جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دیوید هالیوود بکام


دیوید هالیوود بکام
ستاره انگلیسی رئال یك‌بار دیگر تبدیل به مهم‌ترین خبر فوتبال شد، زمانی كه همه او را تمام‌شده می‌دانستند.
حداقل تا این‌جای كار كه موفق نشده هیچ جامی با رئال ببرد. رئالی‌ها به نام «كهكشانی‌ها» معروف شده‌اند و او هم به عنوان یك كهكشانی وارد تیم سفیدپوش پایتخت اسپانیا شده بود.
اما هیچ‌وقت اوضاع برایش رضایت‌بخش نبود. مخصوصا از شروع فصل جاری كه فابیو كاپلو به رئال آمد. كاپلو از همان اول هم به دیوید بكام اهمیت نداد و هیچ‌گاه او را در یك بازی مهم به بازی نفرستاد. عصر بكام، پایان‌یافته به نظر می‌رسید.
عصری كه با فوتبال آغاز شده بود و به تبلیغات منتهی. اما شوك بزرگ، از جایی ایجاد شد كه هیچ‌كس فكرش را نمی‌كرد؛ از MLS، لیگ پایین‌تر از معمول آمریكا و از تیمی كه به علی دایی پیشنهاد بازی داده بود. این بار بكام از تبلیغات آغاز كرد و به فوتبال بازگشت.
اما این‌كه او فوتبال را تا پایان ۵ سال قراردادش با گالكسی ادامه می‌دهد یا نه، بستگی به شرایط جدید او در قلب دنیای عجیب و غریب گاوچران‌ها دارد.
«به نظرم تصمیم درستی گرفت. او به درد فوتبال اسپانیا نمی‌خورد. از اولش اشتباه كرد كه به مادرید آمد. او باید نزدیكی‌های هالیوود باشد تا چرخ زندگی‌اش بچرخد. فوتبال خیلی به درد بكام نمی‌خورد.» فابیو كاپلو با چند جملهٔ نیش‌دار و پر از كنایه، از جدایی دیوید بكام از رئال و پیوستن‌اش به گالكسی اظهار رضایت می‌كند و بالاخره نفس راحتی می‌كشد.
بكام زمانی پادشاه اولدترافورد بود. شماره۷ كانتونا را بر تن می‌كرد و در سمت راست تركیب منچستر جولان می‌داد. ضربات آزادش هم‌ردیف با ضربات روبرتو كارلوس، تماشاگران را نیم‌خیز می‌كرد، با این تفاوت كه كارلوس با عضلاتی به سبك اسب، توپ را به تور می‌چسباند و چه بسا تور را پاره می‌كرد؛ اما بكام با ظرافت مثل یك بالرین و با زاویهٔ بی‌نظیری كه به پایش می‌داد، توپ‌ها را به آرامی به سقف دروازه می‌زد.
سانترهای بی‌نظیرش را ابتدا كول و یورك و بعد شرینگهام و سولشیر و ون نیستلروی به گل‌هایی به یادماندنی تبدیل می‌كردند. اما در تمام چهار فصلی كه با پیراهن ۲۳ (۷ متعلق به رائول افسانه‌ای بود) برای رئالی‌ها بازی كرد و نكرد، هیچ صحنهٔ خارق‌العاده‌ای خلق نكرد. غیر از این‌كه یك فصل را با موهایی به سبك سامورایی‌ها و فصل دیگر را با سر بدون مو گذراند، در زمین مسابقه، هیچ‌كس را به وجد نیاورد.
این اواخر بر سر نخواستن‌اش دعوا بود. از تیم ملی انگلیس هم به شكل مفتضحانه‌ای كنار گذاشته شد. در حالی كه اصرار می‌كرد می‌خواهم برای تیم ملی بازی كنم، استیو مك لارن نامش را از لیست خط زد و كاپیتانی تیم ملی انگلستان را به جان تری سپرد.
بابی رابسون مربی قدیمی فوتبال بریتانیا دلیل اصلی ناامیدی بكام برای حضور در سطح اول فوتبال دنیا و كوچ به MLS را برخورد بد مك لارن با او می‌داند. شایعات مربوط به پیوستن او به MLS از حدود دو ماه پیش آغاز شده بود، همان وقتی كه روزنامهٔ ماركا به نقل از یكی از مدیران باشگاه رئال اعلام كرد: «كاپلو به مدیران باشگاه گفته به بكام، برگهٔ قرارداد جدیدی داده نشود.» منهای پیشنهادات آمریكایی، از میلان هم خبرهایی به گوش می‌رسید.
گالیانی حتی نماینده‌اش را به مادرید فرستاد تا با بكام مذاكرده كند. خب كفهٔ گمانه‌زنی‌ها، بیشتر به سمت میلان سنگینی می‌كرد. ستاره‌ای كه در تمام عمر فوتبالش فقط بازی در دو باشگاه پرافتخار و نامدار را در كارنامه داشته، طبیعی است كه برای سال‌های آخر فوتبالش، به یك باشگاه معتبر دیگر برود. ناگفته پیداست كه بكام با قراردادهای تبلیغاتی بی‌شمارش چه درآمد هنگفتی دارد و اعتبار باشگاه برایش مهم‌تر از صفرهای قرارداد است.
با این حال، بكام نشان داد كه شم اقتصادی بیشتر از سایر احساسات بر وجودش غلبه دارد و با قراردادی معادل ۲۴۸ میلیون دلار به لس‌آنجلس گالكسی پیوست.
«دربارهٔ گزینه‌های مختلف با خانواده و مشاورانم بحث‌های زیادی كردیم. این‌كه در مادرید بمانم یا به یكی از باشگاه‌های بزرگ بریتانیایی یا اروپایی بروم. نهایتا تصمیم گرفتم به لس‌آنجلس گالكسی بپیوندم و از آگوست در MLS بازی كنم. حالا قصد دارم شور فوتبال را در آمریكا تجربه كنم.» بكام كه برق ۱۲۸ میلیون پوند برای ۵ سال در چشمانش كاملا پیدا بود، از روی یك برگه، این جملات را خواند و پس از آن، عینك آفتابی بزرگش را به چشم زد تا برق چشمانش، خبرنگاران را اذیت نكند.
البته تمام ماجرا به این ۱۲۸ میلیون پوند منحصر نمی‌شود. بكام، هر سال ۵ میلیون پوند برای قراردادش با كمپانی AEG‌دریافت می‌كند. قرارداد جدید آدیداس هم در راه است. از سویی او انتظار دریافت ۶/۲ میلیون پوند برای فروش حق توزیع تی‌شرت‌های رپلیكا را نیز دارد.
اگر هنوز سرتان سوت نكشیده، این یكی را هم داشته باشید.
۱۳ میلیون پوند در سال برای قرارداد با پپسی هم به حساب آقای بكام واریز می‌شود. هنوز تمام نشده. ۵ میلیون پوند در سال بابت مشاركت در تبلیغات باشگاه گالكسی و مبالغ افزون‌تر در صورت قراردادهای جدید باشگاه. اضافه شدن تماشاگران باشگاه در زمان تمرین و خرید بلیت‌های مسابقات گالكسی هم به این مبالغ افزوده می‌شود.
سیستم تجاری بكام با هیچ یك از ورزشكاران دیگر در ایالات متحده، قابل قیاس نیست. ظرفیت‌های بالای تجاری و تبلیغاتی او، همهٔ بسكتبالیست‌ها، قهرمانان راگبی و گلف و تنیس آمریكا را تحت‌الشعاع قرار داده.
میزان قرارداد میان او و باشگاه لس‌آنجلس گالكسی، ركوردهای فوتبال و بیسبال در آمریكا را جابه‌جا كرد (به ركورد بسكتبالیست‌ها نرسید) و حتی سی‌ان‌ان را به پخش برنامه ویژه‌ای در این‌باره وا داشت. این در حالی است كه سان از چند نفر از اهالی لس‌آنجلس از دیوید و ویكتوریا بكام پرسیده و خیلی‌ها فقط ویكتوریا بكام را شناخته‌اند كه زمانی در گروه اسپایس گرلز عضویت داشت.
دو ساعت از عمر دیوید بكام چه در مقابل دوربین‌های تبلیغاتی، چه در خانه‌اش در كنار بروكلین و رومئو و كروز و چه در حالی كه بر روی تختش لمیده و مشغول تماشای تلویزیون است، برای او درآمدی معادل حقوق سالیانهٔ یك بازیكن هم باشگاهی‌اش در لس‌آنجلس گالكسی را به همراه دارد.
قرارداد بنیامین بندیتسون بازیكن ۲۳ سالهٔ لس‌آنجلس گالكسی، ۶ هزار و ۱۵ دلار برای یك سال است و هر ساعت از زندگی دیوید بكام، ۳ هزار دلار برای گالكسی آب خورده است.
حقوق سالیانهٔ ۲۶ میلیون پوندی بكام را با بالاترین قرارداد باشگاه پیش از بكام مقایسه كنید تا خوابتان بپرد. لاندن داناوان بازیكن تیم ملی آمریكا، قرارداد سالیانه‌ای معادل ۴۶۲ هزار پوند با باشگاه دارد. پس از او، كوبی جونز سرشناس‌ترین فوتبالیست آمریكاست كه قراردادش ۱۰۸ هزار پوند است. خدا شانس بدهد!
البته حضور بكام در لس‌آنجلس گالكسی، برای این باشگاه، درآمدهای فراوانی هم به همراه دارد. كمپانی عظیم AEG اصلا به خاطر حضور بكام در MLS به سرمایه‌گذاری در این لیگ راغب شد و با سه باشگاه لس‌آنجلس گالكسی، شیكاگو فایر و هیوستون دینامو قراردادهای تبلیغاتی امضا كرد.
قرارداد ۱۷ یلیون پوندی AEG‌با لس‌آنجلس گالكسی، بالاترین ركورد ثبت قراردادهای تجاری در MLS بوده و البته سهم دیوید بكام نیز محفوظ است.
این مسأله البته برای مسؤولان گالكسی مشكل‌ساز شده است، چرا كه سایر بازیكنان نمی‌توانند این اختلاف وحشتناك را هضم كنند. پیتر وایناس هافبك گالكسی اولین اعتراضات را آغاز می‌كند: «از برخی جهات، او در سطحی بالاتر از بقیه است. اما آیا تفاوت این اندازه است؟» وقتی حقوق سالانهٔ ۶۴هزار پوندی وایناس را با ۲۵ میلیون پوند بكام مقایسه كنیم، خوب می‌فهمیم او چه می‌گوید.
بدون شك این صحبت‌ها، خوشامدگویی به ستارهٔ جدید تیم نیست و احتمالا بازیكنان دیگری نیز به وایناس خواهند پیوست.
دیوید بكام رابطه نزدیكی با تام كروز ستاره هالیوودی دارد. همسران دو ستاره هم كه برای خودشان ستاره‌ای‌اند، با یكدیگر دوستان صمیمی هستند و بارها با یكدیگر در مجامع ظاهر شده‌اند. بكام پس از پیوستن به لس‌آنجلس گالكسی به روزنامه‌ها گفت كه برای آمدن به لیگ فوتبال آمریكا، با تام كروز مشورت كرده است. او تام را یكی از دلایل اصلی برای كوچش به آمریكا معرفی كرد. تام كروز در واقع صمیمی‌ترین دوست بكام در سرتاسر دنیاست. تام كروز، سوری دخترش را پیش از آن كه كسی او را ببیند، به دیوید بكام نشان داد تا احساس صمیمیت آن‌ها پررنگ‌تر شود. بكام و همسرش ویكتوریا مهمانان ویژهٔ مراسم پیش از ازدواج تام كروز و كتی هولمز بودند.خیلی‌ها معتقدند تام كروز بكام را به آمریكا دعوت كرده تا مقدمات حضور او و همسرش را در فیلم‌های هالیوودی فراهم كند. بكام دربارهٔ مشورتش با تام كروز می‌گوید: «نیمه شب بود كه به تام زنگ زدم و یك ساعت با هم دربارهٔ سفر به آمریكا و بازی در MLS صحبت كردم. شب بعد هم به همین ترتیب. من از او خواستم تمام توصیه‌های لازم را به من بگوید، چون تام مرد بسیار باهوشی است و البته یك دوست بسیار خوب برای من. او همه چیز را همان‌جور كه هست، برای من توضیح داد و از جو خاص لس‌آنجلس گفت. او همواره یك دوست و پشتیبان خوب برای من و خانواده‌ام بوده است.»
زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد كه تام كروز مقدمات اولین حضور سینمایی دیوید و ویكتوریا بكام را با كمپانی پارامونت فراهم كرده. جالب این‌كه بكام در كتاب خاطراتش نوشته: «اولین باری كه همراه با ویكتوریا به خانهٔ پدر و مادرم رفته بودیم، تلویزیون، فیلم جری مگوایر با بازی تام كروز را نشان می‌داد.» نطفهٔ این دوستی عمیق، سال‌ها قبل بسته شده بود.
بالا بروید، پایین بیایید، مهم‌ترین دلیلی كه دیوید بكام را راضی كرد تا از سطح اول دنیای فوتبال كنار برود و به لیگ مهجور MLS بپیوندد، ویكتوریا همسرش بوده است كه یك سر دارد و هزار سودا. او كه زمانی همراه با «اسپایس گرلز» قهرمان دختر بچه‌ها و پسربچه‌های زیر ۱۰سال انگلیس بود، پس از ازدواج با بكام و فروپاشی گروه، بیشتر به فعالیت‌های تبلیغاتی و تولید لوازم و پوشاك با برند DVB مشغول بوده است.
DVB از حروف اول دیوید، ویكتوریا و بكام تشكیل شده و یك برند معروف در دنیای مد و پوشاك است. او اما با نزدیكی به ستاره‌های سینما و موسیقی از جمله پاریس هیلتون، كتی هولمز، بریتنی اسپیرز، لیندسی لوهان و... خود را همچنان مورد توجه رسانه‌ها نگه داشته و صحبت‌های فراوانی برای بازگشت‌اش به عالم موسیقی و سینما به گوش می‌رسد و كجا بهتر از لس‌آنجلس؟
یك‌شنبهٔ پیش بود كه ویكتوریا بكام توسط خبرنگاران فرودگاه لس‌آنجلس به دام افتاد و عكس‌هایش در رسانه‌های آمریكا و انگلستان و اسپانیا منتشر شد. مدیر برنامه‌های بكام، هدف ویكتوریا را از سفر تنهایی به لس‌آنجلس، پیدا كردن یك منزل مسكونی و یافتن مدرسهٔ مناسبی برای پسران بكام عنوان كرد.
اما كاشف به عمل آمد كه خانم بكام هم به سبك شوهر، با یك قرارداد ۵ میلیون دلاری به مادرید بازگشته است. او با كمپانی تولید كیف و كفش كه حق استفاده از نام تجاری ویكتوریا بكام را در اختیار دارد، قرارداد جدیدی امضا كرد و به درآمدهای هنگفت همسرش، ۵ میلیون دلار دیگر هم افزود.
در این مدت البته خانم بكام یك منزل ۱۴ میلیون دلاری هم در حومهٔ لس‌آنجلس پسندیده‌اند. حضور در مراسم گلدن گلوب را هم كه نمی‌شود از دست داد. او و همسرش كه با كمپانی لباس روبرتو كاوالی قراردادی دارند، با لباس‌های ویژهٔ كاوالی در مراسم حاضر شده بودند.
سیلوستر استالونه یا همان راكی معروف كه این روزها سری ششم فیلم دنباله‌دارش روی پردهٔ سینماهای دنیاست، دربارهٔ حضور دیوید بكام در MLS می‌گوید: «آن زمانی كه پله و بكن بائر به آمریكا آمدند، خیلی‌ها نمی‌دانستند فوتبال چیست. این‌ها چه كسانی هستند؟ ولی آمدن بكام به MLS بدون شك اتفاق مهمی است. فوتبال می‌تواند در آمریكا پیشرفت كند و جایگاه خود را در میان سایر ورزش‌های پرطرفدار پیدا كند. حضور او باعث تحول بزرگی در فوتبال آمریكا می‌شود.»
استالونه سال‌ها پیش با بازی در فیلم «فرار به سوی پیروزی» جان هیوستون از كارگردان برجستهٔ تاریخ سینما، به نقش دروازه‌بان تیم اسرا، علاقه‌اش به فوتبال را نشان داده بود و حالا توجه ویژه‌اش به ستارگان فوتبال را این‌گونه اظهار می‌كند.
اما آرسن ونگر سرمربی آرسنال اصلا با ستارهٔ عضلانی هالیوود موافق نیست: «فوتبال آمریكا در صورتی پیشرفت می‌كند كه بكام تنها بازیكن خارجی این كشور نباشد. در صورتی كه بكام فعالیت‌های جانبی‌اش را افزایش دهد، ممكن است خودش هم كاملا به حاشیه برود و خیلی سریع‌تر، از دنیای فوتبال خداحافظی كند.» به هر حال، ونگر یك مربی فوتبال است و استالونه یك بازیگر دوستدار فوتبال. به نظر شما، نظر كدامشان درست‌تر است؟
● همه ستاره‌های MLS
دیوید بكام اولین ستاره‌ای نیست كه به MLS پیوسته است. او در واقع احیا‌كنندهٔ یك سنت قدیمی است كه اولین ابرستارهٔ واقعی دنیای فوتبال، آن را بنا نهاد. سال ۱۹۷۵ بود كه پله به تیم كسموس پیوست و از همان زمان، این سنت از سوی ستاره‌های دیگر پیگیری می‌شود.
۱ ) پله
وقت پله اعلام كرد كه سال‌های آخر بازیگری‌اش را به نیویورك می‌رود تا برای كاسموس بازی كند، دنیای فوتبال شوكه شد. او برای كاسموس ۷۹بازی انجام داد و ۵۷ گل به ثمر رساند. بهترین بازیكن تمام دوران‌های فوتبال دنیا در سال ۱۹۷۵ به آمریكا سفر كرد.
۲ ) یوهان كرویف
ستارهٔ هلندی‌ها، دو فصل را در لس‌آنجلس آزتك بازی كرد. او در سال ۱۹۷۹، ۳۲ ساله بود كه از بارسلونا جدا شد و به آمریكا سفر كرد. در اولین بازی‌اش در لیگ، دو گل زد تا همان فصل، مؤثرترین بازیكن لیگ لقب بگیرد. او در ۵۳بازی‌اش در آمریكا، ۲۵ گل به ثمر رساند.
۳ ) بابی مور
كاپیتان محبوب انگلیسی‌‌ها و قهرمان جهان در ۱۹۶۶، سال ۱۹۷۷ به آمریكا سفر كرد. او به عنوان دفاع وسط، ۲۴ بازی برای سان آنتونیو تاندر انجام داد و فصل بعد هم هفت بازی برای سیاتل ساندرز انجام داد و پس از آن بازنشسته شد.
۴ ) فرانتس بكن بائر
قیصر آلمان‌ها هم در سال ۱۹۷۷ به پله در كاسموس پیوست. او ۴ فصل در لیگ آمریكا بازی كرد و ۳ بار جام قهرمانی را بالای سر برد. او ۱۰۵بازی برای كاسموس انجام داد و به عنوان یك مدافع، ۱۹ گل هم به ثمر رساند.
۵ ) جورج بست
پسر طلایی دهه ۶۰ منچستر در سال ۱۹۷۶ به آزتك پیوست و در ۲۴ بازی، ۱۵ گل به ثمر رساند. یك فصل به انگلستان بازگشت و برای فولام بازی كرد. دوباره به آزتك پیوست و ۱۴ گل دیگر برای این تیم به ثمر رساند. او در لادردیل و سن‌‌خوزه هم دو فصل دیگر بازی كرد و به ترتیب ۷ و ۲۱ گل برای تیم‌هایش به ثمر رساند.
۶ ) هریستو استویچكف
مربی كنونی و كاپیتان سابق بلغارستان و ستارهٔ قدیمی بارسلونا هم دو فصل را در MLS تجربه كرد. مرد سال اروپا در سال ۱۹۹۴، در سن ۳۴ سالگی به شیكاگو فایر پیوست و ۱۷ گل در ۵۱ مسابقه برای تیمش به ثمر رساند. پس از دو فصل به دی‌سی‌یونایتد رفت و پیش از آویزان كردن كفش‌هایش، ۵ گل برای این تیم در ۲۱ بازی وارد دروازهٔ حریفان كرد.
مجید رئوفی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید