چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

انکار حقیقت یا نقض آزادی بیان


انکار حقیقت یا نقض آزادی بیان
اكنون كشوری ریاست دوره ای اتحادیه اروپایی را بر عهده دارد كه جایگاه یكی از بحث برانگیزترین موضوعات روز محسوب می شود. آلمان طرحی را پیشنهاد داده كه براساس آن تعقیب و محكومیت نژاد پرستی و بیگانه ستیزی در همه منطقه اتحادیه اروپایی تقویت خواهد شد.
برلین در این پیشنهاد خواسته است كه به نظریاتی كه هولوكاست را انكار می كنند، توجهی خاص شود . در این طرح پیشنهاد شده است كه كشورهای عضو این نظریات را از طریق وضع قانون ممنوع كنند. هدف این پیشنهاد گسترش محكومیت انكار هولوكاست به همه اتحادیه است ، زیرا این قوانین هم اكنون تنها در نه كشور اروپایی وجود دارد كه در برخی از آنها برای انكار كنندگان مجازات های سنگین زندان در نظر گرفته شده است .
تاكنون پیشنهادهایی مشابه ارائه شده است اما كشورهایی از جمله سوییس، انگلیس، هلند و دانمارك آنها را رد كرده اند زیرا معتقدند كه قانونی كردن مجازات انكار هولوكاست با آزادی بیان مغایرت دارد .
ایتالیا كه ابتدا مخالفت می كرد، به تازگی موضع خود رابازبینی كرده و این امر یكی از عواملی است كه صدر اعظم آلمان را به اتخاذ چنین سیاستی تشویق كرده است.برلین معتقد است كه كشتار شش میلیون یهودی توسط رژیم نازی و با همكاری دیگر دولتهای اروپایی وقت واقعه ای آشكار است كه در وجدان اروپا و جهان نقش بسته است و انكار وجود این جنایت قبل از هر چیز اقدامی غلط است كه هدف آن قوت بخشیدن به همه یا بخشی از ایدئولوژی نازیسم یا زیر سوال بردن موجودیت «كشور اسرائیل» است.
با این وجود ، جای شك وجود دارد كه آیا شیوه مناسبتر برای مقابله با انكاركنندگان متوسل شدن به قانون ممنوعیت است، زیرا از یك سومشكلات پیچیده تنظیم جرایم اعتقادی مطرح خواهد شد و از سوی دیگر تصور خواهد شد كه دولتهای این اتحادیه قصد دارند روایت تاریخی این مساله را ثابت ودست نخورده حفظ كنند، در نتیجه تصویب قانون درباره اینكه چه چیزی بایدگفته شود و چه چیزی گفته نشود اهمیت اندكی دارد .
علاوه بر این ، تصویب قانونی ویژه برای ممنوعیت انكار هولوكاست دستگاه قانونگذاری را مجبور خواهد كرد كه استدلالهایی را به نفع استثنا كردن این واقعه بپذیرد. اما در صورت وقوع چنین امری این سوال بوجود می آید كه آیا علت یا علتهایی درباره مسایلی كه اكنون در جریان هستند وجود ندارد؟ اگر این امر اتفاق بیافتد، دیگر علتی وجود نخواهد داشت كه اظهارنظر در مورد مسایل جاری كنونی از قبیل اسلام یا استعمار قاره آمریكا یا آفریقا با ممنوعیت مواجه نگردد، به بیان دیگر در مورد این مسایل نیز باید قانونی مبنی بر منع انكار تصویب شود.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید