پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


۰۹۳۲ ارتباطی نوین


۰۹۳۲ ارتباطی نوین
ارتباط جزء لاینفک زندگی بشری از آغاز خصلت تاکنون بوده است حتی زمانی‌که زبان و خط اختراع نشده بود، انسان‌های اولیه از طریق اصوات مختلف و ایما و اشاره با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند به مرور زمان و با پیشرفت دانش، روش‌های ارتباطی پیچیده‌تر شد و اکنون دنیا به مرحله‌ای رسیده که زندگی حتی لحظه‌ای بدون ارتباط غیرقابل باور است ابتدا تلفن و رادیو و تلویزیون و با پیشرفت علم ماهواره و تلفن همراه و کامپیوتر به آن افزوده شد زمانی را تصور کنید که برای بیان کوچکترین خواسته خویش به اطرافیانتان مستاصل مانده‌اید و یا برای گفتن صحبتی کوتاه، اما مهم مسافت بسیاری را طی کنید چه‌بسا در این فاصله زمانی ارزش بیان مطلب از بین برود حال با کمی دقت و توجه خاص به‌وسیله‌ای که هم‌اکنون کنار میزتان یا داخل کیفتان است نگاه کنید و بیاندیشید اگر همین جعبه کوچک را همراه خود نداشتید چگونه می‌توانستید وقتی در محل کار خویش هستید از حال فرزندانتان مطلع شد و یا در مواقع ضروری با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید.
تلفن همراه یعنی اینکه هر لحظه در دسترس بوده و بتوانیم در هر کجا که مستقر هستیم با دیگران ارتباط داشته باشیم در عصر حاضر که تمام فعالیت‌ها از طریق ارتباط امکان‌پذیر است تمام شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف در تلاشند برای ایجاد ارتباط بهتر به ساخت و ایجاد امکانات لازم بپردازند چون می‌دانیم که نمی‌توان زندگی کرد به همین دلیل هم هست که روز به روز بر تعداد تلفن‌های همراه اضافه می‌شود و اندک اندک با جمعیت کشورها برابر می‌گردد.
به خاطر دارید که سال گذشته با افزایش تقاضا برای خرید سیم‌ کارت، سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا به بازار عرضه شده و تعداد زیادی از شهروندان از آن استفاده می‌کنند اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از عرضه تالیا، روز ۲۷ اردیبهشت ماه که به نام روز ارتباطات نامگذاری شده است فرصتی دست داد تا نظرات آقای شاکری مدیر روابط عمومی شرکت تالیا را درباره عملکرد و برنامه‌های آتی این شرکت جویا شدیم.
- لطفاً به‌عنوان نخستین سؤال بفرمائید اکنون تالیا دارای چند مشترک است؟
ـ با توجه به اینکه شبکه تالیا از آغاز در تهران شروع به‌کار کرد چیزی حدود ۵ میلیون مشترک در تهران داریم که البته خدمات تالیا به شهرهای دیگر نیز در حال گسترش است.
- تالیا چند دستگاه BTS را تحت پوشش خود قرار داده است و مشکلات عمده موجود در راه توسعه این وسیله ارتباطی را چه می‌دانید؟
ـ در حال حاضر بالغ بر ۳۷۰ سایت BTS وجود دارد و مشکل عمده سایت BTS، هماهنگی اپراتورها با شهرداری برای استفاده مشترک از فضا و مکان‌های موجود BTS توسط چند اپراتور است که هنوز هماهنگ و اجرائی نشده و در این مجموعه، TCI که متصدی آن شهرداری است در استفاده مشترک با تالیا هماهنگ نشده است.
- نحوه قرارداد شرکت تالیا با دولت چگونه است و چند درصد از هزینه ثبت‌نامی به دولت پرداخته می‌شود؟
ـ قرارداد کاملاً براساس شرایط مناقصه و تقسیم وظایف طرفین امین لینک و فرکانس از طرف TCI و تأمین تجهیزات و اپراتوری و تعدادی توسط تالیا تهیه شده و درصد سهم طرفین از درآمد نیز در قرارداد قید گردیده است.
- برنامه‌های آتی شما برای توسعه این شبکه چه می‌باشد؟
ـ پروژه فازبندی شده فازیک تمام شده، تمامی مراکز استان‌ها دارای MSC و BTS شده و نصب و راه‌اندازی گردیده و در حال تکمیل BTS و سایت‌های مربوطه می‌باشیم تجهیزات تکمیلی و BTSهای لازم در فاز ۲ به اتمام خواهد رسید و فی‌الواقع کل کشور به‌صورت شبکه‌ای یک پارچه در یک زمان مشخصی و در حدود ۶ ماه الی یکسال آینده به حداقل ۲ میلیون مشترک خواهد رسید.
- تالیا چه خدماتی را در اختیار خانواده‌ها قرار داده است؟
سیم کارت‌ها با مشخصات فنی کاملاً به روز خصوصاً از لحاظ Billing نمایش موجودی و هزینه و مانده‌حساب مشترک روی گوشی و با خرید کارت‌هائی که با ارائه کد آن به گوشی می‌توان بدون ایستادن در صف‌های بانک برای پرداخت فیش تلفن همراه استفاده لازم را از خدمات تالیا برد هزینه ارزان و خرید آن برای هر قشر از جمله خدماتی است که تالیا در اختیار شهروندان قرار داده است.
- استقبال خانواده‌ها با ایجاد چنین وسیله ارتباطی با توجه به امکان تهیه راحت ان به چه نحوی بوده است؟
ـ متأسفانه به لحاظ عدم گسترش تالیا در سطح کشور هنوز مزایای این سرویس برای خانواده مشخص نشده است و ما می‌کوشیم بتوانیم این مشکلات را حل کرده با سرویس‌دهی مناسب زمینه را برای استفاده تمام خانواده‌ها در هر کجای ایران فراهم کنیم.
- برای مردم جالب است بدانند که پوشش تالیا در شهرهای مختلف کشور به چه صورت است؟
ایجاد BTS در کلیه مراکز استان‌ها شروع شده و فاز ۱ در حال اتمام است و به پوشش‌دهی بالای ۵۰ درصد در مراکز استان‌ها رسیده‌ایم.
- تفاوت نرخ تالیا یا تلفن‌های همراه معمولی چقدر است؟
ـ در برخی همانند تعرفه و آدرس متخیر شماره - SMS با TCI یکسان است در برخی خدمات و هزینه مکالمه ۵/۱ برابر است اما تایلا هزینه‌های ثابت ماهیانه آبونمان و ... ندارند.
- آقای شاکری، در خاتمه بفرمائید شرایط ثبت‌نام و خرید تالیا در حال حاضر چگونه است؟
ـ هر روز که ظرفیت شبکه افزایش می‌گردد تعدادی مشترک جدید وارد شبکه می‌شوند که از طرق مختلف در نظر داریم ظرفیت را اضافه کنیم. از جمله در این مرحله به کسانی‌که در مرحله اول واگذاری ثبت‌نام کرده‌اند و موفق به دریافت سیم کارت نشدند در این مرحله سیم‌کارت واگذار خواهد شد و آنچه که پیش رو داریم این است که تمام خانواده‌ها و فرزندانشان در سراسر کشور، در دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و سایر مکان‌ها از سرویس‌های ارزان و متناسب تالیا استفاده نمایند.
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید