پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

داروهای لاغری جان شماراتهدید می کند


داروهای لاغری جان شماراتهدید می کند
استفاده از داروهای تأیید شده و معتبر كه باید به توصیه پزشكان مصرف شود، برای افرادی تجویز می شود كه نمایه توده بدنی آنها بالاتر از ۳۰ باشد؛ یعنی افراد باید در مرحله چاقی درجه ۲ قرار داشته باشند و به بیماری خاصی هم مبتلا نباشند
تبلیغات گسترده و فریبنده سایت های تبلیغاتی و شبكه های ماهواره ای در حالی به مصرف چشمگیر انواع داروهای لاغری در كشور دامن زده است كه متخصصان با صراحت بر بی اثر بودن و عوارض خطرناك این داروها تأكید دارند.
دكتر سیدضیاءالدین مظهری، رئیس انجمن تغذیه ایران، به خبرنگار ما گفت: با وجود توصیه ها و هشدارهای جدی از سوی رسانه های گروهی و پزشكان درباره عوارض خطرناك مصرف داروهای لاغری بی اثر در سال های اخیر شاهد افزایش تعداد مصرف كنندگان هستیم.
وی با بیان این كه چاقی یكی از مشكل های اساسی مردم در كشورهای مختلف جهان است، افزود: مردم و مصرف كنندگان این نوع داروها باید بدانند كه چاقی خزنده می آید و گزنده می رود.
این در حالی است كه تمامی مجامع معتبر علمی، پزشكی جهان همواره بر این نكته تأكید دارند كه تاكنون هیچ داروی لاغری در جهان تهیه نشده است كه بدون رژیم غذایی مناسب و ورزش اثرگذار باشد. دكتر مظهری تأكید كرد: اغلب داروهای لاغری كه معمولاً هم از سوی مردم خودسرانه مصرف می شوند، كاهش آب بدن در كوتاه مدت را به دنبال دارند. از این رو مصرف كنندگان تصور می كنند كه داروها اثر مطلوب به دنبال داشته اند؛ بی آن كه بدانند چگونه سلامتی خود را به بازی گرفته اند.
● مردم به دنبال راه های میانبر نباشند
رئیس انجمن تغذیه ایران در ادامه افزود: اغلب افراد چاق یا كسانی كه نگران اضافه وزن هستند، بدون توجه به رعایت رژیم غذایی و ورزش مداوم به مصرف انواع مواد خوراكی و نوشیدنی ها می پردازند. بعد هم به جست وجوی راه های میانبر و كوتاه مدت برای كاهش وزن می پردازند. حال آن كه علم پزشكی به روشنی ثابت كرده است كه اضافه وزن خزنده و آرام می آید و در صورت بی توجهی و سهل انگاری گزنده خارج می شود.
پزشك متخصص تغذیه تصریح كرد: راه های میانبر همواره برای مردم جذاب است، اما آنان باید بدانند كه بهترین و مفیدترین روش ها برای لاغری و تناسب اندام پرهیز از مصرف هله هوله...، تغذیه مناسب، ورزش مداوم و بهره مندی از نظرات پزشكان و متخصصان است.
وی در عین حال به برنامه های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای تهیه چارچوب های كلی در این باره اشاره كرد و افزود: هم اكنون دفتر بهبود تغذیه این وزارتخانه با همكاری انجمن تغذیه ایران و دانشكده صنایع غذایی و گروهی از كارشناسان و متخصصان در تلاش برای تدوین برنامه ای مدون در این باره هستند كه امیدواریم با تهیه، تدوین و اجرای این دستورالعمل از بسیاری از مشكلات سد راه مردم كاسته شود.
رئیس انجمن تغذیه ایران همچنین به مردم هشدار داد: به هیچ وجه داروهای لاغری را از آزمایشگاه ها، عطاری ها و سوپرماركت ها خریداری نكنند چرا كه داروها فقط باید از داروخانه، آن هم طبق دستور پزشك خرید و مصرف كرد.
● چه گروهی داروی لاغری مصرف كنند
كارشناسان می گویند: استفاده از داروهای تأیید شده و معتبر كه باید به توصیه پزشكان مصرف شود، برای افرادی تجویز می شود كه نمایه توده بدنی آنها بالاتر از ۳۰ باشد. یعنی افراد باید در مرحله چاقی درجه ۲ قرار داشته باشند و به بیماری خاصی هم مبتلا نباشند. به همین سبب به افرادی كه از اضافه وزن اندكی برخوردارند، توصیه می شود از این نوع داروها استفاده نكنند.
در حال حاضر تعداد اندكی از قرص های لاغری موجود در بازار از سوی سازمان های معتبر تأیید شده اند كه مصرف آنها نیز برای مدت كوتاهی مجاز است، بیشتر داروهای مزبور نیز قرص های ضداشتها هستند كه باید از سوی پزشكان و به مقدار لازم تجویز شوند.
● عوارض مصرف داروهای لاغری
دكتر جمشید نصیری، متخصص گوارش و آندوسكوپی، نیز گفت: افزایش ضربان قلب و فشارخون، تعریق زیاد، یبوست، كم خوابی، تشنگی مفرط، گیجی، سردرد، اضطراب و خشكی دهان از مهم ترین عوارض مصرف داروهای لاغری به شمار می روند.
وی افزود: برخی از داروها برای پیشگیری از جذب و ذخیره چربی در بدن مورد استفاده قرار می گیرد به همین سبب اگر مصرف آنها به شكل اصولی صورت نگیرد، منجر به جذب نشدن مواد لازم بدن مثل ویتامین ها و املاح و مواد مغذی می شود.
وی تصریح كرد: داروهای تجاری كه هم اكنون به عنوان داروهای چاقی و لاغری در بازار وجود دارند، به هیچ وجه مورد تأیید پزشكان نیست چرا كه تاكنون هیچ گزارش علمی و مستند درباره اثرات این داروها ارائه نشده است.
به گفته دكتر نصیری متخصصین و پزشكان به هیچ عنوان بدون در نظر گرفتن وزن، سن، موقعیت و شرایط جسمانی، زمینه های بیماری و داروهای مصرفی افراد، رژیم های غذایی یا لاغری را تجویز نمی كنند، چرا كه تداخل غذا و دارو ممكن است عوارض جبران ناپذیری برای افراد ایجاد كند.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون برخی از داروهای خارجی لاغری موجود در بازار نیز حاوی مواد مخدر هستند كه مصرف آنها زیان های جبران ناپذیری به دنبال دارد.
به گفته این متخصص گوارش، برخی از داروهای لاغری نیز با انجام فرآیند تخدیر بر روی سلول های معده افراد اسید ترشح می كنند كه در نتیجه احساس گرسنگی را كاهش می دهند. اما در مقابل سبب افزایش تجمع مواد زاید ناشی از سوخت وساز آن ماده در خون می شوند. مصرف این قرص ها نیز در نهایت به دلیل وجود مواد مخدر، مصرف كننده را وابسته و در نتیجه معتاد به مصرف این قرص ها می كند كه به طور یقین عوارض و خطرات فراوانی نیز برای افراد به دنبال دارد.
● اثرات كوتاه مدت داروها
دكتر نصیری با بیان این كه اثرات داروهای لاغری كوتاه مدت است، خاطرنشان كرد: اگر فرد بخواهد پس از كاهش وزن، برای مدت طولانی وزنش ثابت بماند، باید در تمام مدت مصرف قرص، عادت های غذایی اش را نیز تغییر دهد و فعالیت ورزشی منظم داشته باشد تا پس از قطع دارو با پرخوری به وزن سابق بازنگردد.
وی گفت: داروهای ضداشتها نیز برای همه افراد توصیه نمی شود. افراد سالخورده و كودكان نیز نباید از این داروها استفاده كنند. زنان شیرده، افراد مبتلا به فشار خون، دیابت، بیماران قلبی، عروقی، كلیوی، مبتلایان به سردردهای میگرنی و فشار خون نیز حتماً باید قبل از رژیم لاغری و مصرف انواع داروها و قرص های مربوطه با متخصصان و پزشك معالج مشورت كنند.
داریوش آرمان
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید