سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


۱۲ نکته برای نظافت منزل


۱۲ نکته برای نظافت منزل
برای شستن پرده كركره از این روش كمك بگیرید.
● شستن پرده كركره افقی
ابتدا پرده‌ها را پایین بكشید، حالا همین‌طور كه پرده‌ها پایین است، آن را از جایگاه درآورید و روی زمین پهن كنید و با آب و پودر شوینده و برس نرم ابتدا یك طرف پرده را كاملا برس بكشید. سپس با كمك یك نفر دیگر، پرده را برگردانید، طرف دیگر را هم برس بكشید. پس از شستن دو طرف پرده، از یك سمت شروع به آبكشی كنید و آن را لوله كنید. حالا پرده‌ها را ایستاده كنار دیوار قرار دهید تا آب آنها برود و خشك شوند.
● تمیز كردن شیشه
برای بهتر پاك‌كردن شیشه و صرفه‌جویی در هزینه، به‌جای شیشه پاك‌كن، می‌توانید از محلول آب و سركه (۲ قاشق غذاخوری سركه) استفاده كنید و با روزنامه یا دستمال، شیشه‌ها را پاك كنید.
● تمیز‌كردن وسایل چوبی
برای تمیز‌كردن وسایل چوبی مانند میز تلویزیون، كمد، ویترین و... می‌توانید از روغن چرخ استفاده كنید، به این صورت كه چند قطره روغن چرخ روی پارچه نرمی بریزید و بعد روی میز و یا اشیای دیگر بكشید. خواهید دید كه چقدر تمیز و براق می‌شوند و حتی این كار باعث می‌شود كه اشیای چوبی خاك به خود نگیرد.
● تمیز‌كردن كاشی اطراف شومینه
اگر آجرهای اطراف شومینه كثیف شده، از سركه استفاده كنید. قلم‌مو را داخل سركه سفید زده و روی آجرها بكشید و با دستمال خشك، آجرها را كاملاً تمیز كنید.
● تمیز‌كردن پشت تلویزیون و وسایل برقی دیگر
همانطور كه می‌دانید، وسایل برقی مانند یخچال و تلویزیون هرچه بیشتر خاك بگیرند، زودتر خراب می‌شوند. برای دوام این وسایل، از هوای جاروبرقی استفاده كنید. هر دو هفته یك بار هوای جاروبرقی را روی سوراخ‌های تلویزیون بگیرید تا خاك‌های داخل آن خارج شود. اگر جاروبرقی شما هوا ندارد، از همان قسمت مكش هم می‌توانید استفاده كنید. با این روش، جاروبرقی خاك‌ها را به داخل خود می‌كشد.
● تمیز كردن دیوارهای نقاشی شده
اگر دیوارهای شما دارای رنگ روغن می‌باشد، به‌هیچ عنوان از مواد پاك‌كننده برای تمیز كردن آن استفاده نكنید زیرا باعث می‌شود كه رنگ دیوار بر اثر مواد پاك‌كننده از بین برود و حالت زیبایی خودش را از دست بدهد بلكه فقط از یك دستمال و آب سركه استفاده كنید.
● تمیز كردن اجاق‌گاز
اگر غذا یا شیر، سر رفته و اجاق گازتان را كثیف كرده و تمیز كردن آن برایتان مشكل است، كافی است تا مقداری رب‌ گوجه‌فرنگی را روی لكه‌ها مالیده و شب تا صبح بگذارید بماند. صبح با استفاده از یك اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم و صابون لكه‌ها را پاك كنید.
● تمیز كردن آباژورهای كاغذی
برای تمیز كردن این نوع آباژور هرگز از اسفنج مرطوب یا پارچه نمدار استفاده نكنید. بلكه كافی است هر روز سطح داخلی و بیرونی آباژور را با یك پارچه نرم پاك كنید و در مواردی كه خیلی كثیف شده آن را از روی لامپ بردارید و با یك مداد پاك‌كن سفید و تمیز به آرامی آن را پاك كنید.
● تمیز كردن آباژورهای پلاستیكی
برای تمیز كردن این نوع آباژور می‌توان از آب نیم‌گرم و صابون استفاده كرد، كافی است پارچه سفیدی را در این محلول خیس كنید و روی آباژور بكشید، سپس با یك پارچه خیس دیگر آن را تمیز كرده و بلافاصله خشك كنید.
● تمیز كردن آباژورهای كاغذ مخملی
این نوع آباژورها را با یك برس معمولی یا جاروبرقی پاك كنید.
● نكته‌ای در مورد تمیز كردن چرم
اگر با گردگیری اولیه، چرم تمیز نشد، مقداری كف صابون درست كنید و با فرچه، كف صابون را روی وسیله چرمی بمالید و با پارچه خشك كنید، حالا صبر كنید تا چرم، خوب خشك شود، بعد آن را چرب كنید و واكس بزنید.
● تمیز كردن اتو
اتو را به شدت گرم كنید و سپس روی پارچه خشن و بی‌مصرفی بكشید تا تمیز شود.
در صورتی كه كف اتوی شما از جنس تفلون نباشد، می‌توانید با كشیدن یك تكه سنباده به كف اتو، آن را تمیز كنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید