سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


جاذبه های گردشگری تابستانی در کهگیلویه وبویراحمد


جاذبه های گردشگری تابستانی در کهگیلویه وبویراحمد
كهگیلویه وبویراحمد با یك درصد وسعت كشور سرزمینی بافصول مختلف، طبیعتی بكر و ۵۶درصد پوشش جنگلی و سرسبزی ، اماكن و تفرجگاههای زیبا، پذیرایی خیل عظیم گردشگران تابستانی هر ساله از اقصی نقاط كشور است.
كوهستانی و جنگلی بودن این استان و قله های پوشیده از برف در چهار ماه از سال و نزولات باران با میانگین ۷۲۰میلیمتر درسال وجود دو نوع آب و هوای سردسیری و گرمسیری را با پنج رودخانه خروشان و پرآب و بیش از دو هزار چشمه جوشان تابستانی هوایی خنك مطلوب را در جنوب كشور ایجاد كرده است.
این استان ۱۴درصد از آب شیرین كشور را داراست، رودخانه های مارون، چرام، نازمكان ، بشار ، زهره و مهریان به همراه هزاران چشمه جوشان با آب شیرین و زلال در كنار آنها سدهای كوثر ، شاه قاسم و شاه مختار یاسوج نیز پذیرای گردشگران در این فصل گرم است. باغهای مثمر و میوه های متنوع و تاكستان های رز، جالیزارها و شالیزارها سرسبز در این فصل هر رهگذر خسته از گرمای سوزان تابستانی منطقه جنوب كشور را به خود جذب می كند و در كنار طبیعت زیبا و دلپذیر این استان می نشاند. درختان گردو و بلوط بی شمار در مناطق سردسیری شهرستان دنا و بویراحمد و در حاشیه آنها سرو و سپیدارهای بلند قد برافراشته و حصار حفاظتی باغها را ایجاد كرده است.
درختچه ها، گلبوته های وحشی و گیاهان دارویی ، خوراكی و معطر در دامنه های قله های رفیع دنا فصل بهار را به تابستان منتقل كرده و منتظر میهمانانی هستند كه سفره ناهار خود را زیر آنها پهن كرده و كودكان نیز به بازی های كودكانه خود مشغول شوند.
۴۴ قله بالای چهار هزار متری دنا با هوایی خنك و مطلوب و نوازش همیشگی نسیم سرد، با یخچالهای پوشیده از برف همواره در تابستان با دشت های گرم و سوزان منطقه جنوب كشور در رقابت برای توجه عموم است. آبشارهای یاسوج ،مارگون، كمر دوغ دیشموك ، تنگه مهریان و گنجه ای یاسوج و تنگ جذاب سولك بهمئی پوشیده با چادری سبز رنگ از سبزه ها و باغستانها در میان صخره های عریان دركنار غارهای زیبا و دیدنی در این مناطق نمایان است. باغ چشمه بلقیس چرام، امامزاده های كهگیلویه و دشت بلاد شاپور دهدشت ، دژ سلیمان و قلعه های متعدد آن نیز از دیگر مناظری بهاد گار مانده اعصار كهن این مرز و بوم و بیانگر تاریخ اقوام لر در گذشت زمان است.
كهگیلویه كه پرجمعیت ترین شهرستان این استان است، آثار تل چگاه، آب گرمون آب شوران ، شهر لارندن، آب انبارها، كاروانسراها، قلعه ها، گورستان سه طبقه و تنگ سولك در سلسله كوههای بهمئی و دهها اثر دیگری مباشد كه بی شك برای گردشگران جالب خواهد بود. محقیق و علاقه مندان به آثار تاریخی هم می توانند از تنگ مشهور تكاب ، محل برخورد آریو برزن با اسكندر مقدونی و قلعه های قدیمی متعددشامل قلعه دختر، قلعه مانگشت ، قلعه رئیسی و دژ سلیمان كه مجموع آنها به « دلی مهرگان » معروف است، دیدن كرده و با تاریخ گذشته این مرز و بوم بیشتر آشنا شوند.
گچساران سومین شهرستان این استان به لحاظ جمعیت و اقتصادی ترین شهرستان این استان كه ۱۷درصد نفت و گاز كشور در آن استخراج می شود هم با داشتن بقعه امامزاده «بی بی حكیمه» خواهر امام رضا(ع)همیشه گردشگران و میهمانان خاص خود را دارد.
این زیارتگاه واقع در ۱۰۰كیلومتری جنوب این شهرستان در تمام فصول سال پذیرای تعداد زیادی گردشگر و زائر از نقاط مختلف كشور و كشورهای حوزه خلیج فارس است. گردشگران تابستانی با عبور در مناطق كوهستانی گاه با حضور در سیاه چادرهای عشایری در مناطق خوش نشین منطقه با عشایركه صمیمیت و صفا و سادگی را هدیه می كنند دمی می آسایند و با زندگی این قشر و تولیدات صنایع دستی گلیم، گبه جاجیم و لبنی شامل كشك ، پنیر، دوغ ، ماست و قره قرو محلی آشنا می شوند. غارها و شگفتی های كوهستان های این استان نیز از جاذبه های دیدنی و جذاب برای گردشگران محسوب می شود.
كهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۹۷ جاذبه سیاحتی زیارتی و تفرجگاهی طبیعی و اماكن مقدسه است كه گردشگران تابستانی می توانند ازآنها دیدن كنند.
موقعیت آب و هوایی ، پوشش درختان سر سبز بلوط ، بنه ، كیكم ، افرا و زالزالك بهمراه آثار ارزنده دیدنی از تمدن گذشتگان این مرز و بوم و جایگاه مناسب برای صعود كوهنوردان بر فراز قلل رفیع و پر برف دنا در این فصل و جایگاه ارزنده ای برای جذب گردشگران است.
می توان از وجود ۱۸رودخانه كوچك و بزرگ، ۱۴۰چشمه جوشان آب شرب و معدنی یك چشمه جوشان نمكی ، ۱۷حلقه قنات یادگار گذشته ، پنج آبشار ، سه دریاچه ، ۶۰ دره و تنگه با ساختار طبیعی زیبا ، بوستانها و دشتهای سر سبز به عنوان بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری سیاحان در كهگیلویه و بویراحمد یاد كرد. امامزاده ها، گنبدها، قلعه ها، كاروانسراها ، مساجد ، آب انبارها آتشكده ها ، پلها و برج های غرور و افتخار دورهای مختلف مبارزات مردمی از دیگر توانمندی های سیاحتی این منطقه است.
كهگیلویه و بویراحمد با مركزیت شهر یاسوج دارای پنج شهرستان بویراحمد ، كهگیلویه، گچساران ، دنا و بهمئی می باشد و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ كیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و ۹۷درصد مساحت كوهستانی است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید