پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ائتلا‌ف سبز و سرخ علیه سرطان


ائتلا‌ف سبز و سرخ علیه سرطان
شاید این خبر را كه با این مضمون منتشر شده است شنیده باشید كه می‌گوید: (محققان به تازگی‌ ‌دریافته‌اند كه مصرف گوجه فرنگی و كلم بروكلی به همراه هم در یك وعده غذایی، تركیب بسیار موثری برای مقابله با سرطان پروستات است.)
با وجودی كه‌ ‌همه ما می‌دانیم كه هم كلم بروكلی و هم گوجه فرنگی برای حفظ بدن در برابر ابتلا به‌ ‌بسیاری از سرطان‌ها مفید هستند اما براساس تحقیقات اخیراز سوی محققان دانشگاه ایلی نویز درآمریكا، مصرف این دو سبزی با هم، تركیب بسیار موثری را برای مقابله با سرطان پروستات بوجود می‌آورد.
این آزمایش‌ها روی موش‌های آزمایشگاهی در دانشگاه ایلی‌نویز صورت گرفته است. در این پژوهش به یك گروه از موش‌ها كلم بروكلی، ‌به گروه دیگر پودر گوجه فرنگی و به گروه سوم تركیبی از هر دو داده شده است. پس از ۲۲ هفته مشخص شد كه موثرترین روش درمان، تركیب پودرهایی از هر دو سبزی است. به این ترتیب محققان توصیه می‌كنند مردانی كه به این بیماری مبتلا هستند باید در كنار درمان‌های رایج از تركیب این دو سبزی نیز استفاده كنند. پس از این به بعد این عادت مهم را به یاد داشته باشید: مخلوط بروكلی و گوجه فرنگی. اما به غیر از خواص ضد سرطانی این دو سبزی، تا به حال درباره خواص دیگر آنها چیزی شنیده‌اید؟ این بار می‌خواهیم درباره خواص دیگر این دو سبزی با شما صحبت كنیم. شاید با خواندن این مطلب در تصمیم‌تان مصمم‌تر شوید.
● گوجه جزو سیب زمینی‌ها
گوجه‌فرنگی گیاهی است با نام علمی‌ لیكوپریس كام اسكولنتو از خانواده سیب زمینی سولا‌ناسیس كه به نام عمومی (TOMATO) در جهان مشهور است‌. همین دو جمله نشان می‌دهد كه چرا نام انگلیسی این دو سبزی این‌قدر به هم شبیه هستند.
میوه این گیاه كه قسمت اصلی آن است، به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس‌ها و سوپ به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. اكثرا گوجه‌فرنگی را در زمانی كه به رنگ قرمز است، استفاده می‌كنند و كمتر میوه سبز آن را می‌خورند.
مهم‌ترین تركیبات گوجه‌فرنگی شامل حدود ۹۰ درصد و یا كمی‌بیشتر آب است و بقیه آن را مقداری فیبر و انواع ویتامین و ماده معدنی تشكیل می‌دهد كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به بتاكاروتن، ویتامین C فولات و ویتامن E نیز اشاره كرد. به علاوه این سبزی سرشار از پتاسیم نیز هست. مطالعات نشان داده است كه خوردن یك گوجه فرنگی در روز با وزن ۸۶ گرم، ۳۶ درصد از نیاز روزانه بزرگسالان را به ویتامین C تأمین می‌كند كه در هنگام پختن این سبزی این ویتامین در آن به میزان چشمگیری كاهش پیدا می‌كند. به علاوه لیكوپن موجود در این سبزی نیز مانع بروز بیماری‌های قلبی در افراد مستعد می‌شود. شاید این موضوع برایتان سؤال باشد كه یك گوجه فرنگی تقریباً ۱۰۰ گرمی ‌چه قدر كالری دارد. باید بگوییم كه در هر گوجه فرنگی با این وزن، تقریباً ۱۷ كالری انرژی وجود دارد كه چندان زیاد به نظر نمی‌رسد.
▪ فواید گوجه خوری
همان‌طور كه گفتیم، این سبزی تركیبی از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن ماست. به همین دلیل در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰، حدود۶۰۰۰ مقاله تحقیقاتی درباره تجزیه و شناسایی مواد ارزشمند این سبزی به چاپ رسید‌. با وجود اینكه مسلم است هنوز تحقیقات درباره گوجه ‌فرنگی به پایان نرسیده و بسیاری از مواد و عناصر آن كشف نشده‌اند ولی تحقیقات امروز حاكی از وجود مجموعه‌ای از عناصر و مواد بسیار ارزشمند برای انسان در این سبزی است كه كمتر كسی از آن آگاه بوده و به همین دلیل از فواید آن بی اطلاع هستند.
با توجه به اینكه خوردن سبزی‌های تازه و انواع میوه‌ها برای سلامتی و جلوگیری از چاقی بی‌رویه خانم‌ها دارای اهمیت است،‌ خوردن گوجه‌ فرنگی به عنوان یك میوه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می‌شود.
مصرف مداوم گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش می‌دهد. عامل موثر آن لیكوپن نام دارد كه یك آنتی اكسیدان است كه موجب قرمز رنگ شدن میوه و سبزی‌ها می‌شود و بدن را در برابر رادیكال‌های آزاد و زیان آور محافظت می‌كند.
تحقیقی كه روی ۳۲ بیمار مبتلا به سرطان پروستات انجام گرفته، نشان داد مقدار لیكوپن در بافت پروستات افرادی كه در رژیم غذایی آنها گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های آن وجود دارد، زیاد است. آسیب‌های ناشی از سرطان پروستات در این افراد ۲۸ درصد كمتر از دورانی بوده كه گوجه فرنگی مصرف نمی‌كردند. این آمار، تاثیر زیاد گوجه فرنگی و لیكوپن موجود در آن در پیشگیری و درمان سرطان پروستات را نشان می‌دهد كه می‌توان از این ماده به عنوان یك مكمل غذایی در رژیم بیماران استفاده كرد. این تحقیقات دلیلی برای خبری است كه اول این مقاله برای شما بازگو كردیم اما به غیر از این خواص، گوجه فرنگی فواید دیگری نیز دارد كه عبارتند از، كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی. محققان اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند مردانی كه در ذخایر چربی بدنشان لیكوپن بالایی وجود دارد در مقایسه با مردانی كه این ماده را در ذخایر چربی‌شان به میزان كمی‌دارند به احتمال نصف كمتر به حملات قلبی دچار می‌شوند. این تركیب علاوه بر غیر فعال كردن رادیكال‌های آزاد، از خساراتی كه كلسترول بد به بدن وارد می‌آورد نیز جلوگیری می‌كند و به این ترتیب افراد را از بروز سكته حتمی‌نجات می‌دهد.علاوه بر حملات قلبی، دانشمندان دانشگاه كنتاكی در آمریكا نیز معتقدند كه دریافت لیكوپن بالا فرآیند پیری را نیز به خصوص در خانم‌ها به تأخیر می‌اندازد. آنها در مطالعه‌ای كه در آن ۸۸ خانم بالای ۷۵ سال را شركت داده بودند، به این نتیجه رسیدند كه در خانم‌هایی كه میزان لیكوپن در آنها بالاست در مقایسه با افرادی كه این مقدار، عدد كمتری را نشان می‌دهد، كمتر علایم پیری در ظاهرشان پدیدار شده است. به اعتقاد این محققان، لیكوپن با خاصیت غیرفعال كردن رادیكال‌های آزاد، از سلول‌های عضلانی و عصبی محافظت كرده و با این مكانیسم مانع شروع پیری می‌شود.
● اما چرا كلم بروكلی؟
این سبزی همان طور كه از نام و شكل ظاهری‌اش پیداست، در خانواده كلم‌ها جای دارد اما با خواصی فراوان‌تر. مطالعات نشان داده‌اند در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی، ۳۳ كالری انرژی وجود دارد. آهن، بتاكاروتن، اسید فولیك، ویتامین C، كلسیم و پتاسیم نیز از مهم‌ترین مواد مغذی هستند كه در این ماده غذایی یافت می‌شود.جالب است بدانید كه مطالعات نشان داده‌اند، با خوردن ۹۰ گرم از این سبزی، ۲ میلی گرم از ۱۵ میلی گرم نیاز روزانه خانم‌ها به آهن برطرف می‌شود و این عدد در آقایان ۲۵ درصد است. به علاوه، محققان اعلام كرده‌اند كه خوردن دو تا سه واحد از این سبزی در هفته نیز ذخایر آهن را تقویت می‌كند و از احتمال بروز سرطان در افرادی كه مستعد این بیماری هستند، جلوگیری می‌كند. اما این سبزی به غیر از جلوگیری از بروز سرطان، خاصیت دیگری هم دارد؟ مسلماً. ادامه مطلب را بخوانید.
▪ بروكلی ضد كم‌خونی و عفونت
همانطور كه گفتیم بروكلی در میان سبزی‌های دیگر، آهن نسبتاً بالایی دارد. مطالعات نشان داده است، ذخایر آهن در بدن بسیاری از خانم‌ها زیر ۵۰۰ میلی گرم توصیه شده است و این سبزی می‌تواند یك منبع بسیار مغذی برای تأمین این ذخیره باشد.حتماً شنیده‌اید كه آهن گیاهی به میزان یك سوم كمتر از آهنی كه در گوشت و فرآورده‌های گوشتی وجود دارد، جذب بدن می‌شود و این موضوع به دلیل فیتاتی است كه در سبزی‌ها وجود دارد و با آهن باند شده و مانع از جذب آن می‌شود. نكته مهمی‌كه در این زمینه باید به آن توجه كرد آن است كه كلم بروكلی در كنار آهن نسبتاً زیادی كه دارد، بتاكاروتن بالایی نیز دارد كه این ماده مغذی از باند شدن فیتات با آهن جلوگیری كرده و آهن قابل دسترس بدن را افزایش می‌دهد. پس با خیال راحت از خوردن كلم بروكلی لذت ببرید. این سبزی علاوه بر رفع كمبود آهن و درمان كم‌خونی، در بهبود عفونت‌های تنفسی و یا گوارشی كه اغلب بچه‌ها به آن مبتلا می‌شوند كمك كننده است. در اغلب بچه‌هایی كه به طور مكرر دچار عفونت می‌شوند، دیده شده است كه میزان ویتامین A خونشان به شدت پایین است و این سبزی با بتاكاروتن فراوانی كه دارد و اینكه این ماده مغذی پیش ساز ویتامین A در بدن است می‌توان ذخایر كم آن را بهبود بخشید.
به این دلیل محققان معتقدند افزودن این سبزی به رژیم غذایی بچه‌ها به كاهش ابتلای بچه‌ها به انواع عفونت‌ها به خصوص در فصولی كه شایع تر هستند، بسیار كمك كننده است. نكته آخر درباره كلم بروكلی آن است كه این سبزی به دلیل ایزوتیوسیاناتی كه دارد، از اثرات زیان‌آور و به خصوص سرطان‌زای دود سیگار جلوگیری می‌كند و این اثرات را به حداقل خود می‌رساند. پس اگر در خانواده‌تان از بد روزگار شخص سیگاری دارید، حداقل بروكلی بیشتر بخورید.‌
سارا حسنلو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید