پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فرهنگ ترافیک را بدانیم


فرهنگ ترافیک را بدانیم
سالانه ۲۷ هزار کشته نتیجه تصادفات درون شهری و برون شهری است که داشتن فرهنگ ترافیک و آموزش صحیح می تواند این آمار مرگ آور را کاهش دهد.
● مسیر و جهت عبور
تصادف رانندگی به طرق مختلف روی می دهد، یکی از حخالت های مذکور تصادفات جلو به جلو یا به اصطلاح رخ به رخ می باشد که در نوع خود از شدیدترین و زیان بارترین تصادفات است. زیرا دو وسیله با سرعت از دو جهت مخالف با یکدیگر برخورد می کنند و برآیند نیروها و وزن دو وسیله اثرات تخریبی فراوانی به جای می گذارد.
برابر تعاریف آئین نامه راهنمایی و رانندگی ، رانندگان وسایل نقلیه موظف اند از منتهی الیه سمت راست راه حرکت کنند مگر در مواقع سبقت گرفتن از وسیله نقلیه جلویی یا مواقعی که سمت راست جاده به هر علتی مسدود و غیر قابل عبور باشد. همچنین در مواقعی که وسیله نقلیه ای از روبروی وسیله نقلیه دیگری در جهت مخالف حرکت نماید مخصوصاً در راه هایی که از هر طرف فقط یک وسیله نقلیه می تواند عبور کند رانندگان باید سعی نمایند در هنگام عبور فاصله کافی بین دو وسیله وجود داشته باشد.
تصادف رخ به رخ در صورت تجاوز چپ و یا انحراف به چپ رانندگان اتفاق می افتند. بدین منظور تعاریفی از تجاوز به چپ و انحراف به چپ جهت خوانندگان گرامی درج می گردد :
▪ تجاوز به چپ :
کلمه تجاوز در فرهنگ لغت به معنی بیش از اندازه و از حد خود خارج می باشد. در معابر عمومی خط پر حدود حرکت وسیله نقلیه را در دو سمت آن مشخص نموده راننده ای که از این حد به سهم عبور وسایل نقلیه دیگر وارد شود تجاوز به حریم وسیله نقلیه دیگر محسوب می گردد.
▪ انحراف به چپ :
یکی از خطوطی که معابر را تقسیم می کند خط بریده است. پیام و مفهوم آن این است که سهم عبور هر راننده چه میزان است و کجا مجاز به انحراف به چپ می باشند و رانندگان وسایل نقلیه می توانند با رعایت احتیاط کامل از آن عبور نمایند. در معابر فاقد خط کشی انحراف ممکن است ناشی از عکس العمل به منظور فرار از یک خطر بوده و یا حرکت نا بجای شخص دیگر موجب انحراف شده باشد.
امیدواریم رانندگان عزیز با در نظر گرفتن مخاطراتی که تخلفات رانندگی در پی دارند با رعایت مقررات از بروز تصادفات جلوگیری نمایند.
● عجله نکنید !
کسانی که آرام و خونسرد هستند یقیناً مطمئن و ایمن رانندگی می کنند. عجله و شتاب زدگی خطر ایجاد حادثه را افزایش می دهد، با متانت رانندگی کنید و وقت کافی برای رفت و آمد خود در نظر بگیرید. منظور نهایی از هر سفری رسیدن به مقصد است لذا چند دقیقه دیرتر رسیدن بهتر است از هرگز نرسیدن زیرا اغلب حوادث در اثر سرعت بیش از حد و غیر متعارف به وجود می آِد در هر صورت حتی چنانچه جلوگیری از تصادف نیز غیر ممکن نباشد سرعت کمتر، ضایعات کمتری را در بر خواهد داشت. در مواقع بارندگی، تاریکی، مه آلود بودن هوا، ناهمواری راه، راه های پر پیچ و خم، گردنه های شلوغ باید از سرعت خود کاست و بر دقت در رانندگی افزود. در بسیاری از موارد و در شرایط نا مساعد شاید حتی بهتر باشد که سرعت را از میزان مجاز نیز پایین تر بیاوریم زیرا سرعت های مجاز که در تابلوهای راهنمایی و هشدار دهنده اعلام شده برای شرایط مطلوب از نظر روشنایی و اوضاع جوی در نظر گرفته شده است .
● چگونه ایمن تر برانیم ؟
۱) هیچگاه هدفتان رسدین به حداکثر سرعت مجاز نباشد. رانندگی به این نحوه ایمن و درست نیست .
۲) همیشه و در هر زمان آماده حوادث غیر مترقبه و دشوار باشید، مانند انسداد جاده بعد از یک پیچ تند و ... در این قبیل مواقع اولین و بهترین کار کم کردن سرعت است .
۳) در تقاطع ها دقت بیشتری لازم است و باید مراقب ماشین هایی که ناگهان ظاهر می شوند باشید.
۴) در جاده های فرعی و خا کی، مراقب تقاطع ها و محل هایی که علائم ندارند باشید.
۵) سعی کنید که حرکات دوچرخه سواران و عابران پیاده را از پیش حدس بزنید. اگر عابران، بخصوص کودکان به سمت دیگری نگاه می کنند، ممکن است بدون آنکه شما را نگاه کنند، وارد معبر شوند .
۶) همیشه به هنگام رانندگی سعی کنید صبور باشید و فراموش نکنید که هر کس ممکن است اشتباه کند.
اگر از سوی دیگر رانندگان رفتاری خلاف قانون سر زد، عصبانی نشوید و خودتان را درگیر نکنید، با این کار وضع را بدتر می کنید ، توقف کنید وقتی که خونسردی خود را بدست آوردید به رانندگی ادامه دهید.
۷) همیشه در حین رانندگی تمرکز خود را حفظ کنید و از مواردی که باعث بر هم زدن تمرکزتان می شود خودداری کنید . مطالعه نقشه، تعویض نوار، CD و یا تنظیم رادیو، بحث با مسافران و دیگر رانندگان ، خوردن و آشامیدن ، صحبت با تلفن همراه و ... که حواس شما را از رانندگی مختل می کند، انجام ندهید .
● تجاوز به چپ
رانندگان محترم همانطور کهک می دانید کلیه معابر عمومی درون و برون شهری جهت تشخیص سعم عبور رانندگان وسایل نقلیه توسط خط کشی ممتد یا مقطع شده اند و یا با موانع فیزیکی نظیر نرده، گاردریل، بلوک سیمانی و ... به دو قسمت مساوی تقسیم گردیده اند و رانندگان در محدوده مجاز از سمت راست معابر تردد نمایند. در این مبحث انواع و کاربردهای خط کشی را یاد آور می شویم :
۱) خط مقطع محوری، خط کشی است که در وسط معابر کشیده می شود و معمولاً کاربردان در جاده های برون شهری است که یک خط رفت و یک خط برگشت دارد که رانندگان در این محل ها زمانی که ببینند از جلو وسیله نقلیه نمی آید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و جانب احتیاط می توانند به سمت چپ منحرف و سبقت بگیرند و حتی می توانند دراین محل ها دور بزنند.
۲) خط ممتد محوری، خط کشی است وسط معابر شهری و برون شهری که به دلیل گوناگون نمی توان در این محل ها در زد، سبقت گرفت و یا از روی آن عبور کرد، که این نوع خط کشی را اصطلاحاً دیوار قانون می گویند. متاسفانه در معابر درون شهری تخلف تجاوز به چپ ککه منجر به بسیاری ازتصادفات می گردد از شایع ترین تخلفات میباشد. امید است رانندگان گرامی با مد نظر قرار دادن موارد فوق الذکر معابری امن و ترافیکی روان در سطح شهر ایجاد نمایند.
● کمربند ایمنی ، مرگ را متوقف می کند
کمربند ایمنی برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی در یک نمایشگاه اتومبیل در لندن عرض و معرفی شد این وسیله از همان ابتدای امر بحث موافق و مخالف متعددی را بر انگیخت اما مرور زمان و بررسی نتایج آمار تصادفات این حقیقت را روشن کرد که استفاده از کمربند ایمنی باید الزامی و اجباری شود. داده های آماری، متخصصان را متقاعد کرد که به هنگام وقوع یک حادثه رانندگی داخل اتومبیل امن ترین مکانی است که می تواند جان سرنشینان را حفظ کند. پرتاب شدن به خارج اتومبیل و برخورد با زمین و اشیاء در چنین شرایطی به مراتب مخاطره آمیزتر است. نتایج بدست آمده از بررسی حوادث رانندگی نشان می دهد در اثر شدت برخورد و یا ترمز ناگهانی، سرنشینان به جلو و بالا و پرتاب می شوند و اگر مانعی برای از جا کنده شدن وجود نداشته باشد برخورد آنها با هم و یا با بدنه داخلی اتومبیل با جراحت های شدید و خطر مرگ توام خواهد بود.
وقتی راننده ای پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهد و یا با اتومبیل دیگری برخورد می کند بدن او با سرعت و شدت به طرف جلو رانده می شود و با فرمان یا قسمت جلوی شیشه اتومبیل برخورد میکند. هر گونه تغییراتی در سرعت های کم نیز برای راننده و سرنشینان مخاطره آمیز است و نباید تصور شود که فقط در سرعت های زیاد خطر در کمین نشسته است زیرا حتی در سرعت های کم نیز خطرات جانی وجود دارد. در این گونه مواقع اگر راننده با کمربند ایمنی به صندلی متصل باشد، ضربه ای را که می تواند تا ۳ برابر وزن او را به جلو پرتاب کند خنثی خواهد نمود. کمربند حتی قابلیت مقابله با ۱۰ برابر فشار وزن راننده را دارد. راننده با تکیه به فرمان اتومبیل می تواند اندکی از نیروهای مخالف ناشی از ترمز شدید تا تصادف را خنثی نماید. ولی سرنشین دیگری که در صندلی کنار راننده می نشیند جز کف اتومبیل و جای پای خود تکیه گاه دیگری ندارد و به علت خطرات زیادی که این صندلی نسبت به نقاط دیگر اتومبیل دارد آن را به صندلی مرگ نامگذاری کرده اند .
در پیچ های تند اگر سرعت اتومبیل زیاد باشد نیرویی خلاف نیروی گریز از مرکز لازم است تا سرنشینان و راننده را در جای خودشان نگه دارد. کمربند ایمنی می تواند با نیروی گریز از مرکز وان را خنثی کند. تکرار این چرخش ها بدون داشتن کمربند ایمنی موجب خستگی زیاد و از دست دادن کنترل وسیله می شود که نتیجه آن قابل پیش بینی است. لذا به کلیه هموطنان عزیز توصیه می شود تا با رعایت قانون استفاده از کمربند ایمنی که در قوانین راهنمایی و رانندگی پیش بینی شده است خود و همسفران خود را از هر گونه خطر احتمالی برهانند.
● استفاده صحیح از موتور سیکلت
موتور سیکلت وسیله نقلیه ای سبک با کاربری محدود، اساساً جابجایی یک یا دو سرنشین با شرایطی خاص در مسافت های کوتاه ساخته شده است.
با این حال برخی موتور سواران از این وسیله به جای تاکسی یا وانت استفاده می کنند و با این حرکت خطر تصادف را به جان می خرند. اگر به حمل بار با موتور سیکلت اقدام شود، راکب چاره ای ندارد جز این که خود را از صندلی موتور سیکلت به باک آن بکشاند و با این وضع نا مناسب رانندگی کند. در این حالت یک ترمز ناگهانی کافی است تا راکب موتور سوار به هوا پرتاب و بار نیز بر روی او سقوط کند.
همچنین در خیابان های اصلی و مرکزی شهر های بزرگ تا کنون بارها شاهد اقدامات ترافیکی مانند نرده گذاری برای تعیین مسیر اختصاصی اتوبوس های شرکت واحد و خودروهای امدادی بوده ایم و این تصمیم در بسیاری اوقات کارایی خود را به اثبات رسانده است با این وجود رفت و آمد غیر مجاز موتور سیکلت سواران در خطوط ویژه همواره مسئله ساز بوده و نه تنها تردد وسایل نقلیه مجاز را کند و مشکل می کند، بلکه جان مالک و سایرین را نیز در معرض خطر قرار می دهد. اگر موتور سیکلت سوار هستید همواره به یاد داشته باشید خط ویژه اتوبوس مخصوص تردد اتوبوس هاست و رفت و آمد موتور سیکلت ها در آن کاری غیر قانونی و خطرناک است. طبق آمار بسیاری از مصدومان بستری در بخش آی سی یو بیمارستان ها را موتور سواران تشکیل می دهند که این آمار نشانه آشکار است از میزان آسیب پذیری این وسیله نقلیه در تصادفات و سوانح رانندگی .
● استفاده صحیح از موتور سیکلت
با عنایت به اینکه اطلاع از قوانین و مقررات و ضوابط عبور و مرور برای تمامی افرادی که از راه وسیله نقلیه استفاده می کنند، لازم و ضروری است بهتر است موتور سیکلت سواران ضمن رعایت تمامی قوانین عمومی مربوط به سایر وسایل نقلیه موارد زیر را مد نظر داشته باشند :
۱) حتماً از موتور سیکلت های شماره شده با پلاک های خوانا استفاده نمائید .
۲) در تمامی سفرها راننده و ترک وی باید از کلاه ایمنی استفاده کنند .
۳) کلاه ایمنی باید برابر استانداردهای موجود انتخاب شده و به اندازه کافی محکم بسته شود .
۴) از محافظ جلو برای محافظت از چشم استفاده کنید .
۵) دست کش و لباس مناسب به هنگام افتادن از شما محافظت خواهد کرد.
۶) هنگام رانندگی در شب جهت افزایش قابلیت دید در تاریکی از لباس ها یا نوارهای براق بر روی موتور سیکلت استفاده کنید .
۷) قبل از تغییر مسیر باید مراقب پشت سر و اطراف خود باشید و از راهنما استفاده کنید .
۸) هنگام سبقت گرفتن مراقب عبور عابران پیاده از میان ماشین ها و همینطور ماشین هایی که از چهار راهها می گذرند باشید.
۹) از حرکت در مسیرهای ممنوعه من جمله خطوط ویژه اتوبوس، پیاده روها یا مکان هایی که جهت تردد وسیله نقلیه ساخته نشده اند و ... جداً بپرهیزید .
۱۰) از سوار کردن بیش از یک نفر و یا حمل بار خود داری کنید .
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید