دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ / Monday, 25 June, 2018

حجاب و پوشش اسلامی ،روش ها و توصیه ها


حجاب و پوشش اسلامی ،روش ها و توصیه ها
● مقدمه:
آنچه در مسئله حجاب و طرح آن در جامعه، خصوصاً پس از انقلاب اسلامی مطرح است دفاع بد از آن است كه كار دشمن را راحت كرده هر چند كه حملات به پوشش اسلامی و ایجاد شبه در میان جوانان نیز كم نبوده است.
آنچه كه فرایند انتقال حجاب و پوشش اسلامی را (به عنوان یك فرهنگ) و به نسل جدید، دچار چالش نموده است. ریشه در انتقال این فرهنگ در نسل های گذشته دارد. اگر حجاب را یك مفهوم دینی و پوشش اسلامی را یك تكلیف و وظیفه ی دینی بدانیم،‌فرایند انتقال آن می بایست مطابق با مبانی نظری اسلام در تربیت دینی و رعایت استانداردهای آموزشی باشد. آموزش ، پرورش و یا فرآیند انتقال فرهنگ به نسل جدید، تابع مراحل و مراتبی است. بنا به یك دیدگاه، در مراحل و مراتب تربیت دینی این مراحل و مراتب به شرح زیر هستند:
۱) انس دینی
۲) عادت دینی
۳) معرفت دینی
۴) شاكله دینی
۵) خودجوشی دینی
حال در ارتباط با حجاب و پوشش ، به عنوان یك مفهوم دینی و یك وظیفه و تكلیف، باید سئوال كرد كه نسل گذشته در كدامیك از این مراحل دارای نقص و كاستی بوده و به عبارت دیگر كدام مرحله را نگذرانده و میان برزده است.
با كمی دقت مرحله معرفت دینی را می توان نام برد. زنان و مادران ما در ارتباط با حجاب و با توجه به محیط خودشان ، از مراحل انس و عادت عبور كرده و در اجتماع به صورت شاكله دینی مشاهده شده است. ولی به دلیل ضعف در مرحله ی معرفت دینی، مادران نتوانسته اند پاسخگوی سئوالات ساده ی فرزندان خود باشند تا چه رسد كه بتوانند به شبهات آنها نیز پاسخ دهند.
دختر جوان امروزی بر خلاف مادر یا مادربزرگ خود، در صحنه ی اجتماع (اشتغال و تحصیل) بیش از گذشته حضور دارد و بیش از زنان گذشته نیز در مقابل سیل تهاجمات فرهنگی قرار دارد. دختر امروزی برای عبور از چگونگی و پاسخ به چرایی ها دچار ضعف اساسی شده و با توجه به اینكه انگیزه ای نیز برای پرداختن بهاء در این زمینه ندارد، عطای پوشش سنتی را به لقایش بخشیده است و خود را با حداقل های مورد پذیرش همسالان خود قانع كرده است.
متاسفانه در سطح جامعه و حكومت نیز، بیش از اینكه تكیه براین مرحله باشد (آنهم با روش ها نو، ظریف و متنوع) به تاكید بر شكل و شاكله ظاهری پرداخته شد و سال ها پافشاری بر یك نوع پوشش و عدم توجه به روحیه تنوع طلبی، نشاط و نوع جویی جوانان، راه برای پذیرش مدهای بیگانه باز شد. از سوی دیگر عدم تعریف و تعیین حدود، عدم هماهنگی میان اجزاء حكومت، غلبه ی روش های غلط بر روش های صحیح و موارد دیگر نوعی گریز و مقابله جوانان را نیز به دنبال داشت.
علاوه بر نقص و خطا در مراحل و مراتب تربیت دینی، در زمینه ی روش ها نیز دچار نقص و خطا بوده ایم.
بنا به استناد كتاب های تعلیم و تربیت دینی، روش های الگویی تكریم شخصیت، محبت، پند وموعظه، تشویق و تنبیه، استدلال و برهان و ... مورد تاكید قرار گرفته شده است.
بدیهی است كه حجاب و پوشش اسلامی به عنوان یك ارزش اجتماعی و تكلیف دینی می بایست با بهترین روش ها به نسل جدید ارایه می گردد.
باكمال تاسف، این روش ها نیز معمولاً در كلی گویی باقی مانده اند و بر اساس هر مخاطب، هر محیط اجتماعی و موقعیت ارتباطی تبدیل به موارد كاربردی نشده اند. در مفهوم حجاب و مقوله پوشش اسلامی نیز این اتفاق افتاده است.
هر چند معتقد هستیم، اولیاء و بسیاری طرح ها ، ایده ها، روش های خلاقانه را به كار برده اند، ولی ظاهراً در كشور ما آنچه كه تبدیل به مجموعه مقاله در همایش ها و سمینار ها می شود بحث های انباشته، تكراری در حوزه نظر است و در حوزه عمل دارای مجموعه هایی نیستیم.
این مقاله با نگاهی به مراحل تربیت دینی – روش های تربیت دینی، حیطه های یاد گیری، شیوه ها و قالب ها و رسانه ها و ... و ایجاد ارتباط به مقوله پوشش به بیان روش ها و توصیه هایی اقدام می نماید كه شایسته است كه در هر قسمت، راهكارهای متنوع اولیاء و مربیان به آن افزوده شود.
هرچند كه آحاد مردم و مسئولین ، به نحوی درگیر این موضوع هستند، ولی مخاطب این مجموعه در درجه اول مربیان و سپس اولیاء هستند. از این رو برخی اقدامات و روش ها كه در سطح بالاتر از خانه، مسجد و مدرسه می بایست انجام شود. در این مجموعه نیامده است:
نكته آخر اینكه، هر چند پوشش و حجاب برای زن و مرد است ولی تصور می شود كه گرایش
توصیه ها جهت پوشش دختران است.
آنچه كه درباره موضوع حجاب و پوشش باید بدانیم:
▪ اهداف اسلام از پوشش چیست:
۱) اینكه پوشش به صورت عام برای مرد و زن است.
۲) اینكه پوشش با شدت بیشتری در گذشته و در ادیان دیگر بوده و هست واسلام مبتكرآن نیست.
۳) اینكه پوشش ظاهری و عفت و حیای باطنی به صورت لازم و ملزوم مطرح است
۴) سیر تاریخی پوشش در جوامع انسانی.
۵) مغایرت تفكر اسلامی با ریاضت و رهبانیت، محدود كردن زن نابرابری میان زن و مرد، استثمار زن، حقیر شمردن او و ...
۶) اینكه در اسلام گرامی داشتن و ارزشمند بودن زن در همه عرصه ها مورد تاكید قرار گرفته است.
۷) اینكه حجاب و پوشش وظیفه ای الهی است كه به عهده زن گذاشته شده است.
۸) اینكه كرامت انسانی و تكریم شخصیت از اساسی ترین موضوعات در این زمینه است.
۹) اینكه لباس هر انسان پرچم كشور وجود اوست و معلوم می شود كه از چه ارزشها و بینشهایی تبعیت می كند.
ـ سئوالات و شبه هایی كه باید برای آن جواب داشته باشیم:
۱) چرا خداوند حجاب را قرار داده است؟
۲) آیا حجاب یا پوشش اسلامی فقط چادر است؟
۳) آیا حجاب فقط برای زنان است؟
۴) چرا باید پوشش داشته باشیم؟
۵) آیا پوشش و حجاب فقط در اسلام است؟
۶) چادر و مشكی بودن آن مال عرب هاست ما ایرانی ها چرا باید آنرا بپوشیم؟
۷) آیا ما ایرانی ها قبل از اسلام هم دارای حجاب و پوشش بودیم؟
۸) آیا پوشش اسلامی باعث محدودیت برای زنان نمی شود؟
۹) چرا افرادی كه رعایت حجاب را نمی كنند مشكلی هم برایشان پیش نمی آید؟
۱۰) وقتی اكثر افراد رعایت حجاب را نمی كنند ما چگونه اینكار را بكنیم؟
۱۱) آیا می توانیم نماز را بدون پوشش و حجاب بخوانیم؟
۱۲) خیلی ها كه با حجاب هستند ولی كارهای خطا انجام می دهند.
۱۳) آیا بی حجابی یا بدحجابی مجرم مخاطی و گناهكار است یا جاهل و بیمار؟
۱۴) آسیب یك بدحجاب بیشتر است یا یك مجرم اقتصادی كه راست راست راه می رود؟
۱۵) آیا می توان برخورد با بدحجابی را با تخلفات رانندگی مقایسه كرد؟
▪ مراحل و مراتب تربیت و فرهنگ مذهبی:
در تربیت، هر فرد منحصر به فرد است و نمی توان افراد هم سال، هم جنس و حتی از یك خانواده یكسان تلقی كرده با یك روش با آنها برخورد نمود.
علاوه بر نكته فوق، در تربیت دینی هر فرد می تواند در هر یك از تكالیف ، وظایف و واجبات دینی نیز در مرحله ای متفاوت باشد. برای مثال در امر نماز در مرحله معرفت دینی و در موضوع روزه در مرحله ی شاكله دینی باشد. همین فرد شاید در امر به معروف و نهی از منكر حتی در مرحله انس دینی نباشد و برعكس در حجاب و پوشش اسلامی در مرحله شاكله باشد بدون اینكه معرفت دینی را گذرانده باشد . (همان نقصی كه از آن گفتگو داشتیم)
پس مربیان و والدین می بایست ابتدا تشخیص دهند هر فرد، در هر موضوع و مفهوم دینی، در چه مرحله ای هست و آنگاه محتوی و روش مناسب را مطابق با ویژگی های آن مخاطب بكار برد.
توضیح هر یك از مراحل در زیر ارایه شده و سپس برای هر مرحله روش ها و توصیه هایی ارایه می شود.
۱) انس دینی: ایجاد تعلقات معنوی ازطریق شرطی شدن اعمال و افعال مذهبی.
۲) عادت دینی: ایجاد عادت مذهبی به كمك تكرار اعمال و احساس مسئولیت در عبادات.
۳) معرفت دینی: فهم و استنباط معارف دینی به كمك تفكر، تعقل و تحلیل مسائل مذهبی.
۴) شاكله دینی: تجلی و تبلور فرهنگ مذهبی در وجود و شخصیت نوجوان (اخلاقیات)
۵) خودجوشی دینی: درجستجوی عشق، عرفان و معنویت برتر به كمك جاذبه های قدسی
▪ در مرحله انس دینی:
۱) مادران، مانند چادر و یا مقنعه و روسری خود برای او نیز تهیه نمایند.
۲) هیچگاه در برابر او از پوشش خود گله نكرده مگر حدود آن را رعایت كنید.
۳) بانظر او برایش چادر، مقنعه و روسری تهیه نمایید.
۴) از دوره های مختلف (مانند جشن تولد) حداقل یك عكس با حجاب تهیه نمایید.
۵) عكس او با پوشش مناسب را در آلبوم گذاشته و یا قاب كرده و نصب نمایید.
۶) از علاقه ی او به پوشش در میان جمع صحبت كنید و رضایتمندی خود را نیز اعلام نمایید.
۷) چادر، مقنعه و روسری او را همواره تمیز كرده و معطر نمایید.
۸) باروحانی محل، اقوام متدین و ... ارتباط بیشتری برقرار نمایید.
۹) شعر و سرود مربوط به پوشش، عفت و حیا و ... به او یاد دهید.
۱۰) برای اماكن و موقعیت های مختلف، پوشش مناسب آنجا را در نظر بگیرید.
۱) جشن تكلیف باشكوه بگیرید و اثرات آن را با هدایای سالانه، تداوم ببخشید.
۱۲) از او بخواهید خاطرات مربوط به عبادت، زیارت، مجالس و مراسم هایی كه شركت داشته است را بیان نماید.
۱۳) در نمازهایتان و در زمانهای مناسب و حضوری او را دعا كنید.
۱۴) به حضور خانوادگی و یا گروه همسالان در مراسم های مذهبی اهمیت دهید.
در مرحله عادت دینی:
۱۵) باتوجه به ایجاد تنوع در پوشش و علاقمندی او، سعی كنید از محیط بیرون از خانه رعایت پوشش را آغاز نماید.
۱۶) برای رفتن به بیرون از خانه ، همراه با شادی و نشاط به او كمك كنید كه با پوشش مناسب حاضر شود.
۱۷) اقامه نماز كه در ارتباط مستقیم با پوشش است را مورد تاكید قرار دهید.
۱۸) عادت به نماز، عادت به پوشش را تسهیل می كند مراقب نماز او باشید.
۱۹) به صورت منظم و متنوع در اماكن زیارتی حضور یافته و در مراسم ها و نمازهای جماعت او را شركت دهید.
▪ در مرحله معرفت دینی:
۱) در جمع های خانوادگی و یا دوستانه موضوع پوشش را مطرح نموده و بحث نمایید.
۲) كتابهای مناسب سن او را تهیه نماید. و یا او را دركتابخانه ها عضو نمایید.
۳) برای طرح پرسش های او فضای محبت آمیزی فراهم آورید.
۴) او را با مراكز پاسخ به سئوالات، روحانیون، بانوان مبلغ و كتابهای پاسخ به پرسشها آشنا نمایید.
۵) حجاب و پوشش را با مفاهیم دیگر دین مطرح نمایید.
۶) در مورد انواع پوشش و لزوم آن برای زنان و مردان، توضیح دهید.
۷) باورهای غلط پیرامون حجاب و پوشش را برای او توضیح دهید تا رفع شود.
۸) از ویژگی های انسان با حجاب با او گفتگو نمایید.
۹) در مورد تاثیرات حفظ حجاب در دیگر ابعاد زندگی با او گفتگو نمایید.
۱۰) او را با ادبیات مقوله حجاب و مفاهیم مرتبط با آن آشنا نمایید.
۱۱) او را تشویق نمایید تا در مسابقات مربوط به مفاهیم دینی شركت نمایند.
۱۲) هر چند وقت یكبار درباره خصلت های خوب او و در رابطه با حجاب گفتگو نمایید.
۱۳) سعی كنید او را با دیگران مقایسه نكرده و به اندازه ی توانش توقع داشته باشید.
۱۴) او را به عضویت انجمنها و كانونهای دینی درآورده و رفتن منظم به مسجد را فراموش نكنید.
۱۵) راجع به ارزش و جایگاه زن، مادر و پوشش در اسلام، (قرآن و سنت) برایش توضیح داده و یا در معرض مطالب آن قرار دهید.
۱۶) بیش از هر چیز از نمادها نشانه ها استفاده كنید.
▪ در مرحله شاكله ی دینی:
۱) شكل و تیپ همراه با پوشش و حجاب را جزیی از شخصیت او قرار دهید.
۲) حجاب، عفت و حیا را علاوه بر ظاهر در شكل های رفتاری او اعم از كلام و غیر كلام تعمیم دهید.
۳) ضمن گفتگو با او، موانع داشتن پوشش مناسب، در موقعیت های مختلف را بررسی و رفع نمایید.
۴) شاكله ی ظاهری او را با دیگر فرایض دینی، مانند نماز، و وظایف دیگر، مانند انجام امور خیر، احترام به دیگران و ... پیوند دهید.
۵) با برنامه ریزی دقیق در مراسم ها و مكان های مذهبی حضور یافته و در امور خیر، او را شركت دهید.
۶) تصویر برداری از فعالیتهای او را فراموش نكنید. (در مراسم ها، زیارت ها و ...)
۷) برای پوشش او در خانه جایگاه خاصی در نظر بگیرید كه در مواقع لازم به راحتی از آن استفاده نماید.
۸) سعی كنید دوستان خود را از میان افراد با حجاب و عفت و ادب انتخاب نماید.
▪ در مرحله خودجوشی دینی:
۱) به او كمك كنید تا بتواند از عقاید خود در مقابل دیگران دفاع نماید.
۲) به او كمك كنید تا بتواند در میان همسالان خود موثر بوده و مبلغ پوشش باشد.
۳) هر چند وقت یكبار در مورد پوشش گفتگو نمایید.
۴) موانع حضور او را در امور داوطلبانه رفع نمایید.
۵) زمینه ای رافراهم آورید كه از رفتار خود رضایت داشته و خود را تشویق نماید.
۶) هیچگاه به جای او از حجاب و پوشش تعریف نكنید. بگذارید خودش آنرا دوست داشته باشد.
۷) روی عوامل بازدارنده مثل خودنمایی، حسادت، اكراه و بی میلی كار كنید.▪ روش های تربیت دینی:
روش ها بسار زیاد هستند و به نسبت تلاش اولیاء و مربیان می تواند همواره تغییر و افزایش یابند و از سوی دیگر با دانستن هر یك از روش ها و تركیب آن با شیوه ها و قالب ها و محتوای مختلف، اقدامات بسیار متنوعی را می توان تدارك دید.
اولیاء و مربیان به دانستن روش ها و حتی روش های گذشته و توصیه های ارایه شده در این مجموعه نباید اكتفا كرده و با شناخت مخاطب و موقعیت و كمی نوآوری، می توانند راهكارهای فراوانی را پیش رو داشته باشند.
در ادامه برخی روشها و توصیه ها، ذیل برخی روش های كلی می آید. و بدیهی است كه در مقوله حجاب و پوشش اسلامی تلاش های فراوانی برای توسعه ی روشها مورد نیاز است.
▪ در روش الگویی:
۱) هر چه بیشتر و بهتر حضرت فاطمه زهرا (س) و زینب كبری (س) را معرفی نمایید.
۲) به صورت حضوری و غیر حضوری (در نشریه ها و ...) زنان موفق در عرصه های جهاد، تعلیم و تربیت، اشتغال، ورزش ، علم و پژوهش، خدمت رسانی و نیكوكاری و ... معرفی نمایید.
۳) پوشش های كشورها، اقوام و مذاهب دیگر را معرفی و نشان دهید.
۴) همسالان با پوشش اسلامی كه در عرصه های علمی، فرهنگی هنری موفقیت هایی را كسب نموده اند را معرفی نمایید.
۵) اساب بازی (عروسك، بگو و ...) با موضوع پوشش تهیه نمایید.
۶) مجسمه ها، تندیس ها ونمادهای مربوط به پوشش را تهیه و در مدارس نصب نمایید.
۷) والدین سعی نمایند با خانواده های متدین دوست شده و با آنها رفت و آمد نمایند.
۸) والدین سعی نمایند فرزندشان با همسالان متدین وبا حیا دوست شوند.
۹) والدین سعی نمایند در خانه، مهمانی ها و جامعه پوشش مناسب آن محیط را رعایت نمایند.
۱۰) والدین در گزینش مدرسه و مربی و مربیان در هماهنگی با والدین دقت نمایند.
در روش محبت :
۱۱) مربیان و والدین ، اول زبان محبت و سپس زبان استدلال داشته باشند.
۱۲) محبت را در همه حال ، همه مراحل و همه آدمها موثر بدانند.
۱۳) درصورت سئوال، كوتاهی و هر مورد دیگر، برخورد با محبت را فراموش نكنید.
۱۴) جلب اعتماد و محبت را مقدمه و صداقت را نهایت كار خود بدانید.
۱۵) با او كه پوشش مناسب دارد عكس یادگاری بگیرید.
▪ در تكریم شخصیت:
۱) به كسانی كه پوشش صحیح دارند، احترام بیشتری بگذارید.
۲) به كسانی كه پوشش صحیح ندارند بگویید، ای كاش كه این كار خیر را نیز انجام دهی.
۳) همواره بگویید، كه علت احترام شما این است كه فرد با پوشش خودش برای خود احترام قائل است.
۴) عكس تكی او در خانه، و عكس دستجمعی همسالان با پوشش مناسب را در مدرسه نصب نمایید.
۵) به بیانات او، حتی نظرات مخالف او با دیده احترام نگاه كنید.
۶) به شخصیت و توان او احترام گذاشته و در مورد پوشش، او را با فردی دیگر مقایسه نكنید.
۷) بگویید كه پوشش برای او مفید است و هیچگاه وانمود نكنید كه به پوشش او نیاز دارید.
۸) در مراسم ها به آنها احترام بیشتر گذاشته و در كنار آنها بنشینید.
۹) از آنها بخواهید در برنامه ها حضور داشته و آثار خود را ارایه دهند.
▪ در روش موعظه و نصیحت:
۱) پند و نصیحت های مناسب هر سن را تهیه و در دسترس داشته باشید.
۲) درباره خوبی های پوشش و اینكه باعث حفظ شخصیت انسان می شود، صحبت كنید.
۳) درباره عواقب بد حجابی و سوء استفاده از انسانها صحبت كنید.
۴) از ابزار، رسانه ها، شیوه ها و قالب های مختلف (مستقیم و غیر مستقیم) برای موعظه استفاده نمایید.
۵)از افراد معنوی (روحانی، غیر روحانی، مرد یا زن) جهت جلسات استفاده نمایید.
۶) درصورت برخی اشكالات و كوتاهی ها سخت گیری نكنید.
۷) درباره ابعاد مختلف حجاب و پوشش، جلسات بحث و بررسی میان همسالان ترتیب دهید.
۸) برای پذیرش او می بایست فرصت داد و از توصیه های پشت سر هم خودداری شود.
۹) به افراد با پوشش بگویید كه می بایست اخلاق و رفتار آنها بهتر از بقیه باشد.
۱۰) بیش از استفاده از لفظ از نمادها و نشانه ها استفاده كنید.
۱۱) درباره مفاهیم مرتبط با پوشش بیشتر صحبت نموده تا نگاه او وسیع تر شود.
▪ در روش تشویق:
۱) از كودكی و با تقویت های منظم او را در مورد پوشش تشویق نمایید.
۲) باخرید روسری های زیبا، مقنعه های خوش رنگ او را تشویق نمایید.
۳) در مناسبت های مختلف پوشش های متنوع برای او تهیه شود.
۴) هنگام داشتن پوشش مناسب، رعایت آن و حتی حمایت از آن، او را تشویق نمایید.
۵) از او عكس و تصویر تهیه نموده و آنها را برایش حفظ نمایید.
۶) در مورد تقویت های مثبت و تشویق ها اندازه و مقدار را رعایت نمایید و ظاهرسازی در شما اثر نگذارد.
۷) والدین در نزد مربیان و مربیان در نزد والدین آنها را تشویق نمایند.
۸) برای انجام زنجیره ای از فعالیتها و یا موفقیت در مسابقه های مربوط به پوشش مدال عفت و حیا و یا نشان پاكدامنی تهیه و اعطا نمایید.
۹) هیچگاه از جایزه، هدیه و تشویق به صورت مصنوعی استفاده نكنید و تلقی رشوه پیدا نكند.
شیوه ها ، قالب ها، رسانه ها و ابزار:
شناخت شیوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزار ، باعث می شود كه اولیاء و مربیان با پردازش های جدید از محتوا راهكارهای متنوعی داشته و ارایه دهند. این راهكارها باعث می شود كه تنوع بیشتر تمام حواس مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.
روش های مستقیم و غیر مستقیم، استفاده ی به جا از رسانه ها و ابزار . روش های قدیمی و جدید باعث می شود تا هر روز توان بیشتری برای كار داشته باشیم.
برخی شیوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزار در ادامه آمده و بدیهی است كه مقدمه ای برای توسعه موضوع می باشد.
۱) تهیه نمایشگاه عكس:
- پوشش اسلامی
- پوشش در اقوام و ملل و مذاهب
- پوشش های مبتذل
۲) تهیه نمایشگاه عروسكی:
- انواع پوشش های مناسب
- سیر كشف حجاب
- پوشش اسلامی در مشاغل مختلف
۳) تشكیل نمایشگاه كتاب:
- كتابهای نظری در مبحث حجاب.
- كتابهای احكام
- كتابهای تصاویر و مدل ها
۴( برگزاری میز گرد حجاب:
- باحضور صاحبنظران حوزه و دانشگاه
- با حضور نوجوانان، بصورت نمایشی و بااستفاده از منابع معتبر و پرسش و پاسخ
۵) برگزاری جشنواره حجاب (پوشش) و ...
- معرفی مدل ها و طرح های جدید لباس برای همه سنین و كاربردها
- خواندن شعر و سرود و مقاله
- اهداء جوایز به برگزیدگان طرحهای ...
۶) برگزاری برنامه مناظره
۷) برگزاری جلسات هم اندیشی
۸) تهیه نمایش های كوتاه با مضمون عفت، حیا، پوشش و ...
۹) تابلو اعلانات:
- نصب منظم احادیت تشویقی ، توجیهی
- نصب منظم جملات زیبا (حتی الامكان از خود بچه ها)
- نصب طرح ها و تصاویر زیبا (حتی الامكان از خود بچه ها)
- نصب تصاویر بزرگ زنان در حج، نماز جمعه و فعالیتها
۱۰) استفاده از كارت تبریك و پیام های تبریك
۱۱) استفاده از SMS جهت ارسال تصاویر و پیام های مرتبط
۱۲) تهیه انواع نمادها، تندیس ها و تولید كارت های تك و یاد بود.
۱۳) برگزاری مسابقه در زمینه های زیر:
- كتابخوانی - حفظ حدیث
- مقاله نویسی (تحقیق و پژوهش) - شعر
- طراحی - سرود
- نقاشی - نشریه دیواری
- طراحی لباس - خاطره نویسی
- اطلاعات عمومی پوشش - حفظ آیات
- عكس
بابرگزاری هر یك از مسابقات می توان برگزاری مراسم جشن و اهداء جوایز اثرات كار را ماندگار نمود.
▪ حیطه های یادگیری:
پوشش اسلامی و حجاب نهایتاً ، وظیفه ای انسانی و اعتقادی است كه مربیان می بایست در فرایند یاددهی – یادگیری به حیطه های مختلف آن توجه نمایند.
پوشش اسلامی و حجاب، مانند بسیاری از مفاهیم دینی از هر سه حیطه متاثر است و بسته ی آموزشی آن می بایست كاملاً متعادل باشد.
۱) حیطه ی شناختی:
ـ در اطراف موضوع حجاب و پوشش مطالعه نموده و همواره آمادگی علمی و استدلالی جهت طرح آن داشته باشید.
ـ از منابع اصیل استفاده كرده و از افراط و تفریط خودداری نمایید.
ـ برای هر گروه و یا هر فرد، بیان مناسب را تهیه نمایید.
ـ از ادبیات موضوع، شامل حكایتها، روایت ها، اشعار، تمثیل ها و جمله های زیبا، حداكثر بهره برداری را نمایید.
ـ دانایی مخاطب را بالا برده و نسبت به دانسته هایش او را آگاه كنید.
۲) حیطه ی عاطفی:
ـ خودتان به موضوع باور داشته باشید و آن را بروز دهید.
ـ مخاطب خود را دوست داشته و آن را اعلام نمایید.
ـ همواره با محبت و دوستی با آنها برخورد نمایید.
ـ از زیبایی ها و دوست داشتن ها پیرامون حجاب بیش از هشدارها و گناه و جزا صحبت نمایید.
ـ واژه های زیبا و عناوین دلنشین به كار ببرید.
ـ از هرگونه اقدام ظاهری و صرفاً شكلی جلوگیری نمایید.
ـ عزت نفس و خودباوری را در مخاطب افزایش دهید.
۳) حیطه ی روانی – حركتی:
ـ خودتان سمبل توانمندی در انجام وظایف، به همراه رعایت پوشش باشید.
ـ داشتن پوشش مناسب و رعایت حجاب و استفاده از چادر، مقنعه و نیاز به مهارت دارد و كسانی كه تمرین بیشتری دارند راحت تر هستند از این رو زمینه كسب این مهارت را فراهم آورید.
ـ در هر فعالیتی و در هر موقعیتی حد مناسب را توقع نمایید و افراط و تفریط نكنید.
ـ در انجام فعالیت های مربوط به پوشش اسلامی پر نشاط حاضر شوید.
ـ از هر فرد متناسب با توان و موقعیت او توقع داشته باشید.

نویسنده:خسرو كی منش
منبع:www.pajohe.ir

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

حفظ حجاب، مقدمه‏ای بر حفظ عفاف‏

حفظ حجاب، مقدمه‏ای بر حفظ عفاف‏
● معنای حجاب
حجاب برای زن، به معنای ذلت نیست؛ بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن، بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دوست. حجاب به معنای چادر نیست؛ اما چادر در نزد ما ایرانی‏ها که زن‏های ما از قدیم داشتند، بهترین نوع حجاب است؛ بدون چادر هم حجاب ممکن است. حجاب به معنای پوشیدن سالم [است‏]؛ نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است. به تعبیرروایات، پوشیده عریان که در عین پوشیدگی، مثل انسان برهنه و عریان است. آن پوشیدن، به درد نمی‏خورد؛ حجاب نیست؛ پوشیدن سالم که سر و مو و گردن و بدن و تمام سر تا پای بدن زن را پوشانده باشد؛ البته صورت و دو دست را بسیاری فقها مستثنا می‏دانند؛ البته در مواردی که صورت بدون آرایش و ساده باشد؛ این هم معنای حجاب.
البته زن‏های ایرانی، روش چادر را پیدا کرده‏اند که بسیار هم روش خوبی است و هم زیباست و منافی با زیبایی زن نیست و هم حجاب حافظ کامل است. به هر حال، حجاب را چه به شکل ایرانی، چه به شکل عربی، چه به شکل کشورهای دیگر که در هر یک از کشورهای اسلامی زن‏ها یک جور حجاب خود را حفظ می‏کنند، هر جوری که حجاب حفظ بشود، این نظر اسلام، تأمین شده است، این، یکی از پیش‏گیری‏های اسلام است.۱
اسلام در باب حجاب، پوشش را معین نکرده است؛ مقصود را معین کرده است. مقصود این است که دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعی آنها، به صورت روزمره، تبدیل به یک عامل تحریک نشود و این، هدف اسلام است.
در کشورهای اسلامی، خانم‏هایی هستند که مقیدند حجاب شرعی را که آیات قرآن به آن ناطق است، رعایت کنند؛ ولی شما ببینید همه آنها یک نوع رعایت می‏کنند؛ متدین‏ها و مقیدهایشان را می‏گویم؟ در کشورهای شمال آفریقا حجابی دارند که شما اصلاً با آن آشنا نیستید؛ در کشورهای شرقی، یعنی هند و پاکستان، حجابی دارند که باز هم شما با آن آشنا نیستید. اینها هم ناشی از همان شرایط فرهنگی و اجتماعی است.۲
● حجاب، به معنای منزوی کردن زن نیست‏
مسئله حجاب، به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، این، یک برداشت کاملاً غلط است. مسئله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی‏قید و شرط زن و مرد در جامعه است؛ زیرا آمیزش و اختلاط بی‏قید و شرط، هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد، به خصوص به ضرر زن است.۳
● حجاب و عفت
همیشه ما در طول زمان هر وقت گفتیم حجاب و عفت، عده‏ای گفتند آقا حجاب به عفت چه کار دارد؛ خیلی‏ها حجاب دارند؛ عفت ندارند؛ خیلی هم عفت دارند؛ حجاب ندارند. در طول زمان، هر وقت ما این حرف را می‏گفتیم،... بعضی این را می‏گویند؛ در حالی که این، حرف درستی نیست. عفت یک چیز است؛ حجاب یک چیز دیگر؛ اما عفت، آن چیز غیرقابل دسترسی و غیرقابل تأثیرپذیری و آن صخره آسیب‏ناپذیر در انسان نیست؛ مثل همه خلقیات و خصلت‏های انسانی، در معرض تهاجم قرار می‏گیرد.
یکی از چیزهایی که می‏تواند آن را از تهاجم به دور بدارد و عفاف زن و طهارت او و تقوای او و حالت پرهیز و عصمت را در او نگه دارد، نداشتن معاشرت نامناسب در محیط زندگی و محیط کار و محیط جامعه است. معاشرت نامناسب، یعنی معاشرتی که در او جهات فرهنگی و اخلاقی خاص رعایت نشده باشد. آن چیزی که می‏تواند به این نگه‏داری و مصون‏سازی و جداسازی کمک کند، حجاب است. بهترین چیز، حجاب است؛ حجاب از طرف زن و حجاب از طرف مرد. حجاب مرد هم نگاه نکردن است: حجاب، یعنی مانع؛ یعنی فاصل در زن.۴
از نظر غرب و فرهنگ غربی، یکی از ارزش‏هایی که برای زن متصور است، این است که با وجود خود و با شخصیت خود، وسایل التذاذ و بهره‏مندی دیگران را فراهم آورد؛ لذا وقتی ما بر اساس فرهنگ اسلامی اعلام می‏کنیم که اسلام برای معاشرت زن و مرد، محدودیتی قائل شده و معاشرت بی‏قید و شرط زن و مرد را جایز ندانسته، ما را متهم می‏کنند که شما به زن اهانت می‏کنید؛ در حالی که اهانت آن چیزی است که در فرهنگ غرب نسبت به شخصیت زن دیده می‏شود.۵
این مسئله حجاب و محرم و نامحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیه عفاف در این بین، سالم نگه داشته شود. اسلام به مسئله عفاف زن اهمیت می‏دهد؛ البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف، مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند؛ منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسمانی و برتری جسمانی، می‏تواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، روی عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است.
شما امروز هم که در دنیا نگاه کنید، می‏بینید یکی از مشکلات زنان در دنیای غرب، به خصوص در کشور ایالات متحده امریکا، همین است که مردان با تکیه به زورمندی خودشان، به عفت زن تعدی و تجاوز می‏کنند. آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی خود آمریکا را من دیدم که یکی مربوط به دادگستری آمریکا و یکی هم مربوط به یک مقام دیگری بود. آمارها واقعاً وحشت‏انگیز است؛ در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور آمریکا صورت می‏گیرد! ببینید چقدر مسئله عفت مهم است.۶

وبگردی
ارز تک نرخی سیف / شوخی صدهزار میلیارد تومانی از جیب ملت
ارز تک نرخی سیف / شوخی صدهزار میلیارد تومانی از جیب ملت - سیاست‌های ارزی اخیر دولت بر اصولی استوار شد که از همان ابتدا تبعات اجرای آن قابل پیش‌بینی بود؛ به طوری که هیچ‌یک از اهداف اولیه سیاست‌های ارزی فروردین ماه تحقق ...
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو - تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو در اعتراض به وضعیت ارز
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!