متمركز می كند و لباس هایی ساده و ارزان طراحی می كندكه خیلی هم در زمان خودش مورد استقبال قرار می گیرد. در این لباس ها بیننده می تواند آثاری چشمگیر از صنایع دستی ایران مانند زری دوزی، باتیك روی ابریشم (اسكو)، قلم كاری، سكمه، چشمه دوزی اصفهان، سوزن دوزی بلوچستان و... را ببیند و با آنها همراه بشود. نمونه هایی از این لباس ها، كه زمانی خسروانی خود به عرضه مستقیم آنها می پرداخت، حالا در یكی ازموزه های پاریس نگهداری می شود.
شیفتگی و آمیختگی خسروانی با گذشته و حفظ آنها را تنها نمی توان با استناد به آفریده های او دنبال كرد.
این حساسیت از همان سال های پیش از انقلاب و برای مثال در مواجهه با تخریب محله ای قدیمی در تهران (عودلاجان) آغاز می شود و با نوشتن مقاله ها و ایراد سخنرانی هایی در ایران و اروپا و آمریكا و در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی ادامه می یابد. او بنا به حساسیت كه زنجیروار در ذهن و زندگی اش ظاهر شده و می شود، تاكنون به طرح های زیادی واكنش نشان داده است؛ طرح هایی كه دم از احیا و بازسازی گذشته و یادگارهای دیرین آن می زنند و در اصل و بیشتر به تخریب شان می پردازند.
او در مقاله ای كه در یكی از شماره های مجله «معماری و شهرسازی» آمده است و عنوان «آثار هنری، میراث فرهنگی و مرمت آنها» را دارد، عقیده خود را درباره مرمت آثار هنری و معماری چنین بازگو می كند: «...روش های كلی ای كه در مورد ترمیم آثار هنری از یك تابلو، یا یك قصر قدیمی باید در نظر گرفت قواعدی هستند كه در علم جدید ترمیم آثار هنری خوانده می شود. به طور كلی در تمام این موارد اگر دخالت در ترمیم یك اثر هنری بیش از ۳۰ درصد باشد، این دخالت بازسازی محسوب شده، به طور اصولی مورد قبول نیست.
برای مثال دوباره سازی برج «بابل» در عراق و یا ترمیم وحشتناك Pont Neuf در پاریس را می توان دو نمونه غلط از ترمیم ذكر كرد كه بازسازی هایی بدون حتی ارزش استادگری به حساب می آیند. در تأیید این اصل همه قبول دارند كه بازسازی تخت جمشید یا Corisee شهر رم به عنوان مرمت غیرقابل تصور است. در مورد آن ۳۰ درصد دخالت مجاز نیز باید مرمت كننده به نوعی در نهایت ظرافت نشان بدهد كه جهت درك فرم اصلی اثر هنری این ۳۰ درصد به اثر اضافه شده و با نهایت دقت باید با قسمت های اولیه فرق داشته و مجزا باشد و هرگز به عنوان اثر قدیمی مورد دید قرار نگیرد... در معماری ایران كه از مرز افغانستان تا مرو و بخارا هم فراتر می رود به خاطر نوع مصالح به ظرافت و هنر بیشتری احتیاج است تا این دخالت را بتوان نشان داد؛ به ویژه در مورد پوشش كاهگلی كه شاید اصلاً امكان پذیر نباشد.
و اما بالاخره چیزی كه بتواند بازگوی درست و دقیق دریافت های كیوان خسروانی ازمعماری و مشتقات آن باشد، متنی گشوده تر از این می خواهد و مجالی بزرگتر و با سیستم تر از این؛ معماری كه به ظاهر و به بیان و به عدد آثار محدودی آفریده است و در اصل و در یاد و در نوع خود، اما، اثرات فراوانی به محیط بخشیده و بر جای گذاشته است. كمی كه دقت كنیم در جرگه و جریان هنرمندان و هنر این سرزمین و این برهه و برش از تاریخ آن كمتر پیدا می شوند كسانی كه حضوری چنین پررنگ، پیوسته و زیرپوستی داشته باشند.
زینب حسینجانی
منبع : روزنامه ایران

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   
دارو و درمان    درمان    جراحی    غدد فوق کلیوی    بیماری های آدرنال    هیپرآدرنوکورتیسیسم - بیماری کوشینگ و سندرم کوشینگ   
ارتباطات    ارتباطات انسانی    ارتباط   
شعر و ادب    خواجوی کرمانی    دیوان اشعار    غزلیات   
سرگرمی    تعبیر خواب   
شعر و ادب    نظامی گنجوی    لیلی و مجنون   
تاریخ ادبیات ایران    وضع سیاسی و اجتماعی و علمی و ادبی ایران از میانهٔ قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم هجری    وضع ادبی ایران از میانهٔ قرن پنجم تا اوایل قرن هفتم هجری    نثر پارسی و نویسندگان بزرگ از میانهٔ قرن پنجم تا اوایل قرن هفتم هجری    سبک نثر پارسی    بزرگان نثر پارسی   
بانک و بیمه    بیمه    نقش بیمه    انتفاع اجتماع از بیمه   
علوم و مبانی تربیت بدنی و ورزش    علوم تربیت بدنی و ورزش    طب ورزش    دوپینگ    رده ها و روش های دوپینگ    رده های داروئی غیرمجاز    محرک ها   
خانه و خانواده    گل و گیاه   


کلمات در حال جستجو
علی بابا    پولدار    جک ما    پوتین    تهدید    روسیه    اوکراین    عراق    داعش    آمرلی    آمریکا    دکترین نظامی    ناتو    حاشیه    انتخابات    شورای شهر    رویترز    شکست    حصر    سکه    طلا    ارز    بازار    ناصر کاتوزیان    حقوقدان    ورود    زنان    سن    موسیقی   



حرکت انسان‌دوستانه علی کریمی و لیلا بلوکات +عکس - شوخی علی دایی با پسربچه/ عکس - مراسم معارفه انصاری فرد در اسپانیا+عکس - جالب ترین عکس پرسنلی - عکس یادگاری بازیگر زن با کارگران سایپا - عکس/ آزاده نامداری در کنار خانه خدا - تصاویر/ انتقال مجسمه خیام به نیویورک - عکس/ شناسنامه امام موسی صدر - عکس/ حضور متهم کهریزک در دادسرای ویژه - حرکت جالب تماشاگران لهستانی والیبال+عکس - اولبن حضور حقیقی در لیگ پرتغال/ عکس - تصاویر/ محمدرضاشاه میهمان جان‌اف‌کِندی - عکسی دیده نشده از قهرمانان فیلم «چ» - استقبال اشتون از ظریف در بروکسل/عکس - جدیدترین تصاویر از بچه موش‌های "مدرسه موش‌ها 2" - فیلم؛ کشف ماهی عجیبی که بیرون آب حرکت می کند

یک اقدام پژوهشی وزیر نفت/ چند مخزن مهم کشور واگذار شد - چند مخزن مهم كشور به منظور ارايه راه حل‌هاي عملياتي ، مدل سازي و توسعه در آينده نزديك به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار خواهد شد.
ایران-امریکا؛ یورش برای شکست قهرمان لیگ جهانی - تيم ملي واليبال ايران در دومين مسابقه خود در رقابت‌هاي قهرماني جهان از ساعت 15:30 امروز به مصاف آمريکا رفته است. ملی‌پوشان کشورمان بعد از شکست ایتالیا با روحیه خوبی به مصاف قهرمان لیگ جهانی می‌روند. گزارش لحظه به لحظه این دیدار را با تابناک دنبال کنید.
«سلام مامان» به نیمه رسید - تصویربرداری فیلم تلویزیونی «سلام مامان» به کارگردانی اصغر توسلی و تهیه‌کنندگی محسن پیریایی به نیمه رسید.
رودخانه کارون آبی برای انتقال به زاینده رود ندارد - امروز ما می بینیم برخی از استان هایی که مدعی تشنگی هستند، افکار عمومی جامعه را منحرف می کنند. آمار نشان می دهد که این عزیزان زیادت خواه دو برابر سرانه کشور آب آشامیدنی دریافت می کنند. صحبت ما این است که اگر قرار باشد آبی از سرچشمه ها برداشت شود باید بر اساس یک محاسبه فنی ، دقیق و کارشناسی انجام پذیرد.
حرف‌هایی از پشت صحنه ساخت عروسک‌های «شهر موش‌ها2» / از جنب و جوش «کپلک» تا «آقا معلم» عصا قورت داده - سینما - محمد اعلمی سرپرست عروسک‌گردانان «شهر موش‌ها2» تاکید کرد عروسک بعضی از شخصیت‌ها هشت بار ساخته شد تا به تایید مرضیه برومند رسید.
مخالفت پهنای باند و تماس تصویری نیستیم/ نگران ترویج مظاهر فساد هستیم - دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: عده ای می خواهند ما را فناور ستیز نشان دهند ما مخالفتی با پهنای باند، شبکه های ارتباطی مکالمه تصویری و غیره ...
طرح پیشنهادی کمیته میانجی یمن برای حل و فصل اختلافات/ انصارالله: این طرح پاسخگوی مطالبات مردم نیست - همزمان با اعلام توافق اعضای کمیته ریاست جمهوری یمن بر مفاد طرحی درخصوص حل و فصل بحران اخیر این کشور، یکی از اعضای جنبش انصارالله اعلام کرد که مفاد این طرح متناقض است و ...
مدارس سازمان ملل برای مردم غزه آغاز به کار کند/ رژیم کودک‌ کش‌ صهیونیستی محاکمه شود - نماینده دبیرخانه اتحادیه هنرمندان جهان اسلام از ارسال نامه این تشکل به نماینده مقیم سازمان ملل در تهران برای تقاضای مجازات رژیم کودک کش اسرائیل خبر داد.
می‌توان در بیابان‌های ایران هم کنسرت برپا کرد/ اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم - حسین علیزاده که نخستین فستیوال موسیقی تهران با اجرای او فردا شب در عمارت مسعودیه آغاز می‌شود، بر این موضوع تاکید کرد که اماکن تاریخی را می‌توان با اجرای موسیقی اصیل ...
زنان انگلیسی به جلادان داعش می پیوندند/آمادگی یک زن بریتانیایی برای بریدن سر آمریکائی‎ها - فردی که اقدام به بریدن سر خبرنگار آمریکایی در سوریه کرده بود با انتشار پیامی از آمادگی زنان انگلیسی برای دست زدن به اقدام مشابه وی یعنی بریدن سر اتباع آمریکایی خبر داد.
نمایش مشترک ایران و کردستان عراق در جشنواره عروسکی - نمایش «هیوا» نوشته نعیم بذرکار و به کارگردانی صبا مولودی با همکاری هنرمندان کردستان عراق، در جشنواره عروسکی اجرا می‌شود.
ادامه داشتن نمایشگاه نوشت‌افزار تا 15 روز دیگر/ «شکرستان» و «کلاه قرمزی» رکورددار شدند - دومین نمایشگاه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی شامگاه 10 شهریورماه با حضور علی بخشی‌زاده مدیر شبکه 2، مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی مجری برنامه کودک، سنجد و پنگول و تعداد ...
ایران چگونه در در شکستن محاصره «آمرلی» نقش ایفا کرد؟ - کشور عراق طی ماه های گذشته عرصه تحولات سیاسی و امنیتی بوده که مهمترین نمود آن، پیشروی تروریست های تکفیری در این کشور و جنایات این تروریست ها بوده است. اما پیروزی های اخیر نیروهای دولتی و مردمی بر تکفیری ها، تا حد زیادی مرهون نقش ایران بوده که این موضوع، مورد اذعان منابع خبری و همچنین سیاسی بین المللی نیز قرار گرفته است.
ساخت دوباره بارگاه ائمه بقیع(ع) دغدغه مذهب نیست دغدغه اسلام است - رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تاکید بر اینکه دغدغه بقیع دغدغه مذهب نیست بلکه دغدغه اسلام است، گفت: دغدغه هر روز ما این است که چرا آل سعود بقیع را تخریب کرده ...
دوربین‌ها روی حیات‌وحش زوم می‌شود/ برگزاری مسابقه «نگاه» - مسابقه عکاسی «نگاه» با موضوع ارتباط انسان و حیوان در جامعه شهرنشین، دامپزشکی و حیات وحش 14 مهرماه برگزار می‌شود.
بازنشر گفتگوی مهر با مرحوم کاتوزیان/ گفته‌های استاد از عشق به تحقیق تا سیاه مشق مجلات خارجی - در پی درگذشت استاد ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران مصاحبه مشروح خبرگزاری مهر با این استاد گرانقدر دانشگاه تهران بازنشر می شود. وی در این مصاحبه از عشق و علاقه اش به ...
دلایل منتفی شدن حضور حاجی‌صفی در فولهام/ پولادی درچه صورتی لژیونر می‌شود؟ - خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: هرچند حضور احسان حاج صفی در تیم فولهام انگلیس منتفی شد و این بازیکن باید زودتر به ایران بازگردد ولی مهرداد پولادی دیگر بازیکن ایرانی همچنان به ...
پلنگ صورتی به دنبال راهی برای بازگشت به تئاتر - گروه «هنرهای اجرایی ویرگول» قصد دارد نمایش «رد پای صورتی» را که پیش از این در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده بود، بار دیگر در سالنی خصوصی در سال جاری روی صحنه ببرد.
انتقاد شوالیه آواز ایران از تعلل وزارت امور خارجه/ برای خودم متاسفم - نشست خبری کنسرت شهرام ناظری سه شنبه 11 شهریورماه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد که طی آن ناظری با اشاره به لغو کنسرت خود که قرار بود به همراه نوازندگان ...
پدر علم حقوق ایران درگذشت - امیرناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران درگذشت.
جدول قیمت سکه و ارز روز سه‌شنبه منتشر شد - جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار روز سه‌شنبه منتشر شد.
هیات انتخاب و داوری بخش عکس جشنواره «تیـژ» معرفی شدند - پنجاه و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «تیژ- تربت حیدریه» هیات انتخاب و داوری بخش عکس را معرفی کرد.
حضور چند بچه در فیلم آن را سینمای کودک نمی‌کند/ سرسری فیلم نسازیم - فریدون حسن پور معتقد است حضور چند بچه در یک فیلم آن را به فیلم کودک تبدیل نمی‌کند بلکه باید همه اقتضائات یک فیلم کودک را لحاظ کرد.
روایت حضور گروه موسیقی مازندرانی در تاجیکستان/ ساز و دهل ایرانی گُل کاشت - سرپرست گروه موسیقی محلی تبری مازندران حضور این گروه محلی در پنجمین فستیوال موسیقی و آواز ترکمنستان را فرصتی برای معرفی هرچه بهتر موسیقی نواحی ایران به کشورهای منطقه ...
چمران جایگاه خود را از مسجد جامعی پس گرفت - در پایان نشست و پس از رای گیری، مشخص شد که مهدی چمران، فردی که تقریبا یکسال پیش جایگاه ریاست شورای شهر تهران را به احمد مسجد جامعی داده بود، بار دیگر توانسته با کسب اکثریت آرا به ریاست این شورا برسد؛ البته تفوق آرای اصولگرایان بر آرای اصلاح طلبان ادامه یافت تا نائب رئیس نیز یکی از اعضای اصولگرا شود.
نقش ایران در شکستن محاصره آمرلی و بیرون راندن تروریستهای تکفیری - یک رسانه غربی در گزارشی به نقش ایران در شکستن محاصره آمرلی و بیرون راندن تروریستهای تکفیری از این شهر شیعه نشین اشاره کرد.
انگلیس آماده حمله به عراق و سوریه است/بدون مجوز در برابر مصیبت بزرگ می ایستم - دیوید کامرون عصر روز گذشته در پارلمان این کشور اعلام کرد که بریتانیا آماده مشارکت در حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه است.
13 دقیقه هیجان با اجرای شهرام شکوهی/ خواننده پاپ 22 قطعه اجرا کرد - شامگاه 10 شهریورماه کنسرت شهرام شکوهی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد که طی آن این خواننده پاپ 22 قطعه موسیقایی را برای مخاطبان و حاضران در این کنسرت ...
«گلستان سرزمین من» به نیمه رسید/ داستان‌هایی از زبان پرنده‌ها - کارگردان «گلستان سرزمين من» اعلام کرد تولید این مجموعه انيميشنی به سفارش مركز پويانمايی صبا به نیمه راه رسیده است.
چشم همه محیط‌بانان و شکارچیان سرنوشت «غلامحسین خالدی» است - گویی مسئولان فراموش کرده‌اند که اگر قصد حراست و حفاظت از محیط زیست کشور و عمل به وظایف محوله را دارند، بازوی اجرایی شان در درجه اول محیط بانانی هستند که درآمد اندکی دارند، تعدادشان کم است و امکانات مناسبی در اختیارشان قرار نگرفته و از همه بدتر، برای انجام وظیفه سلاح هایی در اختیارشان قرار داده شده که جز اضافه بار و افزودن بر رنج کار روزانه، چیز دیگری نیست


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved