ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ / Wednesday, 23 July, 2014
درباره کیوان خسروانی

درباره کیوان خسروانی▪ متولد سال ۱۳۱۸ تهران
▪ یك سال تحصیل معماری در دانشگاه بركلی و بازگشت به ایران ۱۳۳۷- ۱۳۳۶
▪ فوق لیسانس معماری با درجه عالی از دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران ۱۳۴۱
▪ دریافت بورسیه از دولت فرانسه و دوسال تحصیل معماری در بوزار
▪ برگزاری نمایشگاهی در كروكی های معماری ایران و اروپا در سیته اینترناسیونال پاریس ۱۳۴۳
▪ همكاری در پروژه دانشگاه شهر «شفیلد» در لندن ۱۳۴۳
▪ دو سال تحصیل در دوره تخصصی مرمت آثار باستانی در دانشگاه رم ۱۳۴۵- ۱۳۴۳
▪ طراحی نور پردازی تخت جمشید، طرح تأثیر هوای آزاد جلوی كاخ آپادانا و نور پردازی حافظیه با ۸۵۰ شكل تزئینی
▪ طراح آثاری چون «مهسمانسرای نائین» و كتابخانه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان (در تهران)
▪ عضو هیأت داوران طرح های معماری كاهگلی دانشجویان فوق لیسانس دانشگاه كاتولیك واشنگتن ۱۳۸۱
▪ طراح پارچه و لباس با استفاده از موتیف های ایرانی و بومی
▪ شركت در كنگره های معماری و ایراد سخنرانی
▪ طراح و اجرای نماز خانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه ۱۳۸۵
▪ و...
خیلی وقت ها معماری به عنوان یك میان رشته هنری و علمی خود را نه در طراحی و اجرای یك سازه و ساختمان، كه در تولید یك ایده یا فكر نشان می دهد. آن قدر كه وقتی این ایده به فكر در خیال مخاطبان بنیادی بیابد و پایه و اساس پیدا كند، خود به خود منشأ ساخت و سازهایی خواهد شد كه یكی از آن ها ساختمان و محل و مكان سكونت و اقامت انسان است. در این میان برای كشورهایی كه پشتوانه تاریخی سترگی دارند، كار كمی ساده تر و در عین حال كمی سخت تر می شود.
بازگشت به سنت هایی كه از سد خرد اسلاف گذشته اند و در مسیر و محور زمان آزمایش و امتحان خود را پس داده اند، رمز آن سادگی است و سختی هم درست از همان جا می آید و منشأ می یابد. به عبارتی رفتن راهی كه پیموده نشده و از چشمان تیز گذشتگان هم پنهان مانده در جای خود سختی هایی دارد كه در تقلید و تكرار گذشته و تأكیدی بی چون و چرا بر آن نمی توان یافت. از همین كنش ها و میان كنش ها هم هست كه هنر همچنان خود را تازه و بر زمینه ای از گذشته تكرار می كند.
و بالاخره این كه در یك چنین متن گشوده ای هستند و پیدا می شوند كسانی كه در معماری به جای پرداختن صرف بر ساخت و ساز، به حاشیه ها هم كه گاهی مهم تر از متن به شمار می آیند می پردازند و از همان موضع پیش می آیند و طرحی نو در می اندازند. یكی از این افراد در عرصه معماری مدرن و معاصر ایران «كیوان خسروانی» معمار گزیده گوی مقیم فرانسه است؛ كسی كه سهم ساخته های فكری او بر ساخته های معماری اش می چربد و به همین ترتیب هم هست كه توانسته در ردیف آدم های ممتاز این میان رشته علمی و هنری قرار بگیرد و هنوز نامی و یادی از او در ذهن ها و برزبان ها بماند و بدرخشد.
خسروانی هم به اعتبار معدود آفریده های ساختمانی و هم به اعتبار سخنرانی ها و مقاله های پراكنده ای كه داشته، نگاه به گذشته و گرفتن الهام از آن و در یك عبارت پاسداشت میراث فرهنگی را سر لوحه فكرها و فعالیت های خود دانسته و می داند و شاید به همین خاطر هم بعد از یك سال تحصیل، دانشكده معماری دانشگاه «بركلی» را در سال ۱۳۳۷ رها می كند و به دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می پیوندد.
یعنی به جایی كه همه چیز در دانش معماری روز جهان خلاصه نمی شود و گوشه چشمی هم به هنر و معماری وطنی و به گذشته های دور و نزدیك این خاك هست. در همین دانشكده هم او فوق لیسانس معماری را با درجه عالی می گیرد؛ مدركی كه برای نخستین بار در ایران اعطا می شود و پیش از آن كه مهندس هوشنگ سیحون به ریاست این دانشكده منصوب شده باشد. دانش اندوزی خسروانی اما، به همین جا و به همین مدرك سال ۱۳۴۱ ختم نمی شود. او در ادامه و با دریافت بورس تحصیلی دو ساله از دولت فرانسه، دو سال را هم در مدرسه معماری «بوزار» پاریس می گذراند كه پیش تر و همزمان با او حلقه ای از چهره های مهم و ماندگار معماری معاصر ایران در آنجا دانش آموخته اند.
دو سال تحصیل در بوزار بی مجال به همكاری ۶ ماهه ای در طرح دانشگاه شهر «شفیلد» انگلستان ناتمام می ماند و سرانجام باگذراندن دوره ای تخصصی در دانشگاه رم و در رشته مرمت آثار باستانی خاتمه می یابد. چند وجهی بودن و جامعیت نگاه معمار را شاید اینجا و از مرور همین دوره های كوتاه و بلند تحصیلی و پژوهش بتوان تشخیص داد؛ چیزی كه باعث می شود او و چند چهره دیگر، كه با دانش معماری غربی نیز بیگانه نبودند، به دنبال راه های دیگری برای بیان خلاقیت هایشان باشند. راهی كه اگر توسعه و تعمیم می یافت، حالا به نتایج روشن دیگری رسیده بود و از بی سیمایی و بی هویتی معماری معاصر ما می كاست.
باز گشت به ایران و سیر و سفر به نقاط دور و نزدیك این جغرافیای پر رمز و راز وصورت برداری از نمونه های درخشان معماری كلاسیك آن بخش دیگری از زندگی حرفه ای خسروانی را در سال های پس از دانش اندوزی او تشكیل می دهند. تلاشی كه بعد ها مقدمه طراحی نخستین پروژه معماری او می شود كه «میهمانسرای نائین» نام دارد و كارفرمای آن سازمان جلب سیاحان است. یك چنین نگاه و نگره ای در معماری نه می توانست یكسر مرهون و مدیون آموزه های دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران باشد و نه می توانست پیرو آموخته های خسروانی از بوزار و شفیلد و رم باشد.
با یك نگاه «در زمانی» و تاریخی، «مهمانسرای نائین» را، كه یك ساختمان منحصر به فرد در عرصه معماری معاصر ما به حساب می آید، می توان در زمره همان نگاه های فردی و در عین حال متكثر در معماری بعد از مدرنیسم دانست كه صرف نظر از عملكرد به عناصر زیبایی شناسانه هم خوان و هم گون نیز توجه داشته است.
در این اثر مونو منتال، معمار كه حالا چنته ای پر از دیده و دریافت های بومی و اقلیمی دارد، با هزینه ای بسیار نازل بر طراحی و اجرای یك سازه و ساختمان ساده با نمایی كاهگلی براساس ایده ای برگرفته از خانه هراتی های نائین می پردازد و حاصل آن ۸ اتاق دوبلكس، یك رستوران و یك سری فضاهای خدماتی می شود. به طوری كه در یك نما و شمای كلی می توان جمع و تفریق و ضرب و تقسیم آموزه های پراتیك و آكادمیك و آموزه های معماری ایرانی و غربی را به طور همزمان در آن دید و دریافت كرد.
یكی دیگر از نكات جالب این اثر كه آن را از آثار ممتازی چون موزه هنرهای معاصر تهران و دیگر آثار ملهم از معماری سنتی ایران متمایز می كند، ترجمان صریح آن به تأثیری است كه از محیط گرفته است. این زیبایی راخسروانی بعدها به شكل دیگری در طراحی كتابخانه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان بروز می دهد؛ ساختمانی با آجرهای قرمز (بهمنی) در «گودزنبورك خانه» تهران. اینجا نیز معمار به رغم نزدیكی و هماهنگی با محیط نتوانسته از تأثیر معماری سنتی و المان های كویری بگذرد و در نهایت مستطیل ساده ساختمان را با نمایی از قوس های مكرر پوشانده است و اما برای آن كه به درونی بودن و ذاتی بودن یك چنین نگاهی در معدود ساخته های این هنرمند پی ببریم و مهر تأییدی بر آن بزنیم، كافی است كه از رهگذر همین نگاه صوری و سراسری به سومین اثر ماندگار او درمعماری معاصر ایران اشاره كنیم كه طراحی و اجرای یك ویلا (كوشك) میان باغی برای خانواده پدری و در خیابان كامرانیه تهران به حساب می آید. در این ساختمان زیبا هم كه متأسفانه در هجمه ساخت و سازهای بی حساب سال های اخیر، توسط یكی از بانك ها تخریب و به برج بدل شد، معمار به طراحی اثری هم روحیه و هم رخداد با دیگر آثار خود پرداخته است.
او اینجا و در این اثر سیمانی ثابت می كند كه معماری صرف نظر از محیط و مصالح می تواند همواره و همچنان تعلق خود را به سنت ها و ارزش های فرهنگی و بومی حفظ كند و به بی سیمایی شایع روزگار ما دچار نشود. این بازگشت و این خودیابی درنظر خسروانی، نه نفی دستاوردهای تكنولوژیك معماری و اقتضاهای این دانش جامعه شناختی و روان شناختی، كه در همان بحث دیرپای امروزی كردن دیروزها شكل می گیرد و مستحیل می شود. یك چنین نگاهی به معماری را كه حالا در خود تبدیل به ایده ای فراگیر شده و بنیادهایی چون بنیاد آقاخان هر ساله به دستاوردهای مهم و منحصر به فرد آن جایزه ای سنگین می دهند، در همان سال های فعالیت معمار ایرانی برای مثال در مصر و در كار و كوش كسانی چون «حسن فتحی» (معمار بزرگ مصری) نیز می توان پیدا كرد.
فعالیت های خسروانی كه حالا و در پاریس مشغول طراحی واجرای نمازخانه ای برای سفارت جمهوری اسلامی ایران است و قرار است در طرح «هویت بخشی به مدارس ایران» هم شركت كند، تنها در همان ۳ اثر یاد شده خلاصه نمی شود و اگر بخواهیم بخش مهم دیگری از تلاش های او را یادآوری كنیم، طراحی پارچه برای سازمان صنایع دستی و طراحی لباس برای عرضه شخصی در یك برهه زمانی نوع و نمونه دیگری از دانش معماری او محسوب می شود.
وی برای طراحی پارچه و لباس مطالعه خود را روی لباس ها و طرح های ایرانی و بومی متمركز می كند و لباس هایی ساده و ارزان طراحی می كندكه خیلی هم در زمان خودش مورد استقبال قرار می گیرد. در این لباس ها بیننده می تواند آثاری چشمگیر از صنایع دستی ایران مانند زری دوزی، باتیك روی ابریشم (اسكو)، قلم كاری، سكمه، چشمه دوزی اصفهان، سوزن دوزی بلوچستان و... را ببیند و با آنها همراه بشود. نمونه هایی از این لباس ها، كه زمانی خسروانی خود به عرضه مستقیم آنها می پرداخت، حالا در یكی ازموزه های پاریس نگهداری می شود.
شیفتگی و آمیختگی خسروانی با گذشته و حفظ آنها را تنها نمی توان با استناد به آفریده های او دنبال كرد.
این حساسیت از همان سال های پیش از انقلاب و برای مثال در مواجهه با تخریب محله ای قدیمی در تهران (عودلاجان) آغاز می شود و با نوشتن مقاله ها و ایراد سخنرانی هایی در ایران و اروپا و آمریكا و در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی ادامه می یابد. او بنا به حساسیت كه زنجیروار در ذهن و زندگی اش ظاهر شده و می شود، تاكنون به طرح های زیادی واكنش نشان داده است؛ طرح هایی كه دم از احیا و بازسازی گذشته و یادگارهای دیرین آن می زنند و در اصل و بیشتر به تخریب شان می پردازند.
او در مقاله ای كه در یكی از شماره های مجله «معماری و شهرسازی» آمده است و عنوان «آثار هنری، میراث فرهنگی و مرمت آنها» را دارد، عقیده خود را درباره مرمت آثار هنری و معماری چنین بازگو می كند: «...روش های كلی ای كه در مورد ترمیم آثار هنری از یك تابلو، یا یك قصر قدیمی باید در نظر گرفت قواعدی هستند كه در علم جدید ترمیم آثار هنری خوانده می شود. به طور كلی در تمام این موارد اگر دخالت در ترمیم یك اثر هنری بیش از ۳۰ درصد باشد، این دخالت بازسازی محسوب شده، به طور اصولی مورد قبول نیست.
برای مثال دوباره سازی برج «بابل» در عراق و یا ترمیم وحشتناك Pont Neuf در پاریس را می توان دو نمونه غلط از ترمیم ذكر كرد كه بازسازی هایی بدون حتی ارزش استادگری به حساب می آیند. در تأیید این اصل همه قبول دارند كه بازسازی تخت جمشید یا Corisee شهر رم به عنوان مرمت غیرقابل تصور است. در مورد آن ۳۰ درصد دخالت مجاز نیز باید مرمت كننده به نوعی در نهایت ظرافت نشان بدهد كه جهت درك فرم اصلی اثر هنری این ۳۰ درصد به اثر اضافه شده و با نهایت دقت باید با قسمت های اولیه فرق داشته و مجزا باشد و هرگز به عنوان اثر قدیمی مورد دید قرار نگیرد... در معماری ایران كه از مرز افغانستان تا مرو و بخارا هم فراتر می رود به خاطر نوع مصالح به ظرافت و هنر بیشتری احتیاج است تا این دخالت را بتوان نشان داد؛ به ویژه در مورد پوشش كاهگلی كه شاید اصلاً امكان پذیر نباشد.
و اما بالاخره چیزی كه بتواند بازگوی درست و دقیق دریافت های كیوان خسروانی ازمعماری و مشتقات آن باشد، متنی گشوده تر از این می خواهد و مجالی بزرگتر و با سیستم تر از این؛ معماری كه به ظاهر و به بیان و به عدد آثار محدودی آفریده است و در اصل و در یاد و در نوع خود، اما، اثرات فراوانی به محیط بخشیده و بر جای گذاشته است. كمی كه دقت كنیم در جرگه و جریان هنرمندان و هنر این سرزمین و این برهه و برش از تاریخ آن كمتر پیدا می شوند كسانی كه حضوری چنین پررنگ، پیوسته و زیرپوستی داشته باشند.
زینب حسینجانی
منبع : روزنامه ایران

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
موسیقی   
جامعه شناسی    جمعیت شناسی و مردم شناسی    ترکیب و پراکندگی جمعیت   
بازار و بازاریابی    اصول بازاریابی    انتخاب بازارهای هدف    تقسیم بازار، هدف گیری و تعیین جایگاه در بازار    هدف گیری در بازار    انتخاب قسمت های بازار   
تعلیم و تربیت    خانواده و تربیت فرزندان در دوره راهنمایی    دورهٔ نوجوانی   
بازار و بازاریابی    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران    مناطق ویژه اقتصادی ایران    منطقه ویژه اقتصادی سیرجان    صادرات کالا، قوانین، مقررات و آئین نامه ها    قوانین امور گمرکی ترانزیت داخلی   
فرهنگ عامهٔ مردم ایران    بازی ها    انواع بازی ها به تفکیک استان    استان خوزستان   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    کاخ ها و ارگ ها   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    علائم و نشانه های مهم    دیسفاژی    اختلالات موتیلیته مری   
شعر و ادب    سعدی    مواعظ   
موسیقی    موسیقی جهان    موسیقی جاز    بیباپ   


کلمات در حال جستجو
نرخ ارز    حرکت معکوس    جایزه    گلشیری    ادبیات    شماره 8    پرسپولیس    علی کریمی    غزه    اسرائیل    فلسطین    بیکاری    مرد    ایران    خانه نشین    آمریکا    هواپیما    روسیه   



خلاصه رسانه‌ها
مسئله فلسطین پدیده‌ شاخصی برای تشخیص سلامتی وجدان مدعیان حقوق انسان‌هاست - محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روز قدس یک نشانه برای متذکر شدن درباره غفلتی است که ده‌ها سال است بخشی از ملت مسلمان و بالاتر از آن دولت‌هایشان، نسبت ...
جعفری: مهاجرت اجباری مسیحیان یک جنایت است/بیانیه شورای امنیت درباره داعش - بیانیه شورای امنیت درباره گروه داعش و واکنش رئیس ائتلاف اتحاد ملی درباره مهاجرت اجباری شهروندان مسیحی از موصل از جمله خبرهای عراق به شمار می رود.
کسی که کلید ولایت اهل بیت(ع) را نداشته باشد به جایی نخواهد رسید/ ولایت ‌اهل بیت(ع) چراغ راه علامه طباطبایی - سیدرضا طباطبایی نوه علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی در جای جای المیزان اشاره داشته‌اند که اگر کسی کلید ولایت اهل بیت(ع) را در دست نداشته باشد به جایی نخواهد رسید.
زندگی‌نامه سعیدی‌کیا منتشر شد/ از جهاد سازندگی تا بنیاد مستضعفان - در پی انتصاب محمد سعیدی‌کیا به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان توسط مقام معظم رهبری، زندگی‌نامه کاری وی منتشر شد.
آغاز گام به گام اجرای ارز تک نرخی/ حرکت نامحسوس بانک مرکزی کلید خورد - خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: اختلاف قیمت بین ارز بانکی و ارز در بازار آزاد در روزهای اخیر به حدود 500 تومان رسیده است و بانک مرکزی نرخ رسمی اکثر ارزها را به تدریج بالا ...
مردم از ترس میراث فرهنگی، خانه‌های تاریخی را نابود می‌کنند! - منطق ایجاب می‌کند برخورداری از یک خانه تاریخی به مزیتی برای صاحبانش بدل شود و در هنگامه خرید چنین خانه‌هایی از سوی سازمان میراث فرهنگی، درصد قابل ملاحظه‌ای بیش از قیمت بناهای اطراف برای بناهای تاریخی پرداخت شود و همین رویکرد باعث شود صاحبان چنین بناهایی، خود در پی معرفی و ثبت خانه‌هایشان در میراث فرهنگی باشند، نه اینکه از این امر بگریزند.
عضو کمیسیون امنیت ملی: نکته مثبت تیم مذاکره کننده هسته ای کشور حمایت مقام معظم رهبری از آنهاست - دیپلماسی - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید آنچه که به عنوان خطوط مذاکرات نظام مد نظر است ملاک عمل باشد و بر ان پافشاری و ایستادگی کنیم.
بزرگترین رسوایی جاسوسی میان آلمان و آمریکا - اروپا - سرانجام پس از هفته‌ها کشمکش، مامور دستگاه اطلاعاتی آمریکا که به عنوان دیپلمات در سفارت این کشور در برلین کار می‌کرد و بر اساس گزارش‌ها مسئول فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در آلمان در یک سال گذشته بوده است
قسط آخر 14.2 میلیارد اموال بلوکه ایران پرداخت شد/ گفتگوی تلفنی ظریف با رمضان عبدالله و خالد مشعل - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: قسط آخر از 14.2 میلیارد دلار اموال بلوکه ایران پرداخت شده است و امیدواریم که مراحل اداری آن نهایی شده باشد.
مقصد کریم انصاریفرد مشخص شد/ دلیل منتفی شدن حضور در استقلال - ملی‌پوش تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز بعد از مذاکراتی که باشگاه‌های روسی داشت قصد دارد به یکی از تیم‌های لیگ این کشور بپیوندد.
صیادانی که صید طبیعت شدند/ خسارات وارده به مردم سیستان قابل محاسبه نیست - زاهدان-خبرگزاری مهر: هامون نامی است که برای بسیاری از مردم دنیا و پرندگان مهاجر، مصیبت‌هایش آشنا است اما به نظر می‌رسد داستان سوختن هامون و زمینه شکل گیری شهر سوخته‌ای ...
کارشناسان پاسخ می دهند: وام 80 میلیونی به چه کار خریداران مسکن می آید؟ - مسکن - تا کنون طرح های مختلف بسیاری از طرف دولت برای خارج شدن بازار مسکن از رکود ارائه شده است اما همگی به نوعی به در بسته خورده اند.
عکسی از بوسه آقای گل جام جهانی بر آرم باشگاه رئال مادرید - فوتبال جهان - خامس رودریگرز حالا رسما بازیکن تیم فوتبال رئال مادرید است.
نامه نمایندگان برای پاسخگویی معاون نیروی انسانی احمدی نژاد در مجلس - تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار دعوت از معاون نیروی انسانی رئیس جمهور در دولت دهم برای پاسخ به ابهاماتی که اخیراً عسگری آزاد ...
شرایط جدید ادامه تحصیل انصرافیها/ امکان بازگشت به تحصیل در تمام مقاطع - معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: بازگشت برای ادامه تحصیل دانشجویان انصرافی در هیچ مقطعی ممنوع نیست ولی بیشترین تقاضاها در مقطع کارشناسی است.
استقبال متقاضیان خرید مسکن از وام‌های جدید تعمیرات/ خرید اوراق تسهیلات دیگر صرفه اقتصادی ندارد! - خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: بانک مرکزی در حالی اخیرا با کلیات طرح ایجاد صندوق پس انداز مسکن موافقت کرده است که در صورت تصویب نهایی، وام خرید مسکن به 80 میلیون تومان ...
کوتاهی معاونت مطبوعاتی از اعزام عکاسان ایرانی به غزه/ فقط غربی‌ها روایت می‌کنند - عبدالحسینی مدرس عکاسی معتقدست برنامه‌ریزی و ساماندهی عکاسان برای حضور در رویدادهای بین‌المللی به عهده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است و مشخص نبودن مکانیزم اعزام عکاسان ...
بحران آب بالا می گیرد/ ایده تعاونی ها شکست خورد؟ - کشاورزی - بیشترین سهم مصرف آب­های شیرین ایران را کشاورزی به خود اختصاص داده است. حدود 92 درصد کل آب مصرف شده کشور، به مزرعه­ها و باغ­ها سرازیر می­شود.
واردات رسمی خودروهای کم‌مصرف بدون تعرفه آغاز شد/ مذاکره وزارت صنعت با واردکنندگان رسمی خودرو - مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت از مذاکره این وزارتخانه با واردکنندگان رسمی خودرو به منظور واردات خودروهای کم‌مصرف خبرداد و گفت: براساس ...
موضع جدید آمریکا در خصوص ام اچ 17/جدائی طلبان به اشتباه هواپیمای مالزی را ساقط کرده اند - سرویس های اطلاعاتی آمریکا در موضع گیری جدیدی در خصوص سقوط هواپیمای مسافری مالزی بر فراز اوکراین اعلام کردند که جدائی طلبان این هواپیما را اشتباها مورد هدف قرار داده اند.
سپاهان اصفهان، تور زرد روی ستاره‌های لیگ/ نویدکیا کسی را شوکه نکرد! - تیم فوتبال سپاهان را باید یکی از موفق‌ترین و کم تغییرترین تیم‌های لیگ برتری در فصل نقل و انتقالات دانست. آنها جزو معدود تیم‌هایی بودند که اسکلت اصلی تیمشان را به خوبی ...
اروپا حق هسته ای ایران را نادیده نمی گیرد/ امکان همکاری دوجانبه در مسائل منطقه - "والتر پوش" کارشناس آلمانی مسائل ایران در موسسه تحقیقات سیاست بین المللی و امنیت برلین معتقد است اروپا حق ایران را در برخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز نادیده نمی گیرد.
شرایط دریافت وام 20 ميلياردي در 30 روز! - بیشتر روزنامه‌های امروز از گزارش وزیر خارجه به مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای استقبال کرده‌اند. در موضوع غزه، کیهان به انتقاد از دولت پرداخته است و روزنامه‌های اصلاح‌طلب علاوه بر دفاع از رویکرد خبری خود از شکست اخلاقی اسرائیل سخن می‌گویند. روزنامه جوان نیز در گزارشی میدانی به نقش دلالان در بازار وام پرداخته است.
آنچه می‌بینید اختراع اپل بنام "آی تایم"، نسل بعدی ساعت‌های هوشمند است - سخت افزار - اپل با ثبت اختراع جدید خود بنام "آی تایم"/ iTime سردمدار نسل بعدی ساعت‌های هوشمندی خواهد بود که حسگرهای جدید آن روی دسته ساعت تعریف و جاسازی‌شده است.
انتشار کارنامه آزمون سراسری در روز 12 مرداد/ جزئیات انتخاب رشته کنکور 93 - مشاور عالی سازمان سنجش گفت: نتیجه اولیه آزمون سراسری سال 93 به صورت کارنامه تنظیم شده و در روز یکشنبه 12 مرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.
عربده کشی مستانه اراذل و اوباش در شرق تهران/ تخریب خودروها و حمله به مردم - اراذل و اوباش مست بامداد امروز با عربده کشی و ایجاد مزاحمت برای اهالی خیابان استقلال در شرق تهران اقدام به تخریب چندین دستگاه خودرو کردند.
تقویت علوم انسانی در جوامع منجر به صلح جهانی می شود/ توسعه اقتصادی و سیاسی لازم و ملزوم یکدیگر هستند - پروفسور رابرت آئودی فیلسوف برجسته اخلاق و استاد فلسفه دانشگاه نتردام آمریکا معتقد است گاهی توسعه اقتصادی برای تحقق توسعه سیاسی لازم است و گاهی برای داشتن توسعه اقتصادی ...
خطر انتقال ویروس شیرهای آلوده سیرک شیراز به گربه سانان/ سرطان خون شیرها قابل درمان نیست - یک فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه ویروس سرطان خون شیرهای باغ وحش سیرک شیراز قابل انتقال به دیگر گربه سانان است، گفت: امکان از بین بردن کامل این بیماری وجود ندارد.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved