پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مردی خسیس با اخلاق خوش


مردی خسیس با اخلاق خوش
تولدو بازیكنی است كه دروازه تیم ایتالیا را برای بارها و بارها ازفروریختن نجات داده است اما در چند سال گذشته دچار افت شدیدی شده و به همین دلیل جی جی بوفون جای او را گرفت و درجام جهانی۲۰۰۲ ، یورو ۲۰۰۴ و جام جهانی ۲۰۰۶ دیگر خبری از تولدو نبود.
● شناسنامه
▪ تولد: ۲ دسامبر۱۹۷۱
▪ محل تولد: پادووا
▪ نخستین بازی ملی: ۸ اكتبر ۱۹۹۵
▪ باشگاه فعلی: اینتر
▪ وزن: ۹۰كیلوگرم
▪ قد: ۱۹۶سانتی متر
▪ وضعیت تأهل: متأهل، دارای همسر
▪ اسطوره ها: انریكو آلبرتوسی(دروازه بان سابق فیورنتینا و تیم ملی ایتالیا)
▪ باشگاه های سابق: تورنتو وفیورنتینا
▪ خصوصیات: صمیمیت، اخلاق نیكو و خساست.
● رده باشگاهی
او در اولین بازی باشگاهی مقابل هلاس ورونا حضور داشت او حدود ۳۸ بازی با این تیم انجام داد.وی در ۱۹۹۳ اولین بازی خود را در سری A همراه فیورنتینا بود.تولدو در سال ۲۰۰۱ پس از كمك به فیورنتینا و همچنین رساندن این تیم به فینال جام حذفی، از این تیم جدا شد و به تیم پرطرفدار اینتر پیوست.او در ابتدا به آبی و مشكی ها كمك كرد تا این تیم به مرحله نیمه نهایی جام یوفا برسد اما نتوانست جام یوفا را تصاحب كند.
او در لیگ قهرمانان فصل ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز سنگربان اینتر بود و تا حدودی توانست انتظارها را برطرف كند اما در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تولدوی ۱۰ سال قبل نبود و به همین خاطر حداقل نیمی از بازی ها را در روی نیمكت ماند. او در فصل گذشته بهتر از قبل عمل كرد و جای خود را در اینتر محكمتر گرداند كه همین باعث شد تا مدیران اینتر قرارداد او را تمدید كنند. هوادارانی كه هم اكنون با افتخار نام تولدو را در سرودهای خود می آورند به خوبی واقفند وی فوتبال خود را از مدرسه فوتبال میلان (رقیب همشهری) آغاز كرد.
بله، وی تنها ۱۶ سال داشت كه اولین قدم ها را در راه حرفه ای شدن برداشت.اگر تصور می كنید تولدو در همان زمان اولین ضربات را در چمن های مخملی به توپ وارد آورد كاملاً در اشتباه هستید او دقیقاً ۷ ساله بود كه اندكی پس از ورود به مدرسه با توپ آشناشد. پدر او با آنكه یك فوتبالیست حرفه ای نبود اما مانند یك طرفدار عاشق كوچكترین اتفاقاًت پیرامون این ورزش را تعقیب می كرد. پس عجیب نبود كه با فوتبالیست شدن پسرش هیچ گونه مخالفتی نكرد. به هر حال اتفاقاًت مثبت چنان سریع رخ داد كه تولدو از فوتبالیست آماتور محله خود به جوان اول آكادمی میلان تغییر چهره داد.
دوران حضور تولدو در میلان قبل از آغاز امپراتوری برلوسكونی بر میلان بود.او آرزو داشت روزی به دروازه بان اول میلان تبدیل شود اما خیلی زود متوجه شد باتوجه به سیاست خاص مدیران آن دوران باشگاه، این آرزو عملی نخواهد شد. پس راه چاره چه بود؟ سقوط به سری c۱.تولدو خشمگین از بی توجهی میلانی ها به ناچار سراز یك تیم درجه ۳ فوتبال ایتالیا درآورد.تیم كوچك تورنتو پذیرای این استعداد خام بود.
او تصور می كرد روزگار درازی را همراه با این تیم سپری كند اما هنگامی كه آخرین بار از ساختمان آجری باشگاه خداحافظی كرد خود را یك۲۳ساله دید كه ۴سال از بهترین دوران حرفه ای خود را صرف حضور در این تیم كوچك كرده است. تولدو در این تیم كوچكترین درخششی نداشت و عدم ثبات وی با ناتوانی باشگاه در كسب نتایج مطلوب توأم شد. ۴ سال ناكامی حاصل كار تولدو بود. معلوم نبود آن درخواستی كه از سوی باشگاه بزرگ فیورنتینا مبنی بر جذب وی ارسال شده بود چه معنایی داشت. تیم بزرگ ایتالیا كدام جنبه از نمایش یك دروازه بان سرخورده تیمی معمولی از سری c را پسندیده بود؟
به هر حال بخت با تولدو یار بود. وی چمدان هایش را به قصد فلورانس بست. سفری كه در واقع شروع كننده قصه رؤیایی فرانچسكو بود. اولین مربی وی در فیورنتینا آلبرتو كاواسین بود. تولدو تحت نظر این مرد بزرگ قدم در راهی نورانی گذاشت. آن زمان تیم اهل فلورانس مملو از ستارگان بزرگ بود. تولدو به اعتماد مربی خود جواب داده و در مقابل بزرگترین تیم های ایتالیا و برترین مهاجمان دنیا سربلند بیرون آمد. هنوز یك سال از درخشش وی در فیورنتینا نگذشته بود كه به كمك یك معجزه موفق به انجام اولین بازی ملی شد.
سرنگونی ۲ دروازه بان و بخت نفر سوم روز اكتبر سال۱۹۹۵به تاریخی ویژه برای تولدو تبدیل شد.در جریان بازی ایتالیا مقابل كرواسی، آنجلو پروتزی، دروازه بان اول تیم به دلیل مصدومیت جای خود را به لوكا بوچی داد اما وی نیز پس از۱۰دقیقه از بازی اخراج شد تا تولدو به عنوان دروازه بان سوم درون دروازه بایستد! آن دیدار عجیب در نهایت با تساوی یك بریك خاتمه یافت وتولدو به عنوان یكی از بهترین بازیكنان میدان شناخته شد.
برای كسی كه تا ۱۳سالگی یك مدافع راست بود چنین وضعی رؤیایی بود. سیل ورود مربیان بزرگ به فیورنتینا برای تولدو دربردارنده نكته مثبتی بود. او حتی در دوران اوج از تجربیات امثال گیدولین، رانیه ری، مالسانی و...نهایت استفاده را می برد و جالب آنكه این مربیان همواره در هنگام تقاضا برای انجام یك مسؤولیت دشوار به تولدو می نگریستند! این مسأله اعتماد به نفس تولدو را بسیار افزایش داد هرچند با بازگشت پالیوكا كمتر مجال قدرتنمایی درعرصه ملی نصیب او می شد. اما درباشگاه فیورنتینا سنگربان شماره یك بود. ازآن فصلی كه فیورنتینا عنوان نایب قهرمانی سری A را كسب كرد روند پیشرفت تولدو بسیار كند شد.
شاید دلیل این موضوع بی رقیب بودن وی در باشگاه ویولا بود. جوزپه تالیاتلا، اسطوره ماهر پنالتی از باشگاه جدا شده و تولدو را تنها گذاشت. فرانچسكو زندگی بی حاشیه ای داشت. در حالی كه همبازیان او وقت خودرا با آشنایان می گذراندند تولدو در خانه كنار خواهرش می ماند و تنها هنگامی كه دلتنگ می شد سراغ سینما و فیلم های معركه ایتالیایی می رفت. به راحتی می شد او را آخر هفته كنار رودخانه و مشغول ماهیگیری دید.
تولدو در سری A ایتالیا نیز ماهی های زیادی صید كرد! با پشت سر گذاشتن دورانی پرفروغ، او به نوعی روزمرگی دچارشد.دیگر تیم ملی سراغی از تولدو نمی گرفت و در این میان مقصر اصلی خود او بود.
یورو ۱۹۹۶ و جام ۱۹۹۸ به راحتی از دست رفت.آن هم در حالی كه تولدومی توانست در بازی معروف مرحله یك هشتم نهایی جام جهانی جایگزینی برای پالیوكا باشد. فرانچسكو منتظر بود پس از خداحافظی پالیوكا، پروتزی، ماركه جیانی و... سنگر تیم ملی را به انحصار خود درآورد اما مسأله آن بود كه كمی آن طرف تر در امیلیا جوان دیگری به نام جیان لوییجی بوفون نیز چنین آرزویی در سر داشت.داستان رقابت جالب این ۲ نفر از همان زمان آغاز شد.
تیم ملی در دستان میلانی ها بود. همان كسانی كه یك دهه قبل استعداد تولدو را نادیده گرفته بودند. عجیب نبود كه چزاره مالدینی « تولدو» را برای استفاده مؤثر در جام جهانی۱۹۹۸مدنظر قرار ندهد. حتی یك یوونتوسی به نام زوف ترجیح می داد«بوفون» سنگربان اصلی ایتالیا در یورو ۲۰۰۰ باشد اما حساب آن اتفاقاتی كه برخی اوقات به نفع تولدو رقم می خورد را نكرده بود!
● قهرمان ایتالیا
یك هفته قبل از آغاز رقابت های یورو۲۰۰۰ محرزشد كه بوفون به دلیل شكستگی دست قادر به همراهی ایتالیا نیست. سرانجام نوبت به تولدو رسید تا از دروازه لاجوردی ها دفاع كند. وقتی بكن باوئر قبل از جام گفت: «ایتالیای موذی تا فینال پیش می رود، مردم می گفتند كدام شیطان آبی پوش این گفته را عملی خواهد كرد.» جواب یك كلمه بود: «تولدو» او به ایتالیا كمك كرد تا با غلبه بر تركیه، سوئد، بلژیك ورومانی به نیمه نهایی برسد تا آنجا مقابل هلند و هواداران متعصبش معجزه واقعی را رقم بزند.
هلند در جریان بازی صاحب ۲ضربه پنالتی شد كه یكی توسط تولدو مهار شده و دیگری با خوش شانسی او به دیرك دروازه برخورد كرد. مردم ایتالیا تولدو را قهرمان خود می دانستند، اما كار قهرمانانه وی در آخرین ثانیه های بازی فینال ناتمام ماند. لحظاتی قبل از به صدا درآوردن سوت پایان فریسك، ایتالیا گل تساوی را دریافت كرد.
ضربه ویلتورد حتی به دستان تولدو برخورد كرد اما در نهایت از اختیار دروازه بان خارج شده و از زیر دستانش وارد دروازه شد. عكس العمل تولدو جالب بود، ثانیه ای قبل از رد شدن توپ از خط دروازه، تولدو درحالت بی تعادل ۲دست خود را جلوی صورتش گرفت تا لرزیدن تور دروازه اش را شاهد نباشد. این حركت به یكی از جلوه های ماندگار جام تبدیل شد. ایتالیا باخت. تولدو سر خود را كنار دیرك دروازه قرار داد و از بخت بد خود گله می كرد. وی وقت زیادی نداشت.آخرین دوران حضور تولدو در فیورنتینا هم چندان جالب نبود. باشگاه در ورطه مشكلات مالی افتاده بود. فرانچسكو یكی از آن بازیكنانی بودكه مارك «فروشی» به پیشانی اش چسبانده بودند!
اینتر قدمی رو به جلو برداشت و با مبلغی كلان تولدو را به خدمت گرفت. فرانچسكو به جایی قدم گذاشت كه برایش آشنا بود. میلان وی را به جمع خود نپذیرفت اما تولدو قصد انتقام داشت. در ضمن هیچ كس دوران كوتاه حضور وی در مدرسه میلان را به یاد نمی آورد.
در اولین فصل تولدو و اینتر تا آستانه قهرمانی سری A پیش رفتند اما آن اتفاقات عجیب در هفته پایانی مانع تحقق آرزوی دیرینه هواداران شد. وی شانسی مقابل بوفون نداشت. تراپاتونی تحت هر شرایطی تولدو را یك ذخیره نشین می دانست.ازدواج با مانوئلا از جمله اتفاقات دوران اخیر وی محسوب می شود. سرانجام فصل تلخ و پایانی دوره حرفه ای وی در تیم ایتالیا با كناره گیری پس از پایان یورو ۲۰۰۴رقم خورد. تولدو می دانست قانع كردن پیرمرد خرافاتی ایتالیا كار سختی است به همین دلیل تصمیم گرفت، پشت سنگر تیم ملی با رؤیای لاجوردی خداحافظی كند. از طرفی تولدو همراه با اینتر نیز دستاورد درخشانی نداشته است.
تنها، سال پیش و امسال بود كه وی همره با آبی های «جوزپه مه آتزا» جام حذفی را فتح كرد. تولدو از ابراز وفاداری به اینتر خودداری كرد اما مایل است با حضور در درون دروازه اینتر از فوتبال خداحافظی كند.در پایان این سؤال پیش می آید كه فوتبال حرفه ای به تولدو چه چیزهایی هدیه كرده است؟ پاسخ با خود او است. همه چیز و هیچ چیز «من با فوتبال رؤیاهای خود را عملی كردم.كاری كه شاید با دنبال كردن حرفه ای دیگر محال بود.» این نظر تولدو است. او ادامه داد: «اما البته در حرفه دوست داشتنی فوتبال دچار بدشانسی هایی نیز شدم، اگر منطقی به قضایا بنگریم متوجه می شویم آنچه به دست آوردم در قیاس با آنچه از دست دادم فاصله ای بین یك تا ۱۰۰ دارد! من در فوتبال دوران خاطره انگیزی سپری كردم!»
● آنچه نمی دانید
تولدو هنگامی برای یورو ۲۰۰۰ انتخاب شد كه یك هفته قبل شروع جام همراه دوستانش در آلبای ایسلند مشغول لذت بردن از تعطیلات بود. در یك شب جمعه با وی تماس می گیرند و می گویند تیم ملی بیا! تولدو بیش از هركس از خانواده خود متشكر است، زیرا آنها به وی اجازه دادند هنگامی كه كودك بود خانه را به قصد شروع دوران حرفه ای ترك كند. تولدو مانند بوفون شخصی پرخور است. او به شكلات و كیك علاقه ای ویژه دارد.
تولدو فردی خوش اخلاق است و روابط صمیمی ای با خواهرش جیولانا دارد. تولدو قبل از ازدواج هرگز به همسرش نگفت كه یك فوتبالیست حرفه ای است. هنگامی قضیه برملا شد كه پدرزنش از تلویزیون مصاحبه تولدو را تماشا كرد.تولدو قبل از ازدواج با مانوئلا با خواهرش زندگی می كرد. تولدو در سال ۱۹۹۹ یك روز باشكوه را تجربه كرد.
وی در سالگرد تولد خود جایزه ویژه كامیكازی را برد.تولدو ۹ ژوییه ۲۰۰۰ ازدواج كرد.آن زمان مصادف به پایان یورو۲۰۰۰ بود و عده ای از هوادارانش با حضور در كاخ مجلل محل برگزاری جشن به نوعی از زحمات وی در این جام قدردانی كردند. شركت در مراسم كلیسا از معدود دفعات حضور تولدو در یك مكان مذهبی بود.یكی از بزرگترین حامیان تولدو مادربزرگ ۸۵ ساله اش است. خواهرش جیولانا یك هندبالیست حرفه ای و از نظر برادرش یك برنده واقعی است.تولدو فردی خسیس است اما به دوستانش تفهیم می كند كه این گونه نیست بلكه اقتصادی فكر می كند!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید