شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


ادامه تحصیلات در فرانسه راهنمای عملی


ادامه تحصیلات در فرانسه راهنمای عملی
● درخواست روادید
با توجه به وجود انواع مختلف روادید، تصمیم گیری در مورد مدت و هدف از اقامت كه تقاضای روادید برمبنای آن صورت می پذیرد، امری بسیار مهم و ضروری است. باید توجه داشت كه پس از ورود به خاك فرانسه امكان هیچ گونه تمدید و یا تغییر در نوع روادید وجود ندارد.
درخواست های روادید از طریق بخش همكاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه در تهران انجام می گیرد.
اغلب تاخیر های احتمالی در صدور روادید به دلیل نواقص پرونده متقاضیان می باشد بنابراین به هنگام تحویل پرونده باید از كامل بودن مدارك و مستندات مورد نیاز اطمینان حاضل نمایید(ترجمه تایید شده مدارك، اصل مدارك و…)
▪ انواع مختلف روادید
۱) روادید دانشجویی بلند مدت
تمام دانشجویان غیر اروپایی (دانشجویانی كه تابعیت جامعه اقتصادی اروپا، آندورا، موناكو، سوییس، سن مارین و واتیكان را ندارند) در صورتی كه اقامت پیش بینی شده آنها بیش از شش(۶) ماه باشد باید جهت ادامه تحصیلات خود، روادید دانشجویی بلند مدت اخذ نمایند.
مدت اعتبار این روادید بیش از یك سال نخواهد بود و دانشجویان از هر ملیتی در صورت تهیه و ارایه مدارك اعلام شده از سوی مراجع ذیصلاح می توانند روادید دانشجویی خود را تمدید كنند.
http://www.diplomatie.fr/venir/pays.html
برای دریافت اقامت دانشجویی در هنگام ورود به فرانسه و در مهلت دو ماهه داشتن این نوع روادید ضروری است.
۲) روادید اقامت كوتاه مدت
برای تحصیلاتی كه مدت آنها كمتر از شش ماه می باشد و روادید اقامت كوتاه مدت فرد را از درخواست اقامت معاف می كند و خود این نوع روادید به عنوان مجوز اقامت معتبر است.
ـ توجه : در پایان برنامه پیش بینی شده، ادامه تحصیل در دیگر رشته ها بدون بازگشتن به كشور مبدأ به منظور اخذ روادید دانشجویی بلند مدت غیرممكن است و امكان تغییر روادید اخذ شده به هیچ وجه در فرانسه وجود ندارد.
۳) روادید دانشجویی كنكور
روادید دانشجویانی كه جهت شركت در یك كنكور و یا یك امتحان درخواست می شود، برای اقامت های كوتاه مدت-حداكثر ۹۰ روز- صادر می گردد. در صورت موفقیت و پذیرش قطعی در واحد آموزش مربوطه، دانشجو بدون نیاز به برگشتن به كشور مبدأ روادید اقامت بلند مدت را دریافت می نماید. در صورتی كه جهت ثبت نام قعطی در موسسه آموزشی، نیاز به آموزش های مقدماتی و یا تكمیلی باشد نیز روادید كنكور صادر می گردد.
▪ تذكر:
روادید توریستی، از هر نوع كه باشد، تحت هیچ شرایطی ، نه در فرانسه و نه در هیچ یك از دیگر كشورهای جامعه اروپا قابل تغییر به روادید دانشجویی نمی باشد.
▪ مدارك معتبر مورد نیاز
تمامی دانشجویان باید پرونده ای را جهت ارایه به بخش همكاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه در تهران تشكیل دهند. (اصل مدارك ذیل باید هنگام مصاحبه در كنسولگری ارائه شود.)
۴) روادید دانشجویی بلند مدت
ـ فرم روادید بلند مدت كه با دقت و با ذكر تاریخ تكمیل و توسط متقاضی امضا شده باشد.
- ۵ قطعه عكس جدید متقاضی بدون روتوش سال جاری.
مدارك درخواستی ذیل باید در سه نسخه و هر كدام در یك پوشه جداگانه ارایه گردد:
- كپی آخرین مدرك تحصیلی ایرانی به همراه ترجمه فرانسه آن كه به هم الصاق شده باشند.
- كپی ترجمه رسمی تایید شده شناسنامه ایرانی متقاضی و همچنین كپی اصل فارسی شناسنامه كه به هم الصاق شده باشند.
- CV متقاضی
- كپی گواهی ثبت نام (یا پیش ثبت نام) در یك دانشگاه یا یك موسسه عالی فرانسوی دولتی یا خصوصی كه مورد تایید دولت باشد.
- كپی ۵ صفحه اول گذرنامه به همراه كپی صفحات روادید قبلی كشورهای شن گن
- مستندات مالی
۱) یك حساب بانكی فرانسوی(فرانسه) به نام دانشجو با اعتباری معادل ۶۰۰۰ یورو
۲) تقبل هزینه توسط فردی در فرانسه (نامه تقبل هزینه با امضای گواهی شده در شهرداری، حساب بانكی و فیش حقوقی ۳ ماه گذشته ، كارت شناسایی ملی یا گذرنامه یا كارت اقامت.)
مبلغ قابل پرداخت: ۱۰۰ یورو
۵) روادید اقامت كوتاه مدت
- ۲ فرم روادید كوتاه مدت كه با دقت و با ذكر تاریخ تكمیل و توسط متقاضی امضا شده باشد
- ۲ قطعه عكس جدید متقاضی بدون روتوش سال جاری.
-CV متقاضی
- كپی یك دعوتنامه (در زمینه های فرهنگی، هنری، زبانشناختی یا علمی)
- كپی معرفی نامه محل كار متقاضی روادید در ایران
- كپی پنج صفحه اول گذرنامه به همراه كپی صفحات روادید قبلی كشورهای شن گن
- مستندات مالی
۱) یك صورت موجودی حساب به نام متقاضی روادید از یك بانك ایرانی با حداقل موجودی ۳۵۰۰۰۰۰۰ ریال
۲) نامه ی تقبل تمام هزینه های اقامت و سفر در فرانسه از طرف فرد یا موسسه یی كه شما را به فرانسه دعوت كرده است یا موسسه ایرانی كه شما برای آنها كار می كنید.
مبالغ قابل پرداخت:
- برای اقامت كمتر از یك ماه ۲۵ یورو
- برای اقامت كمتر از یك تا سه ماه ۳۰ یورو
- برای اقامت یك تا سه ماهه باامكان ورود مكرر به فرانسه ۳۵ یورو
۶) روادید كنكور
- ۲ فرم روادید كوتاه مدت كه با دقت و با ذكر تاریخ تكمیل و توسط متقاضی امضا شده باشد
- ۲ قطعه عكس جدید متقاضی بدون روتوش سال جاری.
-CV متقاضی
- كپی دعوتنامه ارسالی از طرف دانشگاه یا موسسه فرانسوی
- كپی ۵ صفحه اول گذرنامه به همراه كپی صفحات روادید قبلی كشورهای شن گن
- مستندات مالی: صورت موجودی حساب بانكی متقاضی روادید از یك بانك ایرانی با حداقل موجودی ۳۵۰۰۰۰۰۰ ریال
ـ هزینه قابل پرداخت : ۳۰ یورو
● نكات قابل توجه قبل از عزیمت
▪ كپی و اصل بعضی از مدارك در فرانسه مورد نیاز شما خواهد بود.
▪ تمامی مداركی كه برای ثبت نام و درخواست روادید تهیه كرده اید
▪ گواهی نامه پایان تحصیلات متوسطه و دانشگاهی و ریز نمرات ۳ سال آخر تحصیلات
▪ گذرنامه معتبر و كپی و ترجمه صفحاتی كه نشانگر مشخصات فردی، ملیت و مدت اعتبار گذرنامه می باشد. اگر اعتبار گذرنامه شما نزدیك به اتمام است، آن را تمدید نمایید (تاریخ اعتبار كارتهای اقامت تا تاریخ اعتبار گذرنامه شما محدود خواهد بود)
- ترجمه شناسنامه كه برای تهیه كارت شناسایی در فرانسه مورد استفاده قرار گرفته و برای انجام بعضی از كارها ضروری است.
- گواهینامه رانندگی كه به همراه كارت دانشجویی شما را مجاز به رانندگی در فرانسه می نماید.
- عكس
▪ تذكر:
تجهیزات برقی در فرانسه با برق ۲۲۰ و ۵۰ HZ كار می كند.
در ماه ژانویه سال ۲۰۰۴ ارزش ریالی واحد یورو حدود ۱۰۰۰۰ ریال می باشد.
● كارت اقامت
دانشجویانی دارای روادید بلند مدت باید كارت اقامت موقت را درخواست نمایند كه بر آن لفظ "دانشجو" قید شده باشد.حداكثر مدت اعتبار این كارت یك سال می باشد و در صورت طولانی تر شدن تحصیلات باید هر سال آن را تمدید نمود. كارت اقامت به همراه گذرنامه معتبر مدارك معتبر مورد نیاز جهت اقامت در فرانسه می باشند.
۱) درخواست كارت اقامت
این درخواست باید حداكثر ظرف دو ماه پس از ورود به فرانسه انجام گردد.
با توجه به ضروری بودن این مدرك جهت بسیاری از موارد، ‌شایسته است تا هرچه سریعتر در جهت دریافت آن اقدام شود. جهت ارایه درخواست كارت اقامت باید به فرمانداری دپارتمان اقامت مراجعه شود این درخواست شامل یك پرونده و فهرست مدارك و مستندات مورد نیاز می باشد. ( این فهرست ممكن است در مناطق مختلف متفاوت باشد). تمامی مدارك باید به زبان فرانسه یا ترجمه رسمی باشد.
▪ اصل مدارك ارایه شده هنگام صدور روادید اقامت بلند مدت (كه شامل مستندات مالی نیز می گردد.)
▪ گواهی ثبت نام در یك موسسه آموزش عالی.
▪ مدارك بیمه (تامین اجتماعی دانشجو، بیمه درمانی و…)
▪ مدارك مسكن
ـ مسكن شخصی:
رسید پرداخت اجاره، آخرین قبض برق، بیمه مسكن، قرارداد اجاره
ـ خوابگاه دانشجویی:
تاییدیه مدیرخوابگاه در سربرگ رسمی موسسه
ـ سكونت نزد شخص حقیقی:
گواهی سكونت تایید شده توسط شخص حقیقی به همراه مدارك مسكن این شخص مانند رسید پرداخت اجاره، قبض برق، فتوكپی كارت ملی(شناسایی) معتبر. نمونه گواهی سكونت در فرمانداری دپارتمان موجود است.
- فرم معاینات پزشكی كه رایگان و اجباری بوده و توسط OMI (دفتر مهاجرتهای بین المللی) كه افراد دارای تابعیتهای غیر فرانسوی تابع آن هستند.
- گذرنامه معتبر به همراه كپی صفحات حاوی مشخصات فردی، ملیت، مدت اعتبار گذرنامه و روادید دانشجویی بلند مدت
- ۲تا۳ عدد عكس سیاه و سفید جدید
- یك پاكت تمبر شده با آدرس متقاضی
-یك تا سه هفته پس از تحویل پرونده یك رسید و یك دعوتنامه برای دریافت كارت اقامت به دست شما خواهد رسید. حضور متقاضی كارت هنگام دریافت الزامی است.
۲) تمدید كارت اقامت
تقاضای تمدید كارت اقامت باید ۲ ماه قبل از انقضای مدت اعتبار آن صورت پذیرد. علاوه بر مداركی كه به هنگام اولین درخواست دریافت كارت اقامت ارایه شده است، مداركی مربوط به اقامت فرد در فرانسه طی سالی قبل نیز مورد نیاز است. فرمانداریها موظفند بررسی كنند كه آیا متقاضی واقعاً به تحصیل مشغول است. جهت حصول به این اطمینان می توانند علاوه بر مدارك زیر، هر نوع مدرك دیگری كه نشانگر صحت فعالیتهای تحصیلاتی می شود مانند، ریز نمرات گواهی حضور و غیاب و… را از متقاضی درخواست نمایند.
▪ مدارك مورد نیاز:
- گذرنامه معتبر:
در صورت نیاز می توان اعتبار آنرا در سفارت ایران در فرانسه تمدید كرد.
- مدارك دال بر جدیت و تایید انجام تحصیلات :
مانند فهرست تحصیلات پی گرفته از هنگام ورود به فرانسه و پروژه های مطالعاتی. مدارك مربوط به دروس تحصیلات سال گذشته: دیپلم های اخذ شده ،‌گواهی حضور در امتحانات و كلاسها، ریز نمرات و…
- مدارك مالی:
علاوه بر مستنداتی كه برای سال آینده مورد نیاز است، ‌مسئولین ذیربط می توانند حساب های مالی سال گذشته را نیز كنترل كنند. بنابراین تمام مداركی كه مؤید مبالغی است كه شما در آن ذینفع بوده اید مانند:
صورتحسابهای بانك، انتقال وجه، تبدیل ارز و حواله های پولی،... را نزد خود نگهدارید.
- نتایج معاینه پزشكی، رایگان انجام شده توسط دفتر مهاجرتهای بین المللی۳) تغییر آدرس
▪ هرگونه تغییر آدرس باید به مراجع ذیل اطلاع داده شود:
- در صورت جابجایی در همان شهر مراتب به اداره پلیس محل جدید اقامت اطلاع داده شود.
- در صورتی كه در یك دپارتمان از شهری به شهری دیگر نقل مكان می كنید مراتب به اطلاع شهرداری یا اداره پلیس رسانده شود.
- در صورتی كه از یك دپارتمان دیگر نقل مكان نمایید، باید از طریق فرمانداری شهر جدید محل استقرار، كارت اقامت جدید درخواست نمایید.
▪ تذكر: با توجه به اختیارات منطقه ای فرمانداران، شهرداریها نشانی فرمانداری حوزه محل سكونت را به شما می دهند.
۴)بیمه ها
▪ بیمه های اجباری
▪ بیمه درمانی
ـ تمامی دانشجویان كمتر از ۲۸ سال كه طول مدت تحصیل آنها در یك واحد آموزشی معتبر بیش از ۴ ماه باشد، خود به خود مشمول بیمه تامین اجتماعی دانشجویی می شوند. مشمول شدن به این بیمه هنگام ثبت نام اداری در آن موسسه آموزشی انجام می گیرد. حق بیمه برای یك سال حدود ۱۸۰ یورو است.
ـ دیگر دانشجویان كه طول مدت تحصیل ایشان كمتر از ۴ ماه باشد، یا در موسسه آموزشی تحصیل می كنند كه مورد تایید نمی باشد، ‌و دانشجویانی كه بیشتر از ۲۸ سال دارند) باید به صورت اختیاری و نزد یكی از شركت های خصوصی بیمه خود را بیمه درمان نمایند كه هزینه این امر بین ۱۵۰ تا ۵۵۰ یورو متغیر است.
▪ بیمه مسئولیت های مدنی
بیمه یی است كه ۳/۱ غرامت حوادث را متعهد گردیده و نزد شركتهای خصوصی بیمه قابل بیمه گذاری است.
▪ بیمه حوادث متعدد مسكن
بیمه محل سكونت در مقابل حوادثی مانند: سرقت: سیل، حریق و … اجباری است كه این بیمه گذاری نزد شركت های خصوصی بیمه قابل انجام بوده و هزینه آن برای تعهد یك ساله حدود ۶۰ یورو می باشد.
▪ بیمه های تكمیلی
▪ بیمه انتقال به كشور متبوع
این بیمه به انتقال به كشور متبوع را در صورت بیماری یا مرگ متعهد می گردد. این بیمه نزد شركتهای خصوصی بیمه قابل انجام است. اگر چه این بیمه اجباری نیست، انجام آن مؤكداُ به دانشجویان خارجی سفارش گردیده و حتی می تواند جزء الزامات فرمانداری جهت درخواست كارت اقامت قرار گیرد.
▪ بیمه های تكمیلی درمان
معمولاً سازمان تامین اجتماعی ۷۰% هزینه های درمان را مسترد می نماید.سازمان های بیمه خصوصی بیمه نامه های مختلفی را ارائه می كنند و در قبال یك حق بیمه سالانه خدمات بیمه أی تامین اجتماعی را تكمیل یا فرد را در برابر حوادث خاص مانند مسافرت، ‌ورزش،… بیمه می كنند.
تعداد زیادی از این سازمانها منجمله بیمه های دانشجویی در فرانسه وجود دارد..
▪ بیمه اتومبیل
در فرانسه هرگونه وسیله نقلیه از قبیل دوچرخه، موتورسیكلت، اتومبیل و غیره باید بیمه شود. این بیمه گذاری ها نزد شركت های خصوصی بیمه گر صورت می گیرد و حق بیمه آن بسته به وسیله نقلیه است.
۵) مسكن
اجارهٔ مسكن در فرانسه تابع مقررات است و موضوع قرارداد اجاره یا اجاره نامه مفاهیمی مانند مدت اجاره، مبلغ اجاره (اجاره بها) هزینه های شارژ، اعلام از پیش تخلیه ،‌مبلغ وثیقه، شرایط تمدید و… را شامل می شود.
موجرین مسكن اعم از آژانسها، سازمان ها و یا شخص ثالت مبلغی را تحت عنوان ودیعه می گیرند كه معادل دو ماه اجاره بها می باشد. این مبلغ هنگام تخلیه مسكن در صورتی كه آسیبی به مورد اجاره نرسیده باشد و مطابق روز اول تحویل شود، به مستاجر مسترد می گردد.
غالباً از دانشجویان وثیقه یی (عموماً از والدین)درخواست می شود. یك ماه پیش پرداخت و حق كمیسیون، در صورت اجاره مسكن از بنگاه های معاملات مسكن،باید قبل از تحویل كلید پرداخت شود.
پرداخت مبلغ اجاره در ابتدای هر ماه صورت می پذیرد. در همه موارد بیمه حوادث متعدد مسكن (حداقل در مقابل حریق و سیل) امری الزامی است. تهیه مسكن در شهرهای بزرگ حتی برای خود فرانسویها هم معضل بزرگی است كه علت این امر یكی قیمت های بالا و دیگری كمبود مسكن خالی می باشد. اجارهٔ مسكن در شهر پاریس به طور متوسط دوبرابر اجاره آن در شهرستانها است.
با توجه به مشكلات موجود برای دانشجویان در فرانسه جهت تهیه مسكن وجوددارد (مانند قیمت های بالا، كمبود مسكن خالی شرایط سخت اجاره مسكن) نظام اقامتگاههای دانشجویی به دو صورت خوابگاههای دانشگاهی و خوابگاههای خصوصی وجود دارد.
▪ انواع مختلف مسكن برای دانشجویان
۱) خوابگاههای دانشگاهی
مدیریت این خوابگاهها كه معمولاً در شهركهای دانشگاهی یا در شهر هستند به عهده مراكز فعالیتهای دانشگاهی و آموزشی CROUS است. این خوابگاهها شامل اتاقهای مبله حدود ۱۰ تا ۱۲ مترمربع با دستشویی، دوش و ظرفشویی مشترك می باشند. ضمناً آشپزخانه و سالن مطالعه و سالن جلسات عمومی نیز در اختیار می باشد. بعضی از این خوابگاهها دارای خدمات ویژه مانند نظافت بخشهای عمومی، تعویض ملحفه ها ، نگهبانی دائمی و … متوسط اجاره این خوابگاهها بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه است.
این مسكن ها بر حسب موازین اجتماعی اعطا می شوند. گرفتن اتاق در خوابگاه دانشجویی به خصوص در شهر پاریس بسیار مشكل است. زیرا كه این خوابگاهها در واقع برای دانشجویان بورسیه و در درجه اول برای دانشجویان بورسیه دولت فرانسه در نظر گرفته شده اند.
۲) خوابگاههای دانشجویی خصوصی
این خوابگاههای خصوصی به منظور استفاده دانشجویان در شهرهای بزرگ ایجاد شده است كه در سالهای اخیر و به منظور جبران كمبود خوابگاههای دانشجویی توسعه یافته است. این خوابگاهها شامل سوییتهای مبله و مجهز (شامل آشپزخانه كوچك با ظرفشویی یا بدون آن، حمام، كابینت و …) و فضاهای عمومی شامل كافه تریا، سالن ویدئو و تلویزیون، سالن جلسات ، بخش تهیه فتوكپی و ماشینهای لباسشویی اتوماتیك … می باشد. اجاره این سوئیتها تابع مقررات رهن و اجارهٔ بخش خصوصی بوده و با انعقاد قرارداد اجاره كه شامل ودیعه نیز می باشد قابل اجرا است كه این وجه ضمانت در پایان قرارداد در صورتی كه شرایط مسكن هنگام تخلیه مانند روز اول تحویل باشد و آسیبی به مسكن نرسیده باشد به مستاجر مسترد می گردد.
در بعضی از این خوابگاهها در صورتی كه قرارداد اجاره حداقل برای مدت یكسال باشد هزینه های برق و مالیات مسكن برعهده دانشجو است.
مبلغ اجاره نیز در پاریس بین ۵۹۰ تا ۶۸۶ و در دیگر شهرها بین ۴۰۰ تا ۶۸۶ یورو متغیر است.
۳) مسكن شخصی
برای دانشجویان، این نوع اجاره مسكن (حتی به صورت یك اتاق یا یك سوئیت مبله) منوط به ارائه وثیقه ای از سوی والدین می باشد كه ضامن پرداخت اجاره است. به طور كلی درآمد اعلام شده این مبلغ باید ۴ برابر اجاره بها باشد. هزینه هایی مانند پست، نگهبان، نظافت بخشهای عمومی كه مجموعاً حدود ۵۰ یورو می شود، به اجاره بها نیز اضافه می گردد.
در آگهی های مسكن عبارت CC نشانگر این است كه هزینه های شارژ در قیمت اجاره قید شده حساب شده است. در صورتی كه این عبارت CC در آگهی های مسكن قید نشده بود مبلغ شارژ ماهانه را سوال نمایید.
مسكن مربوط به بخش خصوصی را می توان از طریق بنگاههای معاملات ملكی یا مستقیماً از طریق مالكین و آگهی آنها در روزنامه اجاره نمود.
۴) اجاره مسکن از یک خانواده
یكی دیگر از راههای تهیه مسكن كه بیشتر مناسب اقامتهای كوتاه مدت است، اجاره یك اتاق مبله در یك خانواده است. شكلهای مختلفی از این نوع اجاره وجود دارد مانند: با صبحانه، یا بامكان استفاده از آشپزخانه و …
در تمامی موارد، خواسته های مالكین می تواند متغیر باشد (وثیقه یا پیش پرداخت یك ماه اجاره) یا محدودیتهایی شامل دعوت دوستان، سرو صدا و… اجاره ماهانه نیز در پاریس بر حسب شكل اجاره می تواند بین ۸۰۰ تا ۱۰۵۰ یورو متغیر باشد. عموماً اجاره ماهانه در شهرستان نصف اجاره در پاریس است.
۵) هتلها
سكونت در هتل با توجه به قیمت ۴۸ یورو برای هر شب فقط می تواند یك راه حل موقتی باشد. البته بعضی از هتلها برای اقامتهای یك ماهه یا بیشتر تعرفه های ارزانتری را اعمال می كنند.
● بعضی مفاهیم كلیدی
▪ اشتراك برق و گاز فرانسه EDF.GDF و خدمات مخابراتی:
اشتراكهای برق، گاز و مخابرات به نام افراد صادر می شود وبه همین منظور درخواستهای اشتراك باید به نام مستاجر باشد. این درخواستها پس از تحویل مسكن در دفاتر ذیربط مستقر در محل زندگی شما قابل ارائه است و در كمتر از یك هفته اشتراك شما وصل خواهد شد.
ـ حق اشتراك برق: ۲۰/۴ یورو در ماه
ـ حق اشتراك گاز: ۲ یورو در ماه
ـ حق اشتراك تلفن: ۴۹/۱۰ یورو در ماه
▪ اجاره نامه
قراردادی است كه با موجر منعقد می گردد و طرفین آنرا امضا می كنند. مستاجر نسخه ای از اجاره نامه نگه می دارد كه مدرك سكونت و مبلغ آن است.
- هزینه های تنظیم اجاره نامه به عهده مستاجر بوده و مدت اجاره، مبلغ اجاره، هزینه های شارژ، زمان اطلاع تخلیه، میزان وثیقه و شرایط تمدید اجاره در اجاره نامه قید می شود.
▪ صندوق كمكهای خانوادگی
اداره درخواستها و پرداخت كمك هزینه مسكن، خانوادگی، تك والد، ... را به عهده دارد.
نشانیهای لازم در شهرداری شهر یا منطقه سكونتتان موجود است.
www.caf.fr
▪ وثیقه
برای اجاره مسكن، معمولاً وثیقه ای معادل ۳/۱ ارزش مسكن از سوی موجر به عنوان تضمین (عموماً از والدین) مطالبه می شود.
▪ وجه الضمان
مبلغی است كه به عنوان ضمانت از مستاجر هنگام عقد قرارداد اخذ می گردد و در پایان آن در صورتی كه به مسكن مورد قرارداد خسارتی نرسیده باشد به مستاجر مسترد می شود.
▪ قبض برق / تلفن
قبوض برق و تلفن هر دوماه یكبار شامل حق اشتراك و مبلغ میزان مصرف ارسال می شود این قبوض را نزد خود نگهدارید زیرا این قبوض مدرك سكونت و نشانی شما هستند.
▪ مالیات مسكن
هرموجر یا مستاجری در تاریخ اول ژانویه هر سال باید مالیات مسكن خود را بپردازد. مبلغ این مالیات بستگی به محل سكونت شما داشته و می تواند تا بیش از ۲ ماه اجاره بها افزایش یابد.
این مالیات كه به منظور تامین بودجه شهر دریافت می شود یك سال كامل را در بر می گیرد.
اظهارنامه های مالیاتی حدود ۱۵ اكتبر ارسال می شوند و مالیات را باید قبل از ۱۵ دسامبر پرداخت نمود..
▪ اعلام قبلی مبنی بر تخلیه مسكن (مورد اجاره)
عبارت از حداقل مدت زمانی است كه مستاجر باید تصمیم خود درباره تخلیه مورد اجاره را به موجر اعلام نماید.ه این موضوع در اجاره نامه قید شده است. غالباً این زمان ۳ ماه است و می توان با مذاكره آن را به یك ماه تقلیل داد (مانند معرفی مستاجر جانشین).
عدم رعایت این امر از سوی مستاجر،‌ حتی اگر مورد اجاره را تخلیه نموده باشد، او را موظف به پرداخت مبلغ كرایه تا پایان قرارداد می نماید
▪ رسید پرداخت اجاره بها
پس از پرداخت هرماه از اجاره، موجر رسید پرداختی به مستاجر ارائه می كند. این رسید مدرك سكونت در مراحل اداری است.
▪ كمكهای مسكن
هر دانشجوی خارجی می تواند از امكانات كمك اجتماعی مسكن ALS تحت شرایط زیر بهره مند گردد:
- داشتن یك مجوز اقامت معتبر
- سكونت در منطقه ای كه بیش از ۱۰۰۰۰۰ سكنه دارد.
- درآمد فرد بیش تر از سقف لازم درآمد برای درخواست كمك نباشد.
- مساحت مسكن نباید كمتر از ۹ مترمربع برای یك نفر تنها نباشد و ضمناً دارای سیستم گرمایش، انشعاب آب و دستشویی (حتی روی پاگرد) باشد.
درخواست مورد نظر باید به صندوق كمكهای خانوادگی محل سكونت ارائه شود.
مبلغ آن می تواند تا ۵۰% اجاره شما با سقف ۱۶۳ یورو در پاریس و ۱۴۰ یورو در شهرستانها باشد به محض استقرار در مسكن این درخواست را ارئه كنید.
منبع : سفارت فرانسه در ایران


همچنین مشاهده کنید