پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رئیس جمهور جدید ترکمنستان


رئیس جمهور جدید ترکمنستان
نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان نه تنها جانشین صفر مراد نیازاف رئیس جمهور تازه در گذشته این کشور را مشخص کرد، بلکه بار دیگر ریشه های عمیق دیکتاتوری و انحصار قدرت در این کشور را نمایان ساخت.
بر اساس اعلام کمیسیون نظارت بر انتخابات ترکمنستان در حالی که حدود ۹۹ درصد از واجدان شرایط رای دادن در انتخابات شرکت کردند «قربان قلی بردی محمداف»، کفیل ریاست جمهوری، توانست بیش از ۸۹ درصد آرای ریخته شده به صندوق ها را به دست آورد.
این نخستین بار در تاریخ ترکمنستان بود که انتخابات ریاست جمهوری با بیش از یک نامزد برگزار می شد، هر چند تمامی شش نامزد تایید شده برای شرکت در این انتخابات از حزب دموکراتیک ترکمنستان - تنها حزب قانونی در این کشور - بودند. صفر مراد نیازاف، رئیس جمهوری مادام العمر ترکمنستان، روز ۲۱ دسامبر سال گذشته درگذشت و انتخابات جدید برای برگزیدن جانشین وی برگزار شد. نیازاف علاوه بر سمت ریاست جمهوری و ریاست هیات دولت به طور مادام العمر، ریاست و رهبری مادام العمر شورای مصلحتی خلق و مجلس ترکمنستان، دو نهاد تشکیل دهنده قوه مقننه این کشور را هم در اختیار داشت.
اکنون رئیس جمهور جدید وعده داده که دست به اصلاحات اقتصادی و سیاسی در ترکمنستان خواهد زد، اما در عین حال، بر ادامه راه نیازاف نیز تاکید کرده است؛ وعده یی که محقق شدن آن در نظر ناظران سیاسی کمی عجیب جلوه می کند و پیش بینی آینده این کشور استبدادزده را دشوارتر می سازد. با این حال ذخایر عظیم نفت و گاز ترکمنستان باعث شده و می شود که قدرت های غربی اصلاحات وعده داده شده را با دقت بیشتری دنبال کنند و نقض حقوق بشر و شیوه حکومتی ترکمنستان را به دیده تسامح بنگرند.
بلافاصله پس از اعلام نتایج، رئیس جمهور جدید سوگند یاد کرد و در مراسم تحلیف خود بر پایبندی کشورش به همه تعهدات بین المللی تاکید کرد. بردی محمداف گفت دولت او همه قراردادهای منعقد شده در زمینه صادرات نفت و گاز را بدون انحراف انجام خواهد داد و با همه کشورها نیز تعامل دوجانبه خواهد داشت. او از انجام اصلاحات در بخش های آموزشی و کشاورزی در ترکمنستان خبر داد و گفت که تحولاتی نیز در بخش بهداشت، مسکن، تجارت، خصوصی سازی و سیستم مالیات انجام خواهد داد.
رئیس جمهوری جدید ترکمنستان بر ادامه راه صفرمراد نیازاف رئیس جمهوری سابق این کشور تاکید کرد و گفت؛ کارهای آغاز شده در دوران نیازاف را به اتمام خواهم رساند. او از جمله برنامه های خود را افزایش مدت زمان تحصیل از نه سال به ده سال عنوان کرد و تاکید کرد ترتیبی داده خواهد شد تا مدرک دیپلم این کشور در تمامی کشورها مورد قبول واقع شود. رئیس جمهوری جدید ترکمنستان تاکید کرد؛ «مردم این کشور همچنان از خدمات رایگان، گاز، آب، برق و نمک استفاده خواهند کرد» و افزود که قیمت بنزین، سوخت و سایر خدمات اجتماعی و رفاهی نیز هیچ تغییری نخواهد کرد. محمداف بر پایبندی کشورش به موضع بیطرفی که از سوی سازمان ملل متحد تصویب شده است نیز تاکید کرد.
او در سخنان خود در شورای مصلحتی خلق ترکمنستان تاکید کرد که اصلاحات پیش رو شامل انجام اقداماتی در جهت دسترسی همه مردم ترکمنستان به اینترنت نیز خواهد بود. محمداف همچنین قول داد که اقداماتی در جهت توسعه مالکیت خصوصی و کارآفرینی و اقداماتی برای بهبود شرایط پزشکان و بیمارستان ها در ترکمنستان انجام دهد. در مراسم ادای سوگند رئیس جمهوری ترکمنستان، مقامات ارشد تعدادی از کشورهای جهان از جمله روسای جمهوری افغانستان، تاجیکستان، گرجستان و قزاقستان، نخست وزیر ترکیه و معاون اول رئیس جمهوری ایران شرکت داشتند.
● رئیس جمهوری جدید
قربان قلی بردی محمداف پنجاه سال دارد و فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی از دانشکده علوم پزشکی ترکمنستان است. او در سال ۱۹۹۵ به ریاست سازمان دندانپزشکی وزارت بهداری ترکمنستان منصوب شد و در سال ۲۰۰۷ سمت ریاست وزارت بهداری را در دست گرفت و در این سمت، مجری یکی از طرح های رئیس جمهوری سابق بود که بر اساس آن، در سال ۲۰۰۵ بسیاری از بیمارستان های ترکمنستان تعطیل و چند هزار تن از کارکنان آنها بیکار شدند. منتقدان دولت گفته اند که به همین دلیل، وضعیت خدمات درمانی در ترکمنستان بسیار نامطلوب است. محمداف در سال ۲۰۰۱ شغل معاون رئیس هیات وزیران را نیز به دست آورد.
پس از درگذشت آقای نیازاف، براساس قانون اساسی رئیس پارلمان می بایست کفالت ریاست جمهوری را در دست بگیرد اما وی ظاهراً به اتهام فساد مالی بازداشت شد و این مقام به قربان قلی محمداف رسید. او وعده داده بود که انتخابات ریاست جمهوری به شکلی دموکراتیک و براساس رهنمودهای رئیس جمهوری درگذشته این کشور و برای ادامه راه وی برگزار خواهد شد. این در حالی است که گروه های حقوق بشر، دیپلمات های غربی و رهبران مخالف دولت ترکمنستان که در تبعید به سر می برند انتخابات روز یکشنبه در این کشور را مورد انتقاد قرار داده اند.
شورای مصلحتی خلق نیز، که تمامی اعضای آن عضو یا وابسته به حزب دموکراتیک هستند، با تصویب قانونی، منع شرکت کفیل ریاست جمهوری در انتخابات را لغو کرد و راه را برای انتخاب آقای محمداف هموار ساخت. ترکمنستان در آسیای میانه و ساحل دریای خزر واقع است.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید