جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

علائم بیماری اینترنتی


علائم بیماری اینترنتی
ساعت ۱۱:۳۰ شب است. بسیار خسته است، به طوری كه چشمانش باز نمی‌شوند. فردا هم از همان اول صبح كلی كار دارد. اما مگر می‌تواند بدون چك كردن ایمیل‌هایش بخوابد؟ پای رایانه‌اش می‌نشیند و به اینترنت وصل می‌شود. با خود می‌گوید: فقط نیم ساعت. بعد می‌خوابم. چند ایمیل چك می‌كند و چندتا هم جواب می‌دهد. دو سه نفر از دوستانش آن‌لاین هستند. شروع به صحبت با او می‌كنند. همزمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت‌های مختلف است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه پایینی سمت چپ مانیتور می‌افتد و ساعت سیستم را می‌بیند. ساعت ۲:۳۰ بامداد است و او هنوز بیدار است.
تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است؟ اگر پاسخ مثبت است، باید بگویم كه علائم یك بیماری اینترنتی یعنی اعتیاد به وب یا WebAddiction در شما به چشم می‌خورد.
هنگامی كه مرور كردن وب، ایمیل زدن، بازی، خرید، دریافت موسیقی، و چت كردن با كار و یا زندگی اجتماعی یك فرد تداخل ایجاد كنند، زمانی است كه مشكل آغاز شده است. روانشناسان و محققان در نقاط مختلف جهان مشغول بررسی این مشكل هستند، تا افراد مقدار زمانی را پشت رایانه‌هایشان به سر ببرند كه مشكلی برای آنها پیش نیاورد. مطابق تحقیقات جدیدی كه در دانشگاه فلوریدا انجام شده و در تاریخ ۷ آگوست منتشر شده است، برای تست اعتیاد به وب باید به ۵ سوال پاسخ داد و برای به خاطر سپردن این ۵ سوال باید كلمه Mouse را كه حرف ابتدای این سوالات است، در ذهن ثبت كرد.
▪ این نكات و سوالات عبارتند از:
۱) گذراندن زمان بیش از زمان مورد نظر روی اینترنت ((More Than intended time spent online
۲) غفلت از سایر مسئولیت‌ها (Other responsibilities neglected)
۳) تلاش‌های ناموفق برای كاهش مدت حضور روی شبكه (Unsuccessful attempts to cut down)
۴) یك ناسازگاری مهم در روابط به علت استفاده از اینترنت (Significant relationship discord because of use)
۵) اشتیاق و تفكر بیش از حد در زمان عدم حضور روی شبكه ((Excenssive thoughts or anxiety when not online
محققان دانشگاه فلوریدا این نكات را پس از ارزیابی روانشناسانه حضوری و رودررو روی ۲۰ داوطلبی كه احساس می‌كردند دچار این مشكل هستند و ۱۷ دانشجو با سطوح مختلف استفاده از اینترنت، به دست آوردند. داوطلبان همگی افرادی بودند كه در هفته بیش از ۳۰ ساعت آنلاین بودند و مدت زمان استفاده غیر ضروری آنها از اینترنت ۱۰ برابر بیش از زمان مورد استفاده برای كار یا تحصیل بود.
جالب است بدانید مطابق تحقیقات انجام شده حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از وابستگی شدید و اعتیاد به وب و اینترنت، در محل كار ایجاد می‌شود كه این نكته نشان می‌دهد این عده از افراد برای شركت در فعالیت‌هایی كه ربطی به كارشان ندارد، حقوق می‌گیرند. بنابراین تحقیقات، هركارمند بیش از یك روز كامل كاری را در هر هفته به مرور صفحات وبی می‌پردازد كه ربطی به كارش ندارد.
از طرف دیگر، سر زدن به سایت‌های مختلف و گوناگون از سوی كارمندان باعث به خطر افتادن شبكه‌های داخلی شركت‌ها می‌شود و احتمال نفوذ ویروس، كرم‌های اینترنتی و كدهای خطرناك را به این شبكه‌ها بالا می ‌برد.
مشكل دیگری كه در این مواقع ایجاد می‌شود، ترافیك بالاست. هنگامی كه یك یا چند نفر از كارمندان مثلا در حال دیدن یك فیلم یا گوش دادن به یك آهنگ از روی شبكه هستند. ترافیك ایجاد شده باعث می‌شود تا سایر افراد دسترسی سریع و مناسب به اینترنت نداشته باشند.
این دلایل باعث می‌شود تا شركت‌های مختلف به فكر استفاده از فایروال و كنترل دسترسی كاركنان به اینترنت بیفتد تا بتوانند كارایی را بالا ببرند و امنیت شركت خود را حفظ كنند.
البته در همین زمان بعضی از افراد عقیده دارند استفاده زیاد از اینترنت بد نیست. جفری كل (Jeffrey cole) مدیر دانشگاه كالیفرنیا، مركز لس آنجلس برای سیاست‌های ارتباطی در این باره می‌گوید: گذراندن زمان‌های طولانی و زیاد روی اینترنت برای بعضی افراد در انجام كار، تحصیل و یا نوآوری بسیار مفید و مناسب است.
شما چه فکر می‌كنید؟ آیا به عنوان یك كاربر اینترنت میزان حضور خود روی شبكه را مناسب می‌دانید؟ به نظر می‌رسد در صورتی كه آنلاین بودن باعث بروز مشكل در انجام كارها و زندگی اجتماعی شود، باید آن راكنترل كرد. زندگی در دنیای سایبر نمی‌تواند و نباید جایگزین زندگی در دنیای واقعی شود.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید