شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نقش دریا درمانی در بیماریهای روماتیسمی


نقش دریا درمانی در بیماریهای روماتیسمی
مهمترین بخش دریا درمانی برای بیماریهای روماتیسمی بخش هیدروتراپی و آب درمانی آن می باشد...
قبل از اینكه پیرامون دریا درمانی به بحث و گفتگو بپردازیم شایسته است بدوا به موخبر اشاره ای به بزرگی و جلال دریا بنماییم. حقیقتاً دریا شاهكار طبیعت و جهان ناپیدایی است كه بشر هنوز به ژرفای عظمت و ماهیت آن پی نبرده است. مهم تر از همه آنكه رابطه بسیار تنگاتنگی با اصول حیات و تشابه ماهوی با موجودات زنده و سلولهای زنده دارد. به طوریكه اجزاء موجودات زنده ذره بینی دریا دقیقاً مشابه اجزاء موجود در سلولهای زنده خاك من جمله انسان می باشد.
دریاشناسان آب دریا را به جای پلاسمای خون سگ استفاده كردند بدون اینكه سگ بمیرد و حتی در مواردی خون سنگ را به طور كامل خارج نموده و در عوض آب دریا جایگزین آن نموده بی آنكه به مرگ و یا نابودی حیوان منجر گردد.
باید توجه داشت كه دریا درمانی تنها به شنا كردن محدود نمی شود بلكه به چیزهایی كه در سطح، زیر و پیرامون دریا موجود است گسترش و تعمیم پیدا می كند. عناوین و واژه هایی ‍ که ذیلاً اشاره می شود در قلمرو دریا درمانی ، خود مؤید گستره و وسعت کاربرد دریا درمانی می باشد.
مهمترین بخش دریا درمانی برای بیماریهای روماتیسمی بخش هیدروتراپی و آب درمانی آن می باشد.
● آب درمانی:
نیروی شناوری یا اثر Bouyancy بویانسی از ویژگیهای مطلوب آب می باشد طبق قانون ارشمیدس زمانیكه بدن انسان در آب غوطه ور است تحت تأثیر دو نیرو قرار می گیرد.
اول) اثر بویانسی یا نیروی شناور كه وی را به سمت بالا پرتاب می نماید
دوم) نیروی جاذبه عضو و اعضای بدن كه او را به سمت پائین سوق می دهد.
هنگامیكه انسان به صورت شناور روی سطح آب قرار می گیرد برایند نیروهای وارده به بدن وی صفر بوده و در حالت بی وزنی كامل قرار دارد.
شرایط مطلوب بی وزنی به ماهیچه های ضعیف فرصت می دهد مفاصل معوف را به حركت درآورند بدینوسیله دامنه حركت مفاصل گسترش می یابد و بدین طریق به تدریج درد و سختی مفاصل و عضلات كم می شود.
▪ اثرات دیگر آب درمانی به شرح زیر می باشد:
ـ كاهش فشار عضلانی،
ـ افزایش جریان خون،
ـ دفع اسیدلاكتیك،
ـ كاهش تورم مفاصل و اعضاء متورم و كاستن از درد و سفتی مفصل.
حال ممكن است سئوال شود پس مزیت دریا درمانی نسبت به آب درمانی و هیدروتراپی چیست. اولاً آب دریا چگالتر و دارای دانسیته بیشتری می باشد و بدین وسیله شرایط بی وزنی را آسانتر و بهتر فراهم می نماید و از این طریق اعضایی كه انجام حركت برای آنها در هوا ممكن نیست این امكان را در آب دریا فراهم و ممكن می شود، علاوه بر این نشستن بیمار در ساحل و استنشاق هوا و یا افشانه ندربایی و نیز مشاهده افق، زیبائیهای دریا، شنیدن صدای امواج و لذت از تجلیات خدا بیمار را به وجد می آورد. گردش در ساحل دریا و قدم زدن در آب دریا ماهیچه های او را تقویت و نیرومند می سازد.
هنگام شنا كردن در دریا، امواج آب بیمار را به بالا و پائین برده او را می غلتاند. او را می چرخاند كه مجموعه این حركات همراه با حركت مفاصل باعث ترشح اندورفین شده و مریض را به وجد آورده و در او احساس شعف و لذت ایجاد می نماید كه خود انگیزه ای برای فعالیت تحرك بوده و او را به پویایی بیشتر ترغیب می نماید.
از آنجا كه سردی آب دریا و گاهی وزش شدید باد بیماری را بدتر و درد را افزایش می دهد عملاً دریا درمانی به جز دوران بسیار كوتاهی و نیز در مناطق حاره امكان پذیر نمی باشد از طرف دیگر آب دریا باید از نظر درجه حرارت مساوی درجه حرارت بدن بوده یعنی ۳۷ درجه سانتیگراد باشد و حتی كاهی برای بعضی از بیماران باید ۴۰ تا ۴۲ درجه باشد، لذا كشورهای اروپایی برای اینكه دریا درمانی را در تمام فصول سال تعمیم دهند بوسیله لوله های مخصوص آب دریا را دور ازشان و از عمق دریا كه عاری از میكروب و آلودگی است منتقل كرده و آنگاه آنرا در استخرهای ویژه انباشته، گرم نموده و با ساختن اتاقهای مخصوص و گرم خانه های ویژه برای خشك نمودن بیمار (به وسیله اشعه ماوراء بنفش و غیره) و با عنایت به تمام نكات ایمنی و پزشكی دریا درمانی را انجام می دهند.
● Psamma Therapy شن درمانی:
شن دریا را در مخازنی ریخته و به این مخازن طوری می چرخند كه متناوباً با آب گرم و داغ دریا آغشته می شوند و این شن داغ و مرطوب برای بعضی از اعضای بدن و گاهی برای تمام بدن به كار برده می شود. بزرگترین اثر شن درمانی ایجاد تعرق Dehydration می شود و این ویژگی مخصوصاً جهت مفاصلی كه به علت ضربه، تصادف و تصادم متورم گردیده اند بسیار مفید است.
● wine Therapy یا Pieo Therapy:
تمام مواد و اجزائی كه در خاك كره زمین موجود است در دریا وجود دارد زیرا رودخانه كلیه مواد موجود در خاك را شسته به دریا می آورد به (ویژه در مدخل رودخانه ها به دریا). زمانیكه رودخانه به مناطق پریملك دریا می رسد به طور ناگهانی آب رودخانه رسوب نموده و در زمان رسوب گذاری Pinkton (تمام موجودات ذره بینی معلق در دریا اعم از گیاهی یا حیوانی) را بلعیده با خود به كف دریا می برد و بلعیدن این موجودات ذره بینی در حقیقت حیات بخش بوده و به خاك حیاتی تازه داده، این پدیده را تكامل خاك گویند.
این خاك زنده كه به صورت تنها و در بسیاری از اوقات با جلبك و یا عصاره جلبك آغشته می شود برای گشاده نمودن عروق سطحی و عمیق و شل نمودن مفاصل و ماهیچه ها و ازدیاد دامنه حركتی استفاده میشود.
● درمان به وسیله باد یا Anemo Therapy:
گاهی ضمن دریا درمانی از نسیم ملایم دریایی استفاده می شود. برای انجام این كار باید افراد بسیار با تجربه با عنایت به سرعت، جهت و ارتفاع باد آن را جهت درمان بیماران مورد استفاده قرار دهند اگر شرایط فوق مورد نظر قرار گیرد باد می تواند در ازدیاد گردش خون و تبادل املاح در پوست نقش مهمی ایفا كند با توجه به این حقیقت كه با تند و شدید برای بیمار بسیار مضر است.
● Helio Therapy یا درمان بوسیه آفتاب:
آفتاب درمانی یكی از ویژگیها و یا به عبارت بهتر بخشی مهم از دریا درمانی میباشد و البته باید قویاً به این نكته توجه داشت كه آفتاب درمانی بدون سایه، چتر، باد یا دستگاه و وسایل اسپری Spary مضر، خطرناك و حتی گاهی مهلك میباشد.
دكتر رحیم كشمیری


همچنین مشاهده کنید