جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نحوه صحیح مصرف دارو


نحوه صحیح مصرف دارو
از خرد كردن یا جویدن قرص‌های روكش دار خودداری كنید. اگر قرص روكش دار ترك داشت مصرف نكنید.
داروهای مایع را قبل از مصرف تكان دهید زیرا بعضی از داروهای مایع در اثر ماندن، دو لایه یا چندلایه می‌شوند و مواد موثر داروها در بعضی لایه‌ها كم و در بعضی لایه‌ها زیاد است.
در مصرف داروهای مایع به ویژه آنتی‌بیوتیك و داروهای ضدصرع تا حد امكان از قاشق‌های مخصوص همان دارو استفاده كنید. چرا كه قاشق‌های معمولی آشپزخانه به اندازه كافی دقیق نیست.
اگر شیشه شربت را در یخچال نگهداری كنید ممكن است شكرك بزند اما در صورت گرم كردن (نه جوشاندن) مجدداً قابل استفاده است.
داروهای نیمه خورده و داروهایی كه مقداری از آنها مصرف شده است، قابل نگهداری نیستند و باید دور ریخته شوند.
قبل از مصرف قطره یا اسپری بینی به آرامی بینی خود را تخلیه نمایید. پیش از استفاده از قطره چشمی دست‌هایتان را بشویید. مژه‌های خود و اطراف چشم را تمیز كنید تا از انتقال هر گونه آلودگی به داخل چشم جلوگیری شود. پلك پایین را طوری بكشید تا تشكیل كیسه بدهد. قطره چكان را نزدیك چشم نگهدارید اما نباید با چشم تماس پیدا كند. قطره را در داخل كیسه زیرین بریزید (هیچگاه قطره را مستقیماً روی كره چشم نچكانید ) چشم را ببندید و چند دقیقه در همین حالت بمانید.
نكته مهم اینكه ظرفیت پلك زیرین حداكثر یك قطره است و با ریختن بیش از یك قطره، قطره قبلی شسته می‌شود. بنابراین اگر لازم است هم زمان دو یا چند دارو به شكل قطره مصرف كنید، حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه بین ریختن دو قطره فاصله بگذارید.
از مصرف طولانی‌مدت قطره‌های چشمی به ویژه آنهایی كه حاوی تركیبات كورتونی هستند (معمولاً برای رفع التهاب چشم استفاده می‌شوند) بدون تجویز پزشك ‌خودداری كنید. مصرف طولانی‌مدت این داروها بدون كنترل پزشك ممكن است عوارض جانبی همچون بیماری كاتاراكت (آب مروارید) و گلوكوم (آب سیاه) و نهایتاً كوری را ایجاد كند.
برای ریختن قطره گوشی، لاله گوش را عقب بكشید (در كودكان به پایین و عقب و در بزرگسالان به بالا و عقب) بعد قطره را بچكانید. قطره نباید سرد و یا بسیار گرم باشد . بهترین روش برای اینكه قطره گوش به گرمای مناسب برسد، این است كه آن را بین دست به جلو و عقب بگردانید. هیچگاه قطره گوش را در آب جوش قرار ندهید زیرا نباید بسیار گرم باشد.
از مصرف قطره‌های حاوی افدرین (بازكننده بینی) بیش از چند روز خودداری كنید كه عوارض غیرقابل بازگشتی را به دنبال خواهد داشت.
به طور كلی در مصرف قطره‌ها یا پمادهای چشمی، گوش و بینی از تماس نوك قطره یا پماد با مخاط خودداری كنید. از قطره چشمی، گوش یا بینی كه مدتی بی‌استفاده مانده است مجدداً استفاده نكنید چرا كه خود دارو می‌تواند محیط مساعدی جهت تجمع عوامل میكروبی باشد كه در نتیجه ضرر آن بیش از خاصیت آن خواهد بود.
بهترین روش استفاده از داروهایی به شكل كرم و پماد این است كه ابتدا محل مورد نظر را به مدت ۵ دقیقه مرطوب نمایید و سپس قبل از خشك شدن (در طی ۲ تا ۵ دقیقه) دارو را روی ضایعه بمالید.
تمام داروهایتان را به دور از حرارت، رطوبت و دسترسی كودكان نگه دارید. نیازی نیست كه همه داروها در داخل یخچال نگهداری شوند. اگر داروها در جای مرطوب یا در گرمای نور آفتاب، در سرما یا گرمای زیاد نگهداری شوند، تجزیه شده و فاسد می‌شوند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید