سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۴ بیماری و عارضه که به آن توجه نمی‌شود


۴ بیماری و عارضه که به آن توجه نمی‌شود
«سری را كه درد نمی‌كند، دستمال نمی‌بندند».
بعضی‌ها این ضرب‌المثل را همه جا به كار می‌برند، حتی در مورد سلامتی جسمی‌شان اما باید به یاد داشته باشید كه در مورد جسمتان عمل به این ضرب‌المثل درست نیست. اینجا می‌خواهیم به بیماری‌ها و دردهایی اشاره كنیم كه در ظاهر بی‌خطر هستند ولی ممكن است صدمات جبران‌ناپذیری به شما بزنند. خوشبختانه پیشگیری در این موارد كمك زیادی می‌كند.
۱) فشار‌خون
فشار‌خون یكی از بارزترین بیماری‌های كشنده در ظاهر بی‌خطر است. تا زمانی كه شما فشار‌خون‌تان را اندازه نگیرید، از بالا بودن آن اطلاع پیدا نخواهید كرد تا اینكه صدمه جبران‌ناپذیری را بر روی سلامتی‌تان بگذارد. فشار خون با گذشت زمان سیستم گردش خون شما را از پا در‌آورده و به حملات قلبی، ناتوانی‌های قلبی و كلیوی، سكته و حتی آسیب‌های مغزی منجر می‌شود.پزشكان دو جنبه فشار خون را اندازه‌گیری می‌كنند: فشار مربوط به انبساط و انقباض قلب. عدد بالایی كه مربوط به انقباض قلب است، فشار روی سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌هایتان را هنگام تلمبه زدن قلب نشان می‌دهد. عدد پایینی كه مربوط به انبساط قلب است نشان‌دهنده فشار در زمان استراحت قلب بین هر ضربان است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ می‌تواند در طول زمان باعث آسیب رسانی شود. فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰ فشار خون نرمال به حساب می‌آید.
▪ چه كسانی مبتلا هستند؟
موسسه ملی سلامتی تخمین می‌زند كه تقریباً ۲۵ درصد افراد مبتلا به فشار‌خون هستند. این مساله توسط مردان بیش از زنان نادیده گرفته می‌شود.
▪ چه كسانی در خطرند؟
همه در خطر ابتلا به این بیماری هستند. دلایل ابتلا به این بیماری هنوز توسط پزشكان و دانشمندان كشف نشده است اما بسیاری بر این عقیده‌اند می‌تواند تحت تاثیر ژنتیك، رژیم غذایی و فشارهای روحی باشد. اضافه وزن نیز می‌تواند به این بیماری منجر شود.
▪ علائم
شما فقط زمانی متوجه خواهید شد كه به این بیماری مبتلا هستید كه فشار‌خونتان بیش از اندازه بالا رود. البته فشار‌خون شدید می‌تواند همچنین باعث خستگی، گیجی، اختلالات بینایی، درد سینه و... شود.
▪ روش درمان
كاهش وزن می‌تواند اولین قدم برای معالجه فشار‌خون باشد. استفاده از یك رژیم غذایی مناسب و ورزش سبك مدیتیشن و یوگا نیز می‌تواند كمك‌كننده باشد. پزشك معالجتان ممكن است داروهای ادرارآور، بتا‌بلاكر، بلاكر كلسیم، آنزیم‌های تبدیل آنژیوتنسین یا آلفا‌بلاكر نیز برایتان تجویز كند. تحقیقات نشان داده است كه درمان‌های ضد استرس نیز می‌تواند در بیمارانی كه در طول روز مداوماً فشار‌خونشان بالا می‌رود، كمك كند.
۲) زخم‌های گوارشی
ممكن است تصور كنید كه نادیده گرفتن زخمی در معده‌تان غیر‌ممكن است اما افراد بسیاری هر روزه این كار را انجام می‌دهند. زخم‌های خفیف علائم كمی دارد و حتی زخم‌های شدید هم ممكن است با تصور ترش كردن یا سوء‌هاضمه نادیده گرفته شود. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، می‌تواند معالجه شود.
زخم‌های گوارشی با یك باكتری به نام هلیكوباكتر پیلوری ایجاد می‌شود. این باكتری باعث ضعیف شدن ماده مخاطی كه پوشش معده شما را از اسید موجود در روده حفظ می‌كند، می‌شود. بعد از اینكه آن مانع را ضعیف كرد، این باكتری وارد پوشش معده‌تان شده و آن را سوراخ می‌كند. هرچند اسید معده‌تان به خوردن بافت صاف و بی‌حفاظ ادامه می‌دهد و زخم پدید می‌آید.
▪ چه كسانی مبتلا هستند؟
یكی از هر ۱۰ انسان در كل جهان ممكن است به این مساله مبتلا شود. این زخم‌ها در مردها بیش از زنان عمومیت دارد.
▪ چه كسانی در خطرند؟
پزشكان هنوز نمی‌دانند كه این باكتری چطور پخش می‌شود و می‌توان گفت كه همه در خطر ابتلا به این بیماری هستند. مانند همه بیماری‌های دیگر، آنها كه سابقه خانوادگی در این زمینه دارند، بیشتر در معرض خطرند.
▪ علائم
اگر زخم ایجاد شود، شما دچار معده درد خواهید شد. این درد چند روز یا چند هفته ادامه پیدا خواهد كرد. معمولاً این درد دو یا سه ساعت بعد از صرف غذا یا نیمه‌های شب وقتی معده‌تان خالی است بروز می‌كند. غذا خوردن می‌تواند به از بین رفتن درد كمك كند. همه این علائم ممكن است با سوء‌هاضمه اشتباه گرفته شوند به همین دلیل است كه این زخم‌ها معمولاً نادیده گرفته می‌شوند.
▪ روش درمان
آنتی‌بیوتیك‌ها می‌توانند به از بین بردن آن باكتری كمك كنند و آنتی‌اسیدها علائم را فرو می‌نشانند. چنین زخم‌هایی را می‌توان طی چند هفته به راحتی مداوا كرد.
۳) هیاتال هرنیا (سوزش قلب)
مردها معمولاً دوست ندارند بگویند كه دل درد دارند و فكر می‌كنند مساله مهمی نیست. به همین دلیل است كه هیاتال هرنیا كه معمولاً به درد یا سوزش قلب نیز منجر می‌شود نادیده گرفته می‌شود.در هیاتال هرنیا بخشی از معده به قسمتی ضعیف از دیافراگم و قفسه سینه فشار وارد می‌كند كه منجر به رفلكس اسید و سوزش و درد قلب شود.
▪ چه كسانی مبتلا هستند؟
پزشكان تخمین می‌زنند كه یك‌چهارم همه افراد بالای ۵۰ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.
چه كسانی در خطرند؟
دانشمندان هنوز از عوامل ابتلا به این عارضه آگاهی ندارند اما سابقه خانوادگی ممكن است به این بیماری بینجامد.
▪ علائم
تشخیص اینكه كسی به این بیماری مبتلا هست یا خیر دشوار است. بعضی از انواع این عارضه ممكن است هیچ علائمی نداشته باشند اما انواع جدی‌تر آن درد و سوزش قلب، درد سینه را به همراه دارد. این علائم ممكن است مثلاً با خوردن مقدار زیادی پیتزا یا سوسیس تشدید شود.
▪ روش درمان
برای درمان و بهبودی این عارضه بهتر است از خوردن غذاهای سنگین و دراز كشیدن بعد از صرف غذا پرهیز شود. كاهش وزن نیز می‌تواند كمك كننده باشد. برای درمان این عارضه پزشك بازدارنده‌هایی كه به PPI معروف هستند را تجویز می‌كند. این بازدارنده‌ها مانع از تولید اسید شده و به بدنتان فرصت می‌دهد تا هرگونه صدمه و آسیب را كه سوء هاضمه باعث شده است ترمیم كند. در این زمینه گاها جراحی نیز پیشنهاد می‌شود.
۴) آسیب‌های ناشی از فشار‌های مكرر
۶۰ درصد بیماری‌های مربوط به كار، آسیب‌های ناشی از فشارهای تكراری است. اكثر ما در طول روز ساعت‌ها پشت كامپیوتر نشسته و پشت سر هم با موس و كیبورد كار می‌كنیم. همه این حركات پشت سر هم و مكرر و بدون وقفه، می‌تواند به دست‌ها، مچ‌ها، بازوها یا حتی شانه‌های شما فشار وارد كند. مردم معمولاً این عارضه‌ها را جدی نمی‌گیرند اما نباید اینطور باشد.
▪ چه كسانی مبتلا هستند؟
خانم‌ها معمولاً بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این عارضه هستند اما این به این معنا نیست كه آقایان مبتلا نخواهند شد. مردها نیز در سنین میانسالی در خطر هستند.
▪ چه كسانی در خطرند؟
اگر می‌بینید كارتان به صورتی است كه در آن نیاز به حركاتی مكرر با دست‌ها و مچ‌هایتان است، در خطر هستید. افرادی كه در موقع كار مجبورند پشت كامپیوتر یا دستگاه‌هایی با چنین ویژگی‌هایی بنشینند باید بسیار مراقب باشند.
▪ علائم
تونل كارپال، لوله‌ای در مچ است كه عصب میانی در آن قرار دارد و سیگنال‌ها را از شست، انگشت اشاره، انگشت وسطی نیمی از انگشت سوم مخابره می‌كند. وقتی این لوله ملتهب شده و آسیب ببیند به عصب هم صدمه وارد می‌آید كه باعث سوزش و خارش، كرخ و بی‌حس شدن، ضعف یا درد در انگشت‌ها می‌شود.
▪ روش درمان
بستن انگشت‌ها با آتل یا نوارهای مخصوص در شب هنگام خواب می‌تواند به انگشت‌ها استراحت دهد. برای این منظور معمولاً مسكن‌هایی مثل ایبوپروفن نیز تجویز می‌شود. می‌توان كورتیكواستروئید نیز كنار تونل كارپل تزریق كرد تا از التهاب كاسته شود. اگر این درمان‌ها بهبودی ایجاد نكرد، جراحی توصیه می‌شود.
▪ پیشگیری كنید
به خاطر داشته باشید كه می‌توان از تشدید این صدمات جلوگیری كرد، اگر مراقب بوده و مداوما برای معاینات به پزشك مراجعه كنید. حداقل سالی یكبار به پزشك مراجعه كرده و تمام دردها و ناراحتی‌های جسمی خود را با او در میان بگذارید تا وی آزمایشات لازم را انجام دهد. همین كار ممكن است جانتان را نجات دهد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید