جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کولینا، پرجذبه ترین داور دنیا


کولینا، پرجذبه ترین داور دنیا
پیرلوئیجی كولینا، طبق قانون فوتبال ایتالیا دیگر نمی تواند در رقابت های سری A سوت بزند. در حالی كه در این چند ساله قضاوت اكثر بازی های بزرگ به كولینا و پاپارستا تعلق داشت، باید منتظر بود و دید كه با رفتن كولینا چه بر سر داوری در ایتالیا می آید.یكی از پیشنهادات این است كه داورانی مثل ماركوس مرك از آلمان، در سری A هم قضاوت كنند تا مجموع شك و شبهات ایجاد شده در مورد داوری های سری A از ذهن مردم محو شوند. در سراسر جهان فقط هواداران یوونتوس هستند كه از كولینا دلخوشی ندارند! بازی خانگی این فصل یووه با رم تنها بازی یوونتوس بعد از سال ۲۰۰۱ با داوری كولینا بود كه با نتیجه پیروزی برای این تیم به پایان رسید!
● اما كولینا كیست؟
او در ۱۳ فوریه سال ۱۹۶۰ در ویارجو بولونیا چشم به جهان گشود. كولینا ۱۸۸ سانتی متر قد و ۷۵ كیلوگرم وزن دارد و به ۴ زبان ایتالیایی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی كاملاً آشنا است. او بازی فوتبال را از ۱۱ سالگی در حالی شروع كرد كه اكثراً بازیكن ذخیره بود. در سن ۱۵ سالگی با تعویض باشگاه، بازیكن ثابت شد و ۲ سال در پست دفاع میانی مشغول بازی بود. به گفته خودش او ۲ بار در دوران بازی از زمین اخراج شد و در كل خطاهای زیادی مرتكب می شد!
«به نظر نمی رسد كه ۲ بار اخراج شدن در طول ۵ یا ۶ سال بازی مقدار زیادی باشد.»در مدت ۳ سال او همه كلاس های لازم برای داوری را گذراند و در چندین بازی منطقه ای هم قضاوت كرد. كولینای جوان در این مدت خدمت سربازی را هم به پایان رسانده بود و پس از آن وارد دانشگاه بولونیا شد و در سال ۸۴ با مدركی در زمینه اقتصاد فارغ التحصیل شد و این باعث شد تا از سال ۹۱ به عنوان یك مشاور مالی تجاری فعالیت كند.
● نگاه نافذ او بازیكن خاطی را میخكوب می كند
در سال ۸۸ او پیشرفتی خیره كننده داشت و توانست داوری در دسته سوم فوتبال ایتالیا (سری C۱ و سری C۲) را تجربه كند و بعد از ۳ سال اجازه داوری در سری B و سری A را به دست آورد. در همین سال به نوعی بیماری ریزش مو مبتلا شد و تمام موهای صورتش را از دست داد تا صاحب چهره ای متمایز شود و دوستانش نام مستعار كوجك - كارآگاه آمریكایی سریال های دهه ۷۰ - را بر او اطلاق كنند!
در ابتدای سال ۱۹۹۵ و بعد از قضاوت ۴۳ مسابقه در سری A ، او رسماً به عضویت كمیته داوری فیفا در آمد و در ۲۴ آوریل ۱۹۹۶ موفق شد دیدار هلند و آلمان را به عنوان اولین مسابقه رسمی بین المللی اش سوت بزند. در المپیك ۱۹۹۶ آتلانتا، كولینا ۵ مسابقه از جمله فینال مهیج بین نیجریه و آرژانتین را قضاوت كرد و از آنجا در فوتبال جهان معروف شد.
فینال لیگ قهرمانان سال ۱۹۹۹ بین منچستر یونایتد و بایرن مونیخ در بارسلونا و فینال جام جهانی كره و ژاپن بین برزیل و آلمان در یوكوهاما بزرگترین مسابقاتی هستند كه كولینا قضاوت كرده،از دیگر مسابقات حساس ملی او، می توان به پیروزی ۵ بر یك انگلستان مقابل آلمان در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ و یا دیدار اسپانیا و فرانسه در یورو ۲۰۰۰ اشاره كرد و همین طور فینال جام یوفا در سال ۲۰۰۴ بین والنسیا و المپیك مارسی.
سر بدون موی كولینا به همراه چشمان آبی اش او را از هر داور دیگری متمایز می كند. كولینا با این چهره به بازیكنان خیره می شود تا حكم او را بپذیرند و شاید به این دلیل است كه موفق شده تنها داور سوپر استار جهان شود. قبل از شروع یورو ،۲۰۰۴ اتحادیه فوتبال انگلستان از كولینا خواست تا بعد از بازنشستگی در سری A به قضاوت در لیگ قهرمانان بپردازد كه او هنوز پاسخ روشنی نداده است.
در حالی كه داوران در سری A مانند اكثر رقابت های بین المللی تا سن ۴۵ سالگی اجازه داوری دارند، در انگلستان سن بازنشستگی اجباری ۴۸ است. كولینا ازدواج كرده و صاحب ۲ دختر است. ورزش اصلی مورد علاقه او بسكتبال است و از طرفداران فورتیتودوبولونیاكه یكی از باشگاه های برتر اروپا است، به حساب می آید. اسون گوران اریكسون، كولینا را یك گارانتی برای همه مسابقات بزرگ می داند.
او در خصوص داوری و شغل خود می گوید:«شغل من عوض كردن نتیجه یك بازی نیست، بلكه باید كاری كنم تا همه راضی باشند. كار اصلی یك داور باید حفاظت بازیكنان بزرگ مقابل بازی خشن باشد. داور در ابتدا باید به تمام درگیری ها كه باعث آسیب دیدگی فیزیكی می شود، توجه كاملی نشان دهد. داور باید از نظر جسمی و روحی آمادگی هر اتفاقی در مسابقه را داشته باشد و در واقع به بازیكنان و تماشاگران یك چیز را بدهكار است، تمركز كامل بر همه جریانات بازی!»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید