چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جوانانی که نمره قبولی گرفتند


جوانانی که نمره قبولی گرفتند
۳ بازی، ۲ برد، یك باخت، ۴ گل زده و ۲ گل خورده. این كارنامه تیم ملی ایران و به روایتی تیم منتخب لیگ فوتبال ایران همراه با تعدادی از لژیونرها طی مسابقه اخیرش در خاك امارات بود كه حاصل بدی نشان نمی دهد. اگر بخواهیم آن را به صورت جزیی تر توضیح دهیم باید بگوییم: در دیدار نخست با هامبورگ، در نیمه اول بد اما در نیمه دوم خوب بودیم و در حالی ۱-۲ باختیم كه اگر بخت با ما ناسازگاری نداشت، حداقل مساوی می كردیم. - در مسابقه دوم چندان خوب نبودیم و با وجود این به این سبب ۰-۱ بر اشتوتگارت دیگر تیم آلمانی چیره شدیم كه حریف واقعاً بد بازی می كرد. - در دیدار سوم تیم ملی امارات را ۰-۲ بردیم و در مجموع هماهنگ و هدفمند ظاهر شدیم و اگر ضربه پنالتی رضا عنایتی در نیمه اول به هدر نمی رفت، به برتری قاطع تری می رسیدیم.
با این حال اگر حسنی بر حضورمان در دیدارهای امارات قایل باشیم نه نتایج مورد بحث، بلكه محك خوردن شماری از جوان ترهای فوتبال ما بوده است وگرنه همه می دانند كه دو تیم آلمانی لزوماً در پی كسب نتیجه نبوده و آمده بودند تا تمرین و مرور فن كنند و خودشان را برای نیم فصل دوم لیگ آلمان مهیا نمایند. امارات نیز هیچگاه حریف قدر و تسخیرناپذیری نبوده كه حال پیروزی بر آن یك امتیاز بزرگ برای ما تلقی شود. به واقع آن چه از این رقابت ها به ارمغان آورده و به عنوان بهره به حساب فوتبال مان ریخته ایم، مطمئن شدن مجدد از توان بالقوه این ورزش در سطح كشورمان بوده است.
وقتی شماری جوان كم تجربه در سطح ملی توانستند بدون ترس از رقبای خود قوی و مطمئن توپ بزنند و نتایجی را بگیرند كه گفتیم، این نشانگر وسعت توان ما و دلیلی بر این نكته است كه بیهوده به همان چهره های همیشگی اكتفا نكنیم و برنامه ریزی دقیق و بهتری داشته باشیم و از رویكرد وسیع به نفرات جوان تر پرهیز نكنیم و بر آن ها تكیه كنیم و حتماً طرح های مناسبی را برای بازی آن ها بریزیم كه به فراخور نقاط توان شان باشد و در آن صورت نتایجی به دست خواهد آمد كه در امارات نمونه هایی از آن مشاهده شد.
● نقاط مثبت و منفی
می توان عیب هایی را هم در كار مشاهده و بیان كرد، به عنوان مثال هیچیك از دروازه بانان ما واقعاً در كلاس ملی نیستند و اشتباهات شان بیش از حد است. در دفاع مركزی ناهماهنگی محسوس است و در خط حمله كسانی كه باید جای علی دایی را پر كنند حتی قادر به گل كردن ضربات پنالتی هم نیستند. با این حال تصور كلی برجای مانده از تیمی كه به امارات رفت، مثبت بوده است و باید بر آن ارج نهاد و البته در پی افزودن بر نقاط مثبت آن بود و نقاط ضعف را از میان برداشت.
جوان ترهایی مثل جلال حسینی، بادامكی، كاظمی، قربانی، شكوری، اسدی، عقیلی، رحمتی، میرقربانی، ابراهیم صادقی، امیرحسین صادقی، رجب زاده و البته كاظمیان، نوری و مبعلی كه تجربه ملی شان بیشتر است در این رقابت ها خوب كار كردند و نمره نسبی قبولی را گرفتند و كمبود عمده ای هم نداشتند و اگر بیشتر از این میدان ببینند، طبعاً در آینده از این هم كارآمدتر خواهند شد. شماری از نفرات قبلی تیم ملی و كسانی كه در سال های اخیر در اكثر مسابقات تیم ملی حاضر بوده اند، مانند نصرتی و نیكبخت در امارات هم به میدان آمدند و از آن جا كه حد متوسط سنی شان كم است، هنوز می توانند و باید در برنامه های آینده تیم ملی نقش داشته باشند و توان شان به كار می آید و با افزوده و ضمیمه شدن قدرت جوان هایی كه گفتیم به قدرت و بینش آن ها، مهارت های تیم ملی هم بالا خواهد رفت و آینده كوتاه مدت این تیم تضمین خواهد شد.
● فرصت های اندك
برای این كه آینده طولانی مدت تیم ملی هم تضمین شود، باید از این نسل و این روش ها حمایت كرد و شیوه های قدیمی را كه باعث استفاده مكرر از همان چهره های همیشگی می شود، كنار گذاشت و با شجاعت به میدان رفت. این راهی است كه تیم ملی باید لاجرم طی كند و چاره ای جز این هم نیست و در نتیجه هرچه زودتر شروع شود و اجرای آن در دستور كار قرار گیرد، بهتر خواهد بود.
انجام مسابقات فوق در تاریخ اخیر اعتراض هایی را موجب شده بود، اما به هر حال این زمانی بود كه تیم های آلمانی برای ایام تعطیلات و تمرینات نیم فصل خود و به قصد تدارك و تقویت خود در نیم فصل دوم جهت سفر به كشورها و مناطقی مثل امارات در نظر می گیرند و برای ایران رویارویی با آن ها فقط در چنین زمان هایی طی سال امكان پذیر است و باید از همین اندك فرصت ها سود جست و هرچند در مورد تیم ملی امارات و بازی های دوستانه با این تیم چنین امری صادق نیست و در سایر مواقع سال هم می توان ترتیب دیدارهای دوستانه با آنان را داد، اما در یك منظر كلی باید بر آن چه در امارات گذشت، مهر تایید زد و خواستار تكیه هرچه بیشتر و استفاده هرچه فزون تر از دستاوردهای این گونه سفرها و اقدامات شد.
● غیرقابل باور
كادر فنی تیم ملی ایران نیز نباید فقط نتیجه گرا باشد و برعكس باید از آزمون وسیع تر نفرات جوان تر روی برنگرداند و اگر چنین باشد آینده بهتری را برای خود پی خواهد ریخت و تردیدی در این قضیه نیست. سفر به امارات نشان داد فوتبال ما پرتوان تر از آنی است كه گاهی خود تصور می كنیم و فقط باید قدر آن را بیشتر بدانیم. زمانی كه تعداد بازیكن جوان و برگزیده لیگ بدون هماهنگی و تمرین قبلی می توانند چنان بازی كنند و نتیتجه بگیرند كه در امارات دیده شده، چنانچه اصل تمرین و هماهنگی به كارشان اضافه شود، طبعاً كارایی فزون تری را خواهند یافت و به حد و حدودی خواهند رسید كه شاید اینك برای ما غیر قابل باور باشد. همین مساله فراتر از نتایج حاصله در امارات بزرگترین دستاورد سفر اخیر بوده است.
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید