جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

«الکس» و ورود به جمع مشاهیر


«الکس» و ورود به جمع مشاهیر
اله ساندرو دل پیه رو اخیراً رقم ۵۰۰بازی برای تیم باشگاهی اش را هم رد كرده و حتی حضور اجباری یوونتوس در دسته دوم فوتبال باشگاه های ایتالیا كه محصول و پی آمد تقلب های این تیم در مسابقات فصول گذشته «سری A» است، از شادی های الكس بابت این مسأله نكاسته است.
بازی پانصدم او با لباس این تیم تورینی ، روزی انجام شد كه یووه در یكی از دیدارهای سری B تیم باری را ۲ـ۴ برد و برای این كه شادی های وی كامل شود، الكس گل سوم تیمش را هم به نام خود نوشت.
پس از آن لغزش هایی در كار یووه دیده شده و این تیم درصدر جدول لیگ تنها و یكه تاز نیست تا از حالا صعودش به «سری A» و بازگشت اش به جایگاه سابق محرز و قطعی نباشد، ولی الكس می تواند به خود ببالد كه در هر شرایطی وفادارترین بازیكن یووه بوده و حتی پس از صادرشدن حكم سقوط این تیم به «سریB» در پایان فصل گذشته او برخلاف بسیاری از یارانش دل آلپی را به مقصد سایر تیم ها ترك نكرد و ماند تا كمك كند. یووه به سریع ترین شكل ممكن به دسته اول لیگ ایتالیا برگردد و این كار را در پایان فصل جاری صورت دهد.
الكس از ۱۹۹۳ در دل آلپی بوده و در نتیجه امسال چهاردهمین سال عضویت اش را در باشگاه متعلق به كارخانه اتومبیل سازی فیات سپری كرده است. وی حالا در رده سوم جدول دارندگان بیشترین مسابقات رسمی در یوونتوس قرار دارد. دراین لیست گتانو شیره آ مدافع وسط با كلاس دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ با ۵۵۲ بازی و جوزپه فورینو با ۵۲۸ بازی اول و دوم اند و اگر رقم شیره آ هنوز فاصله ای بعید را با دستاورد دل پیه رو نشان می دهد ، اما شاید او در آینده بسیار نزدیك فورینو را هم پشت سر بگذارد، هرچند بدون آن هم او در نزد هواداران یووه بسیار محبوب است.
● یك افتخار بزرگ
دل پیه رو كه در اوایل تابستان ۲۰۰۶ با تیم ملی ایتالیا به بزرگترین افتخار ممكن یعنی فتح جام جهانی رسید و كارنامه اش را پربارتر كرد، در فاصله كمی تا بهار ۲۰۰۷ می گوید: «بسیار خوشحالم كه مرز ۵۰۰بازی برای یوونتوس را پشت سر گذاشته ام و حالا تنها دونفر در لیست جلوتر از من هستند كه برای خود قهرمانان بزرگی بوده اند. اصلاً مدعی نیستم كه حتماً به آنها می رسم و اگر هم چنین نشود قرارگرفتن نامم در كنار آنان برای خود یك افتخار بزرگ است.»
فورینو كه دل پیه رو این چنین با احترام از او یاد می كند، در دهه ۱۹۷۰ در خطوط دفاعی و میانی یوونتوس بازی می كرد و اینك ۶۱ سال دارد.
او می گوید:«دل پیه رو به لحاظ تداوم و وفاداری به تیمش بویژه با احتساب روال و عرف فعلی، ورزش فوتبال فوق العاده است. او هم فنی و هم فاقد خشونت در میدان است و با خوشفكری اش بارها به نجات تیمش آمده است. این كه اوحاضر شد امسال در سری B بازی كند تا یووه را به دسته اول بازگرداند، برای جاودانی او در باشگاه كفایت می كند. این صرف نظر از تمام بازی های فنی و زیبایی است كه دراین مدت برای راه راه های تورینی انجام داده است. سبك و روش و عملكرد او درسی برای تمامی اعضای نسل جوان تر است تا از آن الگو بگیرند. از نظر من اصلاً جای تعجبی نداشته كه او به این مرحله و درجه رسیده و برعكس فكر می كنم او بسیار سزاوارتر از این است.»
● او خاموش نمی شود
دیدیه دشان مربی فرانسوی یوونتوس كه امسال این تیم را از گذرگاه سخت بازی های «سریB»تا حدی عبور داده و در كورس بازگشت به دسته اول حفظ كرده است. درباره دل پیه رو می گوید: «او اصلاً خیال خاموش شدن و پایان دادن به دوران درخشش اش را ندارد و در هفته های اخیر و در حول و حوش بازی های پانصدم خود برای ما عالی كار كرده است . شاید تیم ما دراین هفته ها مشكلاتی داشته باشد، اما این شامل دل پیه رو نمی شود و او راه خودش را رفته است.»
بدنیست بدانید مربی سابق موناكو در سال ۱۹۹۶ كه گورخرهای تورین با پیروزی بر آژاكس هلند برای دومین بار فاتح جام قهرمانان باشگاه های اروپا شدند، در نقش یك هافبك، كنار الكس بازی می كرد وهمبازی وی بود و اینك مربی او در دل آلپی است ، ولی آن قدر به استادی و تجربه الكس معتقد و معترف است كه همواره از وی نظر مشورتی می خواهد و در چگونگی اداره و رهبری تیم، ایده های او را نیز وارد و اجرا می كند.
● درجات ناشناخته
كافی است یووه در پایان فصل جاری به «سری A» باز گردد و آنگاه الكس مجدداً دراین دسته جولان داده و برای فتح یك اسكودتوی دیگر دورخیز خواهد كرد. روزگاری مارچلو لیپی معروف مربی الكس در یووه بود و در تیم ملی نیز با او كار كرده و در نتیجه ، او گزینه خوبی برای این كه نظراتش پیرامون دل پیه رو پرسیده شود، به حساب می آید. مردی كه پس از قهرمان كردن آتزوری در جام جهانی هجدهم به مرخصی یك ساله ای رفته است. در اواخر زمستان ۲۰۰۷ در باره شاگرد سابقش می گوید: «نام الكس با اسم یوونتوس عجین شده است و تا نام یووه می آید، شنونده به یاد الكس می افتد و این اصلاً دستاورد كوچكی نیست.
من می خواهم فراتر از این بروم و بگویم كه وی از سمبل های بزرگ فوتبال ایتالیا در ۱۵ سال اخیر هم هست. او ذاتاً یك فرمانده و صاحب كاراكتری محكم و قوی است و همگی دیده ایم كه گذشت سال های طولانی چیزی از این ویژگی ها و همچنین وقار و متانت او به عنوان یك ورزشكار متعالی نكاسته است. وقتی او قبول كرد كه با وجود سقوط تلخ و توأم با بدنامی یووه به دسته دوم لیگ ایتالیا دراین تیم بماند و از تورین نرود، به درجات ناشناخته ای از محبوبیت عمومی رسید و خواه ناخواه به یك الگو و نشانه وفاداری برای تمامی فوتبالیست های نسل جوان و حتی اعضای سایر باشگاه ها بدل شد.»
● قهرمانی ها
گفتنی است مهاجم فنی و باهوشی كه لیپی از او چنین با تحسین یاد می كند، اضافه بر افتخارات فوق الذكر ۵ بار با یووه فاتح اسكودتو شده كه در سال های ۱۹۹۵ ، ۹۷ ، ۹۸ ، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ بوده و از افتخار فتح جام حذفی ایتالیا و جام برندگان جام اروپا هم بی نصیب نمانده است. او حالا در مرز جادویی و تحسین برانگیز ۵۱۰ بازی و ۲۰۸ گل زده برای یووه به سر می برد كه حتی اگر هیچ چیز به آنها اضافه نشود و او همین امروز اعلام بازنشستگی كند برای پیوستن نامش به جمع مشاهیر درجه اول باشگاه و فوتبال آتزوری كفایت می كند.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید