پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هر چه سنگه، برای این فوتبال لنگه!


هر چه سنگه، برای این فوتبال لنگه!
در لحظه ای كه در حال نگارش این مطلب هستیم، خبر جدیدی در رابطه با محرومیت استقلال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا به دستمان نرسیده، چه اگر برسد هم تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی شود چرا كه آب، ریخته شده و آنچه نباید اتفاق می افتاده، حادث گشته است.
اگر آبی پوشان پس از سال ها انتظار و سختی كشیدن، محرومیتشان قطعی گردد كه واویلا اما اگر با رایزنی های مختلف این مشكل مرتفع شد، بازهم از بابت دیگری دل چركینی نزد اهالی فوتبال و هواداران پرشمار آن در ایران باقی می ماند. طرفداران پرطرفدارترین رشته ورزشی در كشورمان هرچند صباحی باید به خاطر اتفاقی نادر با یأس و ناامیدی، دست به گریبان شوند؛ اتفاقاتی را می گوییم كه مشابهش را هم نمی شود در نقاط دیگر دنیا یافت و مشاهده كرد.عدم ارسال صحیح و به موقع اسامی نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا به مقر كنفدراسیون فوتبال قاره كهن و معطوف شدن توجه رسانه های مختلف به ویژه در خارج از كشور به این مهم، نقطه تاریك دیگری در كارنامه ورزش كشورمان به حساب می آید.
برای فوتبالی كه عنوان برترین و بهترین را در بین تیم های ملی مختلف در آسیا در اختیار دارد، تأسف بار و نازیباست كه یكی از باشگاه های پرطرفدار و با سابقه اش، چنین با ضعف مدیریت روبرو باشد. البته وقتی هیچ چیز سر جای خودش نباشد و اداره باشگاهی «ورزشی» به دست «غیر ورزشی» ها بیفتد، بیشتر از این هم نمی توان انتظار داشت.
در باشگاهی كه با تغییر فصول سال، مدیر عاملش عوض می شود، اعضای هیأت مدیره اش به جای عمل كردن به وظایف، فقط و فقط مصاحبه می كنند و برای این و آن خط و نشان می كشند، حوزه اختیارات اعضای كادر فنی اش مشخص نیست.
سرپرستش علیه سرمربی حرف می زند و از قول خود به فلان مربی دستور می دهد بار و بندیلش را ببندد و روی سكو بنشیند، نفرات مختلفش سال ها است كه به دنبال مهاجم و هافبك خارجی می گردند و هر كس در ساختمان باشگاه، ساز خودش را كوك می كند، نباید هم تعجب كرد كه یك روز مانده به پایان مهلت ارسال اسامی به كنفدراسیون فوتبال آسیا، لیست مربوط با پست معمولی به مالزی فرستاده شود و بعد از آن هم اعضای مختلفش با این جمله و ادعا كه «نگران نباشید» منتقدان را به عقب نشینی وادار كنند.
مشكل به وجود آمده اگر هم حل و فصل شود، آن لكه سیاه بر پیشانی فوتبال ایران باقی می ماند و سرافكندگی و خجالت ناشی از آن، خیلی ها را می آزارد.
هنوز اهالی فوتبال كشورمان نتوانسته اند با قضیه تعلیق و پیامدهای تلخ آن كنار بیایند و از بابت اینكه دنیا با چشم حقارت و ترحم به آنها نگریسته است، گلایه دارند. هنوز كه هنوز است خطر تعلیق فعالیت های فوتبال ایران در عرصه بین المللی، ما را تهدید می كند؛ موضوعی را می گوییم كه نام ایران و ایرانی را سر زبان ها انداخت، البته از بُعد منفی. حالا هم كه یكبار دیگر حواس همه، حداقل در سر تا سر آسیا، معطوف به سوء مدیریت در ورزش این مرزو و بوم شده و معلوم نیست تا كی باید شاهد تكرار این اتفاقات تلخ باشیم.
در كدام یك از كشورهای صاحب سبك در فوتبال قاره كهن، بحث «تعلیق» مطرح شده یا می شود؟ در كدام یك از این كشورها، نمایندگانشان در لیگ قهرمانان آسیا دچار چنین مشكلاتی می شوند؟ كدام تیم ژاپنی، كره ای، اماراتی یا عربستانی را سراغ دارید كه مثل پرسپولیس و استقلال این همه شاكی خصوصی و پرونده های روی هم جمع شده در فیفا داشته باشند؟ كدام تیم باشگاهی در آسیا را می شناسید كه مثل پرسپولیس تهدید به سقوط به رده پایین تر شده باشد؟باز هم بگوییم؟
چرا اتفاقات نادر فوتبال جهان و به ویژه آسیا، تنها مختص به ایران است؟ در مراسم قرعه كشی مسابقات معتبر- همچون جام جهانی ۱۹۹۸ یا لیگ قهرمانان آسیا- تنها صندلی خالی، به نمایندگان ایران تعلق دارد. همین استقلال حتی یك نماینده در این مراسم كه چند ماه قبل برگزار شد، نداشت. اینها همه اش از سوء مدیریت نتیجه می گیرد و بس؛ به همین خاطر این تیتر را برای مطلب خود انتخاب كردیم.
در فوتبال ایران، در اكثر رده ها، فقر مدیریت حرف اول و آخر را می زند و این چنین است كه این بلاها فقط بر سر ما نازل می شود. برای آقایانی كه مسبب چنین اتفاقات و حوادث ناگوار و خجالت آوری هستند، چیزی نداریم بگوییم چرا كه گفتن و هشدار دادن، هیچ فایده ای نداشته و ندارد. افرادی كه خود را عقل كل می دانند و در كارشان هیچ نقصی پیدا نمی كنند، كار را به اینجا رسانده اند و ما را نزد آسیایی ها- شاید هم جهانیان- بی عزت و آبرو كرده اند.
از این به بعد وقتی نام ایران و فوتبالش را بشنوند، به احتمال فراوان تنها یك پوزخند خواهند زد و سر تكان خواهند داد چرا كه چنین اتفاقاتی، واقعاً تأسف بار و در عین حال خنده دار است. این همه شكایت و تهدید، هیچ فوتبالی را در سراسر دنیا گرفتار و به خود مشغول نكرده و نمی كند اما فوتبال ایران هر روز با یك موضوع نگران كننده دست و پنجه نرم می كند. حقیقتاً كه هرچه سنگ است، برای این فوتبال لنگ است كه «فقر مدیریت» روزگارش را چنین سیاه كرده است...
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید