پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

جاه‌طلبی‌های اسکولاری در اروپا


جاه‌طلبی‌های اسکولاری در اروپا
لوئیس‌فیلیپه اسكولاری از معدود مربیان اهل آمریكای جنوبی است كه اكنون در اروپا به یك موقعیت تثبیت شده رسیده است و می‌كوشد در زمان حضورش در این قاره سبز به عناوین مختلفی دست یابد.
اسكولاری پس از اینكه توانست پنجمین عنوان قهرمانی جهان را در سال ۲۰۰۲ به تیم برزیل هدیه كند از میان پیشنهادات رسیده، پرتغال را انتخاب كرد كه به دلیل نزدیكی فرهنگ و البته زبان مشترك با برزیل بهترین گزینه برای شروع در اروپا محسوب می‌شد. هر چند پرتغال تحت هدایت اسكولاری هنوز نتوانسته است جام در خور توجهی را كسب كند اما پیشرفت و تحول در این تیم كاملا آشكار بوده است.
رسیدن به فینال جام ملت‌های اروپا و درخشش در جام‌جهانی آلمان، سران فدراسیون فوتبال پرتغال را متقاعد كرد كه به اسكولاری اجازه دهند پروژه مدنظرش را تا جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۸ ادامه دهد و از هم‌اكنون بسیاری از كارشناسان فوتبال كه با تفكرات این مربی آشنا هستند، پرتغال را یكی از بخت‌های مسلم كسب عنوان قهرمانی در آن رقابت‌ها می‌دانند. پس از پیروزی ۲ بر صفر سه‌شنبه گذشته برابر برزیل در یك بازی دوستانه، اسكولاری قبل از ترك لندن با خبرنگار روزنامه گاردین مصاحبه كرد و به سوالات زیادی پاسخ داد.
● حضور در فوتبال جزیره
همانطور كه پیش‌بینی می‌شد اولین سوال در خصوص علاقه و احتمال حضور اسكولاری در تیم ملی انگلیس یا یكی از تیم‌های باشگاهی این كشور بود. فیل بزرگ همیشه به مكتب فوتبال انگلیس علاقه داشته است و هیچگاه این حقیقت را پنهان نكرده حتی پس از پایان جام‌جهانی، مسوولان اتحادیه فوتبال انگلیس او را به عنوان گزینه اصلی جانشینی اسون‌گوران اریكسون در نظر داشتند و به همین دلیل مدیر اجرایی این اتحادیه به لیسبون سفر كرد تا این انتقال را نهایی كند اما در هر صورت استیومك‌لارن جانشین اریكسون شد و اسكولاری نیز به كارش در پرتغال ادامه داد.
هر چند هم اكنون این زمزمه مطرح شده است كه اتحادیه فوتبال انگلیس همچنان روی اسكولاری نظر دارد و بحث این جابه‌جایی ممكن است بار دیگر در آینده مطرح شود. اسكولاری در این خصوص گفت: حضور در لیگ برتر انگلیس برای هر مربی جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت؛ رقابت‌هایی كه پربیننده‌ترین بازی‌های فوتبال در سراسر جهان است و هیجان بسیار بالایی دارد. بازی‌های سریع و سكوهای همیشه پر از تماشاگر باعث جذاب شدن این رقابت‌ها شده است و من هم دوست دارم روزی حضور در این فوتبال را تجربه كنم.
چون در برنامه‌ام حداقل تا ۵ سال آینده در اروپا مربیگری خواهم كرد. پس از اینكه قراردادم با پرتغال به پایان رسید به پیشنهادات جدید فكر می‌كنم و چندان فرقی نمی‌كند كه در یك باشگاه یا تیم ملی فعالیت كنم چون همیشه از تجربه‌های جدید لذت می‌برم.
اسكولاری در خصوص پیشنهاد سران اتحادیه فوتبال انگلیس گفت: پس از پایان جام‌جهانی صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شد و در نهایت به این نتیجه رسیدم كه بهترین تصمیم، ماندن در پرتغال تا سال ۲۰۰۸ است چون پس از ورودم به این تیم تغییرات زیادی را انجام دادم و دوست دارم سرانجام حاصل این تغییرات را ببینم. در یورو ۲۰۰۴ و جام‌جهانی می‌توانم بگویم با بدشانسی مواجه شدیم چون به گفته اكثر كارشناسان در هر دو رقابت پرتغال جزو بهترین تیم‌ها بوده است. دوست ندارم پس از این حضور طولانی بدون كسب عنوان قهرمانی این كشور را ترك كنم و به همین دلیل فتح رقابت‌های یورو ۲۰۰۸ مهم‌ترین هدف ممكن است.
● در رویای قهرمانی
اسكولاری كه برای دومین بار توانست به عنوان مربی پرتغال تیم ملی كشورش را شكست دهد، در این خصوص و بازی‌های آینده تیمش گفت: «فكر می‌كنم همه حاضران در ورزشگاه الامارات از دیدن این بازی لذت بردند چون دو تیم با نهایت قدرت در زمین حاضر شدند و بار دیگر قدرت و زیبایی فوتبال آمریكای جنوبی را نشان دادند. این پیروزی از این جهت ارزش داشت كه روحیه تیم را برای بازی‌های آینده در مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا افزایش می‌دهد. بازی بعدی برابر بلژیك بسیار حساس است و تحت هر شرایطی باید امتیازات كامل را بگیریم. برابر برزیل و به خصوص در نیمه دوم بهتر از این تیم بودیم. قبول دارم برزیل فرصت‌های بیشتری داشت اما تیمی كه بهتر و هوشمندانه‌تر عمل كرد پرتغال بود.»
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید