پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حجاب مصونیت است نه محدودیت !


حجاب مصونیت است نه محدودیت !
حجاب در لغت به معنای : حایل شدن ‍، پوشاندن ، مانع شدن است. الحجاب مفرد كلمهٔ حجب به معنای : پرده ، پوشش ، لباس ، پارچه وهر چیزی كه چیز دیگر را بپوشاند یا هر مانع وحایل وفاصله میان دو یا چند چیز.
حال كه به معنای لغوی حجاب پی بردیم ، معلوم می شود كه حجاب مصونیت واطمینان بخش است نه محــدودیت آور! چرا كه گوهر وجودی انسان ارزشمندترین و گرانمایه ترین چیزی است كه ازجانب خداوند باریتعالی ، آن مهربانترین مهربانـــان به ودیعه گذارده شده است. وهر چیز ارزشمند نیازمند مراقبت ، محافظت ، نگهبانی وممانعت از مفقود شـدن ودسـت درازی و سرقت است و گوهر ارزشمند وجود آدمی به مراتب اولی نیازمند چنیین مراقبتی است. حجاب صدفی است كه از این گوهــر گرانمایه محافظت می نماید ، پس با چنین تعبیری نیز حجاب ، ارزش آفرین است وپاسبان ارزش نه محدودیت و از بین برندهٔ ارزش وكم كننده ی بهای ذی قیمت آدمی !
اگر فرض كنیم كه انسانی كالای بسیار ارزشمند مانند : ماشین گران قیمت یا شمش طلا ویا میلیونها تومان پول دارد ، تحقیقاً برای نگهداری ومحافظـت آن از چشم ودسـت متجاوزین در اندیشه ی چاره ای می افتد. بطور مثال : برای محافظت ماشینش ، قفل الكترونیكی و زنجیر و… وبرای نگهداری از شمش طلا وپول از سیستم بانكی استفاده می كند ، چراكه از حفظ وصیانت اموال خود مطمئن گردد.
آیا چنین عملی محدود كردن ویا محروم كردن از دارایی است ؟ آیاگوهر وجودی انســـان بعنوان ارزشمند ترین وكامل ترین موجودات نیازمند چنین مرا قبتی نیست ؟ تقوای الهی به همین منظـور در قرآن وروایات بطور متواتربیان شده است وتذكرات فراوانی در نگهداری چشم ودست از خیانت به مال وناموس افراد شده است.
« اللهمّ احفظ عیوننا من الحرام والخیانه » خدایا چشمان مارا از نگاه به حرام وخیانت محفوظ بدار !
بعضی افراد بد حجابی ویا بی حجابی را آزادی دانسته وآن را لازمه ی پیشرفت وترقّی می دانند وحجاب رامانع این پیشرفت!
در حالیكه غربیها برای مبارزه با اسلام اصیل وپویا چنین الغائاتی را ایجاد می كنند تا ارزشها وكرامات والای آدمی را از بین برده وانسان را موجودی صرفا مادی قلمداد نمایند . همانگونه كه نقل شد : امروزه اشیاء ومواد قیمتی نیز برای جلوگیری از سرقت وخیانت در بهترین ومطمئن ترین شكل نگهدلری می شوند ، اما با عناوین مختلف همچون : حقوق بشر، آزادی و… به دنبال از بین بردن كرامت های انسانی هستند. البته هر جایی كه آزادی ، امنیت سیاسی واجتماعی و… آنان را به خطر اندازد با آن به بدتــرین شكل وشدیدتــرین راه مقابله می كنند . بعنوان مثال : در فرانسه كه مهد آزادی وتمدن است ، وقتی دختر مسلمان فرانسوی می خواهـــــد آزادانه بر مبنای تعالیم دینی خود روسری بر سر كرده ودر محافل آموزشی واجتماعی حضور پیدا كند ، مواجه با برخورد می شود تاجایی كه دولت ومجلس آن نیز برای مقابله با آن فعال می شوند !!!
در تركیه وقتی خانم مریم كاواكچی بعنوان نماینده انتخاب شده ومیخواهد با پوشش اسـلامی وارد مجـــلس بشود از ورود او ممانعت می شود وآن رامخالف با روح آزادی می دانند ، اما در كشور جمهوری اسلامی كه مهد تمدن اسلامی ودینی است آن هم پویاترین ادیان الهی ! وقتی می خواهندبا بدحجابی وبی حجابی یا به تعبیر ارزشمند مقــام معظم رهبری شبیــهه خــــون فرهنـــگی مقابله كنند ! دشمنان بشریت وقدرتهای جنایتكار وایادی مزدور داخلی آنان با بوق های تبلیغاتی خود چنان وانمود می كنند كه در ایران آزادی نیست ! حقوق بشر پایمال می شودو… حكیمی چه زیبا گفته است : اگر بی حجابی تمدن است پس حیوانات متمدن ترند .!!!
انسان از آنجایی كه مخلوق برتر خداوند است ودروجود او روح ونفخه الهی دمیده شده است ووجه تمایز او با سایر موجودات ـ بخصوص حیوانات ـ در عقل وقدرت تفكراست وبه تبع آن خلیفه اللهی اوست دارای مسئولیت ومأ موریتی است وآن رسیــدن به خداوند وملكوتی شدن است ، چرا كه آدمی همچون حیوانات صرفا برای ارضای غریزیات خلق نشده اســـت ودارای دو بعــد انسانی ،ملكوتی وحیوانی است. گرایش بیش از حد به هر سو در حقیقت كمرنگ كردن ویاحتی بیرنگ كردن طرف دیگر است . بعد معنوی انسان در عبادت وتقوای الهی خلاصه می شود كه از كرامات انسانی سرچشمه می گیرد۰ « وماخلقت الجنّ والانس الاّ لیعبدون » ( سوره الذاریات آیه ۵۶ )
وبه قول شاعر كه می فرماید :
خور وخواب وخشم وشهوت شغب است وجهل وظلمت حیـــــــــــوان خبـــــــر ندارند ز مكان آدمیــــت
ویا لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی در جای دیگر می فرماید:
من ملك بودم وفردوس برین جایم بود آدم آورد در این دیر خـــــراب آبادم (۲)
وسعدی شیرین سخن هم چنین سروده است :
خفتگان را خبر از زمزمه ی مرغ سحر حیوان را خبر از عالم انسانی نیست (۳)
امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب (ع) می فرمایند :
« رحم الله امراء من عرف نفسه وعلم من این وفی این والی این » - خداوند رحمت كند كسی را كه خود را شناخت ودانست در كجاست ودر كجاست وبسوی كجاست ۰
چه زیبا سعدی این فرمایش علی (ع) را به تصویر كشیده است :
از كـجا آمـده ام ، آمدنم بهــر چه بود به كجا می روم آخر ننمایی وطنـــــم (۴)
من به خود نامده ام تاكه زخود باز روم آنكــــه آورد مــــرا ، باز برد در وطنم
شعر زیررا نیز در همین رابطه سروده ام كه امید وارم مورد رضای حضرت احدیت قرار گیرد :
گنج هــا بازحمت بسیار می گردد عیـــان گــرد هـر گنجینه مـاری خفته ، بهرش پاسبان
بهر مخفی بودن از چشم بد اندیش حریص جنس باارزش درون سینه ی خاك است نهان
آدم بــاارزش از چشــمان افــــراد مریض حفظ گردد با حجاب وپوشش كامل ، جوان !
چشـــــم بیـمار هــوس بازان نامرد ودغل می رود دنبــال افــرادی به سبك آنچنان!!!
گـوهـر جان تو ای انسـان وارستـــه چنین می شــود از چشــم دزدان معارض در امـان
گر كه باشد جلفی وبی بند وباری افتخــار این تمــدن را ز حیــوانات آوردی نشــــان
خواهر من ، باحجابت تیر چشم دون باش ! قطـــره آبی در صدف گردد چنین در گــران
حال با این مقدمه می پردازیم به عوامل ایجاد كننده بدحجابی كه زمینه ساز بی حجابی خواهد شد :
الف) عوامل بیرونی :
عوامل بیرونی ترویج بدحجابی وبی حجابی در جامعه اسلامی ایران عبارتند از :
۱) بیم دشمنان انقلاب اسلامی از اصولگرایی ورشد روز افزون معنویت در مقابل ماتریالیسم غربی ودر نتیجه مقابله با پیشرفت چنین آموزه ای در ایران وجلوگیری از ورود وصدور آن به دیگر كشورها وبه خطر افتادن منافع آنان !
۲) تبلیغات گسترده فرهنگی ( تهاجم فرهنگی ) دشمنان علی الخصوص آمریكای جنایتكار واسرائیل و… از طریق ماهواره ، اینترنت و… به منظور جلوگیری از ترویج اسلامگرایی در جهان خصوصا كشورهای غرب !
۳) بی هویت كردن نسلهای آینده جمهوری اسلامی وبی تفاوت كردن نسل فعلی وتخریب آموزه های نسل اول ودوم انقلاب اسلامی!
۴) فشارهای سیاسی بر نظام بین الملل وسازمانهای وابسته به آن در برخورد با جمهوری اسلامی ایران ازقبیل : سازمــــان حقوق بشر ، كنوانسیون برابری حقوق زن ومرد ، یونسكو و… با توجیهات كاذبانه ی : عدم وجودآزادی ، وجود زندانیــان سیاسی ، پایمال كردن حقوق زنان و… !
۵) ارئه ی مُدهای غربی كه منطبق بانوع حكومت ماتریالیستی آنهاست به عنوان الگو وسنبل پیشرفت وپرستیزومقابله با الگوهای برتراسلامی وایرانی !
۶) ایجادجو ناخرسندی عمومی ازحكومت جمهوری اسلامی وبزرگ نمایی مشكلات احتمالی با تبلیغات گسترده وایجاد جو بد بینی نسبت به نهادهای نظارت وهدایت كننده مانند : سپاه وبسیج وقوه ی قضائیه و… !
ب) عوامل درونی:
۱) بی تفاوتی حكومت ومردم نسبت به شیوع منكر وكم توجهی ویا بی توجهی نسبت به انجام فریضه امر به معروف ونهی از منكر !
۲) تبدیل شدن ناهنجاریها به هنجارها به دلیل بی توجهی ویا كم توجهی مردم وحكومت به ناهنجاریها !
۳) برخورد سیاسی وجناحی وحتی احساسی با مقوله ی فرهنگ وترویج بعضی ناهنجاریهابرای جلب افكاروآرای عمومی به منظور غلبه بر رقیب وسلطه بر اریكه ی قدرت !
۴) تولید الگوها ومحصولات فرهنگی والبسه های غیر متعارف با مد های غربی وعرضه ارزان قیمت آن به بازار خرید!
۵) برخوردهای غیراصولی وغیر كارشناسانه با پدیده ی بدحجابی در بین جوانان ومردم وجَری كردن آنان در برخوردها!
۶) منفی نگری به پدیده ارزشمندحجاب وعدم توجه به نقاط مثبت حجاب وتبلیغ آن از طریق رسانه های گروهی بخصوص صداوسیما ، تئاتروسینما و... !
۷) عدم ارائه ی الگوی مناسب ودرخور شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی !
۸) بی تفاوتی وبی توجهی دستگاههای فرهنگی جامعه دربرخوردبا پدیده ی حجاب در مواجهه با مردم بخصوص جوانان از قبیل : وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی – وزارت آوزش وتحقیقات وفن آوری – وزارت آموزش وپرورش – صدا وسیما –
سازمان تبلیغات اسلامی . مؤسسات آموزشی وفرهنگی !
۹) خصوصی سازی مراكز ومؤسسـات فرهنگی وارائـه ی محصـــولات آن بدون توجه به نظارت كامل به كیفیت ونحوه ی فعالیت آنان از قبیل: كلوپ های فرهنگی ، مؤسـسات آموزشی وفرهنگی غیــر انتفاعی ( مدارس ودانشكاه و… ) كه
مع الأسف به دنبال سودبیشتر وتوسعه ی فراتر به هر شكل ممكن !!!
۱۰) فاصله گرفتن جوانان ازآموزه های دینی وفرهنگ غنی اسلام به دلیل تبلیغ غلط آن وعدم توجه به خواستهای منطقی آنان
۱۱) رفاه زدگی مسئولین حكومت وجامعه وگاهی رفتارهای عملی وغلط فرزندان وبستگان مسئولین در جامعه !
۱۲) برخورد غیر اصولی وغیر منطقی با پدیده های تكنولوژی ،مانند: ماهواره واینترنت وعدم توانایی در ارائه ی تكنولوژی برتر برای جایگزینی !
۱۳) عدم تعیین حدود مشخص عملی واجرایی در قانون برای مقابله ی دستگاه های قضایی وانتظامی در برخورد با بی حجابی
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید