پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خوراکی های سالم در سبد خانواده


خوراکی های سالم در سبد خانواده
● گوجه فرنگی
گوجه فرنگی در سه مرحله، سبز رسیده، به صورتی و قرمز برداشت می شود ولی برای نگه داری، باید گوجه فرنگی قرمز، صاف، یك نواخت و دارای بافت نسبتاً سفت باشد تا در طی زمان نگه داری بافت (گوشت) آن آبكی نشود.
برای تشخیص رسیده بودن گوجه فرنگی می توان با یك چاقو بافت گوجه فرنگی را برش داد در این حالت بذرها ژله ای بوده و از روی چاقو لیز می خورند.
گوجه فرنگی های سبز یا زرد رنگ، بافت نرم و آبكی، لكه دار، پلاسیده، ترك خورده و صدمه دیده، كپك زده، بی مزه و آردی نامرغوب هستند.
یادآور می شود برخی از مصرف كنندگان، گوجه فرنگی پرآب را دوست دارند. برای نگه داری، پس از انتخاب گوجه فرنگی با مشخصات بالا، آن ها را در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه فریزر) قرار داده سپس آن را در قسمت زیرین یخچال جای دهید. گوجه فرنگی در شرایط مطلوب تا یك هفته تازه خواهدبود.
● پیاز
پیازها به رنگ های مختلف از جمله سفید، زرد، صورتی و قرمز در بازار مشاهده می شوند. در بین انواع پیاز با رنگ های بالا، پیازهای صورتی (نسبتاً) و قرمز (بیشتر) به دلیل رطوبت كم و عطر و طعم بالا برای نگه داری مناسب هستند و پیازهای سفید و زرد به دلیل رطوبت بالا و احتمال كپك زدگی، هم چنین عطر و طعم كم و به دلیل فرار بودن تركیبات معطر، برای نگه داری مناسب نیستند. برای نگه داری باید از محل خشك و خنك استفاده شود تا پیاز شروع به رویش و سبز شدن نكند. برای نگه داری پیازها نباید از یخچال استفاده كرد. پیازها را در كیسه پلی اتیلن (نایلكس یا كیسه فریزر) كه دارای چند عدد سوراخ باشد قرار داده و در محل خنك تا زمانی كه نیاز دارید، نگه داری كنید.
● قارچ
قارچ باید سفید، یك نواخت، سالم و پایه آن به كلاهك به طور كامل چسبیده باشد. قارچ های آسیب دیده، لكه دار، ترك خورده، پلاسیده و تغییر رنگ داده مرغوب نیستند. نگه داری قارچ مناسب نیست زیرا قارچ بعد از چیدن بلافاصله عطر و طعم خود را از دست می دهد، لیكن چنان چه مجبورید آن را نگه داری كنید، قارچ ها را در پاكت كاغذی در یخچال قرار دهید و به مدت حدود ۳ روز نگه داری كنید.
● باقلا سبز
باقلا سبز را در یك كیسه پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه فریزر) گذاشته سپس در قسمت زیرین یخچال قرار دهید، باقلا سبز برای مدت یك هفته تازه می ماند. ضمناً می توان آن را در سبدهای سوراخ دار در آشپزخانه به مدت ۳ تا ۴ روز نگه داری كرد.
● نخودفرنگی
نخودفرنگی را در كیسه پلی اتیلنی (كیسه فریزر یا نایلكس) گذاشته و سپس آن را در قسمت زیرین یخچال قرار دهید. نخودفرنگی به مدت ۳ روز تازه باقی می ماند.
● لوبیاسبز
لوبیاسبز مرغوب دارای رنگ سبز است، رنگ زرد علامت پیری محصول است. برآمدگی قسمت دانه در نیام، بیانگر سفتی و سختی دانه است. پژمردگی نیز از مرغوبیت محصول می كاهد. برای نگه داری لوبیاسبز، آن ها را در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه فریزر) قرار داده و سپس در طبقات پایین نگه داری كنید در این حالت حدود ۱هفته لوبیاسبز تازه می ماند. در صورت بالا بودن كیفیت لوبیاسبز خریداری شده، می توان آن ها را در سبدهای سوراخ دار به مدت ۳ تا ۴ روز در سطح آشپزخانه نگه داری كرد.
● خیار
اكثر واریته ها وقتی طول آن ها به ۱۲ تا ۲۳ سانتی متر می رسد برداشت می شوند. خیار مرغوب دارای رنگ سبز تیره است و فاقد هرگونه صدمه دیدگی، لهیدگی و گودافتادگی است. چروكیده شدن و رنگ زرد نشانه نامطلوب بودن است. خیار را برای نگه داری باید در لفافه های پلاستیكی (سلوفان) محكم پوشاند و در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. مدت نگه داری این خیارها به صورت تازه حدود ۱هفته تازه می مانند.
● تربچه
تربچه های مرغوب دارای برگ سبز پررنگ هستند، برگ های آن ها آب دار و تمیز بوده و هم چنین باید از صدمه دیدگی، لهیدگی و یا لكه دار بودن عاری باشند. برای نگه داری باید تربچه ها را در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. در این حالت تربچه ها به مدت ۱هفته تازه می مانند.
● بادمجان
بادمجان باید مرغوب، یكنواخت، صاف، درخشنده (چنان چه ۲ بادمجان را به هم مالش دهیم صدای تیزی به گوش می رسد) و دارای رنگ بنفش مایل به تیره است، چروكیدگی علامت پیری محصول است. بادمجان را برای نگه داری در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار دهید كه در این حالت بادمجان به مدت ۲ هفته تازه خواهد بود.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید