پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گردشگری در کاشان


گردشگری در کاشان
● تاریخچه شهركاشان
نام شهر كاشان در مآخذ اسلامی، ”قاشان“ یا ”قاسان“ ضبط شده و از شهرهای بسیار قدیمی ایران است. به استناد تحقیقات باستان شناسان در تپه های سیلك واقع در ۴ كیلومتری غرب كاشان، این ناحیه یكی از نخستین مراكز تمدن و محل سكونت بشر ماقبل تاریخ شناخته شده است. كاشان در زمان ساسانیان منطقه ای آباد بوده است. این شهر در دوره اسلامی نیز یكی از شهرهای مهم و معروف عراق و عجم بود. به استناد جغرافی دانان اسلامی، نام قدیم كاشان ”چهل حصاران“ نیز بوده است. در سال ۴۴۲ هـ . ق طغرل اول سلجوقی برشهرهای بزرگ جبال عجم استیلا یافت. در سال ۵۳۲ هـ .ق ملك سلجوق بن محمد بن ملكشاه با سپاهیان خود به كاشان حمله برد و خرابی های زیادی به بار آورد. درسال ۵۹۴ هـ .ق یكی دیگر از سرداران سلطان تكش خوارزمشاه به نام میاجق كه حاكم ری بود اینتاج را كشت و برای دست اندازی به فرمانروایی او به كاشان حمله برد وشهر را محاصره كرد، بعد ازمدتی كه نتیجه ای حاصل نشد با مردم كاشان صلح كرد ولی سپاهیانش به روستاهای اطراف كاشان خسارت زیاد وارد كردند. بعد از درگذشت تكش، به فرمان سلطان محمد خوارزمشاه (۵۹۶ – ۶۱۸ هـ .ق) فرزندش ركن الدین به حكومت ری، قم، و كاشان منصوب گردید. درسال ۶۲۱ هـ .ق در هنگام تاخت و تاز سپاهیان هلاكوخان درحدود كاشان، خواجه نصیرالدین طوسی كه از ملتزمین ركاب خان مغول بود، به احترام وجود بابا افضل الدین مرقی كاشانی سپاهیان را از كشت و كشتار مردم كاشان بازداشت و درسال (۶۶۳- ۶۸۰ هـ .ق ) خواجه بهاء الدین محمد به حكومت اصفهان و كاشان منصوب شد. در سال ۶۷۴ هـ .ق هندوشاه نخجوانی حاكم كاشان بود و درسال ۷۵۷ و ۷۶۸ این شهر جزو قلمرو آل مظفر بوده است. كاشان به كرات بر اثر زلزله ویران شده است. ازجمله در سال ۱۱۹۲ هـ .ق در دوره سلطنت كریم خان زند بر اثر زلزله خسارت بسیار دید. آخرین بار درسال ۱۲۶۰ هـ .ق زلزله سختی كاشان را لرزاند و باعث ویرانی روستاها و قصبات اطراف آن شد. شهر كاشان معماری ویژه بومی جالب توجهی دارد و آثار بناهای تاریخی ومذهبی فراوانی در آن به جا مانده است.
● مراکز تاریخی و باستانی
▪ خانه بروجردی ها
این خانه در ضلع غربی كوچه امیر احمد خیابان علوی شهر كاشان و در نزدیكی حمامی به همین نام، قرار دارد. ساختمان خانه بروجردی ها بر اساس اطلاعات كتیبه های آن، در سالهای ۱۲۹۲ تا ۱۳۱۰ هجری قمری ساخته شده است. عرصه این خانه در سال ۱۳۵۳ شمسی به تملك سازمان میراث فرهنگی درآمد، ولی اعیانی آن كه در شرق و شمال شرقی خانه واقع شده، هنوز در مالكیت خصوصی باقی مانده است. این خانه را حاج سید جعفر نطنزی كه از بروجرد مال التجاره وارد كاشان می كرد، برای فرار از پرداخت خمس و زكات ساخته است.
▪ آرامگاه سهراب سپهری
سهراب سپهری شاعر، عارف مشرب و طبیعت گرای معاصر است كه درسال ۱۳۰۷ هـ .ش در كاشان متولد شد و درسال ۱۳۵۹ هـ .ش دار فانی را وداع گفت؛ و درروستای مشهد اردهال كاشان به خاك سپرده شد. سپهری شاعری است دارای شیوه ای خاص، و این خود امتیازی در خور توجه است. در شعر سپهری نوعی رمانتیسم زلال وشفاف انعكاس دارد. دل آزردگی او از محیط را نیز می توان در اشعارش دید.
▪ آرامگاه بابا افضل كاشانی
آرامگاه افضل الدین محمد بن حسن كاشانی، فیلسوف و شاعر معروف متوفای ۷۰۷ هـ .ق در قریه مرق، در ۳۰ كیلومتری جنوب غربی كاشان واقع شده است. آرامگاه بابا افضل به شماره ۳۷۳ , درفهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
▪ آرامگاه محتشم كاشانی
كمال الدین سید علی بن خواجه میر احمد كاشانی، ملقب به شمس الشعرای كاشانی و متخلص به محتشم، از شاعران اوایل عهد صفوی است. وفات وی در سال ۹۹۶ هـ .ق روی داده است. وی بیشتر به سرودن مدایح، مراثی اهل بیت می پرداخت و تركیب بند معروف شهدای كربلا از اوست. آرامگاه وی در یكی از محلات مركزی شهر كاشان موسوم به كوی محتشم واقع شده است.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید