جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سبد غذایی زمستانی


سبد غذایی زمستانی
با توجه به قرار داشتن در فصل سرما و افزایش شیوع سرماخوردگی و حساسیت های ناشی از سرما، میوه های حاوی ویتامین «ث» را درسبد غذایی روزانه خود قرار دهید.مصرف انواع میوه های حاوی ویتامین ث نظیر انواع مركبات تأثیر بسزایی در پیشگیری از ورود ویروس به بدن دارد. تحقیقات نشان داده مصرف روزانه مركبات در پیشگیری از بروز سرماخوردگی و كوتاه كردن طول مدت سرماخوردگی مفید است.
مركبات حاوی مواد سلامتی بخش (فلاولویدها) در افزایش تقویت دستگاه ایمنی بدن مفید بوده و تكرار بروز سرماخوردگی را در فصول سرد سال را كاهش می دهد. مركبات با داشتن آب فراوان و همچنین فیبر بالا موجب شست و شوی ویروس های احتمالی وارد شده به بدن می شوند. برای حفظ سلامتی بدن بهتر است به جای مصرف آب میوه حتماً از خود میوه استفاده شود تا فیبر بیشتری برای بدن در دسترس قرار گیرد.
● بی‌خوابی
ویتامین c موجود در مركبات می تواندجذب نوعی آهن را دو تا چهار برابر افزایش دهد.این نوع آهن در گیاهان نیز وجود دارد.منابع گیاهی آهن عبارتند از: سیب زمینی پخته با پوست، جوانه گندم برشته، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس و لوبیا، پودر كاكائو، نخود سبز، نان گندم كامل، دانه های روغنی، خشكبار مانند انواع برگه (برگه آلو و هلو و زردآلود)، توت خشك، انجیر خشك و كشمش.
افرادی كه به مقدار كم فرآورده های گوشتی را مصرف می كنند، بیش از دیگران دچار كمبود آهن شده و باید آهن بیشتری مصرف كنند تا در طول زمان به بیماری بی خوابی دچار نشوند.بی خوابی در سراسر جهان یكی از جدیدترین بیماری هایی است كه به عوامل متعددی از جمله رشد ناكافی برخی قسمت های مغز، كاهش فعالیت فیزیكی و كاهش عملكرد شناختی مغز بستگی دارد.مصرف میوه های غنی از ویتامین c می تواند از بروز این عارضه و عواقب مخرب آن جلوگیری كند.
● آب مروارید
اكسیده شدن لنز چشم ها، نقش مهمی در بروز آب مروارید مرتبط با افزایش سن دارد.به تازگی تأثیر آنتی اكسیدان هایی مانند ویتامین c در پیشگیری از آب مروارید بررسی شده است.تحقیقات نشان داده، كسانی كه ویتامین c كافی مصرف می كنند، كمتر از دیگران در خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند.
● سایر بیماری‌ها
مصرف ویتامین c با تراكم استخوان ها در ارتباط است و در پیشگیری از پوكی استخوان مؤثر است.محققان همچنین درباره تأثیر انواع مركبات در جلوگیری از بروز بیماری هایی نظیر نقص عملكرد شناختی مغز، آسم و سنگ كلیه نیز تحقیقاتی انجام داده اند.به گفته آنان مصرف مركبات و نوشیدن آب پرتقال در جلوگیری از عارضه سنگ كلیه در افرادی كه مستعد این بیماری هستند، مؤثر است.
افراد سالمند نیز می توانند با مصرف این محصولات، بخصوص ویتامین c و «فولات»، توان ذهنی و شناختی مغز خود را به مدت طولانی تری حفظ كنند.بالاخره این كه رژیم فاقد ویتامین c از عوامل بروز بیماری آسم قلمداد می شود.ویتامین c مهمترین «آنتی اكسیدان» موجود در مایع سطح شش هاست و نقش مهمی در حفاظت شش ها در برابر اكسیداسیون دارد.
با وجود فواید بی شمار و فراوان انواع مركبات به نظر می رسد مصرف این گروه از میوه ها به دلایل متعددی از جمله ناآگاهی مصرف كنندگان، اولویت بندی محصولات غذایی و میوه ها، نگرش های فرهنگی، در دسترس نبودن، قیمت بالا و استفاده از سموم دفع آفات نباتی در سراسر جهان و حتی كشورهای پیشرفته كاهش پیدا كرده است اما می توان امیدوار بود با اتخاذ سیاست هایی بتوان روند تولید، توزیع و صادرات این محصول را به نحوی بهبود بخشید و این محصول مغذی را در دسترس همگان قرار داد.
● سبزیجات تازه مانع ابتلا به سرطان‌ها
مصرف سبزیجات و مركبات، خطر ابتلا به سرطان را كاهش می دهد.بررسی ها نشان می دهد، مصرف روزانه حداقل ۵ پرس غذاهای حاوی سبزیجات و میوه، می تواند تا حدود ۵۰ درصد از بروز برخی سرطان ها جلوگیری كند. مصرف پیاز، سیر، حبوبات، هویج، ذرت، سبزیجاتی كه دارای برگ های تیره هستند، میوه و مركبات، مقاومت بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها و سرطان ها افزایش می دهد.
بررسی ها نشان دهنده این است كه مصرف سبزیجات خام در مقایسه با سبزیجات پخته تأثیر و نقش بیشتری در افزایش ایمنی بدن فرد دارد.محققان اذعان داشته اند كه در این بین نباید از تأثیر سایر موادغذایی كه در كنار سبزیجات و مركبات مصرف می شوند، غافل بود.
علاوه بر اهمیت تغییر در نوع رژیم غذایی مصرفی، كناره گیری و رعایت برخی مسائل از قبیل دوری از سیگار كشیدن و یا مصرف مشروبات الكلی و ...می تواند نقش بسزایی در جهت مقاوم سازی بدن در برابر انواع بیماری ها و سرطان ها داشته باشد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید