شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تعطیلات زمستانی به نفع فوتبال اروپا


تعطیلات زمستانی به نفع فوتبال اروپا
اگر من روزگاری به لیگ برتر فوتبال انگلستان بیایم، یك چیز هست كه دوست دارم از آلمان با خود بیاورم: زمستان آلمان. زمستان این كشور است كه باعث تعطیلات می شود.تقریباً در طول یك ماه گذشته، فوتبال آلمان در وضعیت سكون قرار داشت.
۲ هفته نخست تعطیلات آغاز سال نو مسیحی، فرصتی برای فوتبالیست ها مهیا كرد تا در كنار خانواده هایشان باشند. ۲ هفته دوم نیز با حضور در دوبی برای آمادگی بیشتر رقابت های بوندس لیگا سپری شد. به دلیل آنكه من مصدوم بودم، وضعیت این بار متفاوت بود. به جای آنكه در ۲ هفته اول با خانواده ام تعطیلات كریسمس را بگذرانم، مجبور بودم هر روز در كلینیك های ارتوپدی حاضر شوم تا پزشكان اطمینان حاصل كنند كه به سطح آمادگی مطلوب رسیده ام.
من همچون همه بازیكنان فوتبال دوست داشتم، می توانستم در تعطیلات كریسمس لحظات و دقایق بیشتری را با خانواده ام سپری كنم؛ زیرا این كار آرامش بیشتری به شما برای ادامه كار می دهد.اما از سوی دیگر در دوران سختی هستم، دورانی كه پس از یك مصدومیت سنگین اتفاق افتاده و طبیعی است كه باید زمان زیادی در ارتوپدی باشم تا بهبود یابم.
نمی دانم تعطیلات زمستانی برای چیست اما فكر می كنم بیشتر به آن دلیل است كه در آلمان و در فصل سرما هوا آنچنان سرد می شود كه نمی شود بازی كرد و شرایط محیطی و آب و هوایی مانع از برگزاری رقابت های زیبا می شود.من خود یك فوتبالیست بودم و می دانم در هوای ۵ درجه زیر صفر هیچ كاری نمی توانید انجام دهید.
ماهیچه های شما در هوای باز یخ می زند و شما هیچ حركت انفجاری و شروع سریعی نمی توانید داشته باشید. استارت زدن در چنین هوایی بسیار سخت ومشكل است.بازیكنان به این تعطیلات زمستانی چه از نظر فیزیكی و چه از نظر ذهنی عادت كرده اند و از میانه های ماه نوامبر همه انرژی و توان خود را برای تعطیلات زمستانی ذخیره می كنند.تعطیلات زمستانی برای بازیكنان شاغل در لیگ برتر فوتبال انگلستان متفاوت و گاهی نیز در تعارض است.
هنگامی كه شما تقریباً هر ۳ روز یك بار به میدان می روید، نمی توانید در هر بازی با صددرصد آمادگی خود بازی كنید، از سوی دیگر از نظر ذهنی نیز آمادگی بازی ندارید.من از تعطیلات زمستانی بخصوص از سال گذشته خاطره خیلی خوبی دارم؛ زیرا كمك بسیار خوبی برای جام جهانی بود و توانستم در جام جهانی خوب بازی كنم. من به این گفته اطمینان دارم كه استراحت كمك زیادی به پیشرفت می كند.
شاید دلیل اینكه من نسبت به بازیكنان دیگر كه در لیگ انگلستان حضور دارند، توانستم در جام جهانی بهتر باشم به خاطر استراحت و تعطیلات زمستانی بوده است. هرچند پیش از آغاز رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ در آلمان، زمان خوبی برای استراحت در اختیار همه تیم ها قرار گرفت اما به دلیل اینكه پس از یك فصل طولانی و فشرده بود، كمك چندانی به تیم ها نكرد. از نظر ذهنی، در رقابت های جام جهانی به دلیل آنكه همواره به فكر حریف بعدی خودهستید، نمی توانید به فكر استراحت باشید.
ما فوتبالیست ها به دلیل آنكه اوج حرارت و شور فوتبال در ماه های گرم سال است نمی توانیم استراحت بین فصلی داشته باشیم همچنین از آنجایی كه زمستان های اروپا بسیار طاقت فرسا است، بهترین موقع برای تعطیلات، زمستان است.بازیكنان به دلیل آنكه تقریباً و به طور متوسط و سالانه در ۶۰ بازی مهم حضور دارند، تعطیلات كمك زیادی به بهبود شرایط روحی و جسمی آنها می كند. برای یك بازیكن سخت است كه در همه بازی ها به یك شكل بازی كند. اگر استراحت داشته باشد به دلیل آنكه ذهن آماده تر و هوشیارتر است، می تواند از خلاقیت های خود بهتر از قبل استفاده كند.آیا خستگی بیش از حد یكی از دلایلی است كه انگلستان در ۳ دوره اخیر جام جهانی نتوانسته خوب نتیجه بگیرد؟
پاسخ به این سؤال خیلی سخت است.به نظر من این بستگی به یك عامل ندارد و عوامل مختلفی در این ناكامی دخیل هستند. مردم و فوتبالدوستان به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستند. كم كم برخی به این نتیجه می رسند كه نبود تعطیلات یكی از دلایل اصلی شكست های اخیر است.هیچ كس تردید ندارد كه در هوای مه آلود و بارانی نمی شود فوتبال خوبی به نمایش گذاشت به همین دلیل در بوندس لیگا تعطیلات زمستانی جزیی از برنامه از قبل تعیین شده همه باشگاه ها در آلمان است.
بایرن مونیخ جزو تیم های برتر آلمان و حتی اروپا است. بایرن نیز به این تعطیلات به دیده مثبت می نگرد تا از آن جهت تجدید قوا و كسب روحیه برای ادامه فصل استفاده كند.در انگلستان ستاره های زیادی از دنیای فوتبال حضور دارند اما به دلیل نبود یك زمان مشخص و از قبل تعیین شده در لیگ برتر بازیكنان سطح ملی و بین المللی پیشرفت نمی كنند.
اگر به لیگ آلمان نگاه كنید، متوجه می شوید كه از این نظر بهتر از لیگ انگلستان است اما یك نكته را به هیچ وجه نمی توانم انكار كنم و آن اینكه لیگ انگلستان زیباترین لیگ در سطح جهان است و طرفداران زیادی دارد.اما از سوی دیگر سرمایه گذاری در انگلستان قابل مقایسه با آلمان نیست. در انگلستان به دلایل متعدد اكثر ثروتمندان دوست دارند باشگاهی در انگلستان داشته و یا حداقل سهمی در فوتبال آن كشور داشته باشند اما در آلمان نه.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید