شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خواص داروئی برخی گیاهان


خواص داروئی برخی گیاهان
● شوید
▪ شوید درد معده را تسکین می‌دهد
▪ شوید حاوی یک روغن فرار است که اثر آرام بخش دارد و درد معده و قولنج را آرام و نفخ را برطرف می‌كند.
▪ تخم شوید دارای ترکیبات شیمیایی نظیر تانن، یک ماده روغنی فرار و دارای خواص هضم کنندگی غذا، آرام بخش، شیرافزا، بازکننده انسدادها و گرفتگی‌هاست.
▪ شوید در موارد عدم دفع ادرار، کم شدن شیرمادران، بی خوابی، سرماخوردگی های ششی، تنگی نفس و سنگ کلیه به کار می‌رود. آب شوید برای درمان قولنج نوزادان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیردهی مادران شیرده را زیاد می‌کند. شوید اساساً در آشپزی کاربرد دارد. مصرف آن در کنار ماهی قزل آلا بی نظیر است و برای بازکردن اشتها و بهبود گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
▪ تخم شوید قویترین و طبی ترین بخش گیاه است اما برگ‌ها و ساقه‌های جوان را می توان در سالادها به کار برد.
▪ تخم شوید برای تسکین دردهای ناشی از گرسنگی و نیز آرام کردن سر و صدای معده استفاده می شود.
▪ شوید درموارد نفخ و درد شکم مخصوصاً در شیرخواران بسیار موثر است.
▪ کم‌خونی ناشی از فقر آهن، شایع‌ترین کم خونی در همه گروههای سنی است.
بدن یک فرد بالغ حاوی ‌٤ گرم آهن است که ‌١٠ گرم در هموگلوبین و نیم تا یک گرم به صورت ذخیره دور کبد و مغز استخوان و بقیه در نسوج خاص و سیستم های آنزیمی قرار دارد.
روزانه به طور متوسط ‌٥/١ میلی‌گرم آهن دفع می‌شود که از طریق جذب روزانه در همین حدود جبران می‌شود.
تعادل مذکور ممکن است از طریق خونریزی قاعدگی و خونریزی های گوارشی به هم بخورد. تظاهرات بالینی شامل کوفتگی، خستگی، تنگی نفس و در نوع شدید ناخن‌های قاشقی شکل و شکننده، زبان صاف و براق و دردناک، ترک گوشه دهان و قرمزی آن تمایل به خوردن موادی مثل خاک و یخ است.
بنابراین افراد برای جلوگیری از بروز کم خونی ناشی از فقر آهن باید از رژیم های غذایی خاص مثل مصرف غذای آهن‌دار همچون انواع گوشت قرمز، ماهی، جگر، سبزیجات سبز تیره (جعفری، اسفناج) حبوبات (عدس، نخود، لوبیا)، انواع خشکبار (برگ هلو، زردآلو، انجیر خشک، کشمش و خرما)، انواع مغزها (بادام، پسته، گردو، فندوق) استفاده کنند.
همچنین این افراد باید در رژیم غذایی خود از سبزیجات تازه و سالاد (گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و کلم)، میوه‌ها (انواع مرکبات به خصوص آب لیمو، پرتقال و آب نارنج تازه)، غلات و حبوبات جوانه زده استفاده کنند. پزشکان همچنین توصیه می کنند که برای پیشگیری از بروز کم خونی ناشی از فقر آهن باید از مصرف چای، قهوه، دم کرده های گیاهی یک ساعت قبل و یک تا دو ساعت پس از مصرف غذا، غذاها و نان‌های حاوی جوش‌شیرین خودداری شود.
● یونجه
تحقیقات ثابت كرده است كه یونجه از مغذی‌ترین غذاهای جهان است.
▪ مصرف روزانه ‪ ۱۰۰گرم یونجه تازه می‌تواند از كلسترول بالا، فشارخون بالا، سوء‌هاضمه، بی‌اشتهایی و سایر بیماری‌های گوارشی جلوگیری كند. بهتراست بدانید كه‌این گیاه پرفایده ازجمله مهم‌ترین سبزی‌ها برای خانم‌های باردار و بخصوص خانم‌های شیرده محسوب میشود.
مواد موجود در بدن نوع خاصی از مورچه ها به نام ( پولیر ها چیزو ویستیا )باعث افزایش طول عمر خرگوش ها شده است.
مورچه برای تقویت سیستم ایمنی توسط چینی ها در تبت به عنوان یک نوشیدنی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ دکتر جان ویکنیسن محقق دانشگاه می گوید:
این مورچه ها مقداری عنصر روی در بدن خود دارند و این عنصر هم در برخی موارد به عنوان عامل یک انتی اکسیدان عمل می کند.
او همچنین اضافه می کند اگر چه خوردن حشرات در نقاط مختلفی در آفریقا ، آسیا و استرالیا رایج است اما عصاره ی این مورچه به تازگی در کالیفرنیا به عنوان یک داروی توهم زا و در بریتانیا به عنوان یک ماده ی تقویت کننده در حال رواج است.
به این ترتیب باید در کنار گیاهان دارویی منتظر انواع و اقسام حشرات دارویی هم باشید.
● جعفری
▪ برخی جعفری را به عنوان یك سبزی تزئینی استفاده می‏كنند، در حالی كه این سبزی پر از مواد مغذی است و برای سلامتی بسیار مفید است. حدود یك مشت جعفری نیاز %۱۰از میزان بتاكاروتین و %۱۵از میزان ویتامین Cروزانه را تأمین می‏كند.
▪ جعفری جزء گروه سبزیجات چتر دار است كه انستیتوهای سرطان آن را جزء سبزیجات حاوی مواد ضد سرطان شناخته‏اند.
برخی از مواد شیمیایی مفید در جعفری عبارتند از:
- كومارینها( )Coumarinsكه در جلوگیری از لخته شدن خون مؤثرند.
- فلاونویدها( )Flavonoidsكه مواد آنتی‏اكسیدان بسیار قوی هستند و عمل مخرب رادیكالهای آزاد را خنثی می‏سازند.
- مونوتریپنها( )Monoterpenesكه آنتی‏اكسیدانهایی هستند كه بدن را در مقابل سرطان محافظت می‏كنند و در كاهش كلسترول مؤثرند.
● گشنیز
▪ گشنیز دارای اثرات ضداسپاسم و ضدنفخ بوده و از آن در پیشگیری و كاهش دل پیچه استفاده می شود. همچنین به عنوان عطر و طعم دهنده در صنایع غذایی مصرف دارد. در طب گذشته از گشنیز در رفع ناراحتی های گوارشی به عنوان ضدنفخ، اشتهاآور، مقوی معده و ضداسهال استفاده می شده است. همچنین از آن در خوشبو كردن دهان و التیام زخم دهان استفاده می شده است. از فرآورده های موجود در بازار می توان به قرص سی-لاكس، پودر ملین، پودر كارمیناتیف، پورد آنامین و پودر تخم گشنیز اشاره كرد. ماده متشكل اصلی میوه گشنیز روغن فرار است. میوه گشنیز در نقاط مختلف دنیا بین ۲/۰ تا ۶/۲ درصد روغن فرار دارد. عمده ترین تركیب موجود در روغن فرار گیاه را د-لینالول یا كوریاندرول تشكیل می دهد.
● دارچین
▪ دارچین یك ادویه خاص است. هنگامیكه آن را به غذا اضافه می‏كنیم طعم شیرینی به غذا می‏دهد كه حتی می‏توان آن را با شكر اشتباه گرفت. ولی در عین حال ضررهای شكر را نیز ندارد. به علاوه، دارچین خواص بسیاری از لحاظ سلامت برای بدن دارد. یكی از خواص دارچین این است كه باعث افزایش كارایی هورمون انسولین در بدن می‏شود و در نتیجه بدن نیاز كمتری به این هورمون برای كنترل قند خون پیدا می‏كند. تحقیقات بر حیوانات نشان می‏دهد كه ادویه مریم گلی اثر انسولین را دو برابر می‏كند. زردچوبه و میخك این اثر را سه برابر كرده ولی دارچین حتی اثر بیشتری از ادویه‏های ذكر شده را بر انسولین خون دارا است. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت گزارش داده‏اند كه مصرف یك قاشق چایخوری دارچین روزانه تأثیر بسیار مثبتی بر قند خونشان داشته است.
▪ همچنین برخی تحقیقات نشان دهنده تأثیر مثبت دارچین در كاهش فشار خون بوده ‏است.
● عصاره آویشن
▪ عصاره آویشن شیرازی بر روی سه گونه باكتری‌های سالمونلاتیفی، شیگلا دیسانتری A و اشرشیاكلی پاتوژن كه در ایجاد گاستروآنتریت عفونی دخیل‌اند، اثر ضد میكروبی دارد.
▪ اثر ضد میكروبی گیاه آویشن به طور مشخص مربوط به تیمول و كاراكرول موجود در عصاره آن می‌باشد و هر چه درصد این مواد بیشتر باشد تاثیر ضد میكروبی آن افزایش می‌یابد.
▪ آویشن از سیپروفلوكساسین كمتر ولی بیشتر یا قابل قیاس با كوتریموكسازول و به مراتب بیشتر از آمپی سیلین می‌باشد. همچنین توصیه شده است با توجه به خطر بیماری گاستروآنتریت به ویژه برای كودكان مقاومت میكروبی علیه آنتی‌بیوتیك‌های ضاعی، عوارض جانبی آنتی بیوتیك‌های صناعی و تاثیر قابل توجه آویشن بر روی سه گونه باكتری مورد نظر، بررسی بیشتر شناخت گیاه مورد نظر جهت جداسازی ماده موثر جهت تولید پروبیولوتیك جدید استفاده شود.
در این بررسی سه گونه باكتری مورد نظر از باكتری‌های استاندارد فریز شده آزمایشگاه بخش میكروب‌شناسی دانشكده پیراپزشكی - پرستاری مامایی شهید صدوقی یزد تهیه شده و پس از تهیه سوسپانسیون باكتریایی نیم مك فارلند بر روی محیط مولوهینتون آگار كشت داده و بر روی هر محیط چاهكی به قطر ‌٤ میلی متر ایجاد كرده و دو قطره از عصاره آویشن دو درصد داخل چاهك ریخته و دیسك‌های آنتی بیوتیكی (آمپی سیلین، كوتریموكسازول و سیپروفلوكساسین) را روی هر محیط به طور جداگانه قرار داده است. پس از گذشت زمان لازم در صورت حساس بودن باكتری به قطره آویشن و آنتی بیوتیك‌های انتخابی، قطر هاله ایجاد شده توسط خط كش اندازه گیری و ثبت شده است.این آزمایش شش مرتبه تكرار شد و قطر هاله حاصله از آویشن و آنتی بیوتیك‌های انتخابی بر روی محیط كشت سه باكتری مورد نظر مقایسه شد و داده‌ها توسط روش آماری SPSS و Pairidt - test مورد ارزیابی قرارگرفت.
طبق نتایج، سالمونلاتیفی عامل تب تیفوئید در مقابل قطره آویشن شیرازی با میانگین قطر هاله ‌٥/٠ ± ‌٥/٣٣ میلی متر حساس (s) و اشرشیا كلی پاتوژن با میانگین قطر هاله ‌٥/٠ ± ‌٦٧/٢٤ میلی متر حد واسط و شیگلادیسانتری A در مقابل آویشن شیرازی با میانگین قطر هاله ‌٥/٠ ± ‌٥/٢٧ میلی متر حد واسط است.
قطر هاله ناشی از سیپروفلوكساسین در تمامی مشخصاً بیشتر از آویشن و دو آنتی بیوتیك انتخابی دیگر می‌باشد و قطر هاله ناشی از قطر آویشن در تمامی نمونه‌ها بیشتر یا قابل مقایسه با آنتی بیوتیك كوتریموكسازول می باشد. به علت مقاومت ایجاد شده نسبت به آمپی‌سیلین در تمامی نمونه‌ها هاله موثر آویشن به مراتب بیشتر از‌ آمپی‌سیلین است.
● بادام زمینی
▪ بر خلاف اسمش، بادام زمینی یك دانه روغنی مثل بادام یا گردو نیست، بلكه جزو گروه حبوبات مثل عدس و لوبیا قرمز است. رزوراترول ( )resveratrolماده مفیدی برای سلامت قلب كه در انگور وجود دارد، در پوست قرمز بادام زمینی نیز یافت می‏شود.چون هر ۳۰گرم بادام زمینی حاوی ۱۴گرم چربی است، آن را می‏توان جزو گروه چربی در رژیم غذایی قرار داد. یك وعده بادام زمینی حدود % ۲۰از نیاز روزانه ویتامین Eرا تأمین می‏كند. بادام زمینی همچنین منبع خوبی از فولات است. یك تحقیق انجام شده بر ۳۰/۰۰۰خانم نشان داده است كه خانمهایی كه بادام زمینی و دیگر دانه‏های روغنی را چهار بار در هفته مصرف می‏كردند، نصف ریسك ابتلا به سكته قلبی را نسبت به خانمهایی كه بادام زمینی و دیگر دانه‏های روغنی را مصرف نمی‏كردند داشتند.
● فیبر
▪ اگر چه یك مطالعه ادعا می كند فیبر از سرطان روده پیش گیری نمی كند اما اثرات مفیدفیبرها بسیار بیش از این هستند.
دانشگاه هاروارد بر سر فیبر موجود در میوه و سبزی به راه انداخته‌اند. تا پیش از این (و احتمالا حتی بعد از این) دانشمندان گمان می‌كردند كه فیبرها از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌كنند؛ بیماری‌هایی مثل سرطان روده، دیابت و بیماری‌های قلبی. اما نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان این دانشگاه اثرات فیبر در پیشگیری از سرطان روده را زیر سوال برده است.
بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد، مداركی دال بر اثر مطلوب فیبر در پیشگیری از سرطان روده وجود ندارد. این دانشمندان با بررسی اطلاعات ۳۱ تحقیق انجام شده بر روی مجموع حدود ۵۲۷ هزار نفر، ابتدا دریافتند كه خوردن فیبر، احتمال سرطان روده را ۶۱ درصد كاهش می‌دهد، ‌ولی وقتی به عواملی مثل سایر مواد غذایی مورد مصرف افراد دقت كردند متوجه شدند كه فیبر در كاهش خطر ابتلا به سرطان روده احتمالا‌ دخالتی ندارد و شاید خوردن سایر غذا ها در كنار مواد غذایی فیبردار باعث كمتر شدن خطر ابتلا به سرطان روده شود.
نتایج این بررسی همچنین نشان می دهد كه منبع اصلی فیبر مردم آمریكا، میوه و سبزیجات بوده و منبع اصلی فیبر مردم اروپا غلات و حبوبات است.
با وجودی كه نتایج این تحقیق اثرات فیبر را بر سرطان روده نفی می‌كند ولی كماكان آن‌را برای بدن مفید می داند.
▪ دكتر پارك از دانشگاه هاروارد در این باره می‌گوید:
<اگر چه فیبر خوراكی بر سرطان روده اثر ندارد ولی وجود آن به عنوان قسمتی از رژیم غذایی روزانه لازم است چرا كه خطرات بیماری های مزمنی مثل دیابت و بیماری های قلبی‌را‌كم می كند.>
در حالی كه دانشمندن دانشگاه هاروارد چنین ادعایی دارند، دانشمندان بسیاری در سایر نقاط جهان هنوز فیبر را در كاهش احتمال ابتلا به سرطان روده دخیل دانسته وبه نتایج این تحقیق شك دارند.▪ دكتر جان بارئن ، استاد دانشگاه بارتموس در نیوهامپ شایر دراین باره می‌گوید:
<به نظر می رسد كه مطالعات كوتاه مدت نشان داده اند كه خوردن فیبر بر خطر ابتلا به سرطان روده هیچ اثری ندارد ولی درك اثرات مطلوب فیبر بر این بیماری به تحقیقات طولانی تر نیاز دارد.>
این تحقیق حتی موجب عصبانیت مسئولان سرطان را نیز شده است، چنانكه سخنگوی انجمن سرطان روده انگلستان در این باره می‌گوید: <ما هنوز هم باور داریم كه مقادیر زیاد فیبر در رژیم خوراكی روزانه می‌تواند از ابتلا به سرطان روده جلوگیری كند. چرا كه پیش از این دو تحقیق بین المللی بسیار بزرگ كه یكی در سال ۳۰۰۲ بر روی بیش از ۰۰۵هزار نفر انجام شده، مفید بودن فیبر روی سرطان روده را نشان داده اند. در این تحقیقات ثابت شد كه روزانه مصرف ۵۳ گرم فیبر می تواند تا ۰۴ درصد احتمال ابتلا به سرطان روده را كم كند.>
این جنجال در حالی بر پا شده است كه سالانه صدها هزار نفر به سرطان روده مبتلا می شوند و ده ها هزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند.
● گوجه فرنگی
▪ مصرف گوجه فرنگی از بروز سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان پیشگیری می‌کند.
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان » خبرگزاری دانشجویان ایران، گوجه فرنگی دارای ماده مخصوص«لیکوپن» است که یکی از ۶۰۰ نوع ماده رنگی بوده که «کار تنوئید» نام دارد. کاروتن ماده رنگی زردک یا هویج است که ماده شبیه به آن در انواع دیگر گیاهان به نام مواد «کارتنوئید»، نامگذاری شده است.
این مواد دارای خاصیت ضد اکسیداسیون هستند و اکسیداسیون در بدن باعث پیری و بیماری‌های مختلف می‌شود. پزشکان کوشش کرده‌اند مواد ضد اکسیداسیون را کشف و برای مردم تجویز کنند تا از فرایند پیری بیماریهای قلبی و تغذیه‌ای جلوگیری کنند.
کار تنوئیدها در جلوگیری از بیماریهای قلبی و مزمن نقش بسزایی دارند، بنابراین افراد باید از سبزیجات و میوه‌جات استفاده کنند. لیکوپن گذشته از خاصیت ضد اکسیداسیون خود می‌تواند از افتراق و رشد سلولی جلوگیری کند و فرایندی که علت اصلی تبدیل شدن سلول‌های سالم بدن به سلول‌های سرطانی است.
این مواد همچنین برای جلوگیری از آب مروارید در چشم نیز دارای اثر مهمی هستند علاوه بر گوجه فرنگی این مواد در گریپ فروت قرمز، هندوانه و زردآلو نیز وجود دارد.
لیکوپن موجود در سس گوجه فرنگی به علت پخت بیشتر از نوع خام آن قابل جذب‌تر است.
● برای رفع سرفه آویشن مصرف كنید.
▪ اگر سه بار در روز ۱تا ۴ گرم پودر را به صورت گیاه خشك یا دم كرده مصرف كنید علاوه بر رفع سرفه در نفخ، خلط آور، ضد قارچ و شب ادراری در كودكان،‌ دهان شویه موثر می‌باشد.
▪ گیاه آویشن بومی كشور ایران بوده و در اكثر نقاط كشور دیده می‌شود. جمع آوری گیاه آویشن زمان گل دادن كامل و با توجه به شرایط رویش از فروردین تا پاییز خواهد بود. عصاره آویشن به سبب وجود تركیبات فنلی موجود در اسانس آن كاهنده فشار خون است. در مصرف دراز مدت آن احتیاط ضروری است و عصاره آن به تنهایی و به صورت رقیق نشده نباید مورد مصرف قرار گیرد.
▪ مصرف گیاه آویشن در حاملگی و شیردهی با دوزهای معمولی مشكلی ندارد. تمام قسمتهای هوایی، به خصوص سرشاخه‌های گل دار این گیاه مورد استفاده دارویی قرار می‌گیرد و پس از برداشت در سایه خشك نگهداری می‌شود
▪ از آنجا كه اغلب سرفه ها عامل ویروسی داشته و مصرف آنتی بیوتیك بر آنها بی تاثیر است، پزشكان، ضدسرفه های شیمیایی موجود در بازار را كه در قالب قرص، شربت و غیره وجود دارند تجویز كرده و به بیمار توصیه می كنند تا پایان دوره ویروس تحمل كنند. حال آنكه این ضدسرفه ها نه تنها تاثیر طولانی مدت نداشته بلكه بدون عواقب جانبی نیز نخواهند بود ولی شما می توانید با انجام توصیه های زیر همان نتیجه را بدون ضرر دریافت كنید.
● در ضمن این تركیبات خانگی در روند كلی بهبود شما نیز نقش بسیاری دارند:
۱) چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل به عنوان یك ضدالتهاب قوی گیاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. بسیاری از مردم از چای زنجبیل برای كاهش درد گلو و التهاب سینه و سرفه استفاده می كنند. البته زنجبیل تازه نیز چنین تاثیراتی را دارا است.
۲) سیر را خام یا پخته مصرف كنید. سیر در واقع یك آنتی بیوتیك طبیعی اعجاب انگیز است كه در مبارزه با سرماخوردگی و عفونت های تنفسی معمولی بسیار قوی عمل می كند. مصرف دو و یا چهار حبه سیر خام یا پخته و یا حتی استفاده از دو كپسول سیر در روز از جمله توصیه های اكید متخصصین است.
۳) سوپ مرغ را فراموش نكنید. همه ما به هنگام ابتلا به سرماخوردگی و سرفه از خوردن بعضی از مواد غذایی صرف نظر می كنیم ولی در علم جدید، چندان اثری از پرهیز در بیمار های اینچنینی دیده نمی شود و جالب تر آنكه با توصیه هایی مواجه می شویم كه پیش از این به مضر بودن آنها معتقد بوده ایم به عنوان مثال مصرف غذاهای آبكی و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش ها و سوپ های ساده همواره در طول بیماری سرماخوردگی و سینه درد و سرفه از جمله تجویزهای پزشكان بوده است ولی امروزه به این توصیه افزودن ادویه جات تند مانند فلفل، پودر سیر و یا خود سیر و پودر كاری نیز اضافه شده است. متخصصین بر این عقیده اند كه به هنگام سرفه های خلط دار این گونه مواد اخلاط موجود در شش ها را كنده و سبب خروج آنها توسط سرفه می شود. این تركیب به واقع یك اكسپكتورانت طبیعی محسوب می شود.
۴) چای بهترین مرهم سینه. هنگامی كه صحبت از مصرف چای به میان می آید، اگرچه چای سبز معمولی نیز به عنوان مایعی گرم مدنظر است ولی در این توصیه چای ها و یا دم كرده های گیاهان موثر بر سرفه از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در همین راستا چای بابونه یا دم كرده گل ختمی و یا حتی تركیب گل ختمی، زونا و شیرین بیان را نیز به توصیه های قبلی بیفزایید.
۵) عسل اعجاز طبیعت. اضافه كردن یك قاشق غذاخوری عسل طبیعی به یك لیوان آب جوشیده و یا چای داغ به همراه چند قطره آب لیموترش تازه از جمله تسكین دهنده بسیار موثر سرفه است. البته افزودن عسل به چای بابونه نیز تاثیر آن را دوچندان می سازد. به طور كلی عسل بافت های تحریك شده را آرام می كند.
۶) آنتی باكتری های گیاهی مصرف كنید. آویشن، زونا و سیر همگی آنتی باكتریال بوده و مصرف آنها در درمان سرفه های باكتریایی نیز بسیار موثر است.
۷) ژله دارهای طبیعی. در طبیعت گیاهان بسیاری وجود دارند كه بخشی از آنها هنگامی كه در مجاورت آب قرار می گیرد از خود موادی ژله ای خارج می كنند این مواد ژله ای برای رفع سرفه های خشك، مرهمی مفید و موثر است. از جمله آنها به قدومه، به دانه (دانه میوه به) و همچنین گل ختمی می توان اشاره كرد. در صورتی كه به مصرف مواد ژله ای به این طریق تمایل ندارید كافی است چند عدد دانه داخل میوه به را در دهان خود گذاشته و بمكید به این ترتیب مواد ژله ای در اثر مجاورت دانه با بزاق دهان خارج شده و خاصیت ضدسرفه بودن خود را دارا است.
۸) نشاسته نسخه ای قدیمی. تركیب نشاسته با آب جوش از جمله نسخه های قدیمی برای تسكین سرفه های خشك و سینه درد است. البته معمولاً برای مزه دار كردن این تركیب به آن كمی شكر نیز اضافه می كنند.
۹) گل گاوزبان ضدسرفه ای خلط آور. برخلاف نظر اغلب افراد كه تاكنون بر این عقیده بوده اندكه گل گاوزبان گیاهی آرامبخش و تسكین دهنده ناراحتی های عصبی است باید خاطرنشان كرد كه این خواص از جمله تاثیرات ثانوی این گیاه بوده و خاصیت اصلی آن ضدسرفه و خلط آور است.
● لازم به ذكر است انجام تجویزهای فوق تنها زمانی موثر واقع خواهند شد كه نكته های زیر مورد توجه قرار گیرند:
۱) سیگار نكشید. نه تنها ترك موقتی سیگار برای كاهش سرفه ضروری است بلكه دوری از افراد سیگاری در این دوران از جمله ملزومات است.
۲) از داروی ضدسرفه مناسب استفاده كنید. كاربرد داروی ضدسرفه در صورتی مجاز است كه سرفه از نوع خشك باشد زیرا قطع سرفه های خلط دار سبب باقی ماندن اخلاط در راه های تنفسی شده و بیماری را طولانی تر و شدیدتر می سازد. لذا برای این گونه سرفه ها استفاده از داروی خلط آور نیاز است ولی اگر سرفه های خلط آور شبانه شما مجال خوابی راحت را نمی دهد مصرف ضدسرفه ها لازم است.
۳) از عوامل حساسیت زا دوری كنید. برخی از سرفه ها عامل حساسیت زا داشته و مادامی كه در معرض آن ماده قرار دارید سرفه شما هم ادامه خواهد داشت.
۴) تخلیه بینی از ترشحات موجود. این كار در طول بیماری سرماخوردگی یكی از بهترین اقدامات ضدسرفه و حتی جلوگیری از آن است زیرا پیش از اینكه این اخلاط وارد حلق و دیگر راه های تنفس شده و سرفه ایجاد كنند، تخلیه می شوند.
مطالعات اخیر نتایج متضادی در مورد تاثیر چای سبز در پیشگیری از ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سینه بر جای گذاشته است.
به گزارش ایسنا،‌ سازمان غذا و داروی آمریكا در این باره اعلام كرد كه در ۲ مجموعه از مطالعات اخیر مشخص شده است كه چای سبز خطر ابتلا به سرطان سینه را كاهش نمی‌دهد. در حالی كه در مطالعات محدودتر خلاف آن مشخص شده است. در مورد تاثیر این چای بر روی سرطان پروستات نیز همین نتایج متناقض مشاهده شده است.از این رو در ژوئیه سال ۲۰۰۵ این سازمان بیانیه‌ای صادر كرد مبنی بر این كه هیچ دلیل و مدرك علمی هنوز در دست نیست كه ثابت كند چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به این سرطان‌ها را كاهش دهد.
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، به گفته كارشناسان تغذیه، اكثر مردم می‌دانند كه خوردن میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه واقعا مهم است اما چه مقدار آن كافیست.
سازمان كشاورزی ایالات متحده اخیرا یك هرم تغذیه‌ای ارایه كرده است كه بر اساس آن توصیه می‌كند بین ۲ تا ۳ فنجان سبزیجات و یك تا دو فنجان میوه در روز كافی است. البته این تفاوت به سن و جنس فرد بستگی دارد. از طرفی مركز كنترل و پیشگیری امراض ایالات متحده توصیه می‌كند كه مصرف این مواد را به ۵ نوبت در روز تقسیم كنید به علاوه مصرف بنشن‌ها و سبزیجات منجمد، تازه، كنسروی و خشك شده در همین گروه قرار می‌گیرد. سعی كنید تا حد امكان از میوه و سبزی‌ها در رنگ‌های مختلف مانند مركبات نارنجی رنگ، اسفناج سبز رنگ و گوجه فرنگی قرمز رنگ استفاده كنید.
● انار
▪ انار به عنوان جواهر زمستان در آب و هوای گرمسیر رشد می‌کند و در مناطقی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم بهترین رشد را دارد.
به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز، طبق تحقیقات سازمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) انار منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین C است که بدن را در مقابل بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و فشار خون بالا محافظت می‌کند.
انار برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف، مشکلات گردش خون، دریافت پایین غذایی و چربی خون بالا (LDL) دارند،‌مفید است.
آب انار حاوی تانن‌ها، آنتوسیانین‌ها، پلی فنول‌ها (گروهی از آنتی اکسیدان‌ها) و نیز مقادیر زیادی فیبر، نیاسین،‌پتاسیم است. آنتی اکسیدان‌های موجود در انار در پیشگیری یا کاهش سرعت آسیب سلولی که در شروع بسیاری از بیماری‌ها دخیل است مرتبط است.
نکته قابل توجه قدرت آنتی‌آکسیدانی آب انار است که قریب به ۳ برابر بیشتر از چای سبز است.
قارچ كومبوجا به دلیل وجود تركیبات خاص و دارا بودن اسید گلوكرونیك باعث متوقف شدن رشد سلولهای سرطانی می شود،
● كومبوجا
▪ براساس این مقاله، كومبوجا نوعی قارچ است كه به شكل نوشیدنی ساده با تركیبی از چای معمولی و شكر مصرف می شود. این قارچ عامل موثری در جلوگیری از سكته های قلبی شناخته شده و به اعتقاد پزشكانی كه اثرات این قارچ را بر روی افراد مختلف مورد مطالعه قرار داده اند، كومبوجا اكسیر حیات بخش است كه مصرف آن از ریزش موها، چین و چروك پوست و سخت شدن رگ ها كه از علایم بالا رفتن سن و پیری است، جلوگیری می كند.
گزارش های علمی بسیاری كه تاكنون درباره قارچ كومبوجا نوشته شده است نشان می دهد كه نوعی آنتی بیوتیك قوی در تركیب قارچ كومبوجا وجود دارد كه باعث دفع مواد زائد و سموم بدن می شود.
قارچ كومبوجا دارویی موثر برای مقابله با سختی رگ ها و عروق، نقرس و تنبلی روده هاست. وجود اسید گلوكرونیك در كومبوجا بیش از هر چیزی مورد توجه سرطان شناسان قرار گرفته و سرطان شناسان روسی به مطالعه دقیق در این مورد پرداخته اند.
بررسی در مورد اثرات كومبوجا نشان داد كه مصرف این قارچ در چای برای كسانی كه به طور مداوم استفاده می كنند بسیار مفید و به هیچ عنوان دچار سرطان نمی شوند. قارچ كومبوجا در محیط اسیدی جوانه میزند و از رشد عوامل سرطانی جلوگیری می كند.
برای تهیه چای كومبوجا، سه لیتر آب را جوشانده و یك فنجان شكر را در حال جوشیدن به آن اضافه كنید پس از جوشیدن مخلوط آب و شكر ظرف را از روی شعله برداشته مقداری چای را به آن اضافه كرده و پس از دم كشیدن آن را از صافی رد كرده (در صورتیكه تفاله چای داشته باشد) و سپس كمی از قارچ را داخل آن انداخته و روی ظرف را با یك دستمال كتانی بپوشانید. قارچ كومبوجا باید هفت روز در مایع بماند، این مایع در محیطی تاریك و بادمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد نگهداری شود. پس از این مدت قارچ جدیدی در زیر قارچ اولیه تولیدشده كه هر كدام از این تكه قارچ ها می توانند برای تهیه یك ظرف دیگر نوشیدنی مورد استفاده قرار گیرند.
● قدومه
▪ از قدومه عمدتاً به عنوان نرم كننده سینه، برطرف كننده سرفه و ملین استفاده می شود. در طب گذشته از قدومه به عنوان خلط آور و ضدالتهاب استفاده می كرده اند. دانه های قدومه حتماً می بایست با آب كافی مصرف شوند. در افراد مبتلا به انسداد روده نبایستی به كار رود. در ظروف در بسته و در محلی خشك و به دور از رطوبت باید نگهداری شود. آنچه تحت نام قدومه در بازار دارویی ایران ارائه می شود عبارت است از: قدومه شیرازی و قدومه شهری. در مصرف مقادیر زیاد ممكن است به طور موقتی باعث نفخ و بزرگی شكم شود و حتی خطر انسداد روده هم وجود دارد.
▪ گیاهی است علفی، سرخسی و پای&▪ گیاهی است علفی، سرخسی و پایا به واسطه ریزوم هایش قهوه ای رنگ، باریك و فلس دار. برگ های این گیاه واجد دمبرگ هایی است طویل بالغ بر ۲۵ سانتی متر، سیاه رنگ و براق كه تنها در قاعده فلس دارند. پهنك ها مركب شانه ای بدون كرك به رنگ سبز روشن با بافتی ظریف به ابعاد ۶۰-۱۰ سانتی متر، تخم مرغی سر نیزه ای، لب های پهنك در قاعده گوه ای بادبزنی شكل و دارای پایك هایی بسیار ظریف و ابعاد بسیار متفاوت. قسمت مورد استفاده درمانی این گیاه كلیه قسمت های اندام هوایی آن است كه بوی ضعیف ولی محسوس و طعم گس و ناپسند دارد. اندام هوایی گیاه را در اواخر بهار و اوایل تابستان (ماه های خرداد و تیر) جمع آوری و در سایه خشك كرده و سپس آن را به بازار دارویی عرضه می كنند. گیاه پرسیاوشان در ایران پراكندگی وسیعی دارد به طوری كه در اكثر مناطق مرطوب و سایه دار به ویژه اطراف چاه های مخروبه دیده می شود. این گیاه در مناطق شمالی از جمله مازندران، گیلان، تهران، مناطق شرق، غرب و جنوب غربی یافت می شود.
▪ یك متخصص تغذیه گفت: مصرف ویتامین‌های موجود در مركبات در پیشگیری از بروز خشكی پوست به ویژه در فصل سرما نقش مؤثری دارد.
● ویتامینC
▪ ویتامینC از جمله مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است كه از بروز خشكی پوست پیشگیری می‌كند؛ این ویتامین در ساخت پروتئین‌های پوست (كلاژن و الاستین) كه به حفظ آب بافت‌ها كمك می‌كنند، نقش دارد. به این ترتیب در صورت كمبود ویتامینC، خشكی شدید پوست رخ می‌دهد.
وی نوشیدن یك واحد از آب مركبات همچون پرتقال، لیموشیرین و نارنگی را در روز تامین كننده ویتامینC مورد نیاز بدن در فصل سرما دانست و تصریح كرد: همچنین، ویتامین C موجود در مركبات، با افزایش جذب آهن و نیز جذب ویتامین E مواد غذایی به شادابی پوست كمك می‌كند. دكتر مسچی در مورد فواید ویتامین A بر پوست نیز توضیح داد كه مصرف مواد غذایی همچون جگر، كره، تخم مرغ و هویج كه حاوی ویتامین A هستند، منجر به حفظ سلولهای سطحی و بافت چربی پوست می‌شود.
خشكی پوست می‌تواند نشانه كمبود هر یك از ویتامین‌های مذكور باشد.. گفتنی است، بروز علائمی همچون پوسته شدن، خارش و
● برگ زیتون
▪ در كاهش فشارخون مؤثرست.
▪ اگر ۲۰ عدد برگ سالم درخت زیتون را به مدت ۱۵ دقیقه در ۳۰۰ گرم آب جوشانده به طوری كه مایع به ۲۰۰ گرم تقلیل یابد و سپس آن را صاف و كمی قند به آن اضافه شود و به مدت ۱۵ روز متوالی مصرف شود در كاهش فشارخون مؤثرست.
▪ گیاه زیتون درختی همیشه سبزست كه قسمت مورد استفاده آن برگ آن است و در نواحی وسیعی از مناطق گرمسیری رشد دارد. بهترین زمان جمع‌آوری برگهای زیتون زمان گل دادن گیاه یعنی اردیبهشت ماه است.
▪ برگهای زیتون غنی از ماده‌ای تلخ به نام اولئوروپئین حاوی مقداری اسید چرب، عناصری چون نیتروژن، فسفر، كلسیم، منیزیم و حاوی مواد قندی است. در طب قدیم بیشتر از روغن زیتون به عنوان ملین و همچنین برای معالجه دردهای عصبی استفاده می‌شده است.
● بادام
▪ پژوهشگران دانشگاه ویر جینای آمریكا با مطالعه و بررسی تحقیقات بر روی ۲۷ نوع بادام و دانه روغنی دریافتند كه پسته و تخمه آفتاب گردان از نظر بالا بردن كلسترول خوب و پایین آوردن كلسترول بد در صدر جدول قرار دارند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از آسوشیتدپرس مواد حیاتی و مهم موجود در دانه های روغنی دارای كیفیت و كمیت متفاوتی هستند كه پسته و تخمه آفتاب گردان از این نظر از بهترین ها محسوب می شوند.
این مواد در سلامتی قلب و عروق و پیشگیری از سكته های مغزی و قلبی نقش انكار ناپذیر دارند. دانه های روغنی علاوه بر خاصیت پایین آوردن كلسترول بد و بالا بردن كلسترول خوب دارای خواص بی شماری هستند، به همین دلیل همواره توصیه می شود كه با رعایت خوردن غذای متنوع و زیاده روی نكردن در مصرف آنها رژیم غذایی روزانه باید متعادل و حاوی انواع مختلف غذا بوده تا احتیاجات بدن به صورتی متعادل بر آورده شود.
● گیاه خردل
▪ دانه گیاه خردل سیاه به صورت موضعی در پنومونی ریوی و ذات الریه (ضماد خردل سیاه) و به عنوان ضدروماتیسم كاربرد دارد. مصرف خوراكی دانه این گیاه به عنوان تهوع آور، با توجه به اثرات تحریكی وخورندگی بافت مری توسط آن، مردود است. همچنین به دلایل یاد شده در مسمومیت آزارنده و مسمومیت خورنده منع مصرف دارد. مصرف مقادیر زیاد این گیاه در دوران بارداری ممنوع بوده و توصیه شده در زمان شیردهی با احتیاط مصرف شود. ضمن اینكه با توجه به اثر تحریكی ناشی از آزادسازی آلیل ایزو تیوسیانات، در التهاب معده و یا روده مصرف آن مجاز نیست. علاوه بر این، مصرف موضعی آن بر پوست محافظت نشده مجاز نیست چرا كه منجر به بروز تاول و زخم در پوست می شود كه ناشی از ایزو تیوسیانات موجود در روغن فرار آن است. مصرف موضعی این گیاه در كودكان زیر ۶سال ممنوع بوده و در اختلالات كلیوی منع مصرف دارد.
● گیاه شمعدانی
▪ محققان می گویند گونه ای خاص از گیاه شمعدانی كه فقط در آفریقای جنوبی رشد می كند در درمان برونشیت حاد بسیار موثر است.
به نوشته آخرین شماره نشریه علوم و درمان عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی و از جمله برونشیت حاد، از جمله شایع ترین عفونتهایی است كه مردم درزندگی خود با آنها مواجه هستند.
▪ استفاده از نوعی گیاه شمعدانی نشان داد كه عصاره این گیاه در مدت حداكثر چهار روز برونشیت را درمان می كند.استفاده بی رویه از پادزیستها موجب می شود كه انواع میكروبهای مقاوم افزایش پیدا كنند. به همین علت، باتوجه به اینكه تقریباً همه موارد برونشیتها بر اثر ویروس ایجاد می شوند، داروهای گیاهی داروهای مناسبی برای گام اول درمان محسوب می شود.
افرادی که بیشتر پروتئین دریافتی را از سبزیجات تامین می کنند فشار خون کمتری دارند.
به گزارش هلث دی ، محققان کالج امپریال لندن اطلاعات بدست آمده از بیش از چهار هزار فرد چهل تا پنجاه و نه ساله از چهار کشور را در مدت سه تا شش هفته مورد بررسی قرر دادند.
اطلاعات مربوط به عادات غذایی همراه با نمونه ادرار آنها نیز جمع آوری شد. در این مطالعه مشخص شد احتمال فشار خون کمتر در افرادی که مصرفشان از پروتئین سبزیجات بیشتر بود ، در مقایسه با کسانی که کمتر از آن دریافت کرده بودند ، بالا تر بود.
محققان در حالیکه دقیقا درباره چگونگی این ارتباط مطمئن نیستند می گویند اسیدهای آمینه ( موجود در پروتئین ها ) ممکن است در این مورد نقش داشته باشند و اینکه دیگر اجزاء سبزیجات مانند منیزیم نیز ممکن است بااسیدهای آمینه تداخل کرده موجب کاهش فشار خون شوند.
به گفته سرپرست این تحقیق نتایج فوق با توصیه های اخیر مبنی بر اتخاذ یک رژیم غذایی سرشار فرآورده های گیاهی بعنوان بخشی از شیوه زندگی سالم برای جلوگیری از فشار خون بالا و بیماریهای مزمن مربو به آن ، مطابقت دارد.
بهرحال تعیین چگونگی این ارتباط بطور دقیق مستلزم انجام تحقیقات بیشتر است.
نوشته شده توسط سیدوحیدالله
منبع : زراعت در هرات


همچنین مشاهده کنید