جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پسرخاله عبدالرضا و داماد شمس پهلوی


پسرخاله عبدالرضا و داماد شمس پهلوی
بعد از برکناری مصطفی سلیمی از ریاست فدراسیون فوتبال که در پی بروز اختلاف با دکتر ایزدپناه رئیس وقت سازمان تربیت بدنی رخ داد، حسین مبشر ۳۵ ساله جای او را در فدراسیون فوتبال گرفت و رسماً کار خود را به عنوان ششمین رئیس فدراسیون، بعد از دکتر علی کنی، هدایت الله گیلانشاه، محسن حداد، حسین سیاسی، مصطفی سلیمی شروع کرد.
حسین مبشر یکی از فوتبالیست های قدیمی تیم دارایی تهران بود. او در این باشگاه، همبازی با بزرگانی مثل ذبیح الله خبیری، حسین فکری و... بود و زیرنظر «محب» کار می کرد. مبشر در این سال ها بالاخره به تیم ملی فوتبال کشورمان دعوت شد و بین سال های ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۹ پیراهن تیم ملی را بر تن کرد. در روز چهارم آبان ۱۳۲۶ که تیم ملی کشورمان به مناسبت بیست و نهمین سال تولد محمدرضا پهلوی در امجدیه سابق برابر تیم ملی افغانستان ایستاد و حریف را با نتیجه ۴- صفر شکست داد. او ۲ گل زد و ۲ گل دیگر را امیرمسعود برومند به ثمر رساند.
حسین مبشر در سال ۱۳۳۶ جای سلیمی را گرفت. او یک رئیس دلسوز و نوگرا بود و به حضور مربیان بزرگ خارجی در ایران اعتقاد بسیار داشت. در دور اول ریاست، او فرانس مساروش مربی بزرگ اهل مجارستان را برای مربیگری تیم ملی به ایران آورد.
در این دوره تیم ملی با تمام ستارگان خود در بازی های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو شرکت کرد و به رغم ادعای بسیار شکست سختی خورد. ملی پوشان ما در آن بازی ها اعتقاد داشتند که بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران، البته تا آن سال بودند، این تیم برابر کره جنوبی با نتیجه ۵-صفر و اسرائیل غاصب با حساب ۴-صفر شکست خورد و نابود شد، تیم ملی به ایران برگشت.
با این حال ارتباط نشریات به خصوص کیهان ورزشی با مبشر همچنان خوب بود چنانچه وقتی تیم ملی با آن شکست تحقیرآمیز از توکیو برگشت، خبرنگار کیهان ورزشی چنان به دفتر رئیس فدراسیون در امجدیه رفت و با او مصاحبه کرد که انگار با یک سردار فاتح به گفت وگو پرداخته است، بالاخره حسین مبشر در سال ۳۷ از کار برکنار شد و بعد از او مکری رئیس فدراسیون شد. مکری دو سال رئیس فدراسیون فوتبال بود و به علت فشار مطبوعات کنار رفت. مهندس ذبیح الله خبیری بعد از مصطفی مکری رئیس فدراسیون شد.
بعد از خبیری، حسین سرودی در سال ۴۰ رئیس فدراسیون فوتبال شد و حسین فکری را سرمربی تیم ملی فوتبال کرد. یک سال بعد، مبشر برای دومین بار به حکم ایزدپناه که دوباره رئیس سازمان تربیت بدنی شده بود ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده گرفت. مبشر به مربیان خارجی علاقه بسیار داشت اما به خاطر دوستی دیرینی که با حسین فکری داشت او را در مسوولیت هدایت تیم ملی ابقا کرد.
اولین افتخار تاریخ فوتبال ایران درست در همین زمان شکل گرفت و ایران به المپیک ۱۹۶۴ توکیو صعود کرد. با این حال به دنبال۴ سال حضور فکری در تیم ملی حسین مبشر، گئورگی سوچ اهل مجارستان را سرمربی تیم ملی کرد و او تیم ملی را به بازی های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک برد. سال ۱۳۴۵ منوچهر قراگوزلو، رئیس سازمان تربیت بدنی شد و از وجود تیمسار حسین سرودی به جای مبشر استفاده کرد.
مبشر قدیمی ترین رئیس فدراسیون فوتبال است که هنوز در قید حیات است. در مورد زندگی سیاسی حسین مبشر بد نیست بگوییم که او خواهرزاده عصمت دولتشاهی زن سوم رضاشاه و پسرخاله عبدالرضا، فاطمه، حمیدرضا، احمدرضا و محمودرضا پهلوی بود. مبشر به نقل از حسین فردوست صاحب دو برادر دیگر بود.
اولی ایرج مبشر آجودان کشوری محمدرضا بود. برادر کوچک تر مبشر، امیراحمد مبشر هم کارمند ساواک بود و حسین علی مبشر خودش هم زمانی کارمند وزارت دارایی و سپس وزارت راه بود. مبشر با دختر خوانده شمس پهلوی ازدواج کرد. اصولاً شمس پهلوی خواهر بزرگ شاه، خواهرزاده های عصمت دولتشاهی را در پناه خود داشت. زن حسین مبشر یا به عبارتی دخترخوانده شمس، دختری به نام مهستی بود که او را از پرورشگاه آورده بودند.
پدر دختر یک سروان بود که فوت شده و خانواده دختر از عهده مخارجش بر نیامدند و او را تحویل پرورشگاه دادند. دختر به علت زیبایی و هوش فوق العاده در دربار جلوه کرد و ندیمه شمس پهلوی شد و بعدها با رئیس فدراسیون فوتبال ازدواج کرد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید