چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

جست وجوی حقیقت


جست وجوی حقیقت
● « پاداش سكوت» مازیار میری
مازیار میری با فیلم پاداش سكوت تجربه ساختن سومین فیلم بلند سینمایی خود را از سر گذرانده است. اگر بخواهیم نگاهی ثابت را در آثار این سینماگر جوان جست وجو كنیم به واكاوی حقیقت از میان سفرشخصیت اصلی فیلم می رسیم. در ساخته اولش قطعه نا تمام این جست وجو در باره موسیقی بود و یافتن یك صدا. در ساخته دومش این واكاوی به زندگی شخصی یك جوان طبقه محروم جامعه می شد. این فیلم سوم نیز در جست وجوی حقیقتی است كه ریشه در دوران دفاع مقدس دارد.
هرچند این حقایقی كه میری در ساخته هایش آنها را پیگیری می كند ابعاد درونی دیگری نیز دركنار معنای ظاهری خود پیدا می كنند. به طور مثال در فیلم «به آهستگی» میری به مفهوم واژه قضاوت پرداخته بود. این كه ابعاد اطلاعات ما از همه مسائل نسبی است و یك فرد می تواند با این نسبیات دست به قضاوت های بی مورد بزند. فیلم آخرش «پاداش سكوت» نیز چندان با تم مورد علاقه این سینماگر بی ارتباط به نظر نمی رسد.
این كه اكبر اصرار دارد ثابت كند یحیی را كشته به موتور متحرك فیلم تبدیل می شود تا میری به كند و كاو پیرامون انسان هایی بپردازد كه روزی برای دفاع از این مملكت جنگیده اند و حالا فراموش شده اند. در سفری كه اكبر با پدر یحیی انجام می دهند ما در می یابیم این رزمندگان در چه وضعی هستند. برخی از آنها خودشان را هم فراموش كرده اند. در این سفر ما با چند شخصیت آشنا می شویم. اما بهترین و قابل باور ترین تصویری كه از این شخصیت ها به دست می آید، شخصیتی است كه فرهاد اصلانی نقش او را بازی می كند و فرمانده ای كه رضا كیانیان ایفای نقش او را بر عهده دارد.
دغدغه های این دو نفر به خوبی از جانب فیلمساز برای مخاطب متصور شده است و تماشاگر می تواند همذات پنداری با آنها انجام دهد. فرمانده ای هم كه روی صندلی چرخ دار نشسته است،غربتی دارد كه این غربت با فضایی كه برای زندگی او در آن آسایشگاه ایجاد شده كاملاً همخوانی داشته و تأثیر گذار است.
اما آنچه موجب شده كلیت فیلم از این ساختار برخوردار نباشد سفر های اكبر و پدر یحیی است برای یافتن شخصیت های مختلف. هرچقدر در اجرا شخصیت های كیانیان و اصلانی باور پذیر هستند،شخصیت های مهتاب كرامتی و سیما تیر انداز كه با یك واسطه به داستان و شخصیت های اصلی وصل می شوند، ناملموس به نظر می رسند. همین داستانك های فرعی نیز است كه مانع انسجام یافتن كلیت فیلم می شود. اگر نه حتی فصلی كه اكبر و پدر یحیی و به منزل همرزم شیمیایی اكبر می روند و همسر او كه پریوش نظریه نقش او را بازی می كند و به آنها خبر می دهد كه این همرزم شهید شده نیز به دلیل هم راستایی با كلیت فضا ملموس به نظر می رسد.
اما مهمترین فصل و كلیدی ترین قسمت فیلم،فلاش بك فیلم است كه در دوران جنگ می گذرد. زمانی كه ما باید در یابیم اكبر حقیقت را می گوید یا نه. فضاسازی میری در این فصل نیز قابل باور است. سیاهی و سكوت هور و آب مواج كه دائم بالا و پائین می رود و حتی به بیننده اجازه نمی دهد تصاویر حقیقی را كه از ابتدا دنبالش بوده است دریافت كند.
در این لحظه میری دائم تماشاگر را با سؤالی كه از ابتدای فیلم مطرح كرده مواجه می كند. در نهایت نیز در می یابیم كه ایجاب شرایط حق هرگونه قضاوت را از ما می گیرد. نگاه انتهایی اكبر و این كه او به راحتی می تواند نمازش را تا انتها بخواند نشان می دهد كه به یك آرامش روحی رسیده است. آن كه باید قبول كند چه اتفاقی افتاده پدر یحیی است كه در نهایت می بینیم با اكبر به برخوردی مسالمت آمیز رسیده و در كنار هم زندگی می كنند.
نگاه میری به دفاع مقدس به جنگ و فیلمنامه ای كه فرهاد توحیدی نگاشته و مبنای آن هم داستان كتاب «من قاتل پسرتان هستم» - نوشته احمد دهقان - است كه سعی دارد تصاویری متفاوت از آنچه تا به حال در دفاع مقدس دیده ایم را ارائه دهد. كاری كه امسال محمد حسین لطیفی با «روز سوم»، مسعود ده نمكی با «اخراجی ها»، كیومرث پوراحمد با «اتوبوس شب» و...... انجام داده اند و می تواند نویدبخش فصلی جدید در این عرصه از سینما باشد كه سینمای دفاع مقدس ایران برای رهایی از خمودگی به آن نیاز داشت.
حال سینماگران ایرانی با این مقوله به عنوان عنصری پویا برای روایت استفاده می كنند و اتصال آن به ادبیات دفاع مقدس نیز می تواند بر شكوفایی آن صحه ای دو چندان داشته باشد و این یكی از دستاورد های مهم جشنواره این دوره فیلم فجر است.

رامتین شهبازی

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

مترجم


مترجم
● خلاصه داستان
سیلویا بروم یک سفیدپوست آفریقائی تبار است که بیشتر ایام خود را در کشور آفریقائی « ماتوبو » سپری کرده است . او در نوجوانی ، والدین و خواهر خود را طی حادثه ای از دست داد . سیلویا معتقد است که رژیم دیکتاتوری حاکم بر کشورش ، باعث مرگ اعضای خانواده او بوده است. سیلویا چند سال پیش به نیویورک مهاجرت کرد . او از آن هنگام در سازمان ملل متحد به عنوان مترجم مشغول به کار شد و هم اکنون نیز مشغول همین کـار است . در ادامه داســــــتان زووانی دیکتاتـــور کشور « ماتوبو » ، به سازمان ملل متحد می آید .
زووانی بیست و هشت سال پیش به قدرت رسید ، یک آزادیخواه و محبوب ملتش بود اما از آنجا که قدرت فساد می آورد ، حالا او به یک دیکتاتور بی رحم مبدّل شده است . زووانی در حال حاضر متهم به نقض حقوق بشر در کشورش شده و به همین خاطر به سازمان ملل متحد آمده تا از سیاست های خودش دفاع کند . در همین هنگام ، سیلویا که برای جمع کردن برخی از وسایلش به اتاق ترجمه سازمان ملل رفته ، به صورت ناخواسته حرف های دو مرد را می شنود . این دو نفر در صحبت های خود ، طرح ترور زووانی را مطرح می کنند .
سیلویا متوجه موضوع می شود . مردها نیز پی می برند که سیلویا از طرح ترور آنها مطلع شده و به همین خاطر سعی می کنند او را به قتل برسانند . سپس سیلویا مسئولین امنیتی سازمان ملل را مطلع می کند . دو مأمور سرویس مخفی آمریکا به نام های توبین کلر و دات وودز مسئول رسیدگی به موضوع می شوند . توبین کلر که به تازگی همسرش را طی یک حادثه رانندگی از دست داده ، در یک وضعیت روحی نامساعد به سر می برد .
او ابتدا به حرفهای سیلویا ظنین می شود . از نظر توبین ، سیلویا نباید هیچ انگیزه ای برای نجات جان زووانی داشته باشد چرا که از مخالفان سیاسی اوست . اما تدریجا ً توبین پی به درستی ادعاهای سیلویا می برد . حمله به جان سیلویا ، توبین را به سیلویا نزدیکتر می کند تا آنجا که حمایت از جان وی را به عهده می گیرد . اما سیلویا همه چیز را به توبین نگفته و ...
در مورد فیلم مترجم یک نکته حاشیه ای قابل توجه است و آن حضور چند ایرانی تبار در ساخت و تولید این فیلم است : داریوش خنجی فیلمبرداری فیلم را به عهده داشته ــ از داریوش خنجی فیلمهای دیگری نیز در سینمای هالیوود به چشم می خورد ، فیلمهائی از قبیل هفت و اتاق وحشت که هر دو ساخته دیوید فینچر می باشند ـــ مازیار جبرانی ــ نقش یک مأمور سیا را بازی کرده و از یکی از ترانه های خانم شینی ــ از ارامنه ایرانی تبار ساکن لس آنجلس که قبلا ً با اندی می خواند ــ نیز در فیلم استفاده شده است .
● کارگردان : سیدنی پولاک
▪ بازیگران : نیکول کیدمن ( سیلویا بروم ) ؛ شان پن ( توبین کلر ) ؛ کاترین کی نیر ( دات وودز )
▪ محصول ۲۰۰۵ آمریکا ؛ مدت ۱۲۸ دقیقه


وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    پاستا گوجه، زیتون و اسفناج
    گوجه های انگوری برای این پاستا خوشمزه بسیار مناسب هستند، اما اگر این نوع گوجه فرنگی در دسترستان قرار نداشت می توانید همان گوجه رنگی عادی را به صورت مکعبی ببرید و استفاده کنید پاستا سبزیجات با اینکه گوشت ندارد ولی شما را به طعمی لذیذ و خاص دعوت می کند