جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کاهش اضطراب امتحان


کاهش اضطراب امتحان
اگر نسبت به مطالعه درسی بی میل هستید، تسلیم بی میلی خود نشوید، چرا كه به مرور زمان به مطالعه و درس علاقه مند می شوید. از همین حالا وقت خود را با برنامه امتحانی تنظیم كنید.
به جای اضطراب امتحان كتابتان را به چند بخش تقسیم كنید و هر زمان روی بخشی از آن كار كنید، می بینید موفق شدن آنقدرها هم دور از دسترس نیست. اگر در هنگام مطالعه متوجه شدید اضطراب مانع تمركز حواستان می شود و شدت آن به اندازه ای است كه مفهوم یك جمله را هم درك نمی كنید، خودتان را بیازمایید. كتاب را بسته و جمله را تكرار كنید.
دوباره كتاب را باز كنید و مطلب را با صدای بلند بخوانید، سپس كتاب را ببندید. این بار خواهید توانست مطلب فراگرفته را به خاطر بیاورید تمرین و جدیت شما نیرویی عظیم تر از نیروی اضطراب است.
این جمله را با خود بگویید و آن را تكرار كنید. شروع هر كاری در ابتدا آن طور كه باید خوشایند نیست، وقتی كه پیشرفت كردم انگیزه بیشتری پیدا خواهم كرد.
اگر در حین مطالعه نگرانید وحواستان پرت می شود، چند دقیقه استراحت به خود بدهید و حواستان را از رؤیاها و تخیلات به محیط اطراف خود جلب كنید و محیط اطراف را برای خود توصیف كنید و پس از استراحت، مجدداً به مطالعه بپردازید. در ضمن یادتان باشد، فقط مطالعه كنید و این ترفند شما را از حواس پرتی و خیالبافی در حین مطالعه نجات خواهد داد.
توجه داشته باشید كه یكی از عوامل مؤثر و جدی در اضطراب امتحان، انباشته شدن درسها برای شب امتحان است، به همین دلیل به شما تأكید می شود شب امتحان زمان یادگیری درس نیست، بلكه زمان مرور درس است.
اضطراب، نوعی احساس فریب انگیز است كه به شما القا می كند از پس هر كاری كه قرار است انجام دهید، برنمی آیید. پس در شرایط اضطراب دست از تلاش و كوشش برندارید و به مطالعه دروس امتحانی مشغول شوید و اجازه ندهید اضطراب زمام شما را در دست بگیرد، اما اگر دیدید اضطراب امتحان دارید:
۱) اولاً، آن را بیان كنید
۲) ثانیاً، آن را یك اختلال جزیی قلمداد كنید و به یاد داشته باشید كه می توانید اضطراب امتحان را كنترل كنید.
شبهای امتحان استراحت كنید. غذای ساده صرف نموده و وسایل مورد نیاز را آماده نمایید و همیشه و خصوصاً در ایام امتحانات در حفظ سلامت خود كوشا باشید.
هیچ وقت به خود القا نكنید كه اضطراب تمام هوش و حواسم را بهم می زند و از پس امتحان برنمی آیم. متوجه باشید كه اضطراب می تواند ایجاد نگرانی كند و كمی شما را برنجاند، ولی نمی تواند شما را از هدفتان باز دارد.
آرامش روحی و روانی تأثیر زیادی در موفقیت شما دارد، بنابراین سعی كنید محیط آرام و به دور از تشنج و درگیری برای خود و خانواده و دوستان داشته باشید.
قبل از شروع امتحان سعی كنید از همدیگر سؤال نكنید و سعی كنید با لباس مناسب و تغذیه كافی سرجلسه حاضر شوید.
توجه داشته باشید شما توان ذهنی و هوش كافی برای پاسخ به سؤالها را دارید و می توانید از پس امتحانات خود برآیید، روی صندلی محل امتحان نشسته و چند نفس عمیق بكشید، عضلات بدن خود را رها كنید و اكسیژن را به تمام بدنتان برسانید و به نفسهایتان توجه كنید.
از بیان جملات منفی بپرهیزید، مانند: من حتماً قبول نمی شوم و به خودگویی مثبت بپردازید و بگویید، من در امتحان موفق خواهم شد.
انرژی خود را قبل از جلسه امتحان با بحثهای بی مورد درباره سؤالهای امتحانی از بین نبرید، ابتدا به سؤالهای آسانتر پاسخ دهید، سپس سؤالهای دیگر را بخوانید و پاسخ دهید. در تحویل برگه امتحانی به مراقبان عجله نكنید و یك بار آن را مرور كنید و اگر اتفاق خاصی در جلسه افتاد، به آن زیاد توجه نكنید، در ضمن از نشستن در كنار دانش آموزان متقلب كه مزاحم شما هستند، خودداری كنید!
حوریه ملكی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید