پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اکیپ بزرگ دموکرات‌ها


اکیپ بزرگ دموکرات‌ها
با وجود اینکه بیش از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی مانده تحرکات برای شرکت در این انتخابات از سوی نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه از هم اکنون آغاز شده است.
در این میان تحرکات در جبهه دموکرات ها بیش از جبهه جمهوریخواهان مشهود است. به نظر می رسد دموکرات ها از هم اکنون رقابت های درون حزبی خود را برای اعلام آخرین نامزد خود برای شرکت در این انتخابات آغاز کرده اند. به عبارت دیگر عجله دموکرات ها که اکنون نزدیک به هشت سال از کاخ سفید دور بوده اند، بیش از این رقیبان جمهوریخواهشان است.
به گونه ای که تاکنون «هیلاری کلینتون» سناتور دموکرات کنگره آمریکا و همسر «بیل کلینتون» رئیس جمهور سابق این کشور، «باراک اوباما» سناتور دموکرات کنگره و «ژوزف بایدن» رهبر اکثریت کنگره به طور رسمی حضور خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده اند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی، «هیلاری کلینتون» تنها نامزد دموکراتها برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ خواهد بود.همچنین «باراک اوباما» سناتور سیاه پوست و جوان کنگره نیز خود را به عنوان نماینده دموکرات ها برای ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا نامزد کرده است.
● روزهای خوش شانسی هیلاری
«هیلاری کلینتون» متولد ۲۶ اکتبر ۱۹۴۷ در یکی از نواحی نزدیک به شیکاگو است. هیلاری فارغ التحصیل از دانشگاه بیل در رشته حقوق است و صاحب یک دختر به نام «چلسی» است. در گروه تحقیقاتی واترگیت یکی از افراد و مشاوران فعال این گروه بود. او در سال ۱۹۹۳ تلاش های تازه ای را برای بیمه کردن تمام اتباع آمریکایی آغاز کرد که با واکنش و مخالفت شدید نمایندگان کنگره آمریکا مواجه شد و در نهایت شکست خورد. هیلاری کلینتون همچنین نویسنده دو کتاب نیز هست. «زندگینامه هیلاری» و «بحران کودکان در خانواده ها و اجتماع» دو کتابی است که از فروش بسزایی تا کنون برخوردار بوده اند.
هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۰ به عنوان نماینده دموکرات ها وارد کنگره آمریکا شد و در سال ۲۰۰۶ نیز توانست در این سمت ابقا شود. هیلاری نامزدی خود را برای ریاست جمهوری آمریکا اینگونه اعلام کرد که پس از شش سال شکست در دوران ریاست جمهوری جورج بوش اکنون نوبت به آینده روشن آمریکا رسیده است. به نظر می رسد هیلاری کلینتون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مسائل جنگ عراق، بهداشت، محیط زیست و استقلال آمریکا در تامین انرژی متمرکز شد. در همین رابطه تبلیغات وسیعی به راه انداخته است. وی همچنین وعده داده است از هیچ وسیله ای برای مبارزه با جمهوریخواهان و ابزارهای آنها فروگذاری نکند.
هیلاری از هم اکنون انتقادهای تند و تیز خود را علیه جمهوریخواهان وسیاستمداران کنونی کاخ سفید آغاز کرده است. وی در این باره گفته است، یک رئیس جمهور جدید، تنها می تواند خطاهای بوش را درمان کرده و ما را به آینده امیدوار کند. رئیس جدیدی که بتواند آینده تازه ای برای ایالات متحده ترسیم کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، قدرت خارق العاده ای که هیلاری درجمع آوری پول و اموال دارد، باعث می شود که وی نخستین نامزد دموکرات ها برای ریاست جمهوری آمریکا باشد.
هیلاری کلینتون همچنین تلاش تازه ای را برای پررنگ کردن موضوع بیمه خدمات درمانی آغاز کرده است. وی پیش از این در سال ۱۹۹۳ تلاش های بسیاری در این باره صرف کرده بود که ناکام ماند. برخی معتقدند، این تلاش تازه وی نیز تنها جنبه تبلیغاتی دارد و این بار نیز به نتیجه نمی رسد.
اما با این توضیحات، بسیاری تمایل دارند، بدانند شانس پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا چه اندازه است؟ نخستین مشکلی که پیش روی هیلاری وجود دارد به جنسیت وی باز می گردد. تاکنون در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته که یک زن به مسند ریاست کاخ سفید تکیه زند. به عبارت دیگر با وجود اینکه در قانون اساسی آمریکا هیچ مخالفتی با حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری نشده اما به قول بسیاری از روشنفکران و تحلیلگران در آمریکا قانون نانوشته ای وجود دارد که در آن حضور زنان منصب ریاست جمهوری آمریکا منع شده است.
مشکل دیگر کلینتون برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شیوه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باز می گردد. در آمریکا انتخابات ریاست جمهوری و کنگره همزمان برگزار می شود. بدین معنا که هر چهار سال یکبار در روز سه شنبه بعد از نخستین دوشنبه ماه نوامبر مردم آمریکا پای صندوق رای می روند. انتخابات کنگره نیز در همین روز و هر دو سال یکبار برگزار می شود.
نامزدی که در هر ایالت بیشترین آرا را کسب کند، تمام آرای انتخاباتی آن ایالت را از آن خود می کند. تعداد آرای انتخاباتی هر ایالت با تعداد نواحی انتخابی مجلس نمایندگان به اضافه دو کرسی مجلس سنای آن ایالت، برابرند. مثلا تعداد آرای انتخاباتی ایالت کالیفرنیا ۵۵ است، در حالی که این رقم برای ایالت وایولینگ تنها سه عدد یعنی دو کرسی سناتوری همانند تمام ایالت های دیگر به اضافه یک ناحیه انتخاباتی است. به همین ترتیب هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری حداقل به ۲۷۰ رای برای پیروزی در انتخابات نیاز دارد.
به معنای دیگر، او باید برای دست یافتن به مقام ریاست جمهوری، ابتدا بالاترین تعداد رای را در بین رقیبان هم حزبی خود کسب کند و پس از آن در نخستین گام خود برای مبارزه انتخاباتی به رقابت با جمهوریخواهان که از هم اکنون تلاش های تازه ای را برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری و کنگره آغاز کرده اند، بپردازد. در همین حال باید آرای قابل توجهی را نیز در ایالت های آمریکا از آن خود کند. مشکل برای هیلاری زمانی دو چندان می شود که وی مجبور است علاوه بر حفظ حمایت ایالت هایی که در انتخابات پیشین به نامزد حزب دموکرات رای دادند، میزان حمایت از دموکرات هایی که نتوانستند در دیگر ایالت های آمریکا رای بیاورند را نیز افزایش دهد.
به ویژه اینکه در برخی از ایالت ها به اندازه ای رقابت تنگاتنگ بود که نامزدهای دموکرات با اختلاف های بسیار اندک شانس پیروزی را کسب کردند. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد، در حال حاضر «هیلاری کلینتون» از رای خوبی برای نامزد شدن از سوی حزب دموکرات برخوردار است. موسسه «گالوپ» در آخرین نظرسنجی خود اعلام کرد، کلینتون با ۳۱ درصد از دیگر نامزدهای دموکرات پیش است. در حالی که رقیب دیگر وی «اوباما» با ۱۲ درصد آرا در مرتبه دوم قرار دارد. اختلاف فاحش این رقیب باعث قوت قلب برای کلینتون شده است.
اما نتایج نظرسنجی مربوط به رقابت های انتخاباتی نامزدهای احتمالی دموکرات ها با جمهوریخواهان چیز دیگری نشان می دهد. در آخرین نظرسنجی ها که توسط شبکه خبری «سی.ان.ان» تهیه شده، کلینتون از نامزدهای احتمالی جمهوریخواهان عقب است. بر این اساس در صورتی که «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک که نزدیک به پنج سال است که از مقام های رسمی کناره گیری کرده، بخواهد نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه شود، از آرای مساوی با کلینتون برخوردار خواهد بود. در همین حال در صورتی که «جان مک کین» سناتور فعلی جمهوریخواهان، بخواهد با کلینتون رقابت کند، اگرچه به میزان اندک، از وی پیش خواهد افتاد.
● سیاه بلندپرواز
«باراک حسین اوباما» در اوت ۱۹۶۱ در ایالت هاوایی آمریکا متولد شد. پدرش یک سیاهپوست کنیایی مسلمان بود و مادرش نیز یک سفیدپوست آمریکایی از ایالت کانزاس بود.
هنگامی که اوباما تنها دو سال داشت، پدر و مادرش از هم جدا شدند. بعد از این جدایی، «باراک اوباما» با مادرش زندگی کرد. هنگامی که مادر اوباما با یک مهندس اندونزیایی ازدواج کرد او نیز به همراه آنها به اندونزی رفت.
باراک اوباما نیز همانند پدرش در ابتدا مسلمان بود و به مدت دو سال در یک مدرسه اسلامی درس خواند. اما پس از آن مادرش او را به یک مدرسه مذهبی کاتولیکی منتقل کرد و در همانجا نیز باراک مذهب خود را از اسلام به مسیحیت تغییر داد. هنگامی که ۱۰ سال سن داشت، تصمیم گرفت به آمریکا بازگردد تا با مادربزرگ و پدربزرگ مرفه خود زندگی کند. اوباما در همانجا با پدرش از نزدیک ملاقات کرد. زندگی با پدر باعث شد اوباما به اصول نژادپرستی کنیایی و هویت فرهنگی خود پی ببرد. او مدتی بعد اقدام به استفاده از موادمخدر کرد و معتاد به استفاده از «ماریجوانا» و «کوکائین» شد. با بازگشت مادرش از اندونزی و به کمک تلاش های وی اوباما استفاده از موادمخدر را ترک و زندگی جدیدی را آغاز کرد.
«باراک اوباما» فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه کالیفرنیاست. وی مدرک فوق لیسانس خود را در همین رشته از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرده است. اوباما از طریق موسسه «بیزنس اینترنشنال کورپوریشین» فعالیت های بسیاری را برای کمک به فقیران و تهیدستان انجام داده است. به گونه ای که در سال ۱۹۸۵ با مهاجرت به شیکاگو مدیریت پروژه مبارزه با فقر و احیای زیرساخت های زندگی برای فقیران را عهده دار شد.
باراک اوباما در سال ۱۹۹۱ موفق به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه هاروارد شد. در سال ۱۹۹۳ نیز همین رشته را در دانشگاه «الینوی» خواند. اوباما در سال ۱۹۹۲ ازدواج کرد و اکنون در یک قصر بزرگ گرانقیمت در شیکاگو به همراه دو دخترش «مالیا» و «ناتاشا» زندگی می کند.
اوباما در سال ۱۹۹۲ بعد از آنکه موفق شد با فعالیت هایش ۱۵۰ هزار نفر را از فقر نجات دهد، وارد عرصه سیاست شد. وی در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک سناتور دموکرات وارد کنگره آمریکا شد. اوباما در سال ۲۰۰۴ در یک نطق آتشین توانست با کسب ۷۰ درصد آرا در مقابل ۲۷ درصد از آرای جمهوریخواهان ورود مجدد خود به کنگره را جشن بگیرد. اوباما نخستین سناتور سیاهپوست کنگره آمریکا و یکی از جوان ترین سناتورهای مجلس سنا محسوب می شود.
از زمانی که کتاب وی با نام «شهامت امید» به چاپ رسید، گمانه زنی ها برای حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یافت. پس از انتشار این کتاب وی در مصاحبه با شبکه «سی.ان.ان» گفت؛ شرایط موجود باعث شده، درباره احتمال حضور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ فکر کنم. عمده موفقیت سیاسی وی به همکاری تنگاتنگش با نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا باز می گردد. همکاری وی با جمهوریخواهان کنگره باعث شد، قوانین مربوط به خدمات اجتماعی به تصویب برسند. سخنرانی مشهور اوباما در سال ۲۰۰۴ که به نفع «جان کری» ایراد شد نیز باعث افزایش محبوبیت وی در میان مردم آمریکا شده است.
در سال ۲۰۰۵ مجله تایم نام اوباما را در فهرست ۲۰ نفری تاثیرگذارترین چهره های بین المللی جای داد. دور بودن «اوباما» از جنجال های حاشیه ای عرصه سیاست در آمریکا باعث شده شانس وی برای نامزدی از سوی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یابد. این سناتور جوان از مخالفان حمله آمریکا به عراق در کنگره است و بارها خواستار تجدیدنظر در سیاست ایالات متحده در عراق شده است. وی همچنین در مصاحبه های متعددش با شبکه های خبری از سیاست دولت آمریکا در برابر ایران و سوریه انتقاد کرده است.
اما با این حال دو مسئله وجود دارد که باعث شده منتقدان پروپاقرصی برای نامزدی ای به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برابرش صف آرایی کنند. نخست اینکه وی سیاهپوست است و در قانون نانوشته آمریکا سیاهپوستان حق رسیدن به منصب ریاست جمهوری را ندارند. به همین دلیل بسیاری پیش بینی می کنند، به همین دلیل وی نتواند به عنوان نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود.
مسئله دومی که بسیاری بر او خرده می گیرند این است که وی از تجربه کافی در سطح ملی در دنیای سیاست برخوردار نیست و به همین دلیل بسیاری معتقدند، سپردن منصب ریاست جمهوری به چنین فردی به هیچ وجه به صلاح ایالات متحده به حساب نمی آید. در صورتی که فرض بگیریم، اوباما به عنوان نامزد دموکرات ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود وی نخستین نامزد سیاهپوست آمریکایی ها برای منصب ریاست جمهوری خواهد بود.
سیدعلی موسوی خلخالی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید