پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برو سفر سلامت


برو سفر سلامت
● قابل توجه سالمندان عازم سفر
اگر می‌خواهید سفر كنید، باید چند نكته‌زیر را كه برای آمادگی‌های قبل از سفر و نیز طی سفر مناسب است را بدانید
۱) سری به پزشكتان بزنید:
قبل از مسافرت به پزشكتان سر بزنید و او را در جریان مسافرت خود قرار دهید. در این جلسه، پزشك یك معاینه كلی از شما به عمل خواهد آورد و شرایط كلی بدن را كنترل خواهد كرد. اگر احتیاج به تزریق واكسن داشته باشید، واكسن لازم را هم برایتان تجویز می‌كند.
۲) یك جعبه كمك‌های اولیه همراه شما:
شما دیگر پا به سن گذاشته‌اید، پس بهتر است قبل از سفر یك جعبه كمك‌های اولیه برای خودتان تدارك ببینید. در این جعبه می‌توانید داروهای مورد نیاز خود را قرار دهید. قرص سردرد، ضداسیدهای معده، محلول‌های ضدعفونی كننده، پنبه، بانداژ، دستكش استریل، كرم‌های ضدآفتاب و انواع قرص‌ها و اسپری‌های حشره‌كش. البته باید داروهایی كه به دلیل بیماری‌های احتمالی خودتان در هر روز مصرف می‌كنید را نیز همراه ببرید.
● در سفر...
۱) داروهایتان را فراموش نكنید:
شاید در طول مسافرت به شما آن‌قدر خوش بگذرد كه فراموش كنید داروهایتان را مصرف كنید ولی این اصلا بهانه خوبی نیست و ممكن است همین فراموشكاری، تمام مسافرت شما را خراب كند. بنابراین می‌توانید از یكی از همراهانتان بخواهید مصرف داروهایتان را به شما یادآوری كند و یا ساعت موبایلتان را طوری تنظیم كنید كه ساعات مصرف داروها زنگ بزند و مصرف داروها را به شما یادآوری كند. در ضمن مقدار كافی از داروهای روزانه‌تان را همراه ببرید. شاید اگر داروهایتان در طول مسافرت تمام شود نتوانید نسخه‌دارویی‌تان را به آسانی تجدید كنید.
۲) آب معدنی بنوشید:
در طول سفر زیاد فعالیت نكنید، به ویژه اگر به مناطق جنوبی كشورمان و یا كشورهایی سفر می‌كنید كه آب و هوای گرم دارند. این نكته‌ای است كه سالمندانی كه به حج می‌روند باید دقیقا مدنظر داشته باشند. همیشه بهتر است در این سفرها بطری‌های آب معدنی همراه داشته باشید. استفاده از آب شیرهای شهری كه به آن سفر می‌كنید ممكن است چندان سالم نباشد. بنابراین شیشه آب خودتان را همراه ببرید و حتما در این شیشه‌های آب را محكم كنید. فراموش نكنید از آب همین شیشه‌ها برای شست‌وشوی دهانتان پس از مسواك زدن و شست‌وشوی دندان مصنوعی‌تان استفاده كنید و از آب شیر آب استفاده نكنید. مراقب یخ‌های آماده‌ای كه در نوشیدنی‌ها می‌اندازند نیز باشید. این یخ‌ها می‌توانند حاوی میكروب باشند.
۳) نیم نگاهی به غذاهای آماده:
مراقب غذاهای آماده باشید. ساندویچ‌ها، سالادها و میوه‌ها ممكن است آلوده باشند و چون دستگاه گوارش شما در این سنین بسیار حساس است شما را دچار مشكل كنند.
۴) كفش مناسب بپوشید:
شما ممكن است لازم باشد همراه افراد دیگر در یك تور مسافرتی در یك منطقه دیدنی، ساعات زیادی را پیاده‌روی كنید. در این شرایط باید حتما یك كفش مناسب بپوشید. یك كلاه بر سر بگذارید كه از تابش آفتاب در امان بمانید و از كرم‌های ضدآفتاب استفاده كنید. در فواصل زمانی مناسب صبر كنید. كمی بنشینید و استراحت كنید ولی پیش از آن راهنمای تور را در جریان بگذارید كه حواسشان به شما باشد تا جا نمانید.
۵) هوای پاهایتان را داشته باشید:
برای جلوگیری از لخته شدن خون در رگ‌های پایتان، هنگامی كه روی صندلی قطار هواپیما و یا اتوبوس نشسته‌اید پاهایتان را بكشید. در طول مسافرت درون قطار یا اتوبوس یا هواپیما در سفرهای طولانی كمی راه بروید البته به شرط اینكه مسیر صاف بوده و امكان زمین خوردن شما حین تكان‌های وسیله نقلیه وجود نداشته باشد. نوشیدن آب كافی را فراموش نكنید.‌
دكتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید