سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

عقلانیت پایداری


عقلانیت پایداری
امام عظیم الشان و سلسله جنبان انقلاب اسلامی ایران، رابطه میان آمریکا و ایران را به رابطه گرگ و میش تعبیر فرمودند. خاصیت و ملکه راسخ گرگ، ددمنشی است و این خوی و منش در چند سال اخیر میان دولتمردان آمریکا تبلور قابل ملاحظه‌ای یافته است؛ هر زمان در گوشه‌ای از جهان آشوبی برپا ساخته یا از فرصتی پرآشوب سوء استفاده می‌نمایند تا به مقاصد شوم استکباری و استعماری‌شان دست یابند.
به خاطر هراس از خوی استکباری و غیرانسانی حاکم بر سیاست‌ها و منطق دولتمردان اصلی آمریکا است که بسیاری از دولت‌ها بویژه دولت‌های خاورمیانه، خود را سرسپرده محض و آلت دست این کشور قرار داده‌اند، به گونه‌ای که برخی از آنها از اعدام جرثومه فساد گلایه و شکوه سر می‌دهند و در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم، رسمی، علنی و همه‌جانبه آمریکا علیه ملت مظلوم و بی‌پناه فلسطین صورت می‌گیرد لب فرو می‌بندند، سالانه میلیاردها دلار به عناوین مختلف در اختیار آمریکا و متحدان او قرار می‌دهند، قیمت نفت را تنزل می‌دهند و... این روحیه علتی ندارد مگر اندیشه مادی‌نگر و فاقد حزم و دوراندیشی در برخی دولتمردان منطقه که فاقد منطق و اندیشه دینی و اصیل اسلامی هستند.
در نبرد ۳۳روزه حزب‌الله لبنان با رژیم تا بن دندان مسلح غاصب صهیونیستی و تجهیزات، امکانات و ادوات نظامی پیشرفته آن و حامیانش، این منطقه و روحیه انسانی و اسلامی فرزندان رشید خمینی کبیر (رحمه‌الله) بود که پیروزی ایمان و اعتقاد قاطع و بهره‌مندی از سیره علمی و عملی سالار شهیدان (علیه‌السلام) را بر ادوات مدرن نظامی رقم زد و عزت، افتخار و اعتبار را برای جهان اسلام و مسلمین به ارمغان آورد و به دولت‌هایی که در جنگ ۵روزه با اسرائیل خلع سلاح شدند، درس شجاعت، رشادت و آزادگی داد.
این ارمغان و این درس برگرفته از نهضت حسینی (علیه‌السلام) بود که سراسر قیام و حماسه است؛ قیامی است در عرصه اندیشه و از مرداب تحجر و باتلاق عصبیت خارج شدن و به آسمان معرفت و سپهر معنویت دست یازیدن؛ قیامی است در عرصه عمل و انگیزه در مسیر خروج از استکبار و استبداد.
همه شواهد، مستندات و بسیاری از اخبار و اطلاعات موثق، حاکی از آن است که حمله نظامی آمریکا به ایران امکان‌پذیر نیست و فقط یک عملیات روانی است و از این توهم پراکنی و شایعه‌پردازی اهداف دیگری را در ایران جستجو می‌کنند. آمریکا می‌خواهد با ایجاد عملیات روانی، برخی از مسئولین، بویژه آن گروه از فعالان سیاسی را که فقط بر اساس منطق مبتنی بر مادیت تحلیل می‌کنند، برنامه‌ریزی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به موضع انفعال بکشاند و شرایط داخلی را نیز جهت خضوع ایران در برابر خواست‌های نامشروع استکبار مهیا نماید.
ولی غافل از آن است که انقلاب اسلامی ایران بر مبنای منطق، فکر و استدلال دینی و اسلامی بنا شده است و تبلور عواطف، محبت، عشق و ایمان، رشادت و شجاعت اصیل دینی و اسلامی را در این انقلاب سبب شده است و همین ایمان دینی، ماده جوشان حرکت انقلاب اسلامی و عامل اصلی استمرار آن در مختصات اهداف اساسی و خارج نشدن از اصول و مسیر اخلاقی و اسلامی می‌باشد.
از این‌رو لازم و بایسته است که مسئولین جمهوری اسلامی ایران بویژه فعالان سیاسی به این نکته مهم عنایت داشته باشند که شاکله فکر و اندیشه غرب و به تبع آن استکبار جهانی مبتنی بر اصالت ماده و نفی ماورای طبیعت است که این امر در تمام شئونات اجتماعی، اقتصادی، نظامی و بین‌المللی آنها جریان و سریان دارد و تمام تحلیل‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان مبتنی بر همین اصل است. آنها اگر ذره‌ای احساس کنند منافع مادی‌شان که به زعم آنها همه وجود و هستی‌شان است به خطر افتاده است، بی‌درنگ در تکاپوی مدیریت بحران و تنظیم امور بر وفق منافع خویش برمی‌آیند.
موید این مطلب، آن است که رسانه‌های خبری وابسته به استکبار جهانی در امتداد عملیات‌های روانی علیه ایران و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صراحتا اعلام می‌کنند که ایرانی‌ها یک جمله خطرناک در کتاب‌هایشان وجود دارد و آن این است که “اگر مقابل دین ما بایستید، مقابل تمام دنیای شما خواهیم ایستاد.” (۱) موید دیگر، واکنشی است که لحظاتی پس از فرمایشات رهبر فرزانه و عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در دیدار پرسنل نیروی هوایی، از سوی سخنگوی کاخ سفید رخ داد. فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی برگرفته از متن اصیل اسلام و معارف اهل بیت (سلام‌الله علیهم اجمعین) و خطاب به دولت آمریکا بود.
سخنگوی کاخ سفید بلافاصله در واکنشی منفعلانه در حضور خبرنگاران اعتراف نمود: “من این مطلب [عدم حمله به ایران] را گفته‌ام، وزیر دفاع و رئیس‌جمهور آمریکا نیز آن را گفته است که ما قصد حمله به ایران را نداریم. احتمال حمله به ایران فرضیه‌ای است که خبرنگاران آن را ساخته‌اند، شما سعی کردید گزارش کنید که ما در حال انجام این کار هستیم، ولی ما بارها اعلام کرده‌ایم که قصد حمله به ایران را نداریم.” (۲)
امروزه شجاعت، ایستادگی و عقب‌نشینی نکردن از مواضع اصولی، قانونی و انسانی برای ایران فرض و واجب است. اتحاد ملی که از جمله در تظاهرات عظیم ۲۲ بهمن تجلی یافت، باید توسط احزاب و اشخاص، محترم تلقی شود و باید سخنان منفعلانه که باعث دلسردی و یاس در داخل می‌شود کنار گذاشته شوند. “و انتم الاعلون ان کنتم مومنین”
پی‌نوشت‌ها:
۱- به نقل از شبکه خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۲- به نقل از سرمقاله روزنامه کیهان
‌محمود مقصود علی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید