پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پنتاگون؛ مأموریتی در شاخ آفریقا


پنتاگون؛ مأموریتی در شاخ آفریقا
هواپیما ها و بالگرد های جنگی آمریكایی عملیات نظامی تازه ای را درحوالی دریای سرخ به اجراگذشته اند. كشتی های جنگی آمریكایی تعداد بی شماری از روستا های سومالی را موشك باران كرده اند. این تجاوزنظامی كه از نیمه شب ۸ ژانویه شروع شد ، در نخستین مرحله ۶۰ كشته و تعداد بی شماری زخمی برجای گذاشت. گزارش ها حاكی از آن است كه قربانیان بیشتر ازغیرنظامیان بودندهمچنین تعدادی كودك و یك زوج ، كه ماه عسل خود را می گذرانده اند،ازجمله قربانیان حمله آمریكا بوده اند.نكته قابل تأمل این است كه نظامیان اتیوپی به همراه جت های جنگنده و بالگرد های این كشور هم در تهاجم به جنوب سومالی شركت داشته اند. پنتاگون در توجیه این حمله ادعا كرده است كه تجاوزنظامی بخشی از عملیات به اصطلاح جنگ با «تروریست ها» است. پنتاگون می گوید كه ارتش آمریكا در حال شكار اعضای القاعده در سومالی است. این ادعا فقط بهانه ای برای تجاوز علیه مردم سومالی است. اما «قاطبه ناظران» اظهار عقیده كرده اندكه بمباران های شرق آفریقا ، حلقه ای تازه از استراتژی بوش برای تسلط بركانونهای سوق الجیشی منطقه است. درك این واقعیت چندان دشوارنیست،زیرا حمله های آمریكا به دنبال تهاجم اتیوپی؛ به عنوان بازوی منطقه ای آمریكا،در ۳۰ دسامبر و اشغال سومالی صورت گرفت. نیروهای اتیوپی اكنون به نمایندگی ازسیاست منطقه ای بوش پایتخت سومالی، موگادیشو، را در اشغال دارند. این حمله ها برای در هم كوبیدن اتحادیه محاكم اسلامی( یو آی سی) بود كه تا هنگام تجاوز اتیوپی به عنوان یك دولت مردمی در بیشترنقاط سومالی عمل می كرد. این اتحادیه با حمایت وسیع مردم، در آستانه متحد و یكپارچه كردن كشور بود؛كشوری كه از سال۱۹۹۱ دارای حكومت مركزی نبوده است.
بیشتر مردم سومالی اتحادیه محاكم اسلامی راشانسی برای تجدید اتحادویكپارچگی ملی می دانند . مردم سومالی باهدف جنگ با رهبران فئودال و دار و دسته این جریان و مبارزه با حكومت موقتی كه سازمان ملل با حمایت آمریكا آن را سازمان داده است، به صفوف مبارزان اتحادیه محاكم می پیوندند. حتی بازاریان سومالی كه از آشفتگی های اوضاع درمانده شده اند، یو آی سی را به دلیل این كه توانسته بود در اوضاع امنیتی این كشور ثباتی به وجود آورد و گروه های جنایتكار و بی قانونی ها راسركوب كند ازلحاظ مالی تأمین می كردند.ازدید دولت بوش ومتحدان او این واقعیت دورنیست كه این گروه مورد توجه و علاقه شدید مردم است.
نیرو های اتیوپی كه از نظر سیاسی و مالی به وسیله آمریكا تأمین می شوند، برای نجات و حمایت از دولت ناكارآمد این كشور به سومالی حمله ورشدند. حكومت موقت، حمایت مردمی را با خود ندارد. آنها پشت سر تانك های اتیوپی وارد موگادیشو شدند و اكنون سعی دارند پوشش و بهانه ای برای مداخله نظامی آمریكا فراهم كنند.
ازهمین روست كه رئیس جمهور دولت موقت، عبدالله یوسف احمد، در یك كنفرانس مطبوعاتی در ۹ ژانویه بربمباران سومالی به وسیله آمریكا مهر تأیید زد . او در توجیهی كه رنگی آمریكایی داشت، اظهار كرد: «آمریكا حق دارد ، آنهایی را كه مسئول بمب گذاری در سفارتخانه های آن كشور هستند و در شرق آفریقا اقامت دارند و یا پنهان شده اند ، شكار و بمباران كند». هم اكنون آهنگ مبارزه وجنگ علیه تجاوز آمریكا- اتیوپی بالا گرفته است و اتحادیه محاكم اسلامی سوگندیادكرده است كه جنگ علیه نیروهای آمریكایی و اتیوپی را ادامه دهد.
● سناریو اشغال سرزمین اسلامی
پیش از این كه آمریكا سومالی را بمباران كند،سناریوی اشغال این سرزمین از سوی ائتلافی مركب ازنمایندگان سازمان ملل ونیروهای متحد آمریكا درقاره آفریقا بویژه اوگاندایی ها، سازماندهی شده بود. در سوم ژانویه سخنگوی وزارت خارجه آمریكا شان مك كورمك اظهار داشت كه كشتی های جنگی آمریكا در حال آماده شدن برای تحویل كمك های «انسان دوستانه»به سومالی هستند. این بهانه آشكاری برای زمینه چینی پیاده شدن نیرو های آمریكایی و اشغال سرزمین سومالی بود. در ۱۹۹۲ هم آمریكا این كشور را به بهانه یك مأموریت«انسان دوستانه» ، مورد تجاوز قرار داده بود ولی آن روز نیروهای آمریكایی از طرف جنگجویان سومالی متحمل تلفات قابل توجهی شدند و ناچار عقب نشینی كردند.
اكنون آمریكا و نیروهای متحد آن، كشورسومالی را به محاصره كامل خود درآورده اند. ناوگان پنجم آمریكا در ساحل سومالیا به گشت زنی مشغول است، ارتش اتیوپی درامتدادمرز شرقی این كشور اردو زده است، در جنوب این كشور متحد دیگر آمریكا، كنیا نیروهای خود را به مرز،اعزام كرده ودرهمان حال مرزها را بسته است، همچنین براساس گزارش های موجود، آمریكا در شمال سومالی صدهانیرومستقر كرده است كه این نیروها در یك پایگاه ویژه نیروهای جیبوتی تجمع كرده اند.
معاون نخست وزیر دولت موقت حسین عیدید ، تفنگدار سابق آمریكا، در ۱۰ ژانویه اظهار داشت كه لازم بود نیروهای ویژه آمریكایی، خود، در منطقه با تروریستها بجنگند .اوادعا كردكه تنها راه برای دستگیر كردن و یا كشتن تروریست های القاعده این است كه نیروهای آمریكایی در این منطقه به دنبال آنها بگردند. آنها می دانند كه چگونه این مردم را دستگیر كنند و وسایل لازم این كار را در اختیار دارند . اما گزارش های دیگری حاكی است كه نیروهای آمریكایی پیش از این توصیه ها نیز دراین كشور حضور داشته اند. آسوشیتدپرس در ۱۰ ژانویه به نقل ازیك مقام مسئول دولت موقت گزارش داد، تیمی از ارتش آمریكا اطلاعات و توصیه های نظامی خود را در اختیار نیروهای زمینی دولت موقت قرار داده است.
● طرح تسلط بر مسیرهای امنیتی - تجاری
تأمین منافع اقتصادی درگستره خاورمیانه وشاخ آفریقا یك هدف استراتژیك برای آمریكایی هابوده وخواهدبود. بنابراین نباید تعجب كردكه هم اكنون آمریكایی ها میلیاردها دلار برای امنیت كشور های دوست و فرمانبردار آفریقایی سرازیر می كنند. ارتش آمریكا هم اكنون در حال تشكیل یك فرماندهی مركزی در آفریقاست ودراین راستا از سال ۲۰۰۱ تعداد نیروهای خود دراین نقطه كلیدی جهان را افزایش داده است. پایگاه هایی در اوگاندا، جیبوتی، سنگال ، سائوتومه و پرنسیپ ایجاد شده است. جیبوتی ستادی است برای یك گروه ضربتی كه با طرح آمریكایی ها در سال ۲۰۰۲ برای كنترل بیشتر بر شاخ آفریقا سازمان داده شده است.
به این ترتیب،حوزه شاخ آفریقا به كانون سرنوشت ساز دراستراتژی جهانی بوش تبدیل شده است و روی نقشه سیاسی ایالات متحده ، كشور هایی چون :جیبوتی، اریتره، اتیوپی، یمن، سودان، كنیا و سومالی، هركدام حكم یك پایگاه فرماندهی برای پیشبردعملیات نظامی - سیاسی این كشوردرحوالی مدیترانه ودریای سرخ رادارد.
بنابراین اهداف حمله تازه نظامی ارتش آمریكا كه همزمان با سلسله نبرد این كشوردر۴سوی خاورمیانه صورت می گیرد، معنای روشنی دارد. سومالی كه یكی از فقیر ترین كشور های جهان است، برای ایالات متحده ، یك پایگاه چند منظوره ژئوپلیتیك است. این كشور در گذرگاه اقتصادی بین خاورمیانه و آسیا واقع شده است. بخش بزرگی از نفتكش های جهان بویژه نفتكش های اروپایی و چینی از كنار ساحل آن عبور می كنند. آمریكا نگرانی خود را ازدو پدیده استقلال خواهی دراین سرزمین ونیزبرقراری پیوندهای سیاسی- اقتصادی بین قدرتهای رقیب آمریكا با كشورهای آفریقایی پنهان نكرده است ، از همین رو شكست رقیبان درمسیر دستیابی به چاههای نفت تازه كشف شده آفریقا ،هدفی مهم برای آمریكاست. آمریكا در حال حاضر ۱۰ درصد نفت خود را از آفریقا تأمین می كند. انتظار می رود كه این میزان در سال های آینده افزایش یابد.
كاخ سفید دریافته است كه كنترل تجارت جهان ازمسیركنترل برگلوگاه های امنیتی می گذرد؛ با این نگرش هر كشور یا نیرویی كه درپی سیاست خارجی مستقل از آمریكا باشد، در جرگه دشمنان و لیست سیاه بوش قرارخواهد گرفت . پس نباید از اردوكشی تازه پنتاگون به سوی سواحل دریای سرخ متعجب شد. آنها درسومالی، مانند نقاط دیگرخاورمیانه، صدای پای یك جنبش سیاسی برخاسته از اراده مردم را می شنیدند. جنبشی كه برآن بود تا بر اساس اتحاد ملی و استقلال طلبی واقعی به یك دوره آشفتگی و وابستگی درسیاست داخلی وخارجی پایان دهد.
نوشته: جان بیشام
برگردان : پوراندخت مجلسی
منبع: مجله سوسیالیسم و آزادی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید