سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فناوری DSL


فناوری DSL
● مقدمه :
DSL به صورت کلی یک خط پر سرعت است که ازخطوط معمولی تلفن استفاده میکند .
▪ مزیت های استفاده از DSL‌را می توان به صورت زیر خلاصه نمود .
ـ به طور همزمان که به اینترنت متصل هستید میتوانید از خط تلفن هم استفاده کنید .
ـ سرعت آن از مودمهای معمولی بیشتر است .
ـ نیاز به سیم کشی جدید ندارد و بر روی خط تلفن موجود مورد استفاده قرار میگیرد .
ـ کمپانی که خط DSL را ارایه می دهد مودم آنرا به عنوان بخشی از نصب در نظر گرفته و برای آن هزینه جداگانه ای دریافت نمی کند .
▪ نکات منفی استفاده از این روش نیز به شرح زیر است :
ـ یک خط DSL وقتی خوب کار می کند که شما نزدیک مرکز فراهم کننده سرویس واقع شده باشید .
ـ این ارتباط معمولاً برای دریافت اطلاعات ، سریعتر از ارسال اطلاعات می باشد .
ـ این سرویس در همه جا در دسترس نمی باشد .
ـ خطوط تلفن معمولی یک جفت زوج سیم به هم تابیده شده از جنس مس می باشند .
ـ این سیمهای مسی پهنای باند بسیار بیشتر از آنچه که مورد نیاز تلفن است را ارائه میدهند.
ـ DSL از همین پهنای باند اضافی برای ارسال اطلاعات بدون تداخل با اطلاعات صوت استفاده می کند.
ـ در مرکز مخابرات از یک فیلتر پایین گذر برای تلفن استفاده می شود .
ـ این فیلتر فقط فرکانس های بین ۲ تا ۳۴۰۰ هرتز را از خود عبور می دهد .
ـ این بازه فرکانسی برای ارسال صوت مناسب می باشد اما بقیه پهنای باند سیم بدون استفاده می ماند .
● DSL
بیشتر کاربران از Asymmetric (ADSL) یا DSL نا متقارن استفاده می کنند . ADSL پهنای باند را به گونه ای تقسیم بندی میکند که پهنای باند بیشتر مربوط به دریافت و یا دانلود اطلاعات باشد و قسمت کمتری از پهنای باند را به ارسال اطلاعات اختصاص می دهند .
▪ انواع دیگر DSL که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند به صورت زیر می باشد :
ـ Very High Bit Rate (VDSL) :
این نوع DSL بسیار سریع است ولی بر روی فاصله ای کوتاه عمل میکند .
ـ Symmetric DSL (SDSL) :
این نوع از DSL توسط شرکتهای کوچک مورد استفاده قرار میگیرد . در این روش به شما اجازه استفاه هم زمان از خط تلفن داده نمی شود . اما سرعت دریافت اطلاعات و ارسال اطلاعات در این روش برابر می باشد .
ـ Rate Adaptive (RADSL) :
در این روش مودم می تواند سرعت ارتباطی را بر اساس طول و کیفیت خط تنظیم نماید .
● محدودیت فاصله :
به طور دقیق کیفیت و سرعت استفاه از DSL وابسته به میزان فاصله شما از شرکتی است که برای شما سرویس ADSL را فراهم میکند. در واقع ADSL‌یک فناوری وابسته به فاصله می باشد . هر چه که طول اتصال افزایش می یابد . کیفیت سیگنال افت کرده و سرعت ارتباط نیز کم میشود . محدودیت فاصله در این روش ۵۴۶۰ متر می باشد .
ADSL‌می تواند در فاصله ۱۸۲۰ متری سرعت دانلود ۸ مگا بیت در ثانیه و سرعت ارسال ۶۴۰ کیلو بیت در ثانیه را فراهم نماید . در عمل بهترین سرعتی که برای دانلود می تواند مورد استفاده قرار بگیرد ۱.۵ مگا بیت در ثانیه می باشد و سرعت ارسال اطلاعات نیز بین ۶۴ تا ۶۴۰ کیلو بیت در ثانیه تغییر می نماید . این مساله شاید برانگیز باشد که فاصله بر روی ADSL‌ تاثیر دارد ، اما بر روی تلفن تاثیری ندارد . جواب در اینجاست که شرکت تلفن از یک تقویت کننده کوچک به نام Loading Coil برای اینکه بتواند سیگنالهای صدا را تقویت نماید ، استفاده می نماید . متاسفانه این تقویت کننده با سیگنالهای ADSL‌ناسازگار می باشد بنابراین این مساله باعث کاهش کیفیت بر اساس فاصله می گردد .
▪ فاکتورهای دیگری که بر روی کیفیت ADSL‌تاثیر میگذارند را می توان به صورت زیر بر شمرد :
ـ پلهای فرعی بین راه :
بین شما و اداره مخابرات ممکن است سیم ارتباطی به پلهای مختلفی برده شده باشد که برای سرویس دادن به دیگران از آن استفاده می شود . بنابراین طول کلی سیم ممکن است زیادتر از تصور شما باشد .
ـ فیبر نوری :
سیگنالهای ADSL نمی توانند به خوبی از حالت دیجیتال به آنالوگ و بر عکس تبدیل شوند و این مسئله بر روی کیفیت آنها تاثیر گذار است . بنابراین با توجه به نوع رابط های مورد استفاده در فیبرهای نوری ، کیفیت سیستم DSL افت می نماید .
ـ تقسیم بندی پهنای باند :
دو نوع استاندارد مختلف برای تقسیم پهنای باند در ADSL وجود دارد . استاندارد ANSI که Discrete Multitone (DMT) خوانده می شود (بیشتر سازندگان تجهیزات از این استاندارد پیروی می کنند ) و نخستین استاندارد DSL که از این استاندارد ساده تر است و Carrier less Amplitude / Phase (CAP) نامیده می شود .
ـ þ تقسیم بندی سیگنال بر اساس استاندارد CAP
CAP پهنای باند موجود بر روی خط تلفن را به سه بخش جداگانه تقسیم می کند . قسمت مربوط به مکالمات صوتی بین ۰ تا ۴ کیلو هرتز ، قسمت مربوط به ارسال اطلاعات بین ۲۵ تا ۱۶۰ کلیلو هرتز و قسمت مربوط به دانلود اطلاعات از ۲۴۰ کیلو هرتز به بالا می باشد که ماکزیمم آن ۱.۵ مگا هرتز در نظر گرفته شده است . در این سیستم سه باند از هم جدا هستند و دارای کمترین احتمال تداخل می باشند .
ـ þ تقسیم بندی سیگنال بر اساس استاندارد DMT
DMT ‌نیز سیگنال را به باندهای جداگانه ای تقسیم بندی می کند اما از یک باند آزاد و بزرگ برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده نمی کند . به جای آن DMT‌پهنای باند را به ۲۴۷ کانال جدا از هم تقسیم بندی نموده که هر کدام دارای پهنای باند ۴ کیلو هرتز می باشند .
این مسئله را می توان اینگونه فرض نمود که شرکت مخابرات خط تلفن شما را به ۲۴۷ خط مختلف تقسیم بندی و به هر کدام یک مودم اختصاص داده است . بنابراین می توان تصور نمود شما در یک لحظه ۲۴۷ مودم معمولی را به کامپیوتر خود متصل نموده اید . در این روش هر کانال مورد نظارت قرار میگیرد و اگر که کیفیت آن مناسب نباشد ، سیگنال به یک کانال دیگر شیفت داده می شود . سیستم مانیتور کننده DMT از لحاظ پیاده سازی از CAP پیچیده تر می باشد اما برای خطوطی که دارای کیفیت متفاوتی می باشند ، به خوبی عمل می کند .
ـ þ تجهیزات DSL
DSL ‌از دو نوع تجهیزات استفاه می کند که یکی در طرف مشتری و دیگری در در طرف فراهم کننده اینترنت نصب می گردد . در طرف مشتری یک فرستنده و گیرنده یا همان مودم قرار دارد . در طرف فراهم کننده سرویس اینترنت یک مولتی پلکسر دسترسی به نام DSLAM قرار دارد که ارتباط با مشتریان را بر قرار میکند .
ـ þ مودم DSL
مودم DSL اصطلاحی است که عموم از آن یاد می کنند اما نام اصلی آن DSL Transceiver است که مهندسان مرکز مخابرات نیز به آن ATU_R‌ گویند . جدا از اینکه چه نامیده می شود در واقع نقطه ای است که اطلاعات از کامپیوتر به خط DSL‌ متصل می شود . این مودم می تواند از طرق مختلفی به دستگاههای مشتری متصل شود . متداول ترین روش استفاه از USB و یا اترنت ۱۰ base T می باشد.
امام امروزه مودم های DSL به همراه روترها یا سوئیچها نیز عرضه میشوند . DSLAM این قسمت عملیات اصلی را انجام می دهد . DSLAM اتصالات زیادی از مشتریان مختلف را دریافت نموده و آنها را در یک ارتباط مجتمع و با ظرفیت بالا به اینترنت متصل میکند . DSLAM به طور معمول قابل انعطاف می باشد و می تواند انواع مختلفی از مودمهای DSL‌را در یک مرکز اداره نماید . یک تفاوت عمده DSLAM با سیستم های معمولی این است که ، وقتی کاربری به مرکز ISP وصل می شود هیچ تغییری بر روی کیفیت و ظرفیت کاربرانی که هم اکنون متصل می باشند ایجاد نمیکند .
منبع : سایت برق و الکترونیک


همچنین مشاهده کنید