پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مردانی نامطمئن برای پوشیدن پیراهن شماره یک


مردانی نامطمئن برای پوشیدن پیراهن شماره یک
كارشناسان قبل از آغاز جام جهانی، دروازه بان شماره یك تیم ملی را زیر شدیدترین انتقادات قرار داده بودند و این بازیكن را شایسته حضور در تركیب اصلی نمی دانستند. اشتباهات بچگانه، عدم استفاده منطقی از ضربات پا و در نهایت مشكلات زیادی كه میرزاپور در خروج هایش با آن ها مواجه می شد، دستاویز مهمی برای منتقدان بود تا تیغ تیز انتقادات خود را سمتش بگیرند. با تحمل تمام این انتقادات، میرزاپور با حمایت قاطع برانكو، در جام جهانی دروازه بان اصلی تیم ایران نام گرفت و حتی مصدومیت از ناحیه مینیسك پا هم باعث نشد سرمربی وقت تیم ملی روی نام این بازیكن قلم قرمز بكشد.
همه چیز خوب پیش می رفت تا این كه در بازی با مكزیك بار دیگر میرزاپور دچار اشتباه شد تا منتقدین به تایید صحبت های خود پرداخته و برانكو را مقصر اصلی استفاده از این دروازه بان و در نهایت ناكامی تیم ملی بنامند. در آن مقطع زمانی رودباریان و طالب لو دو دروازه بان دیگر تیم ملی بودند، اما اعتماد بیش از اندازه به میرزاپور باعث شده بود این بازیكنان حتی یك دقیقه هم در این تورنمنت بزرگ به میدان نروند. بعد از جام جهانی اما مصدومیت میرزاپور شدت پیدا كرد و پزشكان تشخیص دادند این دروازه بان باید پایش را به تیغ جراحان بسپارد. این اتفاق بهترین فرصت را در اختیار سایر دروازه بان ها كه مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی بودند، قرار داد تا بتوانند از سایه حكومت پنج ساله میرزاپور خارج شوند.
● رودباریان، فرصت های از دست رفته
كاپیتان تیم پاس اولین مدعی پوشیدن پیراهن شماره یك تیم ملی پس از میرزاپور بود. او كه نقش غیرقابل انكاری در قهرمانی پاس در لیگ سوم داشت، در مسابقات چهارمین دوره لیگ برتر و به علت اختلاف با مجید جلالی با افت محسوس مواجه شد.
در لیگ پنجم اما او نمی خواست فرصت حضور در جام جهانی را از دست بدهد، به همین دلیل با حمایت دنیزلی بار دیگر به نقطه اطمینان سبزپوشان تبدیل شد تا بار دیگر با چراغ سبز برانكو برای حضور در اردوی تیم ملی مواجه شود. در جام جهانی این دروازه بان فرصت بازی را به دست نیاورد، اما پس از آن رقابت ها رودباریان در بازی های مهمی وظیفه حراست از دروازه تیم ملی كشورمان را به دست آورد كه مهمترین آن ها دیدار آخر تیم ایران در مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا مقابل كره جنوبی بود. پس از آن سیموئز این دروازه بان را به عنوان كاپیتان و یكی از سه بازیكن بالای ۲۳ سال همراه تیم امید به دوحه برد تا رودباریان بتواند با ارایه بازی های قابل قبول جایگاه ثابتی برای خود در تیم ملی به دست آورد.
این شرایط مطلوب اما به راحتی از دست رودباریان رفت و دروازه بان پاس با نمایش بسیار ضعیف حامیان خویش را به منتقدین تبدیل كرد تا پوشیدن پیراهن شماره یك تیم ملی بار دیگر برای این دروازه بان به رویا تبدیل شود. امروز او تا جام ملت های آسیا فرصت مناسبی دارد تا بار دیگر به روزهای اوج بازگشته و با تكرار درخشش گذشته اش به اولین گزینه برای كادر فنی تیم ملی برای حفاظت از دروازه ایران تبدیل شود.
● طالب لو، جوان و ناپخته
خیلی ها این دروازه بان جوان را عامل قهرمانی تیم استقلال در لیگ پنجم می دانند و آینده ای درخشان را برایش ترسیم می كنند. او كه با ۲۴ سال سن نزدیك ترین رقیب میرزاپور و رودباریان به حساب می آید، در فصل جاری نتوانسته است انتظارات را برآورده كند و در بازی های ملی و باشگاهی دوران پرنوسانی را سپری می كند.
قلعه نویی پس از جام جهانی در اولین بازی تداركاتی تیم ملی برابر امارات فرصت را در اختیار این دروازه بان قرار داد، اما طالب لو تا حدودی نامطمئن نشان داد. اشتباه این دروازه بان در مسابقه حساس ایران برابر سوریه باعث شد در دقایق پایانی، تیم كشورمان پیروزی را با تساوی عوض كند، اتفاقی كه حضور رودباریان را در تركیب اصلی تیم ملی تقویت كرد. البته باز هم سرمربی تیم ملی اطمینان زیادی به این دروازه بان دارد ولی طالب لو با استفاده از تجربیات گذشته خصوصاً حضور در جام جهانی باید خامی و ناپختگی اش را پشت سر بگذارد تا بتواند خود را به پوشیدن پیراهن شماره یك تیم ملی نزدیك كند.
● واعظی، اسیر اشتباهی هولناك
حضور در مسابقات لیگ دسته اول هم باعث نشد واعظی فرصت حضور در اردوهای تیم ملی را از دست بدهد. رقابت نزدیكش با سه دروازه بان دیگر تا آخرین روزهای اعلام و اعزام ملی پوشان به جام جهانی نشان دهنده آمادگی و اعتقاد كادر فنی تیم ملی به این دروازه بان بود، اما یك اتفاق بد باعث شد واعظی نتواند حضور در جام جهانی را تجربه كند.
پدیده شوم دوپینگ این دروازه بان را در دام خود فرو برد تا او خواسته یا ناخواسته به جرم استفاده از مواد نیروزا، ضمن حذف از اردوی تیم ملی با محرومیتی شش ماهه مواجه شود. در زمان سپری كردن دوران محرومیت این دروازه بان به پرسپولیس پیوست تا از حضور در این تیم به عنوان یك سكوی پرتاب برای بازگشت به تیم ملی استفاده كند. البته او در حال حاضر رقیب آماده ای به نام فرشید كریمی دارد و اگر بتواند با پشت سر گذاشتن مرد شماره یك پرسپولیس، در درون دروازه این تیم پرطرفدار قرار گیرد می تواند به یكی از گزینه های پوشیدن پیراهن اصلی تیم ملی باشد.
● غیرقابل پیش بینی ها
فرشید كریمی، رحمان احمدی، مهدی رحمتی و شاید محمد محمدی دیگر نفراتی هستند كه می توانند چهار دروازه بان دیگر را تهدید كنند. در این بین رحمتی باتجربه تر از سایرین است، اما به علت نیمكت نشینی شانس كریمی، احمدی و محمدی برای پوشیدن یكی از سه پیراهن دروازه بانی تیم ملی بیش از این دروازه بان است.
احمدی در روزهای مهم اشتباهات وحشتناكی انجام داد، البته او با تیم ملی به عنوان دروازه بان سوم در تورنمنت امارات شركت كرد ولی نتوانست فرصت حضور در این رقابت ها را به دست آورد. او دروازه بان خوبی است ولی با یك اشتباه باور نكردنی زحماتش را بر باد می دهد و مطمئناً این مساله در آینده او تاثیر منفی خواهد گذاشت.
كریمی هم كم كم به یك دروازه بان كم نقص تبدیل می شود و اگر بتواند این روند را ادامه دهد، در آینده ای نزدیك باید شاهد رقابتش با دروازه بان های اصلی تیم ملی بود. در این بین اما رحمتی به علت دو اشتباه بزرگ در دربی گذشته به نیمكت ذخیره های استقلال چسبیده است و مطمئناً به این زودی ها فرصت حضور در میادین و در نهایت ملی پوش شدن را به دست نمی آورد. محمد محمدی هم كه با حضور در پیكان فرصت جدیدی برای ارایه شایستگی هایش به دست آورده، منتظر یك موقعیت جدید است، اما این اتفاق در صورتی رخ می دهد كه او دوران در اوج بودن را تقویت كرده و افزایش دهد.
● بازگشت سیبل منتقدین
آن طور كه مشخص است میرزاپور می تواند پس از سال جدید در تمرینات گروهی شركت كند. وی كه در حال حاضر دوران نقاهت را سپری می كند در صورتی كه نتواند هر چه زودتر به میادین فوتبال باز گردد فرصت حضور مجدد در تیم ملی را از دست خواهد داد. اگر این اتفاق بیفتد و شاهد بازگشت «سیبل منتقدین» به درون دروازه باشیم، او شاید بار دیگر به عنوان مرد شماره اول تیم ملی معرفی شود، اما در غیر این صورت شانس رودباریان و طالب لو برای پوشیدن این پیراهن بیش از سایرین است.
البته این دو در ماه های گذشته نتوانستند جایگاه ثابتی را در تیم ملی به دست آورند و با این نوع بازی فوتبالدوستان را متقاعد كرده اند كه همچنان اطمینان به میرزاپور با آن اشتباهات فراموش نشدنی، بهتر از هزینه كردن روی دروازه بان های دیگر است. و در مجموع باید روزهای اوج دروازه تیم ملی با عقاب آسیا را تكرار نشدنی دانست و این پست را به یك پست ناامن در كلیدی ترین بخش یك تیم خصوصاً تیم ملی ایران برشمرد.
امیر ملكی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید