سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


دیدنی های چابهار


دیدنی های چابهار
● روستای تیس
دهكده صیادی تیس در ضلع شرقی و در محدوده منطقه آزاد، در فاصلهٔ ۹ كیلومتری شمال شهر چابهار قرار گرفته است. قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل می‌رسد و در كتاب‌های فتوحات اسكندر مقدونی به عنوان «تیز» مشهور بوده و به مرور زمان به تیس تبدیل شده است.
تیس قبلاً بندر تجاری فعالی بوده كه به وسیلهٔ مغول‌ها ویران شده است. در دهكده تیس هنوز هم بعضی از آثار ویرانی‌ها برجای مانده است. این روستا پس از چابهار و كنارك، پرجمعیت‌ترین و آبادترین منطقه نوار ساحلی بلوچستان محسوب می‌شود.
● قلعهٔ پرتقالی‌ها
این بنای تاریخی قبل از پاسگاه انتظامی، روبروی جادهٔ تیس، بر روی تپه‌ای در ۹ كیلومتری چابهار قرار دارد و مشرف بر خلیج چابهار، روستا و بندر صیادی تیس است. این قلعه دارای حصاربند قلعه و دو برج است كه در محوطه‌ای به طول ۵۴ و عرض ۲۶ متر ساخته شده است. در ورودی آن كه در حال حاضر قسمتی از سردر و طاق‌های جانبی‌اش باقی مانده، دارای هشتی وسیعی است كه در قسمت شمال شرق قلعه قرار دارد. این قلعه یكی از مستحكم‌ترین قلعه‌های بلوچستان است و در جوار آن، كوهی موسوم به «فیل‌بند» واقع شده است.
● امامزاده سید غلامرسول
در حاشیهٔ شرقی چابهار، بعد از میدان شیلات‌، بنای گنبددار سفید رنگی با قامتی بلند به سبك معماری هندی جلب‌نظر می‌كند، كه قدمت آن به دوران تیموری می‌رسد. این بنا، مدفن یكی از سادات به نام سید غلامرسول است.
● تالاب لیپار
بعد از روستای رمین در ۱۵ كیلومتری چابهار، در مسیر جاده ساحلی چابهار ـ گواتر، تنگه‌ای صخره‌ای مشرف به دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد كه از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه‌زارها پیداست. در میان دو كوه كه فاصلهٔ چندانی با هم ندارند، آب‌بندی ایجاد شده كه آبهای سرگردان اطراف را در خود جمع كرده و به آبگیری به طول ۱۴ كیلومتر تبدیل شده است. در این آبگیر انواع بوته‌ها و درخچه‌های «گز» و «چش» با چشم‌اندازی زیبا، منطقه‌ای بكر با اكوسیستم خاصی را به وجود آورده است. پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، كشیم، حواصیل‌های سفید و خاكستری، طاووسكن، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتكا و دلینجه زیبایی زایدالوصفی در منطقه به وجود آورده‌اند.
● ساحل صخره‌ای
در كناره‌های دریای‌عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار،‌صخره‌های بزرگی در اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ‌های رسوبی به وجود آمده كه چشم‌انداز زیبایی را تشكیل داده است. این بخش از سواحل را به خصوص در هنگام غروب آفتاب می‌توان به عنوان یكی از دیدنی‌ترین سواحل جنوبی ایران نام برد، زیرا با دیواره‌های صخره‌ای و مناظر دلنشین مانند آكواریومی طبیعی با انواع ماهی‌ها و زمین هموار،‌ بینندگان را به شگفتی و تحسین وا می‌دارد.
● آلاچیق‌های ساحلی تیس
این آلاچیق‌ها در پلاژ كنار ساحل خلیج چابهار، در مسیر جاده كنارك ـ‌ چابهار است و در ۹ كیلومتری چابهار واقع شده‌اند و به وسیلهٔ جادهٔ ساحلی آسفالته به جاده اصلی متصل می‌شود. این مكان، تفریحگاهی با چشم‌انداز مناسب برای گردشگران محسوب می‌شود و با غذاخوری و چایخانه آمادهٔ پذیرایی از مسافران است.
● گل افشان
در شمال غرب چابهار و در ۲۰ كیلومتری روستای كهیر در دشت وسیعی به همین نام كه در مسیر جادهٔ تنگ ـ‌ گانگ واقع شده است، پدیدهٔ‌ طبیعی گل‌فشان وجود دارد كه نام محلی آن «بولوبولو» است. این پدیده با پرتاب گل و همراه با متساعد شدن گاز از اعماق زمین، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌كند. این گل‌فشان در سالیان متمادی با پرتاب گل به اطراف خود، تپه‌ای بوجود آورده است كه هیچ‌گونه‌ای از گیاهان در آن رشد و نمو نمی‌كند.
● تمساح پوزه كوتاه
تمساح (كروكودیل) پوزه كوتاه، برجسته‌ترین موجود حیات‌وحش منطقهٔ آزاد چابهار است كه به طور طبیعی در این منطقه زندگی می‌كند. زیستگاه اصلی این تمساح كه به نام محلی، «گاندو» خوانده می‌شود، حدود ۳۸۰ هزار هكتار مساحت دارد كه بخشی از آن در چابهار و بخش دیگری نیز در شهرستان ایرانشهر قرار دارد.
هم اكنون طرحی به نام گاندو در این مناطق در دست اجرا است تا برای نخستین بار در كشور، تمساح پوزه كوتاه،‌ حفظ و تكثیر شود. این نوع تمساح از نادرترین انواع تمساح در جهان است كه در رودخانه‌های سرباز و باهوكلات زندگی می‌كند.
بیشتر این تمساح‌ها در بركه‌های میان راسك و باهوكلات و باتلاق‌های دالگان و كلانی متمركز هستند و تنها تمساح ایران است كه دارای ارزش ملی و بین‌المللی است. طول این جانور تا ۴ متر می‌رسد و در حدود نیمی از كل بدن آن را دم قوی این حیوان تشكیل می‌دهد.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید