پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کلینزمن


کلینزمن
اولین تجربه مربیگری و نشستن روی نیمكت ها برای بسیاری از مربیان چندان خوشایند نیست اما داستان یورگن كلینزمن و تیم ملی آلمان در جام جهانی گذشته كاملاً متفاوت بود؛ تیمی جوان و بسیار هجومی و هیجان انگیز كه پس از مدت ها توانست نظر منتقدان و هواداران فوتبال آلمان را به خود جلب كند.
كلینزمن با وجود اینكه قبل از شروع رقابت ها وجهه چندان مناسبی در محافل ورزشی آلمان نداشت و بسیاری او را فاقد صلاحیت لازم برای هدایت این تیم می دانستند، سرانجام با قرار دادن آلمان در رتبه سوم این رقابت ها توانست اثبات كند در عالم مربیگری حرف های بسیار زیادی برای گفتن خواهد داشت.
او با وجود اصرار مسؤولان فدراسیون فوتبال آلمان از این تیم جدا شد و هم اكنون پس از گذشت چندین ماه در حال بررسی پیشنهادات جدید رسیده است تا از بین آنها بهترین گزینه ممكن برای ادامه كار مربیگری را انتخاب كند. اولین تجربه رسمی كلینزمن روی نیمكت های داغ مربیگری به مذاق این مربی ۴۲ ساله بسیار خوش آمده است و او قصد دارد بار دیگر به این شغل هیجان انگیز و پردردسر بازگردد.
كلینزمن در گفت وگویی در این باره گفت:« برای شروع كار جدید بی اندازه مشتاق هستم. كاملاً برای پذیرفتن چالش جدید آماده هستم اما نمی دانم دقیقاً چه زمانی كار جدید را آغاز می كنم. ممكن است یك یا ۲ ماه یا یك سال طول بكشد كه بهترین گزینه ممكن راانتخاب كنم.»كلینزمن هم اكنون به صورت فشرده در حال یادگیری زبان اسپانیایی است و در كنار آن قصد دارد به تجربیات تئوریك مربیگری خود اضافه كند: دوست دارم هر چه سریع تر اسپانیایی یاد بگیرم و هم اكنون در سمینارهای مختلف شركت می كنم تا به دانشم اضافه كنم.
حضور در تیم ملی آلمان تجربه بسیار فوق العاده ای بود. تیم جوانی را در اختیار داشتم كه از سوی هواداران زیاد حمایت نمی شد بخصوص اینكه در برخی از بازی های دوستانه قبل از شروع جام نتایج بسیار ضعیفی گرفتیم اما خوشبختانه با اعتمادی كه به نفراتم داشتم توانستیم بسیار فراتر از حد انتظارات ظاهر شویم و با بدشانسی فرصت قهرمانی را از دست دادیم. پس از آن نیاز شدیدی به استراحت داشتم چون قبل و در طول رقابت ها فشار سنگینی را احساس می كردم.
● تجدید قوا
كلینزمن كه پس از پایان جام جهانی برای ادامه زندگی به آمریكا بازگشت، اعلام كرده است هم اكنون از نظر ذهنی آمادگی كامل برای پذیرش یك پست جدید را دارد. باتری هایم كاملاً شارژ شده اند! هم اكنون به انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی تا حدی مسلط هستم و می توانم پیشنهادات را بررسی كنم.
دلیل اینكه تا این حد به یادگیری زبان اهمیت می دهم این است كه عقیده دارم مربی فوتبال باید به صورت مستقیم و بدون استفاده از مترجم با بازیكنانش ارتباط برقرار كند. شاید در نگاه اول این طور به نظر بیاید كه می توانم خیلی سریع از بین پیشنهادات رسیده یكی را انتخاب كنم اما حقیقت چیز دیگری است. اگر جایی را پیدا كنم كه برای زندگی خانواده ام كاملاً مناسب باشد و پتانسیل پیشرفت و كسب عناوین را داشته باشد قبول خواهم كرد.در ایتالیا وانگلستان سابقه بازی دارم و شاید مقصد آینده ام یكی از این دو كشور باشد.
تیم ملی یا باشگاهی برایم چندان تفاوتی نمی كند چون مهم ترین نكته این است كه بتوانم به عناوین مختلف برسم. البته در اسپانیا هم شرایط بسیار خوبی حاكم است. دوست دارم با آداب و رسوم و فرهنگ این كشور آشنا شوم چون لالیگا از نظر كیفی در سطح بسیار بالایی است و از كاركردن در این رقابت ها لذت خواهم برد هر چند هنوز نمی توانم به طور قطع از آینده حرف بزنم.كلینزمن ترجیح می دهد از تیم های خواهانش فعلاً نامی نبرد.
فكر نمی كنم برای خبرنگاران ضرورتی داشته باشد بدانند یورگن كلینزمن چه پیشنهاداتی را در دست دارد. مدیر برنامه هایم به صورت جدی این موضوع را بررسی می كند. دوست ندارم در دومین تجربه مربیگری ناموفق باشم چون حفظ یك وجهه و پرستیژ مناسب از به دست آوردن آن سخت تر است. فكر نمی كردم بتوانم به همراه تیم ملی آلمان به موفقیت برسم و اگر نتوانم چنین موفقیت هایی را تكرار كنم خیلی زود فراموش خواهم شد.
● رد پیشنهاد آمریكا
كلینزمن در خصوص دلایل رد پیشنهاد مسؤولان فوتبال آمریكا برای قبول مربیگری تیم ملی این كشور گفت:«چشم انداز مناسبی در این خصوص دیده نمی شد. چندین بار با مسؤولان فوتبال آمریكا مذاكره داشتم اما احساس كردم در نقاط بسیار زیادی اختلاف نظر داریم و در نهایت این پیشنهاد را رد كردم هر چند هنوز هم با مسؤولان فدراسیون فوتبال آمریكا رابطه خوبی دارم.»
این موضوع درست برخلاف خواست هواداران فوتبال این كشور بود. اكثر آنها خواهان حضور كلینزمن به عنوان مربی جدید تیم ملی آمریكا بودند.
كلینزمن سال ۲۰۰۴ و پس از اینكه اوتمار هیتزفلد و اوتو ری هاگل گزینه نشستن روی نیمكت تیم ملی آلمان را رد كردند با پیشنهاد باور نكردنی مسؤولان اتحادیه فوتبال آلمان مواجه شد و آن را پذیرفت و موردانتقاد مربیان باتجربه ای مثل برتی فوگتس قرار گرفت، چون او عقیده داشت كه كلینزمن تجربه و اطلاعات كافی برای قبول این پست را ندارد.
كلینزمن در بخش پایانی مصاحبه اش در این خصوص و حال و هوای آن روزها گفت«: وقتی پیشنهاد را دریافت كردم بسیار متعجب شدم. اصلاً انتظار آن را نداشتم و ساعت ها در خصوص آن فكر كردم. از یك طرف استرس داشتم و از طرف دیگر قصد نداشتم به راحتی این فرصت مناسب را از دست بدهم. جو مطبوعات و ذهنیت هواداران تا مدت ها چندان مساعد نبود اما سرانجام توانستم در جام جهانی لیاقتم را نشان دهم.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید