جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


ازدواج جوانان و مشکلات پیش رو


ازدواج جوانان و مشکلات پیش رو
نیاز جوانان به ازدواج نیازی طبیعی و احتیاجی ذاتی است. خودداری طولانی از هجوم غریزه شهوت برای پسر و دختر امری مشکل به نظر می‌رسد و گاهی طول زمان موجب فساد و سرکشی غرایز و افتادن افراد در منجلاب گناه و معصیت شده است و آنان را به امراضی مختلف دچار می‌کند.
جوانانی که سرمایه‌های یک مملکت هستند از آسیب‌های آن مصون نخواهند بود و گرفتاری جوانان یک کشور در ورطه‌های روحی و روانی و بدرفتاری مشکلات گوناگونی را برای افراد آن به ارمغان خواهد آورد، لذا سختگیری بعضی از خانواده‌ها در مسئله ازدواج و پیشنهاد مسائل دست و پا گیر باعث می‌شوند زمان ازدواج جوانانشان بگذرد.
برخی اوقات مشاهده می‌شود جوانان در اثر تصمیمات نابجای پدران و مادران تن به ازدواج نمی‌دهند و از این طریق دچار خسارت می‌گردند یا خواسته‌های نامعقول دختر و پسر از یکدیگر مانع تحقق امر ازدواج می‌شود.
اسلام این سختگیری‌ها را خلاف انصاف و مروت و جدای از اخلاق انسانیت و امری غیرخدایی و غیرشرعی می‌داند، از این‌رو به سختگیران هشدار می‌دهد که عواقب این برنامه در دنیا و آخرت دامنشان را خواهد گرفت و خداوند مهربان با آنان که در همه امور آسان می‌گیرند آسان می‌گیرد و با آنان که سختگیر هستند سخت خواهد گرفت.یکی دیگر از عواملی که امر مقدس ازدواج را با مشکل روبه‌رو می‌کند گرفتن مهریه‌های سنگین است.
از آنجایی که مسئله مهر در اسلام بسیار مهم، ظریف، دقیق و قابل توجه است اسلام بر مهریه‌های سبک اصرار دارد و از مهریه‌های سنگین متنفر است. از طرفی آنچه دارای ارزش و قیمت باشد چه مال و چه عمل می‌تواند مهریه و صداق زن قرار بگیرد مانند باغ، مغازه، زمین، ساختمان، پول نقد، آموختن علم و امثال اینها لذا روایات عدیده‌ای از رسول خدا و امامان معصوم در معتبرترین کتاب‌ها وارد شده که این روایات پافشاری دارد مهر را سبک بگیرید و از صداق سنگین بپرهیزید زیرا مهر سنگین باعث روگردانی جوانان از ازدواج و ماندن دختران در خانه می‌شود. امیرمومنان در این زمینه می‌فرمایند: «مهرها را زیاد نگیرید که مایه دشمنی است» و نیز رسول خدا می‌فرمایند: «مهرها را سنگین نگیرید مهر و محبت را باید خداوند مهربان فراهم آورد، پول و مال عشق و محبت نمی‌آورد.»
یکی دیگر از اموری که امر ازدواج را مشکل و در بعضی از مواقع باعث بی‌میلی جوانان در این امر می‌شود نداشتن شغل و درآمد است، زیرا برای اداره امور زندگی علی‌الخصوص با مسئولیت سنگینی از جانب زن و فرزند بر عهده مرد است و باید مورد توجه مسئولین واقع شود چرا که کوچکترین مسامحه اثرات جبران‌ناپذیری را از خود به جای می‌گذارد. چه بسا در خیلی از موارد جوانان برای تامین معاش خانواده خود رو به شغل‌های کاذبی چون سیگارفروشی، دلالی و دستفروشی روی آورده‌اند و حتی در بعضی مواقع دیده شده جوانانی پاک به دلیل داشتن چنین شغل‌هایی در ورطه بسیاری از معضلات اجتماعی گرفتار شده‌اند که تاثیرات جبران‌ناپذیر بر روی خانواده‌هایشان گذاشته است.
برای اینکه دچار چنین نابسامانی اجتماعی نشویم می‌بایست جوانانی که دارای مدرک فنی هستند یا در این زمینه‌ مهارت دارند با ایجاد کارگاه‌هایی آنان را جذب کار کرد یا به جای اینکه یک فرد تا مرز سی سال کار کند این میزان را تقلیل داد تا جوانان فعال‌تر زودتر جذب کار شوند. در بعضی اوقات دیده شده جوانانی با دارا بودن مدارک عالیه نتوانستند شغل مناسبی را پیدا کنند. آیا بهتر نیست از قوانین دست و پاگیر کم کرد و کیفیت را در نظر گرفت تا افراد هر یک بنا به تخصصی که دارند در جامعه ایفای نقش نمایند. می‌توان با ایجاد شهرک‌هایی صنعتی در زمینه‌های مختلف و با به‌کارگیری جوانان فعال آنان را مشغول به کار کرد.از دیگر موانع ازدواج جوانان فقدان مسکن است.
جوانانی که در آستانه ازدواج هستند برای تهیه مسکن یا باید مبادرت به خرید کنند که تعدادی انگشت‌شمار که دارای تمکن مالی هستند می‌توانند خانه مورد علاقه خود را خریداری کنند و اکثریت آنان که توان خرید ندارند برای رهن یا اجاره، به دلیل دارا نبودن درآمد لازم نمی‌توانند هزینه‌های گزاف را پرداخت کنند. با در اختیار قرار دادن خانه‌های استیجاری با قیمتی مناسب در اختیار زوج‌های جوان می‌توان به این مهم کمک کرد البته افراد خیر هم می‌توانند در این امر دولت را یاری کنند.
ما بارها و بارها شاهد آن بودیم این خیرین در زمینه احداث مساجد، مدارس و بیمارستان فعالیتهای شایان توجهی داشته‌اند و امید است به امر مسکن زوج‌های جوان توجه لازم را مبذول دارند و با احداث خانه‌های استیجاری با قیمت مناسب، زوج‌های جوان را یاری کنند و از مبلغی که در ازای واگذاری این خانه‌ها دریافت می‌شود برای احداث بناهای جدید سرمایه‌گذاری و بعد از ده سال زوج‌های جوانی که از این خانه‌ها استفاده کرده‌اند و به تمکن مالی نسبتا خوبی در حد نسبی رسیده‌اند جای خود را به زوج‌های دیگر بدهند. ضمن آنکه هر یک از ما می‌توانیم با پرداخت خمس و زکات به این امر مهم، جامه عمل بپوشانیم.
از آنجا که منشا جامعه خانواده است لذا برای کاهش معضلات اجتماعی باید ضمن ایجاد زمینه ازدواج جوانان، آنان را در این راه یاری نمود.
اکرم بهرامی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید