شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


اردبیل شهری با آب های شفابخش


اردبیل شهری با آب های شفابخش
اردبیل از شهرهای بزرگ و آباد ایران در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شرق تبریز و حدود ۳۵ کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان واقع است.از شمال به مشکین شهر و دشت مغان و از شرق به جنگل های طوالش و آستارا محدود می شود.
برپایه آثار بدست آمده اردبیل از شهرهای باستانی ایران محسوب می شود. دو سنگ نبشته او را رتویی یافت شده در دامنه های جنوبی کوه سیلان به خط میخی ، بر قدمت این شهر و ناحیه پیرامونی آن تاکید دارد. اردبیل آثار تاریخی بسیاری دارد که اهم آن به شرح زیر است:
● بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
این مجموعه زیبا مدفن عارف ربانی شیخ صفی الدین اردبیلی است که توسط فرزندش شیخ صدرالدین موسی ساخته شده و در زمان صفویه توسعه و تزیین یافته است.
این مجموعه شامل سردر عالی با تزیینات کاشیکاری، برج بلند الله الله یا مقبره شیخ صفی با تزیینات زیبای کاشیکاری، قندیل خانه یا گچبری ها و نقاشی های دیدنی و مقبره شاه اسماعیل صفوی و چینی خانه است.
مجموعه بقعه شیخ صفی الدین یکی از ده اثر مهم و باستانی کشور است طی قرون گذشته بسیاری از آثار ارزشمند این بقعه به شیوه های گوناگون از محل خارج شده اند که از جمله این آثار می توان به قالی زیبای اردبیل اشاره کرد. این فرش هم اکنون در موزه آلبرت هال لندن نگهداری می شود بقیه آثار بقعه هم اکنون در موزه های مشهور جهان چون آرمیتاژمسکو، لندن و ... نگهداری می شود.
● مسجد جامع
ویرانه های مسجد جامع اردبیل باقی مانده از یک مسجد عظیم و کم نظیر است و در بین محله های پیر شمس الدین و عبدالله شاه قرار گرفته است.
● مسجد و مدرسه میرزا علی اکبر
این مجموعه در میدان ساعت اردبیل قرار دارد که در دوره قاجاریه توسط یکی از منتقذین شهر به نام حاج محمد حسین امین ساخته شده و شامل صحن وسیع، حجره های متعدد، شبستان و یک ستاره است.
● بازار
بازار اردبیل در قالب یک مجموعه کلی شامل تیمچه سرا، حمام و مسجد است که در وسط شهر و در طرفین خیابان امام خمینی (ره) قرار گرفته است.
● پل های تاریخی
اردبیل پل های تاریخی متعددی دارد که از آن جمله می توان به گیلانده، پل سیمان، پل نیر و پل های هفته چشمه، پنج چشمه و سه چشمه اشاره کرد که اغلب آنها مربوط به دوره صفویه هستند.
● خانه های قدیمی
تعداد زیادی از خانه های زیبا در اردبیل به یادگار مانده که از ارزش هنری تاریخی بالایی برخوردارند. مهمترین آنها عبارتند از؛ خانه سید هاشم ابراهیمی که در کوچه شهیدگاه اردبیل قرار گرفته و در سال ۱۲۹۵ هجری احداث شده است. این خانه دارای تالار بزرگ با ارسی های زیبا، مقرنها و گچبری های جالب توجه است. خانه حاج آقا صادقی نیز واقع در امتداد خیابان امام (ره)، کوچه (فانتازیا) قرار دارد و در سال ۱۳۴۰ هجری توسط حاج میرزا ابراهیم صادقی ساخته شده است.
● موزه چینی خانه
این موزه در مجموعه بقعه شیخ صفی است. این بنا با گنبدی بزرگ با انواع گچبری های بی نظیر طلاکاری، نقاشی و گچبری های شبیه کاخ عالی قاپوی اصفهان، آراسته شده است. این موزه با انواع قدح ها، بشقاب های چینی، تنگهای زیبا، گلدان های پرنقش و نگار، قرآن هایی خطی، فرامین مختلف و سکه های نقره ای مربوط به دوره صفوی به صورتی مناسب، زیبا و هماهنگ که چشم هر بیننده ای را خیره کرده و استان را به ذوق می آورد، مزین شده است.
● آب های معدنی
یکی از مهمترین جاذبه های توریستی اردبیل وجود چشمه های آب معدنی فراوان آن است شهرت این چشمه ها و آوازه شفابخشی آن هر ساله هزاران نفر را روانه این دیار می کنند مهمترین این آبگرم ها، گاومیش گولی سرعین است. آب گرم شورابیل، قوتورسوئی، زردابه و ده ها چشمه آب معدنی نیز در اطراف اردبیل هستند که به گفته اهالی نافع و موثر در رفع امراض پوستی، عصبی و ... هستند.
دریاچه شورابیل واقع در دو کیلومتری جنوب اردبیل نیز به خاطر شوری و لجن طبی خود مشهور است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید