چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


نیروی کار بی‌سواد؛ چالش آمریکا در سال ۲۰۳۰


نیروی کار بی‌سواد؛ چالش آمریکا در سال ۲۰۳۰
كارگران آمریكایی در سال ۲۰۳۰ كم‌سوادتر از امروز خواهند بود. دلیل آن هم این است كه اكثر اعضای نسل انفجار جمعیت در حال بازنشسته شدن هستند و یا بازنشسته شده‌اند و موج عظیمی از مهاجران با تحصیلات كمتر وارد نیروی كار آمریكا می‌شوند.
سیر نزولی مهارت‌های خواندن و ریاضیات هم نشان از این دارد كه چالش بزرگی برای دانش‌آموختگان و سیاست‌گذاران در آینده بروز خواهد كرد. گزارش جدیدی كه به‌تازگی از سوی مركز خدمات آزمون تحصیلات آمریكا منتشر شده حاكی از این است كه اگر آمریكا موفق به ایجاد تغییر در این وضعیت و تغییر این روند نشود، نیروی كار آن در سال‌های آینده دچار مشكل جدی خواهد شد و شكاف بزرگی از نظر مهارتی در این كشور ایجاد می‌شود. از سوی دیگر طبقه متوسط در آمریكا دچار مشكل خواهد شد. مدیر مركز مطالعات بازار كار آمریكا كه خود از استادان دانشگاه بوستون و از نویسندگان این گزارش است در این باره می‌گوید، هیچگاه در صد سال گذشته شرایط نیروی كار از نظر سطح سواد و مهارت به این اندازه وخیم نبوده است. آینده برای ما تیره خواهد بود اگر این شرایط را تغییر ندهیم.
كاهش سطح سواد یكی از روندهای غیرقابل بازگشت حاكم بر بازار كار آمریكا است. روندهای دیگری هم وجود دارد كه نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تغییر در بازار كار به گونه‌ای كه سواد و مهارت امتیاز چندانی در آن به حساب نمی‌آید، دگرگونی در جدول آماری نفوس در جامعه آمریكا به سود جمعیت رو به رشد اسپانیایی زبان و شكاف رو به رشد و كسل‌كننده درآمدی میان نژادهای مختلف از دیگر روندهای غیرقابل انكار در بازار كار آمریكا در سال‌های اخیر و آینده است. مجموعه‌ای از این عوامل می‌تواند پیامد جدی و تخریب‌كننده‌ای برای بازار كار آمریكا به دنبال داشته باشد. به گونه‌ای كه اكنون بعضی كارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در آمریكا هشدار می‌دهند كه «رویای آمریكایی» ممكن است به كابوس و یا تراژدی آمریكایی تبدیل شود. البته این به آن معنی نیست كه آمریكا در معرض خطر فروپاشی قرار دارد و این خطر تهدیدش می‌كند و یا این سناریوی تیره و ناامیدكننده حتما به وقوع خواهد پیوست. بلكه هدف این گزارش آن است كه سیاست‌گذاران آمریكایی متوجه احتمال خطر شوند و در الگوهای سیاست‌گذاری خود تغییراتی ایجاد كنند، چرا كه این شرایط نه تنها شیوه زندگی بسیاری از آمریكایی‌ها بلكه الگوی دموكراسی را كه مبتنی بر طبقه متوسط آ‌گاه و تحصیلكرده است تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
حقیقتی كه تاكنون نادیده گرفته می‌شد اما اكنون بیشتر مورد توجه قرار دارد، نیاز رو به كاهش بازار اقتصاد آمریكا به كارگران بدون مهارت و تولیدكننده صرف است. اكنون در بازار آمریكا یافتن شغل برای كارگران كم سواد و بدون مهارت روز به روز مشكل‌تر می‌شود. دلیل این شرایط هم روندهای آمار نفوس است. نسل ازدیاد جمعیت اكنون در حال بازنشسته شدن هستند و جای خود را به كارگران كمتر آموزش‌دیده و بدون مهارت می‌دهند. مجموع دو عامل مهاجرت و رشد جمعیت به این معنا است كه سهم جمعیت اسپانیایی زبان آمریكا از ۱۴درصد در سال ۲۰۰۵ به بیش از ۲۰درصد در سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت.
این درحالی است كه بیش از نیمی از مهاجران اسپانیایی زبان حتی دیپلم هم ندارند. بسیاری از مهاجرانی كه در سال‌های اخیر به آ‌مریكا رفته‌اند سواد خواندن و سخن گفتن به زبان انگلیسی را ندارند. بسیاری از كارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اكنون در مقالات و نوشته‌های خود به دولت آمریكا توصیه می‌كنند كه به جای تعقیب و گریز با آنها و اخراجشان از كشور كه با پنهان شدن آنها این كار برای دولت بسیار دشوار می‌شود، به فكر راهی برای وارد كردن این مهاجران به اجتماع و كمك به آنها برای غلبه بر مشكل زبان و كمبود مهارتشان باشند.
همچنین این كارشناسان دولت را به یافتن مكانیزم‌هایی برای آموزش نوجوانان و تشویق‌ آنها به ادامه تحصیل توصیه می‌كنند. دو حزب دموكرات و جمهوریخواه به ویژه این روزها و در آستانه انتخابات مهم ریاست‌ جمهوری سال آینده این كشور روی این موضوع تمركز كرده‌اند و به دنبال ارائه برنامه‌ و سیاست‌های خود در این باره هستند. پیشتر گزارش‌هایی هم درباره كمبود نیروی كار تحصیلكرده و آموزش دیده در آلمان كه از قدرت‌های مهم اقتصادی اروپا است منتشر شده بود. به این ترتیب به نظر می‌رسد این مشكل در سال‌های آینده اروپا و آمریكا را فرا بگیرد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید