سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

آنها که خود را به پول نفروختند


آنها که خود را به پول نفروختند
فصل نقل و انتقالات ژانویه امسال هم به پایان رسید و اكثر تیم های اروپایی با توجه به نقاط ضعف خود اقدام به خرید بازیكن كردند. نكته ای كه همیشه در فصل نقل و انتقال چه در تابستان و چه ژانویه به چشم می خورد حضورپررنگ واسطه ها و مدیران باشگاه ها و تكاپوی بازیكنان برای به دست آوردن درآمد بیشتر از طریق فوتبال است.
پس از سرازیر شدن پول به فوتبال حرفه ای، این ورزش پرطرفدار به بسیاری از جنبه های اقتصادی و تجاری گرایش پیدا كرد و بسیاری از بازیكنان در سراسر جهان توانستند از طریق فوتبال به خصوص در اروپا به مبالغ هنگفتی برسند اما هنوز هم در این بازار آشفته بازیكنانی پیدا می شوند كه مثل چند دهه قبل تعصب به پیراهن باشگاه خود را به پول های رنگارنگ ترجیح می دهند و پیشنهادات خیره كننده سایر تیم ها نمی تواند باعث جدایی آنها از تیم محبوبشان شود.سایت اختصاصی فیفا گزارش ویژه این هفته خود را به پرونده بازیكنانی اختصاص داد كه سال ها ست در یك تیم فعالیت می كنند و اكثرا به سمبل باشگاه های خود تبدیل شده اند. آن هم در عصری كه موضوعات فنی زیر سایه سنگین پول و اقتصاد در فوتبال قرار گرفته است.
● اسطوره میلان
همیشه این انتقاد به باشگاه های ایتالیایی وارد بوده كه توجه كمتری نسبت به بازیكنان جوان خود دارند و خرید بیش از اندازه بازیكنان خارجی باعث افت نسبی فوتبال این كشور شده است اما مثال های زیادی هم در نقض این موضوع وجود دارد كه بهترین آنها پائولو مالدینی است. هر چند تیم پرقدرت و رویایی میلان در دهه ۸۰ و اواسط دهه ۹۰ ستارگان خارجی بسیار بزرگی مثل رودگولیت، ماركوفان باستن، ژان پیرپاپن،ژرژ وه آ و بوبان را در اختیار داشت اما توجه به استعدادهای جوان این باشگاه هیچ گاه از نظر مدیران میلان دور نماند.یكی از بیاد ماندنی ترین چهره ها پائولو مالدینی است كه در ۲۰ ژوئن ۱۹۸۱ و در حالی كه تنها ۱۶ سال سن داشت فوتبالش را با میلان در سری A شروع كرد و طی ۲۱ سال حضور در میلان و انجام ۵۹۸ بازی با پیراهن این تیم قصد دارد فوتبالش را در این تیم خاتمه دهد تا در طول دوران حرفه ای فقط با یك رنگ در میادین ظاهر شده باشد.
پدر پائولو یعنی چزاره نیز قبل از اینكه مربی شود به مدت ۱۲ فصل بین سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۶ در میلان بازی كرد و نكته جالب توجه اینكه پسر ۱۰ ساله پائولو هم اكنون در تیم نوجوانان میلان بازی می كند تا ۳ نسل از خاندان مالدینی پیراهن میلان را بر تن كرده باشند.فرانچسكو توتی دیگر بازیكن متعصب فوتبال است كه پس از خداحافظی برونو كونتی در اوایل دهه ۹۰ به چهره محبوب هواداران رم تبدیل شد. توتی كه از كودكی در آكادمی فوتبال این باشگاه پرورش یافته هم اكنون پانزدهمین فصل حضورش را در رم سپری می كند. توتی علاوه بر بستن بازوبند به عنوان یك عضو كلیدی نقش اساسی در قهرمانی سال ۲۰۰۱ این تیم در سری A داشت و با وجود مشكلات مالی و پس از آن افت رم طی چند فصل قبل همچنان به پیراهن رم وفادار ماند تا پسر طلایی رم لقب بگیرد.
● تعصب از نوع فرانسوی
حریف رم در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا یعنی لیون همچنین بازیكنی را در تركیب خود دارد. سیدنی گووو محصول آكادمی جوانان لیون است كه از سال ۹۹ فوتبال حرفه ای خود را با این تیم شروع كرد. گووو ۵ عنوان قهرمانی پیاپی در لیون در رقابت های لوشامپیونه نقشی كلیدی ایفا كرد و تاكنون تمامی پیشنهادات ترك لیون را رد كرده است.
«ژولین سابل» هافبك سنت اتی ین هم وضعیتی مشابه دارد هر چند این بازیكن متولد مارسی است اما بیش از ۱۰ سال است كه پیراهن سنت اتی ین را بر تن می كند و مهم تر اینكه ۵ فصل را با تلاش فراوان همراه این تیم در دسته دوم سپری كرد.مسؤولان مارسی تلاش فراوانی داشتند تا در فصل نقل و انتقالات تابستان این بازیكن را برای حضور در تیم شهرش متقاعد كنند اما سابل نپذیرفت تا به حضورش در سنت اتی ین ادامه دهد.
● جوانان وفادار فرگوسن
منچستر یونایتد و تیم جوانان آن همیشه بازیكنان بزرگی را به فوتبال انگلستان معرفی كرده كه بسیاری از آنها جزو عوامل اصلی موفقیت آلكس فرگوسن طی ۲۰ سال حضورش در اولدترافورد بوده اند.رایان گیگز، پل اسكولز و گری نویل نفرات ثابت منچستر یونایتد طی ۱۰ سال گذشته بوده اند كه در تمامی افتخارات شیاطین سرخ سهیم بوده اند.
قهرمان ۲ فصل قبل انگلیس یعنی چلسی در تركیب خود جان تری را دارد كه هم اكنون سمبل هواداران این باشگاه است.مورینیو در ستایش او می گوید: به نظرم جان تری در پست خود بهترین بازیكن جهان است. هیچ نقطه ضعفی را نمی توان در بازی او پیدا كرد و قطعاً تا رسیدن به ۳۰ سالگی بهترین شرایط را تجربه خواهد كرد.استیون جرارد، كاپیتان لیورپول و بازیكن متعصب این تیم درخصوص علاقه اش به لیورپول گفت: وقتی كودك بودم تمام آرزویم این بود كه بتوانم روزی كاپیتان لیورپول شوم. تمام خانواده ام هم هوادار لیورپول بودند و تاكنون پیشنهادات زیادی را رد كرده ام چون جدایی از لیورپول برایم سخت است.
● همراه فراز و نشیب رئال مادرید
رئال هر فصل بازیكنان زیادی را از دست می دهد و ستارگان جدیدی را جایگزین می كند اما یكی از بازیكنانی كه حتی در بدترین شرایط هم رئال را ترك نكرد رائول است. او كه در كودكی هوادار رقیب دیرینه یعنی آتلتیكو مادرید بود توسط خورخه والدانو كشف شد. ۴ عنوان لالیگا، ۳ جام لیگ قهرمانان اروپا و ۲ جام بین قاره ای تالار افتخارات رائول را بسیار پررنگ كرده و به نظر نمی رسد رائول تا پایان دوران حرفه ای اش از این تیم جدا نشود.
همسایه رئال یعنی آتلتیكو هم یك بازیكن جوان و بسیار متعصب را در تركیب خود دارد. فرناندو تورس ملقب به «پسر بچه» با ۲۳ سال سن یكی از محبوب ترین بازیكنان این تیم است و تاكنون در ۱۵۱ بازی توانسته است ۸۰ گل برای تیمش بزند تا از هم اكنون خود را به عنوان یك بازیكن ماندگار در تاریخ باشگاه ثبت كند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید