جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پلاتینی و آغاز مبارزه با غول های اروپا


پلاتینی و آغاز مبارزه با غول های اروپا
زمان برای همه می گذرد، حتی برای میشل پلاتینی. متولد ۲۱ژوئن ۱۹۵۵ در شهر ژوف و بزرگترین بازیكن فرانسوی قرن بیستم طبق آنچه مجله فرانس فوتبال در سال ۲۰۰۰ منتشر كرد. اكنون نیم قرن زندگی را تجربه كرده. اسطوره فوتبال فرانسه، ایتالیا و جهان حالا ۵۰ ساله شده. وی پلاتینی است. قلب فوتبال یا نه بهتر آنكه بگوییم او پلاتینی شماره ۱۰ است.
خود فوتبال. میشل یك لیدر فانتزی بود با ولع بالای گلزنی و ركوردی بی نظیر كه این ولع را به اثبات می رساند. ۳۵۳ گل در ۶۴۹ بازی رسمی.تاریخ عجیب و پرفراز و نشیب دوران حرفه ای پلاتینی شروع خارق العاده ای را در پی داشت.
میشل، فرزند آلدو در ۱۱ سالگی اولین قرارداد رسمی خود را امضاء كرد و در ۲ می ۱۹۷۳ در سن ۱۸ سالگی برای اولین بار به دسته اول فوتبال فرانسه راه یافت و درست ۱۰ روز بعد اولین گل های خود را دربالاترین سطح فوتبال كشورش به ثمر رساند. ۲ گل مقابل المپیك لیون و با پیراهن نانسی. در ۲۷ مارس ۱۹۷۶ هم پیراهن تیم ملی آبی ها را به تن كرد. خودش درباره آن روزها می گوید: زندگی فوتبالی من خیلی زود شكل گرفته بود، در آن روزها به هیچ چیز غیر از توپ فكر نمی كردم. همه چیزم حفظ توپ بود و توپ و توپ و راهی كه می دانستم دشوار اما ممكن است.
● پیوستن به سبزها و پشیمانی اینتر
برابر ناپولی ۲ گل زد تا چشم های استعدادیابان كشور چكمه ای را به خود خیره كند. حالا همه نگاه ها به نابغه آموزش یافته فرانسوی كه هر روز پیشرفت می كرد و حتی خودش را هم پشت سر می گذاشت، دوخته شده بود. اینتر چشم به این نابغه دوخت و هر لحظه امكان قرارداد و انتقال او به ایتالیا مطرح بود اما هیچ كس پیش قدم نمی شد. درهای ایتالیا به روی خارجیان بسته بود.
حرف هایش شنیدنی است: نگران بودم. آرتیمو فرانكی، رییس وقت فدراسیون فوتبال ایتالیا به من تضمین می داد كه بحث ها دوباره آغاز خواهد شد اما در عوض این انتقال ۲ سال به تعویق افتاد. میشل پلاتینی بعد از آخرین فصلش در نانسی دچار یكسری مصدومیت های پی در پی شد و همین مصدومیت ها در تابستان ۱۹۷۹ وی را رهسپار سنت اتی ین كرد. یك سال بعد درهای ایتالیا دوباره به روی بازیكنان خارجی باز شد اما اینتر كه مست اسكودتو بود ،پروهاسكای اتریشی را به پلاتینی ترجیح داد و میشل با سبزها (سنت اتی ین) تیمی كه بار دیگر نام او را در فرانسه بر سر زبان ها انداخت،قهرمانی را تجربه كرد.
● مسافرت به ایتالیا
۲۳ فوریه ۱۹۸۲ و دیدار دوستانه فرانسه با ایتالیا همان مسابقه ای بود كه رییس« آنیلی» را قانع كرد تا وی را در تورین ببیند. آنیلی می خواست معجزه فانتزی مرد شماره ۱۰ را در ویلای شخصی خود نظاره كند و بدین ترتیب كار قرارداد، فیصله یافت ومیشل پلاتینی در ازای ۲۰۰ میلیون لیر رهسپار ایتالیا گردید. وی آمده بود تا فصل جدیدی را آغاز كند و در این راه از هیچ چیز نمی ترسید. خودش در این باره می گوید: همه می گفتند كار سختی در پیش داری. خودت را آماده كن و من می گفتم نگران نباشید. این موفقیت را از دست نمی دهم.
● قهرمان یورو ۸۴
در شرایطی كه در یوونتوس، تورین با مشكلات زیادی روبرو بود و هنوز نمی توانست زبان فوتبال بیانكونری را درك كند، به همراه تیم ملی فرانسه درخشش فوق العاده ای داشت و همین، وضعیت او را در تورین نیز بهبود بخشید. حالا جیووانی تراپاتونی هم به توانایی هایش ایمان آورده و درست در ۲۵ سالگی صاحب توپ طلایی اروپا شد.
در روز ۲۹ آوریل ۱۹۸۴ با ۳۰ گل زده به همراه یوونتوس، اسكودتو را فتح كرد و در ۱۶ می همان سال قهرمان جام در جام اروپا شد اما موفقیت اصلی در روز ۲۷ ژوئن بود. جایی كه میشل پلاتینی با ۹ گل زده به همراه فرانسه یورو ۸۴ را فتح نمود و حالا وی همچون ستاره ای در فرانسه و ایتالیا می درخشید اما این قهرمانی ها با غمی بزرگ توأم شد. یوونتوس به فینال جام باشگاه های اروپا رسید و بعد تراژدی هیسل رخ داد. میشل گل زد و جام را بالای سر برد اما این برای وی دیداری دردناك بود. خودش در این باره می گوید: بعد از این قهرمانی دیگر هیچ چیز نمی خواستم، دیگر انگیزه ای برای فوتبال هم نداشتم و نمی توانستم ادامه بدهم. اینجا بود كه فهمیدم تحولی در راه است.
● افسوس!
میشل پلاتینی این بحران را هم پشت سر گذاشت و با یووه قهرمان جام بین قاره ای شد اما او از آن فینال هم خاطره خوبی ندارد. در روز ۸ دسامبر ۱۹۸۵ وی پنالتی سرنوشت ساز مقابل تیم آرژانتینی جونیورز را زد اما خودش می گوید: خاطره تلخی دارم؛ در توكیو ۱۹۸۵ به همراه یووه زیباترین گل زندگی ام را به ثمر رساندم اما داور آن را مردود اعلام كرد. از این دوران به بعد بود كه مصدومیت اسطوره فوتبال فرانسه آغاز شد.
وی از درد تاندون پا دندان های خود را به هم می فشرد اما باز هم توانست قهرمان اسكودتو شود و در جام جهانی ۱۹۸۶ خوش بدرخشد. اما فاجعه شروع شده بود و خودش می گوید: واقعاً وحشتناك بود. هر روز و هر ساعت دارو مصرف می كردم. پلاتینی درست یك روز بعد از جشن تولد ۳۱ سالگی خود آخرین گل ملی اش را به ثمر رساند و در شرایطی كه به نظر می رسید، قهرمانی جام جهانی در یك قدمی است، یك بار دیگر آن را از دست داد. خودش در این باره می گوید: افسوس؛ چرا كه من مطمئن بودم قهرمان جهان می شویم. بهترین تیم ملی را داشتیم اما شرایط من و آلن ژیرس اصلاً خوب نبود. رتبه سومی جهان افتخار بزرگی بود اما نه برای میشل پلاتینی افسانه ای.
● روز خداحافظی
در یوونتوس هم وضع مثل گذشته نبود. بیانكونری با تركیبی بی نظیر پیش می رفت اما آسیب دیدگی همچنان دردسرآفرین بود و بالاخره در روز ۱۷ می ۱۹۷۸ و زیر باران شدید تورین، طرفداران با اشك از اسطوره محبوب خود خداحافظی كردند. ایتالیایی ها هنوز هم وی را می خواستند، رییس آنیلی درباره اش گفت: وی یك هنرمند است، یك نقاش خلاق در چهارچوب مستطیل سبز، هنر او بی نظیر بود و ما می خواستیم همچنان وی را داشته باشیم اما خودش دیگر نمی خواست بازی كند و بالاخره پلاتینی رفت. پلاتینی خداحافظی كرد اما محو نشد. وی همچنان در فوتبال و با فوتبال زندگی می كرد و به عنوان رییس كمیته برگزاری جام جهانی فعالیت خود را آغاز نمود. افتخاری دیگر برای میشل پلاتینی و زین الدین زیدان رقم خورد و فرانسه فاتح جام جهانی ۱۹۹۸ شد.
● فوتبالی انسانی تر!
میشل پلاتینی همچنان در فوتبال اروپا باقی ماند و در كنار سپ بلاتر فعالیت گسترده ای را در فدراسیون فوتبال اروپا آغاز كرد. اكنون پلاتینی ۵۰ ساله است و هرگز متوقف نمی شود. وی حالا رییس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) است. او آرزوی فوتبالی دیگر را دارد كه خیلی ها دوست ندارند. وی فوتبالی انسانی تر را دوست دارد، در شرایطی كه می داند همه چیز حالا سخت تر از گذشته است. پلاتینی می گوید: من فهمیده ام كه باید بادقت تر و سیاستمدارتر از زمانی كه بازی می كردم باشم. در این دنیا دیگر دریبل ۲ بازیكن برای ثابت كردن اینكه بهترینی، كافی نیست، اكنون همه چیز سخت تر شده است.پلاتینی با پشت سر گذاشتن لنارت یوهانسون سوئدی حالا در اندیشه طرح های جدیدی در فوتبال اروپا است مسأله ای كه به طور حتم بامخالفت های زیادی از سوی تیم های قدرتمند اروپایی همراه خواهد بود.
● میشل پلاتینی در یك نگاه
▪ نام كامل: میشل فرانكو پلاتینی
▪ ملیت: فرانسوی
▪ تاریخ تولد : بیست و یكم ژوئن ۱۹۵۵
▪ بازی های ملی: ۲۷ بازی (۴۹ بازی به عنوان كاپیتان)
▪ گل های ملی: ۴۱ بازی
▪ باشگاه ها: آ اس ژوزف، نانسی و سنت اتی ین فرانسه و یوونتوس ایتالیا
▪ بازی های باشگاهی: ۴۲۹ دیدار
▪ گل های باشگاهی: ۲۲۴ گل
▪ عناوین ملی
ـ قهرمان جام ملت های اروپا با تیم فرانسه در سال ۱۹۸۴
ـ مقام چهارم جام جهانی با فرانسه در سال ۱۹۸۲
ـ عنوان سومی دنیا با تیم فرانسه در سال ۱۹۸۶
ـ بهترین بازیكن اروپا در سال های ،۱۹۸۳ ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵
ـ برترین بازیكن جهان در سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵
▪ عناوین باشگاهی
ـ قهرمان جام حذفی فرانسه با تیم نانسی در سال ۱۹۸۷
ـ قهرمان لیگ فرانسه همراه تیم سنت اتی ین در سال ۱۹۸۱
ـ نایب قهرمان جام حذفی فرانسه با تیم سنت اتی ین در سال های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲
ـ قهرمان جام حذفی ایتالیا با تیم یوونتوس در سال ۱۹۸۳
ـ قهرمان سری A ایتالیا همراه یوونتوس در سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶
ـ قهرمان جام برندگان جام اروپا با تیم یوونتوس در سال ۱۹۸۴
ـ نایب قهرمان جام باشگاه های اروپا همراه یوونتوس در سال ۱۹۸۳
ـ قهرمان جام باشگاه های اروپا با تیم یوونتوس در سال ۱۹۸۵
ـ قهرمان جام بین قاره ای همراه یوونتوس در سال ۱۹۸۵
ـ بهترین گلزن سری A ایتالیا در سال های ۱۹۸۳ ، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید