چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فلفل‌ها از ریز تا درشت


فلفل‌ها از ریز تا درشت
درباره فلفلی كه هر روز برای چاشنی زدن به غذاهایتان استفاده می‌كنید تا چه‌اندازه آگاهی دارید؟‌این دسته از سبزی‌ها از فلفل سبز دلمه‌ای گرفته تا فلفل تند قرمز همگی در یك گروه غذایی جای می‌گیرند و تقریباً دارای یك سری از خواص مفید برای بدن هستند. جالب است بدانید كه هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح، در آمریكای جنوبی و مركزی از ‌این سبزی به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می‌شد و با سفر كریستوف كلمب به‌ این مناطق، ‌این سبزی به كشورهای اروپایی و سپس به سراسر دنیا معرفی شده است. جالب ترین مطلب درباره‌این گیاه آن است كه‌این ماده غذایی یكی از منابع ویتامین C و كاروتن‌ها محسوب می‌شود.
● در طب سنتی
بد نیست بدانید كه‌این دسته از سبزی‌ها از قدیم مورد توجه گیاه شناسان غربی بوده‌اند. آنها معتقد بوده‌اند كه از‌این گیاهان می‌توان برای افزایش جریان خون، تحریك سیستم عصبی، افزایش اشتها و رهایی از سوءهاضمه استفاده كرد. حتی بسیاری از گیاه‌شناسان چینی توصیه كرده‌اند كه خانم‌ها برای رهایی از دردهای ناشی از دوره قاعدگی بهتر است از‌این سبزی‌ها در‌این دوران استفاده كنند. آنها در اصطلاح می‌گویند ‌این دسته از خانم‌ها بهتر است در‌این دوران از "بشقاب‌های داغ" استفاده كنند.
شما فقط فلفل را همین فلفل قرمز تند می‌دانید؟ از خواص فلفل‌های دیگر چه شنیده‌اید؟ ابتدا باید بگوییم كه فلفل‌ها عبارتند از فلفل قرمز كه تند است، فلفل سبز كه یا به شكل فلفل دلمه‌ای و یا به شكل معمولی است. البته باید بگوییم كه همین فلفل‌های دلمه‌ای نیز به‌صورت سبز- نارنجی-قرمز عرضه می‌شوند كه اصلا‌ تند نیستند و ما اغلب آنها را با غذا یا در سالاد استفاده می‌كنیم. فلفلی كه به فلفل قرمز نیز معروف است، برای اولین بار از سوی سرخپوستان <كاراییب> به خارج آمریكا معرفی شد. از آن زمان به بعد شهرت این گیاه فراگیر شده و به عنوان یك چاشنی مهم به ویژه در طبخ <كاجون و كرول> و در كازینوهای جنوب شرق آسیا، چین، جنوب ایتالیا و مكزیك محسوب می‌شود.
● این كپساسین معروف
به نظر شما علت تندی فلفل از چیست؟ <كپساسین> ماده‌ای در فلفل است كه سبب گرم بودن این گیاه می‌شود. هر چند كه فلفل گیاهی گرم است اما كپساسین موجود در آن در واقع سبب كاهش درجه حرارت بدن شده كه یكی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده است كه اسید بیرنگ كپساسین به عنوان فعال ترین عنصر موجود در فلفل، سبب كاهش میزان كلسترول خون و كاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن می‌شود. این ماده همچنین خاصیت ضد اكسیدی (كه سلول‌های شما را از آسیب دیدن محافظت می‌كند) و ضد باكتریایی نیز دارد.
این ماده همچنین به بسیاری از خواص درمانی فلفل كمك می‌كند تا سیستم قلبی عروقی را تحریك، سیستم‌ هاضمه را تقویت، درد موجود روی پوست یا مفاصل بدن را تسكین بخشیده و برای مثانه به عنوان داروی ضد احتقان و ضد باكتری عمل ‌كند. فلفل میزان كلسترول خون را پایین می‌آورد كه این امر باعث پایین آمدن فشارخون نیز می‌شود. این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌كند، این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری‌های قلبی نظیر آرترواسكلروز (سخت شدن رگ‌ها) كمك فراوانی می‌كند. هر چند فلفل سبب سوزش زبان می‌شود اما این گیاه واقعاً مسكنی قوی است. این گیاه ابتدا سبب تحریك درد می‌شود اما سپس، شدت علایم درد را در بدن كاهش می‌دهد.
كپساسین موجود درفلفل نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتیسمی‌را تسكین می‌دهد بلكه به كاهش میزان ورم ناشی از این حالات وقتی كه به عنوان پماد موضعی مورد استفاده قرار گیرد، كمك می‌كند. فلفل با تحریك تولید مایعات‌ هاضمه در معده و نابودی باكتری‌هایی كه می‌توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می‌كند. خاصیت ضد باكتری فلفل همچنین از اسهال ناشی از عفونت جلوگیری می‌كند. این گیاه به عنوان داروی ضد احتقان سبب رقیق و نازك شدن خلط و خارج شدن آن از ریه‌ها می‌شود. از آنجا كه این گیاه بافت ریه را تقویت می‌كند، در نتیجه برای آنهایی كه مبتلا به آمفیزم هستند نیز مفید است.
● برای زخم معده
در سنگاپور و مالزی و چین مردم بیشتر از مردم كشور هند به زخم معده مبتلا هستند. می‌دانید علت‌این موضوع چیست؟ هندی‌ها بیشتر از مردم چین فلفل مصرف می‌كنند. تحقیقات نشان داده است كه‌این اثر به دلیل كپساسین موجود در فلفل است، به‌این ترتیب كه موجب افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده شده و به‌این ترتیب موجب تولید موكوس به وسیله دیواره معده می‌شود و به‌این ترتیب بافت معده در برابر ترشح معده مصون باقی می‌ماند. جالب است بدانید كه در مطالعات نیز دیده شده است كه خوردن ۲۰ گرم فلفل درست ۳۰ دقیقه قبل از خوردن یك عدد آسپیرین از اثرات مخرب آن بر اثر مصرف طولانی مدت‌ این دارو به بافت معده و دوازدهه جلوگیری كرده و می‌توان به‌این ترتیب از‌این دارو به راحتی استفاده كرد بدون آنكه نگران باشیم كه‌این دارو می‌توان زیان‌بار باشد. حتی دیده شده است افراد الكلی كه در مدت طولانی الكل مصرف می‌كرده‌اند اگر عادت به خوردن فلفل نیز داشته باشند، بافت معده‌شان كمترین آسیب را می‌بیند. پس به‌این ترتیب می‌توان چنین نتیجه گرفت كه با خوردن‌ این سبزی‌ها می‌توان معده سالم‌تری داشت در حالی كه بسیاری از مردم به غلط تصور می‌كنند كه فلفل می‌تواند ناراحتی‌های معده را شدت دهد.
● داروی ضد سرطان
شاید باورتان نشود اگر بگوییم كه از فلفل‌ها می‌توان در درمان سرطان و حتی به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به‌ ‌این بیماری استفاده كرد. به‌این ترتیب كه تحقیقات نشان داده‌اند كپساسین موجود در فلفل به عنوان یك تركیب ضد سمی‌عمل كرده و مانع از فعالیت تركیبات سرطان زا در بدن شده واز تشكیل تومور‌های بدخیم در بدن جلوگیری می‌كنند. به‌علاوه،‌این سبزی‌ها سرشار از تركیبان آنتی اكسیدانی نظیر ویتامین C و كاروتن‌ها هستند به طوری كه در ۱۰۰ گرم خام‌ در فلفل دلمه‌ای قرمز یا سبز و فلفل معمولی سبزی یا قرمز، ۱۴۰، ۱۲۰ و ۱۲۰ میلی گرم ویتامین C و ۳۸۴۰، ۲۶۵ و ۱۷۵ میكروگرم بتاكاروتن وجود دارد . خوردن یك فلفل دلمه‌ای متوسط ۱۶۰ گرمی،‌بیش از سه برابر نیاز روزانه بزرگسالان را به ویتامین C تأمین می‌كند، البته باید بگوییم كه‌این ویتامین به حرارت بسیار حساس است، به‌این دلیل‌این خواص بیشتر در فلفل خام وجود دارد نه پخته شده حتی بخارپز.
● در سرماخوردگی
جالب ترین نكته درباره فلفل دلمه‌ای آن است كه وجود ویتامین C بسیار بالایی كه در‌این سبزی وجود دارد آن را برای درمان سرماخوردگی مفید كرده است. به طوری كه گنجاندن مرتب‌این سبزی در رژیم غذایی هم شدت و هم طول دوران علایم سرماخوردگی را در افراد كاهش می‌دهد. به علاوه‌این سبزی دارای خواص ضد عفونی كنندگی نیز هست به‌این ترتیب كه كپساسین موجود در فلفل به خصوص در فلفل معمولی تركیبات شیمیایی دارد كه موجب تحریك سیستم‌ایمنی شده و به آنها در حمله به عوامل عفونتی كمك می‌كند. به علاوه ،‌این تركیبات موجب تحریك معده برای ترشح اسید شده و بنابراین افرادی كه در رژیم غذایی شان به طور مرتب از‌این سبزی استفاده می‌كنند كمتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند. پس سعی كنید كه در‌این روزها كه سرماخوردگی شیوع پیدا كرده، از‌این سبزی بیشتر به عنوان جزئی از سالادتان به همراه سایر سبزی‌های تازه استفاده كنید.
● فلفل در خانه
از آنجایی كه فلفل برای قلب خیلی مفید است، اضافه كردن مرتب آن به غذا یا مصرف كپسول آن می‌تواند از بیماری قلبی پیشگیری كند. هر چند فلفل یك چاشنی محسوب می‌شود اما این ماده واقعاً به هضم غذا در بدن كمك می‌كند و برای اغلب زخم‌ها تحریك آور نیست. این ماده حتی در میزان مصرف پایین نیز قوی است، بنابراین بهتر است كه بیشتر از مقداری كه با غذا میل می‌كنید از این ماده استفاده نكنید. كرم یا پودر فلفل به عنوان نوعی مسكن می‌تواند در تسكین درد دندان، زونا، آرتریت، پسوریازیس و سایر انواع دردهای مزمن مفید باشد، هر چند ممكن است مصرف این ماده سبب سوزش یا خارش نسبی شود، اما این عارضه به زودی از بین می‌رود. چون فلفل ابتدا با تحریك و سپس كاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن مؤثر واقع می‌شود، بنابراین ممكن است درد كمی‌شدت پیدا كند، سپس باید ظرف چند روز اول مصرف، این اثر تا حد زیادی از بین برود. جالب است بدانید كه می‌توانید فلفل تازه را تا ۱۲ روز در یخچال نگهداری كنید.‌
سارا حسنلو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید