سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


روضه و روزهای سرخ


روضه و روزهای سرخ
«روضهٔ الشهدا» تألیف كمال الدین حسین بن علی واعظ كاشفی كه مربوط به سده دهم هجری (۹۰۸ هـ) است، با تصحیح و تحقیق دكتر محمود رضا افتخارزاده از سوی انتشارات مدبر چاپ و منتشر شد. این كتاب نخستین و جامع ترین مقتل موضوعی فارسی است كه در آستانه نهضت صفویه به نگارش درآمده و به لحاظ نثر پارسی و تسلط نویسنده به سبك های زبان و ادبیات فارسی اثری بی همتا شناخته می شود.
همزمان كتاب «نهج الفصاحه»، مجموعه كلمات قصار حضرت رسول اكرم (ص)، به انضمام فهرست موضوعی آن با ترجمه ابوالقاسم پاینده از سوی انتشارات بدرقه جاویدان منتشر شده است. پاینده كه ترجمه كامل «تاریخ طبری» را در ۱۷ جلد در كارنامه اش دارد، در ترجمه این اثر نیز نهایت خلاقیت را از خود بروز داده است. صنعت شعر در هفته ای كه گذشت، روزهای پررونقی را پشت سر گذاشت. هرچند تعداد كتاب در حوزه ادبیات داستانی افت فراوانی داشت، اما در حوزه دین بویژه به مناسبت ایام عاشورا رشدی چشمگیر پیدا كرد. گزارش را بخوانید:
● شعر
«دیوان عماد خراسانی» برای نخستین بار شامل تمام سروده های شاعر از سوی مؤسسه انتشارات نگاه، چاپ و منتشر شده است. این دیوان شامل غزلیات، مثنویات، قطعات، رباعیات و یك قطعه نیمایی است. یادداشتی به قلم شادروان مهدی اخوان ثالث با عنوان «از قصه و غصه عماد، چند كلمه» كه تاریخ سال ۴۱ را دارد و از زندگی و اشعار عماد حكایت می كند، جای مقدمه نشسته است.
عمادالدین حسن برقعی، معروف به عماد خراسانی كه دوست و هم ولایتی اخوان ثالث بود، در سال ۸۲ درگذشت. «تو را تاریكتر از بادم» یك شعر بلند سروده غلامحسین نصیری پور است كه پس از مدت ها تأخیر سرانجام هفته گذشته از سوی انتشارات شاعر امروز چاپ و منتشر شده است. نصیری پور از شاعران نسل دهه چهل است كه نخستین مجموعه اش را به نام «موزه های برهوت» در اواسط سال ۴۷ منتشر كرده بود و پانزدهمین دفترش را به نام «تو را تاریكتر از بادم» هفته گذشته راهی كتابفروشی ها كرد.
فریده حسن زاده از جمله مترجمانی است كه همه هم و غم خود را به ترجمه شعر شاعران جهان اختصاص داده است و آثار فراوانی تاكنون منتشر كرده است. وی كه در تدارك چاپ و انتشار مجموعه ای با عنوان «مجموعه شاعران برتر جهان معاصر» است، نخستین كتاب را به «بلاگا دیمیتروا، شاعر ملی بلغارستان» اختصاص داده و اشعارش را به فارسی برگردانده است، انتشارات علم آن را به بازار فرستاد. این انتشاراتی از همین مجموعه دو كتاب دیگر را با عنوان «شعر آمریكایی معاصر» و «شیدایی ها» گزیده عاشقانه های جهان از هزاره قبل از میلاد تا امروز را با ترجمه حسن زاده در آستانه انتشار دارد.
«آب طربناك» تحلیل موضوعی دیوان حافظ به قلم دكتر سید یحیی یثربی است كه نشر علم منتشر كرده است. دكتر یثربی در عین شرح و تفسیر عرفانی غزل ها، نكات ریز و ظریفی را در ابیات حافظ كشف می كند و به زبانی ساده بیان می كند؟ هر كس در هر سطحی از سواد بهره لازم را از آن خواهد برد. «ققنوس» عنوان كتابی است شامل پیش خوانی ها، نوحه ها، گوشه ها و مرثیه ها در تعزیه ایران كه تحقیق و تألیف آن را جهانگیر نصری اشرفی به عهده داشته و ناشر آن هم انتشارات سوره مهر است.
● دین، فلسفه، تاریخ و هنر
«اسلامی سازی معرفت» كتابی به قلم مجید مرادی است كه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ و منتشر كرده است. این كتاب در پی ارائه دیدگاه های برخی نظریه پردازان عرب زبان است كه از باورمندان معاصر به علم دینی به شمار می روند. این كتاب مشتمل بر مقاله هایی از دكتر لوی صافی، محمد ابوالقاسم حاج حمد، طه جابر العلوانی، عبدالحمید ابوسلیمان، اسماعیل الفاروقی و گفت و گویی با طه جابر العلوانی است. «عقل و دین از دیدگاه كانت» عنوان كتابی به قلم دكتر رضا بخشایش است كه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر كرده است.
كانت در این كتاب درباره این موضوع كه ذات خداوند ناشناختنی است، مبنایی فلسفی به دست می دهد و راه را برای شناخت خداوند از طریق علم حصولی و با دلایل فلسفی مسدود می داند. «نظام قضایی عصر صفوی» به قلم دكتر ویلم فلور با برگردان حسن زندیه عنوان كتابی است كه چاپ دوم آن در هفته گذشته از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
«گاهی به سوی علم دینی» نخستین كتاب از مجموعه كتاب های علوم اجتماعی است كه با عنوان «گامی به سوی علم دینی (۱): ساختار علم تجربی و امكان علم دینی» كه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر كرده است. این كتاب به قلم حسین بستان (نجفی) با همكاری محمد فتحعلی خانی و ابوالفضل گائینی تألیف و تدوین شده است. «مهاجرت قبایل عربی در صدر اسلام» كتابی به قلم دكتر صالح احمد العلی با ترجمه دكتر هادی انصاری است كه سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) با همكاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر كرده است. این كتاب به عنوان منبع كمك درسی برای دانشجویان رشته تاریخ و تاریخ اسلام در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد تدوین شده است.
«مغز متفكر جهان شیعه امام جعفر صادق (ع)» كتابی از مركز مطالعات اسلامی استراسبورگ است كه به قلم ذبیح الله منصوری به فارسی ترجمه شده و انتشارات بدرقه جاویدان چاپ دوم آن را به تازگی به بازار فرستاد. این ناشر، چاپ اول این اثر را در سال ۸۱ منتشر كرده بود. در ضمن این كتاب كه بخشی از تحقیقات وسیع مركز مطالعات اسلامی استراسبورگ محسوب می شود، در سال های مختلف از سوی ناشران گوناگون منتشر شده بود.
«چنار خونبار زرآباد الموت» مجموعه ای تحقیقاتی است به قلم علی رشوند درباره چنار خونبار الموت، درختی در روستای زرآباد قزوین در جوار امامزاده حضرت علی اصغر بن موسی بن جعفر (ع) است كه از سالیان دور تا اكنون در سحرگاه روز عاشورا از آن خونابه جاری می شود. این كتاب به همراه عكس های رنگی از این درخت و سوگواری شیعیان در ایام عاشورا از سوی انتشارات طه چاپ و منتشر شده است.
چاپ یازدهم «ایران در دوره سلطنت قاجار» به قلم علی اصغر شمیم از سوی انتشارات مدبر به بازار آمد. چاپ یازدهم این كتاب با ویرایش جدید همراه با یادداشتی از همسر سالخورده شمیم به بازار آمد. «سید علی شایگان» عنوان كتابی در دو جلد شامل زندگینامه سیاسی، نوشته ها و سخنرانی های شایگان است كه فرزندش احمد شایگان گردآوری و انتشارات آگاه منتشر كرده است. شایگان از چهره های برجسته نهضت ملی شدن نفت و دولت ملی مصدق بود كه در این كتاب از رهگذر یادداشت هایش، رگه های ناشناخته ای از تاریخ معاصر ایران نیز بر ما آشكار می شود.
«تاریخ ایران» كتابی است كه به قلم حسن پیرنیا و عباس اقبال آشتیانی كه در چند سال گذشته بارها از سوی ناشران مختلف منتشر شده است، اما مؤسسه انتشارات نگاه، چاپ جدیدی از این كتاب عرضه كرده كه با چاپ های قبل متفاوت است.
در این كتاب «تاریخ ایران» در سه بخش تدوین شده كه بخش قبل از اسلام به قلم حسن پیرنیا و بخش بعد از اسلام به قلم عباس اقبال آشتیانی و بخش عصر پهلوی به قلم پرویز بابایی است. «گزارش گروه تحقیق عراق» عنوان كتابی است كه در سال ۲۰۰۶ لقب پرفروش ترین را در آمریكا به خود اختصاص داد. این كتاب، گزارش گروهی از نمایندگان كنگره آمریكاست كه به سرپرستی جیمز بیكر و همیلتون وارد عراق شدند و گزارشی از حوادث این كشور تهیه و ارائه كردند كه موجب تغییر استراتژی آمریكا در عراق شد.
این كتاب را مهدی غبرایی و میرحسن رئیس زاده به فارسی برگردانده اند و انتشارات هیرمند آن را چاپ و منتشر كرده است. «پژوهش های حكومتی» عنوان كتابی به قلم سید یونس ادیانی است كه به اعتقاد نویسنده تفكری سازمان یافته برای تعمیق اندیشه های حكومتی در زیرساخت های بنیادین حكومت است كه به مباحثی چون فلسفه سیاسی، گفتار حكومتی، حاكمیت، حكومت برتر، علل تئوریزه شدن حكومت، نقد تئوری فایده گرایی، تفكر نخبه گرایی حكومتی و... می پردازد. این كتاب را انتشارات نقش جهان منتشر كرده است. نشر علم سه كتاب از آثار باستانی پاریزی را هفته گذشته تجدید چاپ كرده است. «شاه منصور» یا پهلوان گرز هفده من كه به مباحث تاریخی، ادبی و فرهنگی اختصاص دارد.
«آفتابه زرین فرشتگان» كه در هفت بخش از عبدالله بن عامر و مسجد سیاه پوش و عبید زاكانی و آبگیر سنگلج تا بادگیر شهریار و... را در برمی گیرد و كتاب «جامع المقدمات» كه به قول نویسنده مقدمه هایی بوده بر كتاب های دیگران. این سه كتاب را نشر علم از محمد ابراهیم باستانی پاریزی، دكترای تاریخ و استاد دانشكده ادبیات دانشگاه تهران منتشر كرده است. «مدیریت ارتباط در مراقبت های بهداشتی» اثری از مارك دارلی با ترجمه معصومه عصری است كه از سوی انتشارات ناهید به بازار آمد. عنوان فرعی این كتاب «شش گام در مدیریت مؤثر» است.
«كوانتوم و چالش های آن» به قلم جورج گرینشتاین و آرتور جی. زایونگ پژوهشی نو در پیدایش مكانیك كوانتومی است كه دكتر اكبر تقی پور آن را به فارسی ترجمه كرده و مركز نشر دانشگاهی، ناشر آن است.
همین نهاد انتشاراتی، یعنی مركز نشر دانشگاهی جلد دوم كتاب «مهندسی فاضلاب» را كه شركت مهندسی متكاف و ادی منتشر كرده بودند، با ترجمه احمد ابریشم چی، عباس افشار و بهشید جمشید چاپ و منتشر كرده است. این كتاب كه نزدیك به یك سده از تألیف آن می گذرد، همچنان بهترین كتاب در برنامه ریزی و طراحی سیستم آبرسانی در ساخت شهرهای بزرگ است.
سایر محمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید