جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ / Friday, 16 November, 2018

تجارت الکترونیکی در کانادا و مکزیک


تجارت الکترونیکی در کانادا و مکزیک
خرید از طریق اینترنت ممكن است در ایالات متحده آمریكا در حال پیشرفت باشد ولی این روند در سایر كشورها این گونه نیست . در این زمینه نگاهی داریم به وضعیت تجارت الكترونیكی در همسایه های نزدیك ایالات متحده یعنی كانادا در شمال و مكزیك در جنوب .
بدون تردید كانادا با سرانه مصرف بیش از ایالات متحده یكی از كاربران اصلی اینترنت محسوب می شود . در حدود ۷۱ درصد از شهروندان بزرگسال كانادایی از اینترنت استفاده می كنند كه این رقم در آمریكا ۶۸ درصد است .
درهمین راستا ، ۳۵ درصد از خانواده های كانادایی از اینترنت با سرعت بالا ( پهنای باند بالا) استفاده می‌كنند . به علاوه ، ۵۱ درصد از كاربران كانادایی كارهای بانكی خود را از طریق اینترنت انجام می دهند كه این عدد در ایالات متحده تنها ۳۳ درصد كاربران اینترنتی را شامل می شود . در سال ۲۰۰۳ میلادی ، ۲/۳ میلیون خانواده كانادایی از تجارت الكترونیكی استفاده كرده اند . با این وجود شهروندان كانادایی كه از اینترنت استفاده می كنند كمتر از آمریكاییها برای خریدهای خرد از اینترنت استفاده می كنند ، به عبارتی، تنها ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ میلادی برای خرید به صورت آنلاین هزینه كرده اند ؛ دلائل این امر مشخص نیست . كمپانیهای خرده فروش كانادایی ، دلیل این مساله را میزان سرمایه گذاری پایین بر روی وب سایتهای تجاری نسبت به مشابه آن در آمریكا می دانند .
كمپانی هادسونزبی (Hudsons Bay) ، یكی از فروشگاههای معروف كانادایی است كه خود برخی از مشهورترین فروشگاههای معروف مانند بی (Bay) ، زلرز (Zalerz) و هم اوتفیترز (Home outfitters) را اداره می كند. علاوه بر این ، مصرف كنندگان به نظر می رسد ، اساساً به اقلامی كه به صورت حراج عرضه می شود ، علاقه مند هستند ، بنابراین كمپانی هادسونزبی )اچ.بی.سی دات كام (HBC.Com)( سیاست كاهش قیمت كالاهای خود را مورد توجه قرار داد .
مایكل لبلانك (Leblanc Michael ) ، هماهنگ كننده وب سایتهای كمپانی هادسونزبی معتقد است استراتژی آنلاین این شركت برای افزایش مراجعه به فروشگاه این كمپانی موفق بوده است . برای نمونه ، وی اشاره می‌كند ، كمپانی به مشتریانی كه به وب سایت این شركت مراجعه می‌كنند پیشنهاد می‌كند خریدهای خود را از یكی از فروشگاههای زنجیره ای هادسونزبی انجام دهند .
رابرت سارتور، مدیر ارشد گروه فورزانی (Forzani Group) و مالك مارك های تجاری (Brand) هفت نوع كالای ورزشی ، معتقد است كه یك دلیل برای علاقه كم كاناداییها به خریدهای آنلاین ، اخذ مالیات بالاست كه باعث می شود شهروندان كانادایی با درآمد كمتر علاقه ای به حضور در این عرصه نداشته باشد. علاوه بر این ، سارتور می افزاید ، در خرید آنلاین ، مشتری باید هزینه های حمل و نقل و غیره را بپردازد و اگر وی بخواهد كالای خریداری شده را برگرداند ، آن هزینه ها را باید دوباره پرداخت كند . گروه فورزانی از اینترنت برای تهیه یك فهرست از آدرس ایمیل افراد برای پشتیبانی از فروشگاههای زنجیره ای خود و مشتریان آنها به نحو مطلوبی استفاده كرده است . با این وجود ، تلاشهای این گروه برای فروش آنلاین شكست خورده است . در سال ۱۹۹۹ میلادی گروه یاد شده یك فعالیت گسترده تجاری الكترونیكی را راه اندازی كرد، اما بعد از یكسال و نیم تعطیل شد زیرا این تلاش گسترده رشد پایینی را دربرداشت . سارتور در این باره توضیح می دهد : براساس نرخ رشدی كه ما شاهد بودیم ، حدود ۱۴ سال طول می كشید تا سرمایه دوباره به گروه برمی گشت .
در همین رابطه ، هیچ یك از مصرف كنندگان كانادایی خرید خود را از طریق وب سایتهای خارجی انجام نمی دهند . در سال ۲۰۰۳ میلادی ، نزدیك به ۷۰ درصد خرید شهروندان كانادایی كه از طریق اینترنت انجام شد، از طریق وب سایتهای داخلی (كانادایی) صورت گرفت .
جفری گراو تحلیلگر ارشد در زمینه بازاریابی الكترونیكی می گوید : كانادا یكی از كشورهای پیشگام در استفاده از اینترنت است ، با این وجود این كشور عهده دار رهبری تجارت الكترونیكی نیست . به دلیل این شرایط و پیچیدگیهای قانونی كه در موقع خرید كالاها از فروشگاههای خارجی وجود دارد، فروش آنلاین در كانادا بویژه برای كمپانیهای آمریكایی مشكل است . چالشهای تجارت الكترونیكی در مكزیك شكل دیگری دارد . سرانه درآمد شهروندان مكزیكی یك چهارم آمریكاییهاست و توزیع درآمد بسیار نامتعادل است ، ۴۰ درصد مردم این كشور ، زیر خط فقر هستند . كشور مكزیك دارای زیرساخت ارتباطی توسعه نیافته ، محدودیت سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات به وسیله كسب و كارهای كوچك و متوسط ، سیستم‌های پشتیبانی و تحویل نامطمئن و محدودیت در وضعیت پرداختهای آنلاین است و استفاده از خط اینترنت پرسرعت در این كشور بسیار گران است .
درصد بسیار كمی از مردم مكزیك (حدود ۲۰ درصد) در مقایسه با شهروندان آمریكایی از كارتهای اعتباری برای خرید استفاده می كنند و آنها درآمد پایینی برای خرید دارند .
قریب به ۹ میلیون نفر در مكزیك رایانه های شخصی (pc) داشته وبیش از نیمی از این جمعیت به اینترنت دسترسی دارند . از سال ۲۰۰۴ میلادی ، این كشور بیش از ۱۳ میلیون كاربر اینترنت داشت كه بیشتر آنها سنی كمتر از ۳۵ سال داشتند .
بااین همه ، علاقه به تجارت الكترونیكی و اینترنت در این كشور بالاست و استفاده از اینترنت در حال افزایش است . براساس یك تحقیق ، رقم بالایی در عرصه تجارت الكترونیكی هزینه می شود كه این مساله باعث شده مكزیك به یكی از كشورهای پیشرو در میان كشورهای آمریكای لاتین در زمینه كسب و كارهای تجاری آنلاین تبدیل شود . در همین راستا ، بیش از ۴ میلیون نفر از شهروندان مكزیكی فعالیتهای بانكی خود را به شیوه آنلاین انجام می دهند . سایتهای خرده فروشی آنلاین محلی و وب سایتهای فروشگاههای خرده فروش روز به روز توسعه می یابد . یكی از خرده فروشیهای آنلاین مكزیكی فعال ، سان بورنز (Sanborns) نام دارد كه این وب سایت از سوی بیش از ۱۰۰ فروشگاه پشتیبانی می شود . جامعه تجاری مكزیك به شدت به فعالیتهای تجاری اینترنتی روی آورده است . رهبران اقتصادی و سیاسی مكزیك علاقه‌مند به استفاده از اینترنت هستند تا از این طریق به یكی از كشورهای پیشرفته تبدیل شوند .
دولت مكزیك خواهان تبدیل اقتصاد كشور به اقتصاد دیجیتال و مجازی است براین اساس دولت به شدت در تلاش است تا صنعت فناوری اطلاعات در این كشور ، در چهارچوب قانونی برای تجارت الكترونیكی توسعه یابد. قانون تجارت الكترونیكی مكزیك به طور قانونی قراردادهای الكترونیكی را به رسمیت می شناسد و این اطمینان را می دهد كه قوانین حمایت و مصرف كننده در جهان آنلاین هم اعمال می شود .

مرجع: منبع: کتاب سیستمهای اطلاعات مدیریت

منبع : خانه کارآفرینان ایران

مطالب مرتبط

مزایای خرید اینترنتی برای شرکت‌ها و مشتریان

مزایای خرید اینترنتی برای شرکت‌ها و مشتریان
انقلاب دیجیتالی قابلیت‌های جدیدی را هم برای مشتری و هم برای شرکت‌های فعال در بازار خلق کرده است. در ابتدا به مزایای اینترنت برای خریداران اشاره می‌شود:
۱) افزایش چشمگیر قدرت خریدار:
امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می‌توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ‌های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست.
حتی در مواردی می‌توانند قیمت‌های درخواستی خود را تعیین کنند (مثلا در مورد هتل و بلیت هواپیما) تا عرضه‌کنندگانی که می‌توانند شرایط خریدار را فراهم کنند با او تماس بگیرند، به عبارتی به یک مناقصه دست بزنند. خریداران می‌توانند با دست به دست دادن به دیگران و افزودن حجم خریدشان، از تخفیف بیش‌تری بهره‌مند شود.
۲) دسترسی به انواع بیش‌تری از کالاها و خدمات:
امروزه خریداران می‌توانند تقریبا هر آنچه را که می‌خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند (در کشور خودمان هم مسیر توسعهء‌تجارت و کسب و کار اینترنتی به این هدف تمایل دارد) مانند اثاثیهء منزل، ماشین‌های شست‌وشو، مشاورهء مدیریتی و حقوقی و دارویی. به عنوان مثال آمازون دات کام (Amazon.com) خود را بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب با بیش از سه میلیون جلد کتاب معرفی می‌کند; شرایطی که هیچ فروشگاه کتاب فیزیکی نمی‌تواند از پس آن برآید. به علاوه، خریداران قادرند این کالاها را از سرتاسر جهان سفارش دهند که این امر برای مردم کشورهایی که با قیمت‌های بالا سروکار دارند، موقعیتی ویژه به حساب می‌آید. به این معنا که خریداران در کشورهای با هزینه و قیمت بالا می‌توانند با سفارش کالاها و خدمات مورد نیاز به کشورهای ارزا‌ن‌تر از میزان هزینه‌های خود بکاهند.
۳) کسب اطلاعات فراوان در مورد تقریبا همه چیز:
خریداران می‌توانند تقریبا تمامی روزنامه‌های جهان از اقصی نقاط آن را بخوانند و به دایره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌های لغت، اطلاعات پزشکی، رتبه‌بندی‌فیلم‌ها، گزارشات مصرفی و بی‌نهایت منابع اطلاعات آنلاین دسترسی داشته باشند.
۴) سهولت بیش‌تر در سفارش دادن، روابط متقابل و تحویل گرفتن سفارش:
مشتریان امروزی می‌توانند از خانه، دفتر کار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارایه بدهند و در ضمن این محصولات در کم‌ترین زمان به دست آن‌ها می‌رسد.
۵) قابلیت تبادل نظر در مورد محصولات و خدمات:
امروزه مشتریان می‌توانند با ورود به اتاق‌های گفت‌وگو (Chatrooms) در برخی حوزه‌های مورد علاقهء مردم به مبادلهء اطلاعات و عقاید بپردازند.قابلیت‌هایی که پدیدهء اینترنت برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
الف) شرکت‌ها می‌توانند کانال‌های اطلاعات و فروش جدیدی (از طریق اینترنت) با دسترسی جغرافیایی گسترده‌تر ایجاد کنند تا از طریق آن به اطلاع‌رسانی و ترفیع محصولات و کسب و کارشان در سراسر گیتی بپردازند. از مجرای به راه انداختن وب سایت، شرکت‌ها می‌توانند محصولات، تاریخ و فلسفهء کسب و کار، فرصت‌های شغلی و دیگر اطلاعات مورد علاقهء بازدیدکنندگان را ارایه کنند. برخلاف آگهی‌ها و بروشورهای سابق، اینترنت به شرکت ها این امکان را می‌دهد که حجم زیادی از اطلاعات را انتقال دهند.
ب) شرکت‌ها می‌توانند دربارهء بازار، مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و رقبا اطلاعات کامل‌تر و غنی‌تری را به دست آورند. آن‌ها همچنین می‌توانند تحقیقات بازاریابی را از طریق اینترنت و با ترتیب دادن گروه‌های کانون، ارسال پرسشنامه و جمع‌آوری داده‌های اولیه از چندین طریق مختلف به انجام برسانند.
ج) به واسطهء حضور اینترنت، شرکت‌ها می‌توانند یک اینترانت خصوصی که ارتباطات داخلی میان کارکنان را تسهیل و تسریع می‌کند راه‌اندازی کنند و از آن طریق کارکنان سوالات خود را از هم بپرسند، پیشنهادات و توصیه‌های دیگران را دریافت کنند و اطلاعات لازم را از وب کامپیوتر مادر شرکت بارگیری و بارگذاری کنند.
۴) شرکت‌ها قادرند ارتباطات دو‌طرفه با مشتریان بالفعل و بالقوه داشته باشند و در ضمن مبادلات کارآتری داشته باشند. اینترنت، ارسال و دریافت نامه را تسهیل کرده است (از راه ایمیل) و شرکت‌های بیش‌تری با استفاده از اکسترانت، تبادل اطلاعات، سفارش‌دهی و سفارش‌گیری و سیستم پرداخت کارآمدتری با توزیع‌کنندگان و تامین‌کنندگان خواهند داشت.
۵) شرکت‌ها می‌توانند به ارسال آگهی‌ها، کوپن‌های تخفیف، نمونه‌ها و اطلاعات به مشتریانی باشند که این اقلام را تقاضا کرده‌اند و یا اجازهء‌ارسال آن‌ها را به شرکت‌مزبور داده‌اند.
۶) شرکت‌ها می‌توانند محصولات و خدمات خود را با استفاده از اطلاعات پایگاه داده‌ها دربارهء تعداد بازدیدکنندگان از سایت و همچنین تناوب بازدید، برای مشتریان درخواستی کنند.
۷) شرکت‌ها قادر به بهبود خرید، استخدام، آموزش و ارتباطات داخلی و خارجی (حتی بین‌المللی) هستند.
۸) شرکت‌ها می‌توانند به وسیلهء مقایسهء قیمت‌های رقبا در اینترنت، صرفه‌جویی معتنابهی داشته باشند و نیز با خرید از مزایده‌ها، همچنین بسیاری از آن‌ها در حال فراهم آوردن محصولات آموزشی اینترنتی هستند که می‌توانند به وسیلهء آن کارکنان، ‌واسطه‌ها و نمایندگی‌ها را با هزینهء کم‌تری آموزش دهند.
۹) شرکت‌ها با صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌در هزینه و در حالی که دقت و کیفیت خدمات خود را بهبود می‌دهند در لجستیک و عملیات خود ترقی می‌کنند.
۱۰) انطباق با نام تجاری:
بازاریابان انقلابی نسبت به درستی، صداقت و شرافت نام تجاری‌شان حساسیت و وسواس دارند و همچنین نسبت به کیفیت.

وبگردی
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
مدیرعامل و معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی جان باختند / فیلم
مدیرعامل و معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی جان باختند / فیلم - سید محمدتقی نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمن تاج‌الدین معاون حقوقی و امور مجلس این سازمان که در جریان سفر وزیر کار به استان گلستان دچار سانحه...
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.